رفتن به محتوای اصلی

جو شدید امنیتی در آبدانان در ایلام و برخی دیگر از شهرهای کشور
05.12.2022 - 16:08

همزمان رسانه‌ها از دستگیری‌های گسترده شهروندان از سوی ماموران امنیتی جمهوری اسلامی ایران و «ضرب و شتم» دخترمهدی شاهمرادی یکی از بازداشت شدگان در تحصن خانواده آنها در برابر دادگستری ایلام خبر می دهند.

عبدالوهاب بخشنده، دادستان مرکز استان ایلام، به میزان خبرگزاری قوه قضائیه گفته است که هیچگونه تحصن و اعتصابی از سوی خانواده این فرد مقابل دادگستری شهرستان آبدانان صورت نگرفته است. آقای بخشنده ضرب و شتم دختر کوچک مهدی شاهمرادی را هم رد کرده است.

هەنگاو دیده‌بان مستقل حقوق بشر کردستان پیشتر گفته بود درهفته آخر آبان و هفته اول آذر، «دست‌کم ٢٥ شهروند از جمله ۵ کودک در شهر آبدانان بازداشت و یا ربوده شده‌اند».

آبدانان هفته هاست که ناآرام گزارش می شود و معترضان به تجمعات خود و شعارهای شبانه ادامه می دهند.

ویدیوهای ارسالی از آبدانان نشان می‌دهد که معترضان در روزهای اخیر شعار «مرگ بر خامنه‌ای» سرمی‌دادند.

گزارش‌هایی از تیراندازی و پرتاب گاز اشک‌آور هم از این شهر منتشر شده است. 

ایرنا خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی می گوید معترضان خشمگین اواخر آبان ماه مسجد جامع آبدانان را به آتش کشیدند.

یدالله حاتمی فرماندار آبدانان به ایرنا گفته بود که «تعدادی از ادارات دولتی و نهادهای انقلابی در مرکز بخش کلات مورموری این شهرستان مورد تعرض اغتشاشگران» قرار گرفته است.

اعتراضات در ایران از اواخر شهریور ماه در اعتراض به مرگ مهسا امینی در زمان بازداشت توسط گشت ارشاد آغاز شد. معترضان در ابتدا خواستار لغو حجاب اجباری و توقف فعالیت گشت های ارشاد بودند.

مقام های ارشد حکومت معترضان و خواسته آنها را به رسمیت نمی شناسند و از آنها با عنوان «اغتشاشگر» نام می برند.

شدید و ادامه وضعیت امنیتی در برخی از استان‌های ایران

آیت‌الله خامنه ای تاکنون چند بار با اشاره به اعتراضات گفته است که «اغتشاشات» و «شرارت ها» به زودی پایان می‌گیرد

منبع تصویر، KHAMENEI.IR

توضیح تصویر، 

آیت‌الله خامنه ای تاکنون چند بار با اشاره به اعتراضات گفته است که «اغتشاشات» و «شرارت ها» به زودی پایان می‌گیرد

وضعیت در شهرهای در استان کردستان، سیستان و بلوچستان و برخی از مناطق استان های آذربایجان غربی، کرمانشاه و ایلام در هفته های اخیر بیشتر از سایر استان های ایران امنیتی بوده و سرکوب معترضان با خشونت بیشتری از سوی ماموران مسلح جمهوری اسلامی ایران اعمال شده است.

هه‌نگاو در تازه ترین گزارش خود می گوید «طی حدودا ۸۰ روز گذشته بیش از ۳۰۰ دانش‌آموز در شهرهای مختلف کردستان توسط نهادهای حکومتی توسط نیروهای حکومتی مورد ربایش قرار گرفته که تاکنون صرفا هویت ۱۳۰ نفر از آنها برای هه‌نگاو احراز شده است.»

همزمان بیش از ششصد نفر از اعضای جامعه مدنی کردستان در بیانیه‌ای از «اعتراضات مدنی» در ایران قاطعانه حمایت کرده و در عین حال خواهان «پرهیز از خشونت» شده‌اند. 

آنها در بیانیه خود با اشاره به جان‌باختن مهسا (ژینا) امینی نوشته‌اند که مردم برای «احقاق حقوق اولیه خود و یک زندگی آبرومندانه» شعار «زن، زندگی، آزادی» سر دادند اما «مردم به جای دریافت پاسخ به مطالبات مدنی از طرف حاکمیت با برخورد خشونت آمیز امنیتی..... اذیت و آزار و ایجاد فضای رعب و وحشت ... و حمله به منازل مردم و تعرض به محیط‌های دانشگاهی .... مواجه شدند.» 

معترضان در ایران می گویند که در حال حاضر وارد تحصن و اعتصاب سه روزه شده‌اند.

در تصاویری که از واحدهای تجاری و مغازه ها از بسیاری از شهرهای ایران منتشر شده، تجار و کسبه مغازه های خود را تعطیل کرده اند. 

در تهران برخی از رسانه ها گزارش کرده اند که رستوران و گالری فروش جواهرات علی دایی اسطوره فوتبال ایران که از اعتصاب ها حمایت کرده از سوی ماموران حکومت مهرو موم شده است.

آقای دایی از زمان شروع اعتراضات در ایران با شهروندان ایرانی همراهی نشان داده به طوری که دعوت قطر برای شرکت در مراسم های مربوط به جام جهانی و تماشای بازی ها را هم نپذیرفته است.

شماری از کشورهای دمکراتیک از جمله ایالات متحده از مقام های جمهوری اسلامی ایران خواسته اند که حرف معترضان را بشنود و از کشتار و سرکوب شهروندان ایرانی خودداری کنند. برهی از رهبران سنی در استان سیستان و بلوچستان و کردستان هم خواستار شنیدن صدای مردم معترض و برگزاری رفراندوم شده اند.

آیت الله علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ایران در تازه ترین سخنرانی خود گفته است که «حرف مردم» در راهپیمایی حکومتی ۱۳ آبان زده شده و از کسانی که می گویند باید حرف شهروندان را شنید خواسته خودشان حرف مردم را بشنوند.

آقای خامنه ای تاکنون چند بار با اشاره به اعتراضات گفته است که «اغتشاشات» و «شرارت ها» به زودی پایان می‌گیرد

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.