رفتن به محتوای اصلی

انتقاد ایران از شورای حکام، درخواست دوباره برای «تضمین» و بسته شدن پرونده سایت‌های مشکوک
15.09.2022 - 10:00

با وجود هشدارها درباره بن‌بست در احیای برجام، ناصر کنعانی بار دیگر درخواست ارائه تضمین از سوی آمریکا را برای خارج نشدن از توافق تکرار کرد. نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم بیانیه نشست شورای حکام درباره عدم همکاری پادمانی جمهوری اسلامی را «غیرسازنده» خواند.

محسن نذیری اصل، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفت که پیوستن اتحادیه اروپا به این بیانیه سیگنال خوبی از طرف این اتحادیه برای زنده نگه داشتن یا پیگیری موضوع برجام نیست.

روز چهارشنبه ۲۳ شهریور در نشست شورای حکام، ۵۶ کشور از بیانیه آمریکا و سه کشور اروپایی در مورد برنامه اتمی ایران حمایت کردند.

روز سه‌شنبه در نشست شورای حکام نمایندگی‌های آمریکا و اتحادیه اروپا، در بیانیه‌هایی از اقدامات تحریک‌آمیز ایران در شرایطی که تلاش‌های بین‌المللی برای احیای برجام ادامه دارد، عمیقا ابراز نگرانی کردند.

توافق بازگشت به برجام پس از درخواست ایران برای بسته شدن پرونده سایت‌های مشکوک بار دیگر در بلاتکلیفی قرار گرفته است اما جمهوری اسلامی همچنان در این مورد پافشاری می‌کند.

با وجود این، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا اظهارنظرها درباره کم‌رنگ شدن احتمال احیای برجام را رد کرد و گفت: «مانع جدی به عنوان مسائل پادمانی در روند توافق برجام یا به عبارت دیگر احیای توافق وجود ندارد.»

او تاکید کرد پرونده سه سایت مشکوک ایران «ابعاد غیر‌فنی دارد و ناشی از پرونده‌سازی سیاسی است.»

شورای حکام روز ۱۶ خرداد ماه قطعنامه پیشنهادی سه کشور اروپایی و آمریکا مبنی بر لزوم پاسخگویی فوری ایران به سوالات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره سه سایت مشکوک را با اکثریت قاطع تصویب کرد.

بنا بر گزارش‌ها، این سه سایت مشکوک شامل تورقوزآباد، ورامین و مریوان هستند و آژانس چندین بار اعلام کرده است جمهوری اسلامی پاسخ شفافی به سوالات این نهاد درباره این مکان‌ها نداده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مصاحبه خود همچنین گفت که جمهوری اسلامی در پاسخ خود به پیش‌نویس تهیه شده از سوی هماهنگ کننده مذاکرات احیای برجام، بر درخواست «ضمانت اجرای توافق» تاکید کرده است.

او گفت که دولت آمریکا باید ضمانت کند «مانند دوره قبل غیرمسوولانه، غیرقانونی و یک‌جانبه از توافق خارج نخواهد شد.»

یک روز پیش از این سخنان اما جوزپ بورل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، هشدار داد مذاکرات احیای برجام در بن‌بست قرار گرفته و انتظار نمی‌رود در روزهای آینده پیشرفتی حاصل شود.

بورل خاطرنشان کرد که پیش‌تر در مذاکرات دیدگاه‌ها در حال نزدیک شدن به هم بود اما پس از تابستان دیدگاه‌ها در حال فاصله گرفتن از هم هستند.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.