رفتن به محتوای اصلی

اتهام محاربه و افساد فی الارض برای ۶ تن از معترضان بازداشت شده در تهران
30.10.2022 - 14:25
تهیه و تنظیم:
کانون حقوق بشر ایران

اتهام محاربه و افساد فی الارض برای معترضان بازداشتی زمینه ساز صدور احکام سنگین از جمله اعدام است و باید فورا مورد توجه قرار گرفته و متوقف شود

شش شهروند بازداشتی در اعتراضات اخیر با اتهام محاربه و افساد فی الارض مواجه شدند.

کانون حقوق بشر ایران، به نقل از میزان؛ روز شنبه ۷ آبان ۱۴۰۱ ، اولین جلسه رسیدگی به اتهامات شش تن از معترضان بازداشتی به نام های محمد قبادلو، سامان صیدی، محسن رضازاده قراقلو، سعید شیرازی، محمد بروغنی و ابوالفضل مهری حسین حاجی لو در شعبه ۱۵ دادگاه عمومی و انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی بصورت علنی برگزار شد. در این جلسه دو نفر به «محاربه» و سه نفر به «افساد فی الارض» متهم شدند.

در این جلسه که در دادگاه عمومی و انقلاب تهران به ریاست صلواتی برگزار شده است؛

محمد قبادلو فرزند محمد علی به افساد فی الارض از طریق زیرگرفتن ماموران با خودرو متهم شد.
سامان صیدی فرزند تیمور به محاربه از طریق کشیدن کلت کمری و شلیک سه تیر، اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور متهم شد.
محمد بروغنی فرزند حسین به محاربه از طریق کشیدن سلاح سرد و درگیری با ماموران و آتش زدن فرمانداری پاکشدت متهم شد.

ابوالفضل مهری حسین حاجی لو فرزند ولی به مقابله با حکومت اسلامی از طریق ایجاد حریق در وسیله مورد استفاده عمومی به منظور اخلال در نظم و امنیت کشور متهم شد.
محسن رضا زاده قراقلو فرزند حسن به محاربه از طریق مشارکت در ایجاد حریق در وسیله مورد استفاده عمومی به منظور اخلال در نظم و امنیت عمومی، اجتماع و تبانی جهت ارتکاب جرم علیه امنیت داخلی کشور، ساخت اقلام انفجاری از نوع کوکتل مولوتوف برای مقاصد ضد امنیتی و سنگ پرانی بسوی عوامل انتظامی متهم شد.
سعید شیرازی فرزند علیرضا به افساد فی الارض از طریق تحریک و تشویق گسترده مردم به ارتکاب جرم علیه امنیت کشور و اخلال در نظم متهم شد.

جلسه بعدی این دادگاه به روز دوشنبه موکول شد.

اتهام محاربه و افساد فی الارض برای ۶ تن از معترضات بازداشت شده در تهران۲

 

امیر رئیسیان در توییتی اعلام کرد:

«امروز دادگاهِ علنی برای بعضی از افراد بازداشتی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران برگزار شد. من و خانم دامغانپور ، وکلای #محمد_قبادلو هستیم که در پرند با نیروهای موتوری یگان ویژه تصادف کرده بود، اما بر خلاف قانون، دادگاه به ما اجازه دفاع نداد.»

امیر رئیسیان همچنین از عزل خود بدون اطلاع موکل خبر داده و گفت:

«در دادسرای رباط کریم اجازه داده شد که به زندان مراجعه و امضای وکالتنامه بگیریم و در جلسه بازپرسی شرکت کردیم ولی هیچ منعی از جهت تبصره ماده ۴۸ به ما اعلام نشد، اما پس از مرحله تحقیقات و صدور کیفرخواست!به ما ابلاغ شد که بر اساس این ماده عزل شدیم(بدون نظر موکل)و دادگاه راهمان نداد»

قابل توجه اینکه اتهامات «افساد فی الارض» و «محاربه»، اتهاماتی هستند که منجر به صدور احکام سنگین از جمله اعدام می شوند که نمونه های آن در اعتراضات پیشین نیز اجرا شده است و نگرانیهای شدیدی را برای جان این شش شهروند بازداشتی ایجاد کرده است.

برگزاری دادگاه با این سرعت و وارد کردن اتهامات سنگین بدون برخوردای متهمان از زمان کافی و امکان دسترسی به وکیل و برخورداری از امکان دفاع عادلانه، همچنین عدم وجود دادگاه و قاضی منصف و عادل، همچنان که در موارد پیشین هم در مورد افرادی مانند مصطفی صالحی مشاهده کردیم منجر به اجرای احکامی کاملا غیرانسانی و ناعادلانه میشود.

خبرگزاری میزان همچنین اعلام کرد که قوه قضاییه تاکنون کیفرخواست ۲۵ پرونده در کرمان، ۸۹ کیفرخواست در استان سمنان، کیفرخواست ۱۱۹ نفر در استان زنجان، کیفرخواست ۱۰۵ پرونده در استان خوزستان، کیفرخواست ۵۵ نفر در استان قزوین، کیفرخواست ۱۱۰ نفر در استان کردستان، کیفرخواست ۳۱۵ نفر در استان تهران و کیفرخواست ۲۰۱ متهم در استان البرز در ارتباط با اعتراضات اخیر را صادر کرده است.

کانون حقوق بشر ایران از خانواده این عزیزان میخواهد فورا با ما تماس بگیرید و موضوع فرزندان خود را رسانه ای کنید. سکوت و از دست دادن زمان طلایی شرایط بازگشت ناپذیری را برای عزیزانتان ایجاد خواهد کرد.

درباره اعتراضات سراسری

اعتراضات سراسری اخیر با جان باختن مهسا امینی آغاز شد. مهسا امینی دختر ۲۲ ساله اهل سقز، عصر روز سه‌شنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۱ در نزدیکی ایستگاه متروی حقانی توسط گشت ارشاد و به بهانه بدحجابی بازداشت و بر اثر ضربات به سرش در بیمارستان کسری جان باخت.

این اعتراضات از همان زمان کلید خورد و تاکنون مدت ۴۴ روز است که ادامه دارد. مردم در این اعتراضات خواستار سرنگونی تمامیت نظام حاکم و برقراری امنیت و آزادی و دمکراسی هستند.

درجریان این اعتراضات تاکنون بیش از ۲۷۰ نفر از جمله ۳۷ کودک جان باخته و بیش از ۲۰ هزار نفر (بر اساس آمارهای حکومت) بازداشت شده اند.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کانون حقوق بشری نه به زندان

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.