رفتن به محتوای اصلی

گزارش محرمانه که در اختیار مسئولان امنیتی و برخی مدیران رسانه‌های حکومتی قرار گرفته است.
30.10.2022 - 06:04

 

سایت ایران وایر نوشته است که  به اطلاعاتی دست یافته است که بیان‌گر یک گزارش داخلی جمهوری اسلامی در آستانه یک ماهگی اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ در ایران است.

‌کم‌تر از یک ماه پس از آغاز اعتراضات سراسری، ارزیابی جمهوری اسلامی در پی بازداشت‌ هزاران معترض به جز کنش‌گران، روزنامه‌نگاران، دانشجویان و چهره‌های شناخته‌شده و پس از بازجویی معترضان شرکت‌کننده در اعتراضات به صراحت این است که تجمع‌ها و تظاهرات اعتراضی در ایران ادامه خواهد داشت.

این گزارش داخلی، محرمانه بوده و در اختیار مسئولان امنیتی و برخی مدیران رسانه‌های حکومتی قرار گرفته است.

طبق این گزارش، برآورد جمهوری اسلامی این است که تا اواسط هفته چهارم اعتراضات، دست‌کم ۱۷۵ هزار نفر در تظاهرات مشارکت داشته‌اند و برای ۲۰۰۰ بازداشتی تشکیل پرونده داده شده است.

 

در این اطلاعات آمده است که ۱۷۰۰ نفر از معترضان پس از بازداشت توسط نیروی انتظامی و چند ساعت نگهداری، آزاد شده‌اند. این آمار منهای بازداشت‌های گسترده زاهدان است.

در این گزارش میانگین سنی معترضان بازداشتی ۱۷ سال ذکر شده است که حدود ۹۰ درصد آن‌ها به هیچ‌وجه سابقه بازداشت نداشته‌اند؛ حتی برای چند ساعت در یک کلانتری.

همچنین عنوان شده است که میانگین بازجویی از معترضان بازداشتی حدود ۱۰ دقیقه بوده است و بیشتر آن‌ها گفته‌اند که هدف‌شان از شرکت در تظاهرات «براندازی» نظام جمهوری اسلامی بوده است.

این در حالی‌ است که به تازگی «اسماعیل کوثری» نماینده تهران در برنامه‌ای تلویزیونی در صداوسیمای جمهوری اسلامی گفته است: «به برخی بازداشتی‌های اخیر می‌گفتیم که می‌خواهیم شما را به خانواده‌هایتان تحویل بدهیم، می‌گفتند نه ما نمی‌رویم تا چند روز دیگر شما هم نیستید و ما حاکم خواهیم بود.»

یکی دیگر از پاسخ‌های معترضان بازداشتی در بازجویی‌ها طبق گزارش محرمانه حکومت، در پاسخ به سوال احتمال آسیب‌دیدگی در تظاهرات این بوده است: «چیزی برای از دست دادن نداریم.»

در عین‌حال در این گزارش حکومتی آمده است که تعداد معترضان در خیابان «هشت هزارم درصد مردم ایران است» که در نسبت به اعتراضات سال ۱۳۹۶ بیشتر و نسبت به اعتراضات سال ۱۳۹۸ کم‌تر بوده است.

در نهایت، گزارش محرمانه یک ماه پس از اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ بیشترین کشته‌ها را متعلق به استان‌های سیستان و بلوچستان (زاهدان) و استان مازندران عنوان کرده‌اند.

در این گزارش به صراحت عنوان شده که حکومت پیش‌بینی می‌کرده اعتراضات فروکش نخواهد کرد، ادامه خواهد داشت و هر فراخوانی می‌تواند به خیابان کشیده شود.

حالا پس از نزدیک به ۵۰ روز از اعتراضات، «حسین سلامی» فرمانده سپاه پاسداران اعلام کرده است: «ما به جوانان‌مان باز هم می‌گوییم که شرارت را کنار بگذارند؛ امروز، روز پایان اغتشاشات است و دیگر به خیابان نیایند.»

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.