رفتن به محتوای اصلی

عراق در حال مقابله با ارسال ماهانه ۱۰۰ میلیون دلار به ایران است
25.01.2023 - 17:01

نخست‌وزیر عراق نیروهای ویژه مبارزه با تروریسم را که پیشتر با شبه‌نظامیان اسلام‌گرا مبارزه می‌کردند، مامور کرده تا جلو ارسال دلار قاچاق به ایران را بگیرند. روز چهارشنبه پنجم بهمن، شهروندان عراقی در اعتراض به موج جدید گرانی و شرایط اقتصادی این کشور، مقابل بانک مرکزی تجمع کردند.

خبرگزاری رویترز به یورش‌های نیروهای ویژه مبارزه با تروریسم در روز شنبه گذشته در بغداد اشاره کرد و نوشت که این یورش‌ها اولین آزمون برای محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق در این زمینه است که از ماه اکتبر و پس از بیش از یک سال بحران سیاسی در عراق به قدرت رسید.

دو مشاور بانک‌های خصوصی عراق که به طور منظم در جلسات بانک مرکزی این کشور شرکت می‌کنند و نخواستند نامشان فاش شود، به رویترز گفتند که جمهوری اسلامی ماهانه حدود ۱۰۰ میلیون دلار از تاجران عراقی دریافت می‌کند.

همچنین مقام‌های امنیتی تحت فرمان نخست‌وزیر عراق به این خبرگزاری گفتند «شواهد روشنی» وجود دارد مبنی بر این که قاچاقچیان به ویژه از اواسط ژانویه مقادیر زیادی دلار از بازارهای ارز بغداد می‌خرند و از طریق گذرگاه‌های مرزی به ایران قاچاق می‌کنند.

یک سرهنگ پلیس مرزی عراق در گذرگاه شلمچه در نزدیکی شهر بصره در جنوب این کشور نیز گفت ده‌ها قاچاقچی، دلار را از بازارهای ارز بغداد می‌خرند و از کوله‌پشتی مدرسه برای حمل آن استفاده می‌کنند و سپس با بسته‌بندی در خودروها، تحت حفاظت افراد مسلح از مرز عبور می‌کنند.

رویترز گفت که نیروهای عراقی روز شنبه گذشته در حمله خود هدف تیراندازی افراد مسلح ناشناس در خیابان کیفه در مرکز بغداد که یکی از سه بازار اصلی ارز در این شهر است، قرار گرفتند.

پیشتر وال استریت ژورنال در گزارشی اعلام کرد تشدید فشار بر جمهوری اسلامی موجب کاهش ارزش پول عراق شده و از وقتی بانک فدرال نیویورک در نوامبر برای مقابله با قاچاق دلار به ایران نظارت‌ سختگیرانه‌ای اعمال کرده، بیش از ۸۰ درصد نقل‌ و انتقالات بانکی عراق مسدود شده‌ است.

اکنون رویترز تاکید کرد که این اقدام بانک فدرال نیویورک به منظور توقف انتقال غیر‌قانونی دلار به ایران و اعمال فشار بیشتر بر جمهوری اسلامی است.

عقیل فتلاوی، یک نماینده شیعه به رویترز گفت آمریکایی‌ها از محدودیت‌های سفت و سخت بر مبادلات دلار به عنوان پیام‌های هشداردهنده‌ای به نخست‌وزیر عراق استفاده می‌کنند که «با منافع آمریکا همراه باشید» و «کار علیه ما می‌تواند به سرنگونی دولت شما منجر شود».

یک مقام ارشد بانکی عراق نیز به رویترز گفت که آمریکا پیام روشنی به مقام‌های عراقی ارسال کرده: «قوانین جدید را رعایت کنید، در غیر این صورت بانک مرکزی عراق با جریمه مواجه خواهد شد.»

رویترز تاکید کرد که نخست‌وزیر عراق، به رابطه با آمریکا برای اطمینان از درآمدهای نفتی و مالی کشورش و همچنین نبرد با شبه‌نظامیان داعش نیازمند است.

با این حال، این خبرگزاری اضافه کرد که السودانی با حمایت گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی به قدرت رسید و بنابراین نمی‌تواند جمهوری اسلامی را از خود دور کند.

احمد یونس، یک تحلیلگر سیاسی مستقر در بغداد، به رویترز گفت که نخست‌وزیر عراق با چالشی جدی در این زمینه روبه‌روست.

فشار آمریکا بر عراق برای جلوگیری از ارسال ارز قاچاق به ایران در حالی است که جمهوری اسلامی در ماه‌های اخیر با بحران افزایش قیمت دلار مواجه شده و ارزش پول ملی ایران در این مدت به شدت کاهش یافته است.

همچنین فشار آمریکا بر عراق در حالی است که رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، در گفت‌وگو با تلویزیون بلومبرگ اعلام کرد واشینگتن فشار به چین را با هدف توقف واردات نفت ایران افزایش خواهد داد.

به گفته مالی، چین مقصد اصلی صادرات غیرقانونی نفت ایران است و مذاکرات برای منصرف کردن پکن از خرید نفت ایران تشدید خواهد شد.

به گزارش رسانه‌های بین‌المللی، صادرات محموله‌های نفت خام و فرآورده‌های نفتی پالایش شده ایران در ماه‌های اخیر افزایش یافته است و به نظر می‌رسد بیشتر نفت ایران به چین، بزرگ‌ترین واردکننده نفت جهان می‌رود.

پیشتر گمانه‌زنی‌هایی مطرح شده بود که آمریکا در شرایط کنونی ناشی از جنگ اوکراین، برای حفظ قیمت‌ها از افزایش صادرات نفت ایران استقبال می‌کند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.