رفتن به محتوای اصلی

بهبود روابط ترکیه و سوریه، طلیعه تغییر موقعیت سیاسی ایران در خاورمیانه است
03.01.2023 - 08:40

ترکیه در سال ۲۰۲۲ با ۲۵۴ میلیارد دلار صادرات رکورد زد

رجب‌طیب اردوغان، رئیس‌ جمهوری ترکیه، روز دوشنبه، دوم ژانویه ۲۰۲۳ (۱۲ دی)، گفت که صادرات ترکیه در سال ۲۰۲۲ میلادی با ۱۲.۹ درصد افزایش، به ۲۵۴.۲ میلیارد دلار رسید که رکوردی تاریخی به شمار می‌رود و بالاترین سطح صادرات این کشور تاکنون محسوب می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، اردوغان که در برنامه اعلام آمار تجارت خارجی در سال ۲۰۲۲ در استانبول سخن می‌گفت، افزود که در سال ۲۰۲۲، صادرات ترکیه به اتحادیه اروپا ۱۲ درصد افزایش یافته است. او همچنین گفت که حدود ۱۰ هزار شرکت برای نخستین بار در سال ۲۰۲۲ اولین صادرات خود را انجام دادند.

اردوغان در بخشی از سخنانش گفت: «در شرایطی که جهان با مشکلات جدی سیاسی و اقتصادی دست‌وپنجه نرم می‌کند، ادامه سرمایه‌گذاری بی‌وقفه، افزایش اشتغال و افزایش صادرات، کار آسانی نبوده است. این واقعیت نشان می‌دهد که ترکیه دیگر کشوری نیست که با بحران‌ها سرکوب شود، بلکه کشوری است که بحران را مدیریت می‌کند.»

به گزارش خبرگزاری آناتولی، اردوغان با اشاره به آمارهای اقتصادی کشور در سال گذشته میلادی و رشد صادرات، گفت: «هدف ما این است که ترکیه را در جمع ۱۰ کشور برتر صادرکننده جهان ببینیم.» او همچنین گفت که ۲۰ سال پیش میزان صادرات کشور ۳۶ میلیارد دلار بود و این رقم اینک هفت برابر شده است.

رئیس‌ جمهوری ترکیه با اشاره به اینکه ترکیه به ۱۹۷ کشور و منطقه با پول ملی خود صادرات می‌کند، گفت که این کشور در بخش‌های مختلف، از جمله صادرات سریال‌های تلویزیونی، پس از آمریکا در جایگاه دوم جهان ایستاده است. اردوغان همچنین گفت که ترکیه برای سال جدید میلادی صادرات یک‌و‌نیم میلیارد دلاری در بخش سریال‌های تلویزیونی، و صادرات پنج میلیارد دلاری در بخش محصولات و خدمات بهداشتی و درمانی هدفگذاری کرده‌ است.

رئیس‌ جمهوری ترکیه که از سال ۲۰۱۴ در این مسند بوده است، همچنین از برنامه‌ریزی‌ها برای تاسیس مرکز جدید نمایشگاه‌های استانبول در کنار فرودگاه آتاترک خبر داد.

به گزارش فایننشنال‌پست، کاهش ارزش لیر ترکیه باعث رقابتی‌‌شدن محصولات تجاری در خارج از کشور شد، و آنکارا همچنین از روابط اقتصادی نزدیک‌تر با روسیه سود می‌برد. ترکیه سال گذشته از خلاء ناشی از تحریم‌های غرب علیه روسیه نیز بهره‌مند شد و تجارت بیشتری با مسکو انجام داد. به گفته وزارت بازرگانی ترکیه، فقط در ماه دسامبر ۲۰۲۲، صادرات به روسیه بیش از دو برابر شد و به ۱.۳۱ میلیارد دلار رسید.

افزایش صادرات، خبر اقتصادی خوبی برای رئیس‌ جمهوری ترکیه است که در ژوئن ۲۰۲۳، با انتخابات ریاست جمهوری روبه‌رو خواهد بود. با این حال، اقدامات اقتصادی نامتعارف اردوغان باعث شده است که تورم ماه‌ها بالای ۸۰ درصد باقی بماند.

نهاد مالی جی‌پی مورگان پیش‌بینی کرده است که اقدامات اقتصادی نامتعارف دولت اردوغان «ناپایدار» است و تورم را در ترکیه وخیم‌تر خواهد کرد. این بانک پیش‌بینی می‌کند که ترکیه در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۳ و پس از انتخابات، وارد رکود اقتصادی شود.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.