رفتن به محتوای اصلی

سرکوب در خیابان، سانسور در اینترنت
25.01.2023 - 16:49

سایت مرکز تبادل ترافیک داده تهران در روزهای اخیر از دسترس خارج شده و کاربران عادی امکان رصد ترافیک اینترنت را ندارند، اما ابر آروان، از شرکت‌های زیرساخت اینترنت که با دستگاه‌های حکومتی در ایران همکاری دارد، تایید کرده است که اینترنت اکثر نقاط ایران ایران از ساعت ۱۱:۴۲ تا ۱۲:۰۳ (به وقت محلی) قطع شده است.

کاربران متعددی در شبکه‌های اجتماعی از تاثیر منفی این قطعی بر روند روزمره کسب‌وکار خود نوشته‌اند.

به دنبال کشته شدن ژینا (مهسا) امینی و بروز اعتراضات گسترده‌ای که پس از چهار ماه همچنان ادامه دارد، محدودیت‌های دسترسی به اینترنت در ایران تشدید شده است. این محدودیت‌ها در مناطقی چون کردستان یا سیستان و بلوچستان شدیدتر بوده است.

برآوردهای گوناگونی از تاثیر منفی اختلال اینترنت بر اقتصاد ایران ارائه شده است.

چندی پیش حسن هاشمی، رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای ایران گفت که «به طور مستقیم و غیرمستقیم، درآمد ۱۱ میلیون نفر به اینستاگرام گره خورده» و سه میلیون کسب و کار «صد در صد آنلاین» هم وجود دارند که با اختلالات جاری و فیلتر شدن اینستاگرام درآمدشان عملا «به صفر رسیده است».در دقایق قطعی اینترنت بین‌الملل شبکه داخلی نیز اختلالاتی داشته است. این چندمین بار در روزهای گذشته است که اختلالات تازه‌ای در دسترسی به اینترنت رخ می‌دهد. برخی از ناظران گمانه‌زنی کرده‌اند که مقام‌های ایرانی در حال آزمایش روش‌های جدیدی برای محدودیت اینترنت هستند.

ماهنامه پیوست، که اخبار فناوری در ایران را پوشش می‌دهد، نوشته که تنها پهنای باند پژوهشگاه دانش‌های بنیادی، به مدیریت محمدجواد لاریجانی، طی قطعی اینترنت بدون اختلال در دسترس بوده است.

هیچ یک از مقام‌ها و نهادهای مرتبط مسئولیت قطعی اینترنت در روز چهارشنبه را نپذیرفته‌اند.

محمدرضا بیدخام، سخنگوی شرکت مخابرات، به ایلنا گفته: «طبق بررسی‌های انجام شده آنچه مربوط به شبکه اینترنت شرکت مخابرات است، مشکلی نیست و تمامی ارتباطات برقرار است. ممکن است قطعی مربوط به وزارت ارتباطات و شرکت زیرساخت باشد، در هر حال در شرکت مخابرات مشکلی وجود ندارد.»

در مقابل مدیر روابط عمومی شرکت ارتباطات زیرساخت هم به صداوسیما گفته است که اصولا اینترنت قطع نشده است.

آقای آخوندزاده گفته است: «اخبار ساخته شده در برخی کانال های شبکه های اجتماعی و خبرگزاری ها مبنی بر قطعی اینترنت صحت نداشته است.»

او تاکید کرده: «سرعت و ارتباطات مثل همیشه به صورت سراسری برقرار است و صرفا ۲۵ دقیقه اختلال داشته است.»

این تکذیب در حالی است که انبوهی از کاربران از کیفیت و سرعت دسترسی گلایه دارند و نارضایتی خود از وضعیت اینترنت را با دشنام به مقام‌های مرتبط نشان می‌دهند.سرکوب در خیابان، سانسور در اینترنت

پاسداری با موبایل

 

حکومت ایران همزمان با سرکوب خشونت‌بار اعتراضات در خیابان‌ها، از سانسور اینترنت برای مقابله با معترضان استفاده می‌کند.

  • سال ۱۳۸۸ و با بروز اعتراضات جنبش سبز، همزمان با سرکوب مرگبار معترضان در خیابان‌ها، توییتر و فیسبوک در ایران فیلتر شد.
  • سال ۱۳۹۶ و با اعتراضات سراسری دی ماه، همزمان با خشونت ماموران علیه شهروندان معترض، پیامرسان محبوب تلگرام فیلتر شد. روح‌الله زم، از گردانندگان کانال تلگرامی آمدنیوز هم مدتی بعد به شکلی مشکوک به ایران برده و پس از محاکمه به طور ناگهانی اعدام شد.
  • سال ۱۳۹۸ و با بروز اعتراضات آبان در پی گرانی ناگهانی بنزین مقام‌های ایرانی در اقدامی بی‌سابقه دسترسی به اینترنت را به کلی قطع کردند و در سکوت خبری کشتار کم‌سابقه معترضان را به راه انداختند.
  • سال ۱۴۰۱ و با آغاز اعتراضات «زن، زندگی، آزادی»، مقام‌های ایرانی علاوه بر کشتار صدها معترض و بازداشت هزاران نفر، شبکه اینستاگرام و پیامرسان واتس‌اپ را هم فیلتر کرده‌اند. انبوهی از کسب‌وکارهای کوچک اینترنتی به اینستاگرام متکی بودند و با فیلتر شدن آن از فشار اقتصادی شدیدی می‌گویند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
بی بی سی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.