رفتن به محتوای اصلی

حمله تلویزیون رژیم به علی دایی و پاسخ ایکائو به فرود اجباری هواپیمای خانواده‌اش
29.12.2022 - 21:59

 

تلویزیون دولتی ایران از علی دایی برای حمایت از اعتراضات ایران در یک بخش ویژه خبری انتقاد کرد.

در بخشی از این گزارش که شب گذشته از تلویزیون دولتی ایران پخش شد، با نشان دادن پست‌های محو اینستاگرامی علی دایی گفته شد: «پافشاری یک سلبریتی بر مواضع خود نه برای کشف حقیقت بلکه همراهی با یک جریان بزرگتر است که نه از تهران که از پایتخت کشورهای غربی نشات می گیرد.»

روز گذشته نیز سردبیرروزنامه همشهری در یادداشتی با اشاره به همراهی علی دایی با اعتصاب‌های اخیر ایران نوشت: «چطور با وجدان‌تان کنار آمدید تا به این مردم پشت کنید و با فراخوان‌هایی همراه شوید که امنیت همین مردم را نشانه گرفته است؟ چطور به فراخوان اعتصاب کسانی لبیک گفتید که خواستار افزایش تحریم علیه مردم ایران هستند؟ چطور با افرادی هم‌صدا شدید که پا را از تحریم فراتر گذاشته‌اند و خواهان حمله نظامی به این سرزمین هستند؟»

سردبیر همشهری همچنین از علی دایی خواسته است که اسناد و مدارکش درباره «مرگ مشکوک اسرا پناهی» را منتشر کند: «حتما سند و مدرکی دارید که در آن مقطع آنقدر محکم گفتید اطلاعات من از زادگاهم اردبیل کامل است و اگر به صحت مسئله‌ای نرسم، هیچ‌گاه اظهار‌نظر نمی‌کنم. تا کی باید صبر کنیم تا اطلاعات‌تان را بیان کنید؟»

اسرا پناهی، دختر نوجوانی بود که روز ۲۱ مهر در بیمارستان امام خمینی اردبیل جان باخت. گزارش شده که مرگ او در نتیجه درگیری نیروهای امنیتی با دانش‌آموزان مدرسه شاهد اردبیل بوده است. علی دایی درآن زمان گفته بود سکوت در «هتک حرمت» دانشگاه شریف باعث «ریختن خون یکی دیگر از دختران» سرزمینش شده است. اظهاراتی که باعث حمله نهادهای حکومتی به او شد.

در همین حال سازمان بین‌المللی هواپیمایی کشوری - ایکائو - در توییتر خود نسبت به ماجرای بازگرداندن هواپیمای ماهان ایر، حامل همسر و دختر علی دایی، هنگام پرواز در مسیر تهران-دوبی واکنش نشان داد.

این سازمان در توییتر خود نوشته است: «ایکائو در مورد پرواز اخیر ماهان ایر توضیحاتی دریافت کرده است. ما مایلیم توضیح دهیم که هرگونه نقض کنوانسیون شیکاگو تنها در صورت مطرح شدن از سوی دولت(های) آسیب دیده می‌تواند مورد بررسی بین‌المللی ایکائو قرار گیرد».

روز دوشنبه پنج دی مقا‌م‌های امنیتی یک پرواز شرکت هوایی ماهان به مقصد دوبی را مجبور به نشستن در فرودگاه کیش کردند تا از خروج مونا فرخ‌ آذری و نورا دایی، همسر و دختر علی دایی از کشور جلوگیری کنند. هنوزهیچ نهاد رسمی درباره دلیل این اقدام توضیحی نداده و اخبار و اطلاعات متناقضی درباره این تصمیم و مرجع آن منتشر شده است.

به گفته آقای دایی هواپیمای خط هوایی ماهان از تهران عازم دوبی بوده که در جزیره کیش به زمین نشانده شده و همسر و دختر او را از هواپیما خارج کرده‌اند. علی دایی همچنین به خبرگزاری ایسنا گفت که این دو نفر ممنوع‌الخروج نبوده‌اند و بدون مشکل از گیت‌های پرواز فردودگاه رد شده‌اند. آقای دایی گفت: « همسر و دخترم امروز از فرودگاه امام خمینی کاملا قانونی سوار هواپیما شدند تا به دوبی بروند اما هواپیمای شرکت ماهان را از دوبی برگرداندند و در کیش به زمین نشاندند و دختر و همسر من را از پرواز پیاده کرده‌اند اما بازداشت نشدند.»

پس از آن، درخواست‌هایی برای رسیدگی به این موضوع از سوی ایکائو مطرح شد.

حامد اسماعیلیون، سخنگوی انجمن خانواده جان‌باختگان پرواز هواپیمای اوکراینی، با بازنشر خبر بازگرداندن هواپیمای حامل همسر و دختر علی دائی در جریان پرواز به دوبی و پیاده کردن آنان، پیامی برای رئیس ایکائو - سازمان هواپیمایی بین‌المللی - در توییتر خود نوشته است.

او در این پیام با اشاره با عدم محکومیت سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراینی توسط موشک سپاه پاسداران نوشته است:

«سالواتو سیاکی عزیز، رئیس ایکائو وقتی از شما سئوال کردم که چرا ایکائو سرنگونی هواپیمای پرواز شماره PS572 را محکوم نکرد، گفتند که تنها هشتمین روز از آغاز ریاست شما گذشته بود.»

آقای اسماعیلیون همچنین به جلسه اضطراری پس از فرود اجباری منتقد پوتین در مینسک- حدود بیست و یک ماه پیش- اشاره کرده و نوشته اگر «استاندارد دو گانه‌ای ندارید» واکنش نشان دهید.

اشاره آقای اسماعیلیون به پرواز شرکت هواپیمایی رایان‌ایر از یونان به لیتوانی بود، به سمت شهر مینسک، پایتخت بلاروس منحرف شد و در پی آن رومان پروتاسویچ، روزنامه‌نگار منتقد دولت بلاروس به همراه دوست دختر خود دستگیر شد و با واکنش شدید کشورهای اروپایی و آمریکا روبرو شد.

بازگرداندن همسر و دختر علی دایی، پیشکسوت فوتبال ایران، انعکاس گسترده‌ای نیزدر رسانه‌های جهان داشته است.

شبکه «اسکای» نوشت که «یک فوتبالیست رکورد شکن ایرانی که از سرکوب معترضان ضد رژیم توسط حکومت انتقاد کرده گفته است که از خروج خانواده‌اش از کشورش جلوگیری شده است».

این شبکه افزوده است که علی دایی که قبل از کریستیانو رونالدو، با ۱۰۹ گل برای تیم ملی ایران، رکوردار گل در جهان بود، گفته است که همسر و دخترش پس از تغییر مسیر پروازشان بازجویی شدند.

شبکه الجزیره نیز از علی دایی با عنوان «اسطوره فوتبال ایران» نام برده و تغییر مسیر هواپیما به خاطر سفر همسر و دختر او را گزارش کرده است.

این شبکه نوشته است: «دایی که دوران درخشان او شامل شرکت در پیروزی ۲-۱ ایران در جام جهانی ۱۹۹۸ برابر آمریکا بود گفته است که به خاطر حمایت از اعتراضات پس از مرگ [مهسا] امینی، هدف تهدید قرار گرفته است».

سرویس جهانی بی‌بی‌سی و شبکه تلویزیونی آی‌تی‌وی بریتانیا نیز این خبر را پوشش داده و به تحلیل آن پرداخته‌اند.

در کانادا، کانال تلویزیونی فرانسه زبان تی‌اف‌آی در کنار سایر رسانه‌ها این خبر را منعکس کرده است.

نشریه آلمانی زبان فوکوس آنلاین در گزارشی با عنوان «رژیم ملاها هواپیمای خانواده فوتبالیست حرفه‌ای سابق باشگاه بایرن را مجبور به فرود کرد» ماجرا را گزارش کرد.

شمار دیگری از نشریات آلمانی هم از جمله اشپیگل و اکثر رسانه‌های ورزشی آلمان این خبر را همراه با تفسیرهایی حاکی ابراز نارضایی و تعجب منتشر کردند.

 

اسرا پناهی

 

علی دایی و دو تشکل صنفی معلمان گفته‌اند که مرگ اسرا پناهی مرتبط با درگیری‌ها در مدرسه شاهد اردبیل بوده است

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
بی بی سی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.