رفتن به محتوای اصلی

10 شهروند و دو شرکت ایرانی به اتهام «حملات سایبری و اخاذی آنلاین» تحریم شد
14.09.2022 - 22:31

آمریکا این افراد و شرکت‌ها را با سپاه پاسداران مرتبط دانسته است.

روز چهارشنبه، (۱۴ سپتامبر) دفتر دادستان کل ایالت نیوجرسی با انتشار اطلاعیه‌ای سه ایرانی به نام‌های احمد خطیبی، امیرحسین نیک‌آیین و منصور احمدی را رسما به هدایت حملات سایبری با هدف «هک‌کردن» و آسیب رساندن به موسسات و شهروندان حقیقی متهم کرد.

در این بیانیه آمده این افراد با «سود جستن از منافذ معمول در کامپیوترها و اپلیکیشن‌های رایج» از ماه اکتبر ۲۰۲۰ (دو سال پیش) به طور غیرقانونی به سیستم‌های صدها نفر و موسسه در آمریکا، بریتانیا، اسرائیل، ایران و چند کشور دیگر نفوذ کرده و علاوه بر سوء استفاده از اطلاعات آنها، با نصب باج‌افزارها از قربانیان خود اخاذی کرده‎‌اند.

دفتر دادستانی نیوجرسی می‌گوید این افراد بعد از نفوذ و نصب باج افزارها در سیستم‌ها اماکنی چون مراکز بهداشتی و بیمارستان‌ها، سیستم‌های حمل و نقل و شرکت‌های خدمات آب و برق و گاز، شبکه کامپیوتری این مراکز را قفل و غیرقابل دسترسی می‌کردند و تنها در ازای دریافت مبلغ مورد درخواست خود، به آنها دسترسی مجدد به سیستم‌ و شبکه را می‌دادند.

متیو اولسن، از معاونان دادستان کل نیوجرسی گفته: «اگر چه این متهمان ممکن است مراکز حیاتی و زیربنایی و شهروندان را به هدف کسب نفع شخصی مورد حمله سایبری و اخاذی اینترنتی قرار می‌دادند اما اتهامات آنها نشان دهنده این واقعیت است که «وقتی حکومت یک کشور با جرایم سایبری برخورد نمی‌کند چه گونه برای فعالیت چنین مجرمانی فضا مهیا می‎کند. از این جهت حتی ایرانیان ساکن این کشور هم احساس امنیت در فضای مجازی نخواهند داشت چرا که دولت آنها در پیروی از نرم‌های جهانی و برخورد با جرایم سایبری عاجز مانده است».

بر اساس متن دادخواستی که دادگستری نیوجرسی منتشر کرده بسیاری از اهداف حملات سایبری که به احمد خطیبی، امیرحسین نیک‌آیین و منصور احمدی نسبت داده شده است در داخل محدوده جغرافیایی ایالت نیوجرسی اتفاق افتاده است.

همچنین اخاذی از یک شرکت برق در ایالت ایندیانا، شرکت برق دیگری در ایالت می‌سی‌سی‌پی و شرکت‌های خدماتی و زیربنایی در ایالت‌های واشنگتن، ایلینوی، وایومینگ و پنسیلوانیا هم از دیگر اتهامات این سه مرد ایرانی است.

در صورت محکوم شدن، مجازاتی چون تحمل ۵ تا ۱۰ سال زندان و جریمه نقدی تا سقف ۲۵۰ هزار دلار در انتظار احمد خطیبی، امیرحسین نیک‌آیین و منصور احمدی خواهد بود.

 

 

هک

 

«ارتباط با سپاه پاسداران»

روز چهارشنبه، ۱۴ سپتامبر، همچنین در واشنگتن پایتخت آمریکا، دفتر دارایی‌های خارجی - اوفک- که از ادارات خزانه‌داری آمریکاست طی اطلاعیه‌ای ۱۰ شهروند و دو شرکت ایرانی را به فهرست طویل تحریمی‌ها اضافه کرد.

در بیانیه اوفک فعالیت‌های افراد تحریم شده به گروه‌های سرشناس هکری و حملات سایبری چون «چارمینگ کیتن» (بچه‌گربه ملوس)؛ «نمیسیس کیتن» (گربه کینه‌ای - انتقامجو)؛ «ویژن تانل» (یک دنده) و «فسفر» که مقر همگی آنها در خاک ایران عنوان شده اشاره شده است.

خزانه‌داری آمریکا عاملان این حملات سایبری و اخاذی‌ها را همکار یا مرتبط با دو شرکت فناوری «ناجی هوشمند فاطر» و شرکت «افکار سیستم یزد» معرفی کرده است.

از منصور احمدی که یکی از سه نفری است که دادستانی ایالت نیوجرسی هم مستقلا علیه او اعلام جرم کرده، تحت عنوان رئیس شرکت «ناجی هوشمند فاطر» نام برده است.

فرد دیگری به نام احمد خطیبی هم در این اطلاعیه تحت عنوان مدیر شرکت «افکار سیستم یزد» معرفی شده و در فهرست تحریم قرار گرفته است.

نام امیرحسین نیک‌آیین هم در اطلاعیه اوفک دیده می‌‎شود که اتهام او و احمد خطیبی استفاده از آدرس‌های بیت‌کوین برای به دام انداختن قربانیان و شکل دهی حملات سایبری و اخاذی اینترنتی است.

نام هفت نفر دیگر به اسامی معین مهدوی، علی‌اکبر رشیدی، علی آقا احمدی، محمد آقا احمدی، مصطفی حاجی حسینی، مجتبی حاجی‌حسینی و محمد شاکری هم در این اطلاعیه دیده می‌شود.

در میان فهرست حملاتی که به این افراد و گروه‌ها نسبت داده شده یک بیمارستان ویژه کودکان هم قرار دارد که دولت آمریکا می‌گوید در ماه ژوئن سال گذشته - ۲۰۲۱ - مورد حمله سایبری قرار گرفته و برای بازگرداندن دسترسی به اطلاعات سرقت شده از آن اخاذی شده است.

چند روز پیش هم آلبانی با متهم کردن جمهوری اسلامی ایران به دست داشتن در «یک حمله سایبری گسترده» به کشورش، اعلام کرد که آلبانی روابط دیپلماتیک خود را با ایران را قطع می‌کند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
بی بی سی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.