رفتن به محتوای اصلی

برآورد موساد از مذاکرات هسته‌ای ایران
30.07.2022 - 00:46

 

ند پرایس: آماده‌ایم پیش‌نویس پیشنهادی جوزپ بورل را امضا کنیم

 

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نتایج بررسی پیش‌نویس پیشنهادی جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا را اعلام کرد و گفت این پیشنهاد عمدتا همان توافقی است که از ماه مارس روی میز بود و ما آماده پذیرش آنیم. سخنگوی وزارت خارجه ایالات‌ متحده تاکید کرد جمهوری اسلامی ایران مانع دستیابی به توافق می‌شود.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز سه‌شنبه چهارم مرداد (۲۶ ژوئیه)، در مقاله‌ای که روزنامه فایننشال‌تایمز آن را منتشر کرد، نوشت برای نجات مذاکرات هسته‌ای از بن‌بست موجود، پیش‌نویس جدیدی را ارائه کرده که بهترین نوع پیشنهاد است.

طبق اعلام او در متن پیشنهادی تازه، جزئیات دقیق لغو تحریم‌ها و اقدام‌های لازم برای احیای برجام، تشریح شده‌اند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری روز سه‌شنبه دریافت این پیش‌نویس را تایید کرد و گفت در حال بررسی آنیم و نتایج را به‌زودی اعلام می‌کنیم. ند پرایس در نشست خبری روز پنجشنبه ششم مرداد (۲۷ ژوئیه) نیز خبر داد کشورش برای امضای پیش‌نویس پیشنهاد آمادگی دارد.

او در ادامه نیز افزود: ما پیام صریح خود را برای بازگشت به برجام، غیرمستقیم به‌ طرف ایرانی رسانده‌ایم، اما آن‌ها آماده پذیرش نیستند. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با بیان اینکه کشورش دچار توهم دستیابی سریع به توافق نیست، تاکید کرد در صورت شکست مذاکرات برجام، برای سناریوهای جایگزین آمادگی داریم.

پیش از او جان کربی، هماهنگ‌ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز گفته بود مذاکرات برجام از هر نظر کامل شده است و بستگی به جمهوری اسلامی ایران دارد که آن را بپذیرد یا رد کند.

در سوی دیگر ماجرا جمهوری اسلامی ایران همچنان توپ را در زمین آمریکا می‌اندازد؛ حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه پس از دریافت پیش‌نویس پیشنهادی بورل، در تماس تلفنی با او مواضع پیشین را تکرار کرد و گفت: «اگر آمریکا با واقع‌بینی در مسیر دستیابی به توافق گام بردارد، توافق خوب، قابل‌ دسترس همه طرف‌ها است.»

با وجود اینکه مقام‌های جمهوری اسلامی ایران ادعا می‌کنند، طرف آمریکایی مانع دستیابی به توافق است، موضع‌گیری‌های مقام‌های اروپایی اثبات می‌کند که جمهوری اسلامی ایران، دستیابی به توافق را به مطالبه‌های فرابرجامی خود مشروط کرده است.

خبرگزاری رویترز شامگاه پنجشنبه به نقل از یک مقام دولتی فرانسه نوشت هنوز فرصتی برای احیای توافق ‌هسته‌ای «برجام» وجود دارد، اما توپ در زمین حکومت ایران است و آن‌ها باید تصمیم‌گیری کنند.

این مواضع دولت فرانسه، پیش از دیدار و گفت‌وگو امانوئل مکرون، رئيس‌جمهوری فرانسه با شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، مطرح شد.

کاترین کولونا، وزیر خارجه فرانسه نیز گفته است که احیای برجام منوط به دریافت سریع پاسخی مثبت از ایران است. فرانسه تاکنون برای احیای توافق هسته‌ای ایران تلاش‌های زیادی کرده است.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه هم در نشست خبری اخیر خود به این موضوع اذعان کرده است. طولانی شدن مذاکرات و تعلل جمهوری اسلامی ایران، انتقاد کشورهای اروپایی را نیز در پی داشته است، اما طرف ایرانی همچنان بر مواضع خود پافشاری می‌کند.

ابراهیم رئیسی، روز پنجشنبه در جریان سفر به همدان ادعا کرد به خواست مردم «مقابله با نظام سلطه» و «ایستادگی مقابل زیاده‌خواهان» را در دستور کار قرار داده است.

او در ادامه ادعاهای خود افزود از نظر مردم ایران تحریم‌ها اثری ندارد. رئیسی با اشاره به نقل‌‌ قولی از علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، زبان به تهدید گشود و گفت هرکسی بخواهد تعرضی به کشور داشته باشد، به‌ شدت پشیمان خواهد شد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.