رفتن به محتوای اصلی

وزارت اطلاعات یک تبعه سوئد را به اتهام جاسوسی بازداشت کرد
30.07.2022 - 14:45

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی با صدور اطلاعیه‌ای از بازداشت یک تبعه سوئد در ایران به اتهام جاسوسی خبر داد و اعلام کرد که این تبعه با افراد «مظنون اروپایی و غیر اروپایی» در ایران ارتباط داشته است.

وزارت اطلاعات در این اطلاعیه که روز شنبه هشتم مرداد صادر شد بدون ذکر هویت فرد بازداشت شده اعلام کرد که او سفرهای متعددی به ایران داشته و سفرهایش به شهرهای مختلف، خارج از مقاصد و رویه‌های گردشگری انجام شده‌اند.

وزارت‌ اطلاعات ادعا کرده که فرد بازداشت شده در همه سفرهای قبلی، «با رعایت اصول حرفه‌ای ارتباطی، حفاظتی و پنهان‌کاری» با افراد «مظنون اروپایی و غیر اروپایی که در ایران تحت نظر قرار داشتند ارتباط برقرار می‌کرد».

بازداشت این تبعه سوئد به فاصله کوتاهی بعد از اعلام حکم دادگاه رسیدگی کننده به پرونده حمید نوری متهم به دست داشتن در اعدام‌های ۶۷ در سوئد انجام می‌شود که منجر به صدور حکم حبس ابد برای نوری شد.

بر این اساس این پیش‌بینی وجود دارد که بازداشت یک شهروند سوئدی به اتهام جاسوسی تلاشی برای اعمال فشار بر سوئد و وادار کردن این کشور به مبادله نوری با این تبعه بازداشتی باشد.

ایران همچنین برای احمدرضا جلالی شهروند دو تابعیتی ایرانی-‌سوئدی هم حکم اعدام صادر کرده و این ارزیابی وجود دارد که صدور حکم اعدام برای جلالی هم بخشی از فرآیند اعمال فشار به سوئد برای آزادی نوری باشد.

در اطلاعیه‌ وزارت اطلاعات درباره بازداشت یک شهروند سوئدی آمده که این فرد هنگام خروج از ایران بازداشت شده است.

وزارت اطلاعات در اطلاعیه خود، سوئد را «‌رژیم بدسابقه» توصیف و این کشور را متهم کرده که چند جاسوس نیابتی را برای اسرائیل پشتیبانی کرده است.

در این اطلاعیه همچنین با ادعای پشتیبانی و حمایت سوئد از سازمان مجاهدین خلق و رویه «‌جاسوسی نیابتی» به این کشور هشدار داده شده که در صورت ادامه این اقدام‌ها، واکنش متناسب را از سوی جمهوری اسلامی دریافت خواهد کرد.

وزارت اطلاعات ایران از بازداشت یک تبعه سوئد به اتهام جاسوسی خبر داد

 

وزارت اطلاعات ایران اعلام کرده که یک تبعه سوئد را به اتهام جاسوسی بازداشت کرده و به «نهادهای اطلاعاتی» سوئد هشدار داده که در صورت ادامه «رویه‌ جاسوسی نیابتی» برای اسرائیل، با  «واکنش متناسب» ایران روبرو خواهد شد.

در اطلاعیه‌ای که رسانه‌های ایران منتشر کرده‌اند از قول وزارت اطلاعات گفته شده است «متهم سوئدی که در سفرهای چندگانه‌ پیشین به ایران، به‌ دلیل برخی رفتارها و ارتباطات مشکوک، در لیست مظنونین واحد ضدجاسوسی وزارت اطلاعات قرار گرفته بود، همیشه از لحظه‌ی ورود به کشور، کلیه تحرکات، ارتباطات، سفرهایش به شهرهای مختلف کشور که کلا خارج از مقاصد و رویه‌های گردشگری انجام می‌شدند تا هنگام خروج از مرزهای جمهوری اسلامی ایران، دقیقاً تحت نظر مأمورین زبده‌ ضد جاسوسی این وزارت‌خانه قرار می‌گرفت».

وزارت اطلاعات ایران نامی از فرد بازداشت شده نبرده و گفته است شهروند سوئدی بازداشت شده «چند ماه پیش و درپی دستگیری یک جاسوس دیگر اروپایی، با مأموریت کسب اطلاع از چگونگی افشای هویت آن جاسوس و نوع و میزان اطلاعاتی که به تور اطلاعاتی این وزارت‌خانه افتاده بود، مجدداً وارد کشور شد و بالاخره با تکمیل مستندات در هنگام خروج از کشور با حکم مرجع قضایی بازداشت شد.»

وزارت اطلاعات ایران گفته شهروند سوئدی بازداشت شده سابقه سفر به اسرائیل پیش از سفر به ایران دارد.

این وزرات‌خانه در اطلاعیه‌اش سوئد را «رژیم بدسابقه‌» توصیف کرده که «تاکنون چندین جاسوس نیابتی برای رژیم اشغالگر قدس را پشتیبانی کرده است.»

اطلاعیه وزارت اطلاعات به نام احمدرضا جلالی شهروند ایرانی- سوئدی زندانی در ایران نیز اشاره کرده که در ایران به جاسوسی متهم و به اعدام محکوم شده است.

وزارت اطلاعات ایران مجددا در این اطلاعیه تاکید کرده که آقای جلالی « جاسوس مسلم رژیم صهیونیستی و مجرم قطعی در شناسایی و ترور برخی از دانشمندان هسته‌ای کشور» است

احمدرضا جلالی

منبع تصویر،HUMAN RIGHTS IN IRAN

توضیح تصویر،

رسانه‌های ایران در اردیبهشت‌ امسال خبر داده بودند که احمدرضا جلالی تا پایان آن ماه اعدام می‌شود

اردیبهشت‌ماه امسال خبرگزاری ایسنا به نقل از "یک مقام آگاه" اعلام کرده بود که احمدرضا جلالی تا پایان اردیبهشت اعدام خواهد شد.

خبر اعدام آقای جلالی در حالی مطرح شده بود که محاکمه معاون سابق دادیار زندان گوهردشت به نام حمید نوری در سوئد، پس از  ۹ ماه و نزدیک به صد جلسه در انتظار صدور حکم بود.

آقای نوری بنا به حکم دادگاه سوئد در اعدام های گسترده تابستان ۶۷ دست داشته و به اتهام جنایت جنگی و قتل عمد، به زندان ابد محکوم شده است.

نوزدهم اریبهشت‌ماه سعید خطیب‌زاده، سخنگوی  سابق وزارت خارجه ایران، هرگونه ارتباط میان دادگاه حمید نوری و احمدرضا جلالی را رد کرد و گفته بود «این‌ها هیچ ارتباطی به هم ندارند» و خطاب به دولت سوئد هشدار داده بود که «فکر نکند با این گروکشی‌ها موضوع جلالی فراموش می‌شود.»

اختلافات و کشمکش‌های امنیتی بین ایران و  سوئد چند ماهی است که شدت گرفته است.

پیشتر هم در اردیبهشت سال جاری مقام های ایرانی از بازداشت یک شهروند ۳۰ ساله سوئدی خبر داده بودند.

دولت سوئد در ماه‌های اخیردرباره خطر دستگیری خودسرانه اتباعش در سفر به ایران هشدار داده و از شهروندان سوئدی از جمله اتباع دوتابعیتی ایرانی – سوئدی خواسته از سفر به ایران خودداری کنند.

 مهرماه سال گذشته پلیس امنیت سوئد خبر داد که دو برادر ایرانی‌الاصل را به اتهام جاسوسی از کارکنان پلیس امنیتی سوئد و انتقال اطلاعات سری به ایران بازداشت کردند. رسانه‌های سوئدی این دو برادر را «پیمان و پیام کیا» معرفی کردند.

به غیر از سوئد، آمریکا، فرانسه و بریتانیا هم به اتباع خود درباره سفر به ایران هشدار داده اند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.