رفتن به محتوای اصلی

مجموعه گزارشات 3 روز آخر دادگاه : حمید نوری در آخرین دفاع ؛ آشتی، آشتی، آشتی!
03.05.2022 - 12:20

آخرین جلسه دادگاه حمید نوری در سوئد؛ حکم هفتاد روز دیگر صادر می‌شود

حمید نوری در آخرین صحبت‌های خود گفت "آشتی، آشتی، آشتی". او گفت "امیدوارم حکم قاضی از دشمنی دو کشور ایران و سوئد بکاهد".

حمید نوری تا زمان اعلام حکم باید در بازداشت بماند اما دیگر محدودیت‌های قبلی را ندارد.

حمید نوری در آخرین دفاع خود در دادگاه بارها از قاضی تشکر کرد و گفت شما به بهترین شکل این دادگاه را اداره کردید.

حمید نوری گفت "من نتیجه دادگاه و حتی استیناف را رای خوبی می‌دانم".

او گفت "من یک انتظار و امیدواری دارم که رای این دادگاه و دادگاه استیناف رأیی باشد که از دشمنی دو کشور ایران و سوئد و مردم آن بکاهد".

او به عنوان حرف آخر گفت "همه در این دادگاه وظیفه‌شان را انجام دادند. آنچه مصلحت بود را بیان کردند. من از دست هیچ کس ناراحت نیستم. دادستان‌های قدرتمند و محترم آنچه وظیفه شان بود انجام دادند".

 جشن پیروزی جنبش داد خواهی با پایان دادگاه حمید نوری

 

چشم‌انداز: زنده از استکهلم؛ درس‌های دادگاه حمید نوری برای دادخواهان و پیامش برای جمهوری اسلامی چیست؟

حمید اشتری، از شاکیان پرونده حمید نوری: وکلای نوری سعی در طولانی کردن مسیر دادرسی را دارند

آخرین روزهای محاکمه نوری؛ وکلای متهم، صلاحیت دادگاه را زیر سوال بردند

آخرین روزهای محاکمه حمید نوری متهم به دست داشتن در اعدام‌های سال ۶۷ در پایتخت سوئد در حال برگزاری است و هم‌زمان خانواده‌ها و نزدیکان جان‌باختگان اعدام‌های دهه‌ ۶۰ در مقابل دادگاه او علاوه بر برگزاری تجمع‌، یاد جان‌باختگان این اعدام‌ها را گرامی می‌دارند.

دادستان این دادگاه برای نوری با اتهام «‌جنایت‌ جنگی و قتل‌ عمد» درخواست حبس ابد کرده و این حکم با استقبال وکلای شاکیان روبرو شده است.

ایرج مصداقی تحلیل‌گر سیاسی روز سه‌شنبه ۱۳ اردیبهشت در مصاحبه با ایران اینترنشنال درباره روند دادگاه و نحوه استدلال وکلای نوری گفت: «‌حمید نوری متهم به جنایت‌کاری و نقض کنوانسیون ژنو است ولی وکلای نوری در دادگاه برای رد این اتهام می‌گویند عملیاتی که سازمان مجاهدین در سال  ۶۷ تحت عنوان فروغ جاویدان انجام دادند یک عملیات مستقل از دولت عراق بوده و ارتش عراق کنترلی بر آنها نداشته و در نتیجه در چارچوب کنوانسیون ژنو نمی‌گنجد.»

به گفته مصداقی وکلای نوری می‌گویند درگیری مجاهدین و حکومت جمهوری اسلامی یک درگیری داخلی بوده و این درگیری نمی‌تواند در سوئد مورد پیگیرد قرار بگیرد.

مصداقی تاکید دارد که موضع وکلای نوری بر خلاف تبلیغاتی است که در ۴۰ سال گذشته مقام‌های جمهوری اسلامی در داخل کشور و در رسانه‌ها انجام دادند.

 

جمشید برزگر، روزنامه‌نگار: حمید نوری در یک دادگاه عادلانه در حال محاکمه است

آخرین دفاعیات وکلای حمید نوری: دادگاه صلاحیت رسیدگی به اتهامات ندارد

در آخرین هفته دادگاه حمید نوری که در سوئد در جریان است. در جلسه امروز وکلای آقای نوری در جریان آخرین دفاع خود گفتند دادگاه سوئدی صلاحیت به این پرونده را ندارد. این دادرسی مراحل پایانی خود را می‌گذراند و قرار است وکلای آقای نوری امروز و فردا دفاعیه خود را بیان کنند.

 

====================================

 

راهپیمایی جلوی دادگاه حمید نوری ( برنامه زنده )

مهدی اصلانی، فعال حقوق‌بشر: محاکمه حمید نوری، محاکمه سیستم قضایی و جنایی جمهوری اسلامی است

 

وکلای نوری در جلسه روز سه‌شنبه تمام تلاششان بر این بود که بگویند دادگاه صلاحیت رسیدگی به اتهام‌های نوری را ندارد.

قاضی زاندر، رییس دادگاه در جلسه روز سه‌شنبه درخواست وکلای پرونده نوری را برای اعاده دادرسی و ارجاع پرونده به دادگاهی در جمهوری اسلامی رد کرد.

به گفته خبرنگار ایران اینترنشنال، وکلای نوری در جلسات قبل اصرار داشتند که هویت حمید نوری، هویت حمید عباسی زندان گوهردشت نیست ولی در حال حاضر موضعشان این است که دادگاه سوئد صلاحیت رسیدگی ندارد.

وکلای نوری همچنین برای زیر سوال بردن اصالت شهادت افراد در این دادگاه گفتند: «۳۴ سال گذشته و ممکن است تفکرات خیلی از شهادت دهندگان تحت تاثیر خاطرات و کتاب‌های دیگران باشد.»

خانواده نوری هم روز یکشنبه ۱۱ اردیبهشت با صدور بیانیه‌ای به روند دادگاه اعتراض کردند و از جمله گفتند نوری در انفرادی بوده و عینک مطالعه در اختیارش قرار نگرفته است.

موسی برزین، حقوقدان در مصاحبه با ایران اینترنشنال گفت: «در دادگاه حمید نوری، او به عنوان متهم، حق دفاع و حق وکیل داشت و می‌توانست پرونده‌اش را بخواند و وکیل معرفی کند. این موارد در دادگاه‌‌های مربوط به پرونده‌های سیاسی و امنیتی در جمهوری اسلامی امکان‌پذیر نیست.»

کنت لوئيس، وکیل برخی از شاکیان عضو سازمان مجاهدین خلق در دادگاه حمید نوری روز دوشنبه گفته بود نمی‌توان درباره تعداد جان‌باختگان مطمئن بود اما سازمان مجاهدین اسامی بیش از پنج هزار نفر را مستند کرده است.

حمید نوری که ۱۸ آبان ۹۸ در بدو ورود به فرودگاه استکهلم دستگیر شد، همه وقایع مربوط به کشتار زندانیان سیاسی در دهه ۶۰ و همچنین اتهام‌ها علیه خود را «نمایشنامه» و «داستان سرتاسر خیالی، توهمی و پوشالی، جعلی و غیرمستند» خوانده است.

در سال ۶۷ به دنبال صدور فرمان روح‌الله خمینی، چند هزار نفر از زندانیان سیاسی و عقیدتی در زندان‌های جمهوری اسلامی مخفیانه اعدام و در گورهای جمعی دفن شدند.

ابراهیم رئیسی که یکی از اعضای هیات مرگ بود، پس از اعلام پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری گفت از ابتدای مسئولیتش در دستگاه قضایی «مدافع حقوق بشر» بوده و «باید مورد تقدیر و تشویق» قرار بگیرد.

زنده از استکهلم؛ اهمیت تاریخی محاکمه حمید نوری چیست؟

 

محمد اعظمی، از خانواده‌های کشتار ۶۷ و فعال سیاسی چپ: ما برای کشتار نیامدیم، برای دادخواهی آمده‌ایم

 

سرود جنبش_دادخواهی در اولین پیروزی جلوی دادگاه حمید نوری در استکهلم سوئد

روزهای پایانی دادگاه حمید نوری، سه شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ 

لاله بازرگان.

«شبهای هجر را گذراندیم و زنده ایم. ما را به سخت جانی خود این گمان نبود».

من و صدیقه در خاک خاوران سی و سه سال پیش در میان اشک و آه و گریه و سرگشتگی و بغض با هم دوست شدیم، بسیارگریستیم باهم در میان خاک خاوران، و بعد از سی و سه سال اشک و خون به عنوان شاکی پرونده در دادگاه حمیدنوری در استکهلم به قتل عزیزانمان توسط رژیم ددمنش جمهوری اسلامی شهادت دادیم، و امروز در کنار هم به کمک دیگر دوستان دادخواه_خاوران در مقابل دادگاه حمید نوری نمایشگاهی از عکس های خاوران و مادران خاوران و عزیزان جانباخته مان به پا کردیم و سرود خاوران را در کوچه های استکهلم خواندیم. امروز فرسنگ ها دورتر از خاک وطن ما فضا وحال و هوای خاوران را به جلوی دادگاه حمید نوری بردیم.

منصوره بهکیش و خاطره معینی عصمت طالبی لادن و پریسا و مینا و مریم از خانواده های داغدار خاوران سرود خاوران را خواندند که ویدیوی آن را در کامنت می گذارم.

ما به آن خاک قسم خورده ایم که دادخواه خون های به ناحق ریخته عزیزانمان باشیم. جنایت جنایتکاران جمهوری اسلامی بی عقوبت نمی ماند.

«این بذرها به خاک نمی ماند، از قلب خاک می شکفد چون برق، روی فلات می گذرد چون رعد، خون است و ماندگار است!»

دادخواهان خاوران

دادگاه حمیدنوری

گفت‌وگو با خاطره معینی، از خانواده‌های کشتار ۶۷ از روند رسیدگی به پرونده حمید نوری می‌گوید

 

خانواده‌ حمبد نوری ادعا کردند دادگاه سوئد موازین حقوق بشری را رعایت نکرده است

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.