رفتن به محتوای اصلی

پشت پرده «اعترافات اجباری» علیرضا اکبری از زبان خودش
13.01.2023 - 08:33

 

 

 

آقای اکبری از داخل زندان توضیح می‌دهد که حدود ۱۰ ماه در مکانی نامعلوم در سلول انفرادی بوده و بعد به زندان اوین منتقل شده است.

او درباره چگونگی ضبط ویدئوهای اعتراف اجباری می‌گوید: «در هر اتاقی من را می‌بردند پنج شش دوربین حرفه‌ای بود که زوم می‌کند و از چهار جهت فیلم می‌گیرد. بازجوها هم هی بیرون می‌رفتند توجیه می‌شدند و برمی‌گردند. در هفته‌های آخر سه چهار بار من را به استودیوهای عظیم بردند. به زور موهایم را رنگ کردند. گفتند حاج آقا گفته خوب نیست ظاهرتان اینطور باشد. من فکر کردم لعنتی‌ها می‌خواهند آزادم کنند. اما نگو من را به استودیو می‌برند.»

به گفته آقای اکبری او در مدتی که قبل از زندان اوین در سلول انفرادی بوده حدود «سه چهار هزار ساعت» بازجویی شده است.

او ادامه می‌دهد که در برابر برخی سوال‌ها مقاومت می‌کرده اما به او می‌گفته‌اند دیگر در آستانه آزادی است و «همین چند سوال» را جواب بدهد آماده رفتن می‌شود: «به من می‌گفتند اگر مقاومت کنی می‌فرستیم به سیاه‌چاله‌های اوین. آن وقت کارت با بازجوی شلاق به دست است که تعزیر می‌کند. می‌گفتند 'آقای دکتر ول کن. تو صاحب انقلابی. شأن شما این نیست.' اما من گاهی مقاومت می‌کردم یکی داد می‌زد 'بیا این آشغال را ببر بنداز گوشه اوین'.»

در این فایل صوتی علیرضا اکبری می‌گوید بعد از «تمام شدن کارشان» او را به دادگاه و سلول انفرادی اوین بردند.

به گفته آقای اکبری او در دادگاه با بخشی از حرف‌هایش مواجه شده که وقتی پخش شده، باور نمی‌کرده حرف‌های خودش باشد: «گفتم خدا لعنتتان کند اینها را چطور درست کردید؟ آنقدر به من دارو می‌دادند که نمی‌دانستم کجا هستم. پزشکشان ساعت ۱۲ شب یا صبح و وقت و بی‌وقت می‌آمد. وقتی حالم بد می‌شد او را بغل می‌کردم و گریه می‌کردم که نمی‌دانم کجا هستم اما او دوباره دارو می‌داد.»

قوه قضاییه ایران روز چهارشنبه ۲۱ دی قطعی شدن حکم اعدام آقای اکبری را تایید کرد و هم‌زمان وزارت اطلاعات مدعی شد که او «از مهم‌ترین عوامل نفوذی سرویس جاسوسی انگلیس» بوده است.

مریم صمدی، همسر علیرضا اکبری، روز چهارشنبه به بی‌بی‌سی فارسی گفت او به سلول انفرادی منتقل شده و مقام‌های قضایی ایران اعضای خانواده را برای «ملاقات آخر» به زندان فراخوانده‌اند.

جیمز کلورلی، وزیر امور خارجه بریتانیا، خواهان توقف حکم اعدام آقای اکبری و آزادی فوری او شده و صدور این حکم اعدام را «اقدامی با انگیزه سیاسی از سوی رژیمی بی‌رحم دانست که هیچ ارزشی برای جان انسان‌ها قائل نیست».

اعترافات اجباری علیرضا اکبری در حالی در خبرگزاری دولتی ایران پخش شده که او پیشتر در فایلی صوتی که به دست بی‌بی‌سی رسیده، گفته بود که بیش از ۱۰ ماه زیر شکنجه و بازجویی بوده و تحت فشار و داروهای روانگردان ساعت‌ها اقرارهای ساختگی از او گرفته شده است.

آقای اکبری در این فایل اتهام‌های امنیتی علیه خود را رد کرده و گفته هیچ مدرکی علیه او وجود ندارد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.