رفتن به محتوای اصلی

ارتباط زیر آب غواصان به کمک تکنولوژی گسترده‌تر می‌شود
06.09.2022 - 16:45

دانشمندان یک برنامک پیام‌رسان جدید اختراع کرده‌اند که ادعا می‌کنند از زمان [ابداع] علایم دستی، بزرگترین پیشرفت در ارتباطات زیر آبی میان انسان‌ها محسوب می‌شود.

«آکوا‌اپ» (AquaApp)، که پژوهشگران دانشگاه واشنگتن در ایالات متحده آن را ابداع کردند، می‌تواند از طریق نرم‌افزار مبتنی بر صوت‌شناسی (Acoustic) بر روی میلیاردها تلفن هوشمند و ساعت هوشمند موجود استفاده شود.

این به غواصان سطحی و غواصان اسکوبا این امکان را می‌دهد که از میان ۲۴۰ پیام از پیش تعیین‌شده برای برقراری ارتباط [و ارسال طیفی از] اطلاعات، از سطح اکسیژن تا نزدیک شدن گونه‌های آبزی، دست به انتخاب بزنند.

واژه‌ها[ی موجود در این برنامک] معادل تعدادی از علایم دستی است که پیشرفته‌ترین غواصان حرفه‌ای از آن‌ها استفاده می‌کنند.

«آکوا‌اپ» امکان برقراری ارتباط در فواصل دورتر و با دید کم را برای حرفه‌ای‌ها فراهم می‌کند و در عین حال، میلیون‌ها نفری را که غواصی اسکوبا و غواصی تفریحی انجام می‌دهند، از یادگیری این علایم بی‌نیاز می‌کند.

توچائو چن، دانشجوی دکترا در دانشگاه واشنگتن و از نویسندگان پژوهشی که جزئیات این وسیله ارتباط (interface)  را توضیح می‌دهد، گفت: «گوشی‌های هوشمند برای ارتباط بی‌سیم به سیگنال‌های رادیویی مانند وای‌فای و بلوتوت متکی‌اند. این سیگنال‌ها در زیر آب به خوبی منتشر نمی‌شوند، اما سیگنال‌های صوتی منتشر می‌شوند.»

«با آکوا‌اپ، تبادل پیام‌ در زیر آب را با استفاده از بلندگو و میکروفون که به شکل گسترده‌ای در گوشی‌های هوشمند و ساعت‌ها موجودند، نشان می‌دهیم.»

این دستگاه با ارسال و دریافت بسامدهای صوتی از یک دستگاه به دستگاه دیگر کار می‌کند و می‌تواند تا فاصله ۱۰۰ متری عمل کند. کاربر پس از بارگذاری برنامک، فقط باید اطمینان حاصل کند که یک گوشی هوشمند با قابلیت ضد آب مناسب، یا یک قاب گوشی ضد آب دارد.

شیام گولاکوتا، استاد دانشگاه واشنگتن و نویسنده ارشد این مقاله، گفت: «آکوا‌اپ ارتباطات زیر آب را برای انبوه مردم به ارمغان می‌آورد.»

«آکوااپ با تسهیل [دسترسی به] فناوری‌های زیر آب و ساده‌سازی آن در حد بارگذاری یک نرم‌افزار در تلفن هوشمند شما، این قابلیت را دارد که وضعیت موجود را تغییر دهد.»

مقاله‌ای که جزئیات «آکوا اپ» در آن آورده شده است، در کنفرانس ۲۵ اوت «سیگ‌کام ۲۰۲۲» (Sigcomm2022) در آمستردام ارائه شد.  

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
ایندیپندنت ‌فارسی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.