رفتن به محتوای اصلی

خلاصه اخبارچهارشنبه سی مارس در سوئد
31.03.2022 - 01:18

هواپیماهای روسی که حریم هوایی سوئد را نقض کردند مجهز به سلاح اتمی بودند

 بخش خبری تلویزیون کانال ۴ فاش کرده است که دو هواپیمای روسی که در ۲ ماه مارس حریم هوایی سوئد را در نزدیکی جزیره گوتلند نقض کردند، مجهز به سلاح هسته ای بودند. طبق اطلاعات دریافتی این کانال، این یک اقدام عمدی با هدف ارعاب سوئد بوده است.
این دو هواپیما در روز ۲ مارس از پایگاه هوایی کالینینگراد روسیه به پرواز درآمدند. دو هواپیمای تهاجمی از نوع سوخو ۲۴ که توسط دو هواپیمای جنگنده از نوع سوخو ۲۷ اسکورت می شدند. به گفته منابع تی وی ۴، این دو هواپیما مجهز به سلاح هسته ای بودند. چیزی که خلبانان روسی عمدا مایل به نمایش آن بوده اند.

نیروی هوایی سوئد به دلیل جنگ اوکراین آمادگی خود را افزایش داده بود و می‌توانست از همان ابتدا متوجه شود که خلبانان روسی به سمت جزیره گوتلند می‌روند.
نیروهای مسلح سوئد مایل به اظهار نظر در رابطه با اطلاعات منتشر شده از سوی کانال تی وی ۴ نشده است و نمی خواهد در مورد اینکه آیا این دو هواپیمای تهاجمی مجهز به تسلیحات هسته ای بوده اند یا خیر اظهار نظری کنند.

کارل یوهان ادستروم، فرمانده نیروی هوایی سوئد می‌گوید که اطلاعات در این رابطه محرمانه است و اضافه می کند:

- این بسیار جدی است، به خصوص که روسیه یک کشور در حال جنگ است و حریم هوایی سوئد را نقض کرده است. ما این واقعه را به عنوان یک اقدام آگاهانه ارزیابی می کنیم. حادثه را تحلیل کرده ایم و واضح است که نمی توانم غیر عمد بودن آن را رد کنم، اما همه چیز نشان می دهد که این یک اقدام عمدی بوده است.

تجاوز به حریم هوایی سوئد حدود یک دقیقه به طول انجامید. نیروی هوایی سوئد دو فروند جنگده JAS 39 Gripen را وارد میدان کرد که توانست هواپیماهای متجاوز را فراری داده و از آن ها عکس بگیرد. در این زمان بود که تایید شد هواپیماهای متجاوز روسی مجهز به سلاح هسته ای هستند. ناظران خارجی این حادثه را بیانگر یک استراتژی روشن از سوی روسیه می دانند.

استفان رینگ، کارشناس استراتژیک نظامی، می‌گوید: این سیگنالی به سوئد است که ما سلاح‌های هسته‌ای داریم و می‌توانیم از آنها استفاده کنیم.

روسیه که با تجاوز نسنجیده خود نه تنها در باتلاق اوکراین گرفتار آمده است و اقتصادش بدنبال تحریم های جدی کشورهای ثروتمند و پیشرفته غربی در آستانه فروپاشی قرار گرفته است، بلکه اینک نظاره گر پیوستن دو کشور غربی دیگر، فنلاند و سوئد، به پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است و تلاش می کند که با وحشت آفرینی این روند را تحت تاثیر قرار دهد.

بدنبال تجاوز پوتین به اوکراین و جنایات جنگی هولناکی که در این کشور در جریان است نظر افکار عمومی کشورهای فنلاند و سوئد نسبت به عضویت در ناتو بشدت به سمت مثبت حرکت کرده است.

همزمان روزنامه اکسپرسن امروز با انتشار مدارکی موثق فاش کرد که روسیه برای ساخت سلاح های هسته ای خود از فن آوری شرکت های سوئدی استفاده کرده است. مدارک روزنامه اکسپرسن نشان می دهد که از جمله شرکت های سوئدی اطلس کوپکو، ساندویک، اس ک اف و سیکوتولس برخلاف مقررات داخلی خود تکنولوژی هسته ای پیشرفته در اختیار صنایع نظامی روسیه قرار داده اند. این افشاگری از رئوس اخبار روز چهارشنبه کشور بوده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

مهرداد سیدعسگری

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.