رفتن به محتوای اصلی

نه به اعدام!
18.01.2023 - 12:30

نه به اعدام!

روز ۲۱ دی ١۴٠١ اعلام شد حکم اعدام علیرضا اکبری به جرم جاسوسی برای انگلیس مورد تایید دیوان عالی کشور قرار گرفته است. سه روز بعد (۲۴ دی ۱۴۰۱) مرکز رسانۀ قوۀ قضائیه اعلام کرد حکم مجازات اعدام علیرضا اکبری اجرا شد. اعلام صدور این حکم و اعلام اجرای شتاب‌زدۀ آن واکنش‌های گوناگونی را برانگیخت. دولت انگلیس شتاب‌زده جاسوسی علیرضا اکبری برای «سرویس جاسوسی مخفی ام‌آی۶» را انکار و هم‌راه با برخی دولت‌های اروپایی آن را محکوم کرد. خانوادۀ علیرضا اکبری از ابهام در مورد اعدام او سخن به میان آوردند و از عدم تحویل جنازۀ او به آنان خبر دادند. اعلام صدور این حکم و اعلام اجرای شتاب‌زدۀ آن از زاویه‌های بسیاری مورد توجه سازمان ما نیز قرار گرفت، ولی در شرایط کنونی لازم می‌دانیم به دو زاویۀ ویژۀ آن بپردازیم.

سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) اعدام را مجازاتی غیر انسانی و مغایر حقوق بشر می‌داند. بر این پایه ما، بدون این‌که وارد صحت و سقم یا کم‌وکیف موضوع جاسوسی علیرضا اکبری و مسائل بسیار پیچیدهٔ آن بشویم، بدون این‌که شک‌وشبهه در صدور و عدم صدور حکم و شک‌وشبهه در اجراء یا عدم اجرای حکم را رد یا تایید کنیم، صدور حکم اعدام و اعمال آن را محکوم می‌کنیم.

زمان اعلام تأیید این حکم اعدام و زمان اعلام اجرای آن بسیار شبهه‌برانگیز است. این‌که چهار روز پس از اعدام محمد مهدی کرمی و محمد حسینی، دو جوان معترض از کنش‌گران جنبش زن، زندگی، آزادی، اعلام شود حکم اعدام برای فردی به جرم جاسوسی برای انگلیس صادر شده و این‌که با فاصلۀ کوتاه سه روز پس از آن اعلام شود حکم اعدام اجرأ شد، به این گمان دامن می‌زند که به احتمال قوی زیر سایه بردن اعدام‌های کنش‌گران جنبش زن، زندگی، آزادی از عوامل اصلی تأثیرگذار در گزینش این زمان بوده است. اگر چنین باشد، که به احتمال بسیار بسیار بالا چنین است، حکومتی که ادعا می‌کند در برخورد با مسائل امنیتی جدی است، خود را در این زمینه نیز کاملا بی‌اعتبار کرده است.

موضع قاطع ما در قبال مقولهٔ اعدام به هر بهانه، توجیه، دلیل و جرم، نه به اعدام است!

سه‌شنبه، ۲۷ دی ۱۴۰۱ (۱۷ ژانویهٔ ۲۰۲۳ میلادی)
هیئت سیاسی – اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

فرید قاضی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.