رفتن به محتوای اصلی

«کلفت فیلیپینی» بعنوان شاخص موفق اقتصادی قبل از انقلاب!
21.06.2022 - 10:59

شاخص موفق «کلفت فیلیپینی» - یعنی شما بعنوان کارمند دولت، آموزگار، کارمند بانک، کارگر کارخانه ارج یا مینو، اگر همسرتان هم کار میکرد و دو در آمد داشتید، اینقدر قدرت خرید داشتید که نه تنها خانه و ماشین میخریدید، بلکه بهترین غذا و خوراک و بهداشت و پوشاک هم داشتید و میتوانستید به سفرهای خارج از کشور بروید. آنقدر پول تان زیاد بود با همان حقوقی که در تلویزیون هم نق میزدند که کم است، زن و شوهر کارمند میتوانستند کلفت فیلیپینی استخدام کنند که کلی در موردش جوک هم در میامد. شما که در غرب زندگی می کنید چند خانواده را دیده اید که کلفت داشته باشند؟ داشتن کلفت فیلیپینی یک شاخص موفقیت اقتصادی است. شما هنگامی کلفت استخدام می کنید که دیگر نیاز مالی ندارید و پول تان اضافه شده و صدای تان از جای گرم در می آید. حالتان خوب است. مانده اید با این همه پول چکار کنید. بچه محل ما رفت خواستگاری یک دختر به او گفتند شغلی نداری. دایی او برایش یک وانت پیکان قسط اولش را داد و خرید و گفت این شغل. دختر را به او دادند. این قضیه سال 1351 رخ داد. دو سال بعد این بچه محل ما یک بچه یک ساله داشت و یک خانه هم با گرفتن وام از بانک خرید. و زندگی اش به خوبی و خوشی پیش میرفت و عید ها به مسافرت شیراز و اصفهان هم  میرفتند. نظیر اینها میلیونها ایرانی بودند که براحتی در زندگی شان موفق شدند. این یک شاخص اقتصادی موفق است. شما منتقدان دوران پهلوی نمیتوانید با شعارهای تان برای مردم کلفت فیلیپینی و وانت پیکان فراهم کنید. این کار توانایی میخواهد. یک دولت تکنوکرات کارکشته مثل دولت امیرعباس هویدا که خودکار بیک را گذاشت جلوی خلخالی گفت سیزده سال قیمت این خودکار همین بوده. امروز پس از 40 سال ما ایرانیان با گوشت خون مان معنی حرف هویدا را درک می کنیم. آن زمان خلخالی نفهمید، و امروز دوستانی که هنوز درکی از قیمت ثابت خودکار بیک و عوامل این ثابت ماندن ندارند همچنان درک نمی کنند.  هزار بار بیشتر از این جملات بیاورید برای ایرانی بار ارزشی آن جمله هویدا که قیمت این خودکار بیک در سیزده سال تغییر نکرد را ندارد.

  قبل از سال 1350 نفت ایران بشکه ای 45 سنت فروش میرفت. مقایسه کنید با بشکه ای 140 دلار جمهوری اسلامی. اگر یک جو انصاف داشته باشیم، پهلوی ها با دست خالی کشور را ساختند و به جایی رساندند که زن و شوهری که کارمند بودند و وقت شان کم بود از این قدرت خرید برخوردار بودند که بتوانند «کلفت فیلیپینی» برای کارهای منزل استخدام کنند. من این عبارت «کلفت فیلیپینی» را به عنوان شاخص موفقیت اقتصادی همواره به رخ مخالفان پهلوی ها کشیده ام. فساد و رشوه و غیره در هیچ کشوری ریشه کن نشده حتا در همین سوئد خودمان. در زمان شاه هم بود. اما مقدارش اینقدر کم بود که عمومیت نداشت. برای بالا بردن قیمت نفت شاه به صدا در آمد و خطاب به غربیان گفت شما آب را در بطری می کنید و شکر و طعم میزنید می فروشید یک دلار و از ما نفت را که یک صنعت عظیم برای استخراج و تولید ان باید بکار گرفته شود یک بشکه اش را میخرید 45 سنت و باید به این وضع پایان داد. بشکه ای چهار و نیم دلار در چند سال آخر توسط عقاب اوپک، شاه تعیین شد. برای من مهم نیست که چه کسی رشوه میگرفت یا نمیگرفت. برای من هم این است که بعنوان یک ایرانی اینقدر کشورم را خوب اداره میکردند که امروز که مدرک دانشگاهی ام را در سوئد یا آلمان یا آمریکا میگرفتم بدو بدو میرفتم فرودگاه که هرچه زودتر به ایران عزیزم برگردم. همه مردم اینطور بودند. این کشوری بود که رضاشاه و محمد رضاشاه ساختند که مردم دلشان تنگ میشد برایش و مثل امروز میلیونی نمی گریختند. مهم این بود که پاسپورتم ارزش داشت و ارز کشورم بین المللی بود و ویزا گرفتن مثل خرید بلیط سینما بود. غیر ممکن است شما با نابکاری بتوانید یک کشور محترم با مردم محترمی مثل زمان شاه را بسازید. شاه و همه مردانش که با دست خالی این کشور را ساختند در قلب مردم ایران جای دارند و رسوایانی که بجز بدنامی نبردند آخرین ناله های زندگی بی حاصل شان را از سر درد می کشند. معلوم نیست برای چه مینویسند، برای چه نفس می کشند و تا بحال چه سودی به این کشور رسانده اند. این رژیم عوض میشود و شاید نظام آینده هم جمهوری سکولار بشود. اما پهلوی ها بعنوان بهترین اتفاقی که در طول تاریخ برای این ملت نازل شدند همچنان خواهند درخشید.

 با شاهزاده رضاپهلوی مخالفت نکنید که تف سربالا می اندازید. زیر بالش را بگیرید کمکش کنید. در بدترین شرایط اوضاع به زمان شاه بر میگردد. نمیخواهی پسرت صاحب یک وانت نیسان شود و خانه و زندگی اش سامان یابد؟ کلفت فیلیپینی نمیخواهی؟ نمیخواهی راحت با اهل عیال بزنید به دریای بابلسر و رامسر؟ نمیخواهید حال کنید؟ آقا.. حال کردن یعنی اینها که گفتم! لج کردن با رضاپهلوی بخاطر آن چندماه ندانم کاری سال 57 هرچه هست نشان عقل سالم نیست. 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

محسن کردی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.