رفتن به محتوای اصلی

چه کسانی می توانند در سوئد زندگی کنند و در دانمارک کار کنند؟
31.03.2022 - 22:36
برگردان:
مهرداد سید عسگری

 
کار در دانمارک به دلیل قدرت کرون دانمارک در برابر کرون سوئد برای بسیاری از ساکنان اسکنه در حال حاضر پیشنهاد جذابی است.

اما چه کسی واقعاً می تواند در یک کشور زندگی کند و در کشور دیگر کار کند؟
قیمت‌ها به کرون سوئد و کرون دانمارک در هر کشور کمابیش یکسان است، بنابراین قهوه‌ای که در دانمارک حدود 30 کرون به شما می‌دهد، برای مثال در سوئد حدود 30 کرون است.

در زمان نگارش این مقاله، 100 کرون دانمارک 139 کرون سوئد ارزش داشت. این بدان معناست که شخصی که 30000 کرون دانمارک در دانمارک درآمد دارد، به طور واقعی بسیار بیشتر از حقوقی است که در کرون سوئد دریافت می کند.

در واقع، این برای بسیاری در جنوب سوئد که امیدوارند بتوانند به بازار کار در هر دو کشور دسترسی داشته باشند، جذابیت بزرگی دارد.

به عنوان یک قاعده، شخصی که در سوئد زندگی می کند و در دانمارک حقوق دریافت می کند، می تواند حدود 30 درصد حقوق اضافی دریافت کند.

با این حال، قوانین مجوز کار دانمارک به این معنی است که این گزینه برای همه در دسترس نیست، بنابراین اگر قصد نقل مکان دارید، مطمئن شوید که قوانین را درک کرده اید.
شهروندان شمال اروپا

اتباع دانمارک، سوئد، نروژ، ایسلند و فنلاند می توانند آزادانه وارد دانمارک شوند، زندگی و کار کنند، به این معنی که بدون نیاز به ویزا، مجوز یا مدرک تحصیلی می توانند در سوئد زندگی کنند و در دانمارک کار کنند.

اعضای خانواده شهروندان اسکاندیناوی ساکن دانمارک می توانند در این کشور کار کنند، اما این به اعضای خانواده شهروندان شمال اروپا ساکن سوئد که مایل به کار در سمت دانمارک مرز هستند، نمی رسد.

شهروندان اتحادیه اروپا / منطقه اقتصادی اروپا

شهروندان اتحادیه اروپا / EEA برای کار در دانمارک نیازی به مجوز کار ندارند، به این معنی که آنها همچنین می توانند در سوئد زندگی کنند و در دانمارک کار کنند. با این حال، ممکن است لازم باشد هنگام ثبت اقامت خود در سوئد، مدارک اضافی را در اداره مالیات نشان دهید.

تعدادی از معیارهای مختلفی وجود دارد که شهروندان اتحادیه اروپا و منطقه اقتصادی اروپا می توانند برای ثبت نام در ثبت نام جمعیت سوئد و دریافت شماره شخصی، رعایت کنند. اینها شامل تحصیل، کار، جستجوی کار، داشتن وسایل کافی برای حمایت از خود و نقل مکان برای بودن با یکی از اعضای خانواده است که قبلاً دارای uppehållsrätt است -

حق اقامت در سوئد طبق قوانین اتحادیه اروپا.

اگر هنوز به عنوان مقیم سوئد ثبت نام نکرده اید، اما قصد دارید در سوئد زندگی کنید و در دانمارک کار کنید، توجه داشته باشید که داشتن شغل در کشور دیگر به شما حق اقامت در سوئد به عنوان کارگر طبق قوانین اتحادیه اروپا را نمی دهد.

شهروندان بریتانیایی دارای وضعیت uppehålls در سوئد

شهروندان بریتانیایی با وضعیت اقامت پس از برگزیت یا وضعیت uppehålls در سوئد قادر به زندگی در سوئد و کار در دانمارک بدون درخواست مجوز کار نیستند، مگر اینکه قبلاً قبل از 31 دسامبر 2021 به عنوان کارگر فرامرزی مشغول به کار بوده باشند.

کسانی که قبل از این تاریخ به عنوان کارگران مرزی کار می کردند باید قبل از مهلت 31 دسامبر برای grænsearbejderdokument یا "سند کارگر مرزی" از مقامات دانمارکی درخواست داده باشند، که از حق آنها برای کار در دانمارک و زندگی در سوئد محافظت می کند.

بریتانیایی‌هایی که دارای uppehållstatus یا grænsearbejderdokument نیستند، نمی‌توانند در دانمارک کار کنند و در سوئد زندگی کنند، مگر اینکه شرایط لازم برای مجوز کار «کشور ثالث» دانمارک و اجازه اقامت سوئد را که در زیر آمده است را برآورده کنند.

شهروندان کشور ثالث

اگر شما یک شهروند به اصطلاح "کشور ثالث" هستید - یک شهروند غیر اتحادیه اروپا و غیراسکاندیناوی - قصد دارید در دانمارک کار کنید، بدون در نظر گرفتن اینکه قصد زندگی در دانمارک یا سوئد را دارید، به مجوز کار برای دانمارک نیاز خواهید داشت. .

اگر قبلاً دارای مجوز اقامت سوئدی غیر اتحادیه اروپا یا uppehållstillstånd هستید، این به طور خودکار به شما حق کار در دانمارک را نمی دهد.

به عنوان یک قاعده، شهروندان غیر اتحادیه اروپا که مایل به درخواست مجوز کار در دانمارک هستند، معمولاً باید یک پیشنهاد شغلی تمام وقت با دستمزد سالانه حداقل 448000 کرون دانمارک (تقریباً 625000 کرون سوئد) داشته باشند یا یک شغل ذکر شده در لیست داشته باشند. در فهرست مثبت دانمارک، فهرستی از مشاغلی که از کمبود متخصصان واجد شرایط برای واجد شرایط بودن رنج می برند.

استثناهایی برای برخی از مشاغل، مانند محققان، دانشجویان دکترا و کارگران مزرعه وجود دارد - برای جزئیات کامل، nyidanmark.dk را بررسی کنید.

با این حال، اگر می خواهید به عنوان کارگر فرامرزی کار کنید، به اجازه اقامت سوئد نیز نیاز خواهید داشت. شهروندان کشور ثالث می توانند برای اجازه اقامت در سوئد برای کار، تحصیل یا مهاجرت به سوئد برای زندگی با شخصی که قبلاً حق زندگی در سوئد را دارد، درخواست دهند.

اجازه اقامت سوئد برای کار یا تحصیل را نمی توان بر اساس شغل در کشور دیگر اعطا کرد، اما اگر مجوز اقامت به دلایل الحاق خانواده دارید و همچنین واجد شرایط مجوز کار در دانمارک هستید، می توانید در دانمارک کار کنید و در سوئدزندگی کنید. 

اگر مجوز کار سوئدی دارید، در صورت توقف کار در سوئد و شروع کار در دانمارک، ممکن است حق زندگی در سوئد را از دست بدهید، زیرا دیگر شرایط مجوز اقامت سوئد خود را ندارید. قبل از شروع کار در آن سوی مرز، مطمئن شوید که با اداره مهاجرت سوئد چک کرده اید تا مطمئن شوید که همچنان می توانید به طور قانونی در سوئد زندگی کنید.

اطلاعات فوق تا جایی که در زمان انتشار اطلاعات داشتیم صحیح بود. لطفاً توجه داشته باشید که ما یک مقام دولتی نیستیم و نمی‌توانیم هیچ تضمینی در مورد اینکه آیا شما می‌توانید در سوئد زندگی کنید و در دانمارک به عنوان کارگر فرامرزی کار کنید یا خیر، صادر کنیم.

ما به خوانندگان توصیه می کنیم قبل از برنامه ریزی برای کار به عنوان کارگر فرامرزی به اطلاعات رسمی در وب سایت هایی مانند nyidanmark.dk - پورتال دانمارکی برای اتباع خارجی که مایل به کار در دانمارک هستند - و همچنین آژانس مالیاتی و اداره مهاجرت سوئد مراجعه کنند. ، یا اگر مطمئن نیستید که چه چیزی در موقعیت شما اعمال می شود.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

مهرداد سیدعسگری
برگرفته از:
THE LOCAL.DK

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.