دیکتاتور درون و چرخهٔ قربانیگری
این اپیزود به یکی از پنهانترین لایههای استبداد میپردازد: جایی که سلطه فقط در بیرون باقی نمیماند، بلکه به درونِ روانِ ما نفوذ میکند و به صدایی سرزنشگر، مطیعساز و ترسان بدل میشود. در این گفتوگو بررسی میشود که چگونه احساسِ قربانی بودن، ترس از آزادی و بازتولیدِ خشونت میتوانند به چرخهای روانی و اجتماعی تبدیل شوند که استبداد را از نسلی به نسل دیگر منتقل میکند. این قسمت تلاشی است برای فهمِ اینکه رهاییِ واقعی، فقط با تغییرِ قدرتِ بیرونی ممکن نمیشود، بلکه به رویارویی با دیکتاتورِ درونی نیز نیاز دارد.
عبدالرضا اژدری
رواندرمانگر (روانشناس ارشد)
روانکاو (عضو IPA – DPV – DGPT)
رواندرمانی تحلیلی کودکان و نوجوانان
دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمیکند.