رفتن به محتوای اصلی

نخستین محموله پهپادهای ایران به روسیه رسید
30.08.2022 - 08:20

مقام‌های اطلاعاتی غربی اعلام کردند روسیه به‌رغم هشدارهای واشینگتن، نخستین محموله حاوی صدها پهپاد ساخت ایران را دریافت کرده است. این پهپادها می‌توانند در جنگ روسیه علیه اوکراین مورد استفاده قرار گیرند.

گزارش واشینگتن‌پست حاکی از آن است که هواپیماهای باری روسیه پهپادهای رزمی ساخت ایران را به روسیه منتقل کرده‌اند. این هواپیماها برای دریافت این محموله نظامی به تاسیساتی نظامی در ایران پرواز کرده بودند و ۱۰ روز پیش آن کشور را ترک کردند.

به گزارش این روزنامه آمریکایی، این پهپادها در عملیات تهاجمی یا تجسسی کاربرد دارند.

واشینگتن‌پست به نقل از یک مقام اطلاعاتی نوشت: «هنوز روشن نیست که روسیه استفاده از این پهپادها را علیه اوکراین آغاز کرده است یا خیر. اما به‌نظر می‌رسد که پهپادها آماده‌ استفاده‌اند.» همزمان برخی منابع اطلاعاتی از بروز برخی اشکال‌های فنی در مسیر انتقال و نقص در آزمایش پهپادها خبر دادند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز روز سه‌شنبه، هشتم شهریورماه، به‌نقل از مقام‌های دولت بایدن نوشت روسیه در به‌کارگیری پهپادهای ساخت ایران که به‌تازگی در همین ماه، برای استفاده در جنگ با اوکراین از تهران دریافت کرده، دچار مشکلات فنی شده است. 

مقام‌های آمریکایی که به شرط ناشناس ماندن در مورد ارزیابی اطلاعاتی ایالات متحده با آسوشیتدپرس صحبت کرده‌اند، گفتند که در این پهپادها «نقایص فراوانی» وجود دارد، اما جزئیاتی درباره این موضوع ارائه نکردند. 

آن‌ها افزودند که ایالات متحده ارزیابی می‌کند تحویل هواپیماهای بدون سرنشین «مهاجر-۶» و «شاهد» که طی چند روز در این ماه انجام شده، احتمالا بخشی از برنامه روسیه برای دستیابی به صدها پهپاد ایرانی است.

به گفته این مقام‌های آمریکایی، هواپیمای روسیه طی چند روز در این ماه، در یک پایگاه هوایی در ایران مشغول بارگیری تجهیزات پهپادی بودند و سپس با این تسلیحات به‌سمت روسیه پرواز کردند، اما اپراتورهای روس همچنان در ایران درمورد نحوه استفاده از این سامانه‌ها برای «حملات هوا به سطح، جنگ الکترونیک و هدف‌گیری در میدان نبرد» آموزش می‌بینند.

خبر انتقال پهپادهای ساخت ایران به روسیه در حالی منتشر می‌شود که رایزنی‌ها برای احیای توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی ایران ادامه دارد.

واشینگتن‌پست در ادامه گزارش خود به بهره‌مندی اوکراین از تکنولوژی پیشرفته پهپادی اشاره می‌کند که آمریکا و متحدانش شامل ترکیه در اختیار این کشور قرار داده‌اند.

براساس این گزارش، روسیه که به دلیل حمله به اوکراین هدف تحریم‌های بین‌المللی قرار دارد، برای تامین تسلیحات به جمهوری اسلامی ایران روی آورده است. این درحالی است که برنامه پهپادی جمهوری اسلامی ایران تحت تحریم آمریکا قرار دارد. با وجود این، واشینگتن پیش‌تر از سفر مقام‌های مسکو به ایران برای هماهنگی انتقال پهپادهای نظامی به روسیه خبر داده بود.

دولت بایدن ماه گذشته تصاویر ماهواره‌ای را منتشر کرد که نشان می‌دهند مقام‌های روس در روزهای هشتم ژوئن و پنجم ژوئیه برای بازدید از پهپادهای ایرانی به یک پایگاه هوایی در کاشان رفته‌ بودند. در آن زمان، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، تاکید کرد که دولت آمریکا «اطلاعاتی دارد مبنی‌بر این‌که دولت ایران در حال آماده‌‌شدن برای تحویل چندصد پهپاد به روسیه است».

مقام‌های تهران نیز این گزارش‌ها را به‌طور کامل تکذیب نکرده‌اند. حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، ماه گذشته گفته بود که ایران و روسیه در زمینه‌های متعددی شامل «امور دفاعی» عمکاری دارند. البته او مدعی شده بود که جمهوری اسلامی به هیچ یک از طرفین جنگ در اوکراین کمک نمی‌کند. این درحالی است که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران در دیدار اواخر تیرماه با ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه، در تهران از او به دلیل «ابتکار عمل» در حمله به اوکراین تمجید کرده بود.

به گزارش واشینگتن‌پست، مقام‌های اسرائیل که احیای برجام با متن پیشنهادی اروپا را تصمیمی بسیار بد توصیف می‌کند، نگران‌اند که بازگشت به توافق به تقویت همکاری ایران و روسیه شامل دور زدن تحریم‌ها منجر شود. ازجمله موضوع‌های دیگری که عامل نگرانی‌ آن‌ها شده است، می‌توان به بندهای «غروب برجام» و «زمان گریز هسته‌ای» جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
ایندیپندنت ‌فارسی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.