رفتن به محتوای اصلی

چطور این حجم از نفرت در وجود انسان انباشت می شود و بکار می افتد؟
19.08.2022 - 14:28

چطور می توانند؟

یکی از سئوال هایی که همیشه نسبت به انسان های "سفاک" (کسانی که به راحتی می توانند اعمال ِ خشن خوفناک با بی رحمی ِ تمام انجام دهند) داشتم این بود که "چطور می توانند دیگران را آزار دهند، شکنجه و مُثله کنند، شاهد رنج و ضجه های انسان دیگری باشند، از دستور اطاعت کنند و بکُشند و همچنان خود را برحق بدانند؟" این همه تحمل شناعت از کجا می آید و چطور این حجم از نفرت در وجود انسان انباشت می شود و بکار می افتد؟ نمونۀ آن محمد اموازی ملقب به "جان ِ جهادی"، جلاد ِ داعش، متولد ١٣٦٧ در کویت که در شش سالگی به انگلیس رفت و ساکن لندن شد. دربارۀ او می گویند "فردی ساکت و مؤدب بود که به لباس‌های مد روز علاقه داشت". در سال ٢٠١٢ درحالی که فقط بیست و چهار سال سن داشت به سوریه رفت و به داعش پیوست. همین قدر بگویم که لیست قربانیانی که به دست او سر بریده شدند کوتاه نیست.

دامنیک شادبُلت در مقاله ای با عنوان "بُعد ِ فرقه ای ِ تروریسم رادیکال" توضیح می دهد چطور فرقه ها با ساختن "سایه بان مقدس" که بر سر مفاهیم و نیز اعضاء خود می کشند، تلاش می کنند فرد را (که برای آرمانهایی "والا" از جامعۀ خود بُریده و به فرقه پیوسته است) مورد شستشوی مغزی قرار دهند و این کار را ماهرانه و با استفاده از تکنیک های روانشناختی انجام می دهند، پروسه ای که "دوگانه سازی" نام دارد و برای فرد یک هویت ِ تازه جدا و مستقل از هویت ِ پیشین، با ویژگی های "تقدس آسمانی و معیارهای برتر"، "نجات دهنده" و صفات دیگر می سازند. دوگانه سازی نوعی سازوکار برای "محافظت از فرد" (در برابر ِ خود تازه و "تحمل" ِ هویت ِ جدید است) که طبعا از مرگ می هراسد یا تردیدهایی نسبت به این هویت تازه دارد. در واقع فرد را از "خویشتن" خود جدا می کنند و این هویت تازه "شخصیت تازه" ایست که دارای "بی حسی ِ روانی" است. بدین معناکه، مهم نیست پشه می کُشد یا انسان، کودک یا پیر؛ نه شکنجه در او احساس گناه و پشیمانی برمی انگیزد، نه بُریدن سر مردم برایش دردآور و وحشتناک است.

در واقع، با دوگانه سازی ِ شخصیتی و هویتی، آنچه "جان جهادی" می کند به پسرک ِ "ساکت و مودب ِ علاقمند به لباس های مُد روز" ربطی ندارد. هویت ِ جدید ِ جان جهادی، ماموریتی آسمانی دارد که برای انجام آن از هر دستوری و هر کاری (مطلقا هر کاری) از او خواسته شود، اطاعت می کند.

 

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
فیسبوک نویسنده

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

دیدگاه‌ها

نظرات رسیده

دوران کودکی سخت، در دوران رشد کودکی مورد عشق و محبت والدین نبودن، خشونتهای شدید در چهارچوب خانه و خانواده، مسخره شدن و ایزوله شدن توسط دیگران در دوران تحصیلی و نداشتن دوست و دستیها و شاید بسیاری دلایل دیگر میتوانند چنین آدمهایی را که در دام فرقه میافتند را به راحتی با متدهای مخصوص فرقه از خودی که شخص ازآن راضی نیست  ودر درون از آن بیزار است را به خودی پوچ وتهی تبدیل ‌کنند و سپس پمپاژ اوهامات مذهبی و تحمیل اجباری قبول فکر و اراده و خواست خدا و رهبر و ابلاغ شخصیتی خداپسند ناگهان به منتخب خدا تبدیل شدن و تحمیل اندیشه  فقط تومیفهمی و تو میتوانی و تو فقط برای این کار آفریده شده ای و این هدیه الهی است که فقط به تو داده شده و او را به شخصیتی عروسک کوکی و گوش به فرمان تبدیل میکنند. از این نمونه های بی اراده کم ندیده ایم. ببینید جدا شدگان افرا از احزاب وتشکیلا ت  سیاسی چه ها میگویند

ی., 21.08.2022 - 22:25 پیوند ثابت
نظرات رسیده

ازیار ایزدپناه

به نظر من شستوی صد در صد مغزی و از بین بردن کامل انسانیت ممکن نیست و در وجود فرد رگه هایی از وجدان انسانی باقی می ماند که گاهی با همه ضعیف بودنش می تواند فرد را بخود بیاورد و از منجلابی که در آن گرفتار شده ست نجات بخشد.

جمعه, 19.08.2022 - 14:34 پیوند ثابت

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.