رفتن به محتوای اصلی

آخرین اعدام علنی با چوبه دار عمومی در آمریکا
03.09.2022 - 07:21

مجازات اعدام هنوز در ایالات متحده آمریکا به صورت کامل لغو نشده است، اما از آخرین باری که ساکنان این کشور پهناور شاهد اعدام در ملاءعام بودند، ۸۶ سال می‌گذرد. 

۱۴ اوت ۱۹۳۶، جمعیتی بین ۱۰ تا ۲۰ هزار نفر در اونزبورو در کنتاکی جمع شدند تا آخرین مراسم اعدام عمومی با چوبه دار در ایالات ‌متحده را تماشا کنند. این واقعیت که زندانی یک جوان سیاه‌پوست بود و کلانتری که بر اعدام نظارت می‌کرد، یک زن سفیدپوست، علاقه مردم و مطبوعات را تشدید کرده بود. خبرنگاران از سراسر کشور برای گزارش این رویداد در محل حاضر شدند.

رینی بتیا، ۲۲ ساله، به اتهام تجاوز به لیشیا ادواردز ۷۰ ساله، بیوه سفیدپوست ثروتمند، مجرم شناخته شد. خانم ادواردز روی تخت خود مرده پیدا شد و پزشکی قانونی اعلام کرد که او را خفه کرده و مورد تجاوز قرار داده‌اند.

بتیا که خدمتکار ادواردز بود، پس از دستگیری به جنایت خود اعتراف کرد و تایید کرد که جواهرات قربانی را سرقت کرده است.

طبق قوانین ایالت کنتاکی در آن زمان، اتهام سرقت و قتل به صدور حکم اعدام در ندامتگاه حکومتی منجر می‌شد، اما دادستان که می‌خواست اعدام در اونزبورو انجام شود، فقط روی اتهام تجاوز بتیا تمرکز کرد. این امر، امکان به دار آویختن فرد مجرم را در انظار عموم فراهم می‌کرد و عطش برخی از شهروندان را برای انتقام، فرومی‌نشاند.

در دادگاه، کمتر از پنج دقیقه طول کشید تا هیات‌منصفه تصمیم بگیرد بتیا باید به دار آویخته شود.

از کلانتر فلورنس تامپسون، مادر چهار فرزند که پس از مرگ شوهرش وظایف کلانتری را بر عهده گرفته بود، انتظار می‌رفت که اولین زن جلاد در تاریخ ایالات‌متحده باشد، چرا که از نظر قانونی وظیفه او بود که دریچه زیر پای محکوم را باز کند. اما او این موضوع را نپذیرفت.

در نهایت، آرتور هش افسر بازنشسته پلیس، از سوی کلانتر تامپسون استخدام شد تا اهرم را بکشد.

سازماندهی کل این ماجرای وحشتناک بر عهده یک کشاورز به نام فیل هانا بود که بر ۷۰ اعدام با چوبه دار نظارت داشت. او با مشاهده اینکه اجرای اعدام با چوبه دار باعث رنج زیادی برای محکومان می‌شود، به این موضوع علاقه‌مند شد. پس از مطالعه در این زمینه که چگونه می‌توان کسی را به انسانی‌ترین شکل ممکن به دار آویخت، هانا ارائه خدمات خود را آغاز کرد.

در مراسم اعدام، هانا حلقه‌ دار را دور گردن بتیا تنظیم کرد و به هش علامت داد که اهرم را بکشد، اما می‌گویند که هش مست بود و متوجه علامت نشد. هانا سپس با خشم فریاد زد: «حالا انجامش بده!» و به این ترتیب، یکی از شرم‌آورترین اعدام‌های آمریکا به پایان رسید.

بسیاری از روزنامه‌ها این «کارناوال سادیسم» را محکوم کردند و گفتند که جمعیت «زیادی» از این مراسم اعدام لذت بردند. آن‌ها همچنین نامه‌های خشمگین زیادی دریافت کردند که از شرم نویسندگان نامه‌ها از رخ دادن چنین اتفاقی در کنتاکی حکایت داشت. دو سال پس از آن ماجرا، دولت فدرال اعدام‌ در ملاء عام را لغو کرد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
ایندیپندنت ‌فارسی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.