رفتن به محتوای اصلی
چهارشنبه 27 خرداد 1405 - Wednesday, 17 June 2026

آقای تقی زاده رفوزه شدید

آقای تقی زاده رفوزه شدید

آقای تقی زاده  رفوزه شدید

و چرا رفوزه شدید؟
توضیح می دهم.
به تازگی گفتگویی با رسانه بودارِ امروزِ صدای آمریکا که رئیس بخش پارسی آن یک تجزیه طلب سوگندخورده و ضد حفظ تمامیت ارضی در چهارچوب جغرافیای سیاسی کشور ایران و نیز دشمن سامانه پادشاهی و شاهزاده رضا پهلوی است، با خانم خضر حیدری داشته اید.
در همین آغاز باید بگویم که در این پرسش و پاسخ به روشنی و با استفاده ار تبصره رفوزه شدید.
یعنی به هیچ یک از پرسش های خانم خضر حیدری نتوانستید پاسخی در حد قبولی بدهید.
چرا؟
زیرا به باور من شما در ادامه حسادت و مخالفت هیستریک با تیم شاهزاده رضا پهلوی و شخص شاهزاده امروز  به ورطه ای افتاده اید که جمهوری اسلامی و ارتجاع سیاه و ارتجاع سرخ برایتان پهن کرده بود
و هر تلاشی هم که می کنید تا به مخاطبان و طیفِ بیشمار هواداران سامانه پادشاهی بگویید نه، هنوز به سامانه پادشاهی و مشروطه خواهی و وارث پادشاهی وفادار هستید، با پُرگویی و سخنِ نسنجیده یِ بیشتر که سراپا تناقض است در باتلاقی که خود با حسادت کنده اید، فرو می روید.
پس بیشتر توضیح می دهم
شما می گویید اپوزیسیون خارج از کشور هیچ تاثیری در تغییر حکومت در ایران ندارد.
بسیار خوب 
اگر چنین باوری دارید، می توانید به ما بگویید چرا باید اپوزیسیون در خارج از ایران فعالیت کند که بعد شما هم اینقدر حرص و جوش بخورید که چرا شاهزاده شما را به بازی نگرفته است تا در حلقه ای قرار بگیرید که عملکرد و مبارزه و سازماندهی شان هیچ تاثیری در سرنگونی جمهوری اسلامی ندارد؟
بنابراین، نیک اگر بنگریم، این حرص و جوش و حسادت و مخالفت هیستریک و آشکار شما به تیم شاهزاده و نیز شخص شاهزاده را فقط باید در این چهارچوب دید و نگاه کرد که شما به بازی گرفته نشدید.
صادقانه به مخاطبین و به وجدان خودتان بگویید که آیا چنین نیست؟
نگویید نه
چون تمامی صحبت و یا پاسخ شما به پرسش های خانم خضر حیدری روی این موضوع و مدار می چرخید که آنها نمی توانند دست راست خودشان را از دست چپشان تشخیص دهند که هیچ حتا آنها را نفوذی ارزیابی کردید که شاید جمهوری اسلامی در پنهان آنها را مامور کرده است که در حلقه شاهزاده نفوذ کنند.
بسیار خوب
آیا فکر نمی کنید با این صحبت های پریشان، به شعور و توانایی و تشخیص شاهزاده و طیف بیشمار پادشاهی خواهان توهین می کنید؟
یعنی دروازه یِ حلقه شاهزاده چنان بی در و پیکر است که هرکس می تواند در آن وارد شود جز شما و مثل شما؟
نه آقای تقی زاده
اصل همکاری بر روی اعتماد بنا شده است مگر اینکه در جریان عمل خلافش ثابت شود.
اگر این عنصر اعتماد در تنطیم رابطه ها حذف شود، به باور من دیگر نباید به هیچ کس اعتماد کرد حتا به شما که سالها در این چهارچوب فعالیت می کردید.
بنابراین چه خوب بود که امثال شما به جای این حسادت و مخالفت هیستریک با تیم شاهزاده، وارد این حلقه می شدید و یا از بیرون با چشم باز به عنوان یک محافظ و وجدان بیدار، عملکرد تیمِ امروزِ شاهزاده را با سند نقد می کردید نه اینکه از همان آغاز که دفترچه اضطرار یا شکوفایی نوشته شده است تمام-قد و بدون دلیل و فقط از روی حسادت، مخالفت هستیریک خودتان را نشان می دادید.
بنابراین برای فهم بیشتر این موضوع پرسشم را اینگونه از شما طرح می کنم که اگر شما و امثال شما که به باور من-امروز- همگی رفوزه شدید به جای تیم فعلی در حلقه مشاوران شاهزاده بودید در مقابل این اقبال چند ده-میلیونی ملت ایران که در خیابان ها فریاد می زدند و می زنند،
ایران شده آماده فرمان بده شاهزاده 
چه پیشنهادی به شاهزاده می کردید؟
به معنی دیگر وقتی ملت ایران انسجام و اتحاد نیروهای مخالف را زیر چتر یک رهبر فراجناحی آه می کشید و می کشد، شاهزاده چکار باید می کرد که تاکنون نکرده است؟
تا جایی که من بیش از سی سال، تلاش های بی پایانِ شاهزاده را برای جمع کردن نیروهای مخالف و خواهان سرنگونی جمهوری اسلامی زیر چترِ تنها نماینده و سرمایه ملی و تاریخی و فرهنگی و تمدنی ملت ایران دنبال کرده و دنبال می کنم و در پشتیبانی از این راه و ایشان بیش از پانصد مطلب نوشته ام به یقین می گویم و می نویسم که شاهزاده تا روز و ساعتِ به عهده گرفتن رهبری دوران گذار، بر این تلاش‌ها در جمع کردن نیروها پافشاریِ نفس گیر کردند و کماکان می کنند.
موضوعی که خودتان هم -به آن- در پاسخ به یکی از پرسش های خانم خضر حیدری اعتراف کردید و باور دارید.
اما وقتی که به جز پادشاهی خواهان و نیروها و شخصیت های جمهوریخواهِ همسو با پادشاهی خواهان، بقیه و شما بخوانید پنجاه و هفتی مانده ها یا ارتجاع سیاه و ارتجاع سرخ که خواهان بقای همین حکومت اشغالگر و کشتارگر هستند و به جای مبارزه با جمهوری اسلامی -امروز- فقط با شاهزاده و طیف بیشمار پادشاهی خواهان و جمهوریخواهان همسو با پادشاهی خواهان مبارزه می کنند، برای رهایی ملت ایران و سرنگون کردن جمهوری اسلامی، شاهزاده چکار باید می کردند که نکردند؟
اینجا بود که شاهزاده از توانایی ها و محبوبیت خود و نیز از سرمایه یِ منحصر به فردِ تاریخی و فرهنگی و تمدنیِ مشروعش هزینه کرد تا این کشتی و شما بخوانید ایرانِ در حال غرق شدن را با کمک اقبال چند ده-میلیونی ملت ایران به ساحل نجات برساند.
اما شما این حرکت سرشار از فضیلت و کرامت انسانی و ایراندوستی و نجات ایران و ایرانیان را بی تاثیر ارزیابی کردید و حتا تا آنجا پیش رفتید که شاهزاده را مقصر کشتار بیش از چهل هزار نفر از سلحشوران و دلاوران ایرانی دانستید و دلیل تان هم این بود که چرا از خارج فراخوان داده است؟
یعنی شما با این اتهام سنگین به شاهزاده عقدِ اخوت خودتان را با ارتجاع سیاه و ارتجاع سرخ و همه پنجاه و هفتی مانده ها امضا کردید و جشن گرفتید و در زمین جمهوری اسلامی، زنجیر بدست گرفتید تا برای بقایش پشت خودتان خونین و با مشت سینه خودتان را رنگین کنید.
بله، درست خوانده اید
زیرا مگر نیروهای به اصطلاح مخالف جمهوری اسلامی در طیف چپ و اسلام سیاسی همین را نمی گویند که امروز شما هم به روشنی در برنامه زنده صدای آمریکا گفتید؟
تا جایی که خانم خضر حیدری که مخالفتِ بی انتهایش با شاهزاده و پادشاهی خواهی تردید بر نمی دارد از این اتهام شما دچار پریشان خاطری و حیرت شد و ضمن تصحیح صحبت هایِ ترمز بریده تان غیر مستقیم به شما هشدار داد و با صراحت گفت از نگاه او مقصر اصلی این کشتار فقط جمهوری اسلامی است و در ادامه از شما دوباره پرسش کرد که آیا به باور شما مقصر اصلی کشتار بیش از چهل از هزار ایرانی در هیجده و نوزده دی ماه شاهزاده و تیم او بوده است؟
اینجا بود که وجدانتان اندکی تکان خورد و گفتید نه منظورتان شاهزاده نبوده است و ادامه دادید در حُسن نیت شاهزاده تردیدی وجود ندارد و با حسن نیت این فراخوان را داد ولی تیمش در این کشتار مقصر است.
خانم خضر حیدری در حالی که پاسخ پرسش خود را نگرفته بود دوباره می پرسد و می گوید آخر چطور ممکن است شاهزاده فراخوان بدهد اما مقصر تیمش باشد؟
یعنی تناقض پشت تتاقض
و تا آخر هم نتوانستید از این تناقض گویی خلاص شوید و حتا گفتید که این فراخوان  به نفع جمهوری اسلامی تمام شده است.
عجب!
سقوط را حس می کنید آقای تقی زاده؟ 
شما در این گفتگو -درونتان- سرشار از تناقض بود و نتوانستید به هیچ یک از پرسش های خانم خضر حیدری پاسخ روشن بدهید.
زیرا نه این بودید و نه آن 
از طرف دیگر، هم این بودید و هم آن
به قول حکیم سنایی، مارماهی بودید 
یعنی هم مار بودید و هم ماهی
بله،
به مارماهی مانی نه این تمام و نه آن
منافقی چه کنی مار باش یا ماهی
به عبارتی دیگر هم وابستگی و دلبستگی به پادشاهی و مشروطه را کم رنگ همراه داشتید و هم بازی پر رنگ در زمین جمهوری اسلامی و همرنگ مخالفین شاهزاده شدن در شما به روشنی آشکار بود.
این همان تناقضی بود که در طول گفتگو رهایتان نکرد.
یعنی توان رهایی از این تناقض را نداشتید.
زیرا پیشاپیش انتخاب کرده بودید که در ضدیت با شاهزاده، همرنگ مخالفین ایشان شوید و کشتار بیش از چهل هزاز نفر را به گردن شاهزاده بیاندازید که به خواسته ملت ایران فراخوان داده است و این در حالی است که خانم خضر حیدری با همه مخالفتِ تردید ناپذیرش با شاهزاده و پادشاهی خواهان با صراحت کلام شد که مقصر اصلی و اول و آخرِ کشتارِ دی ماه فقط جمهوری اسلامی بوده است.
بله،
باید اعتراف کنم و بگویم و بنویسم که بسیار متاسفم که از روی لجاجت و حسادت به این درجه از سقوط رسیده اید‌.‌
متاسفم از اینکه حتا از سقوط اردشیر زاهدی درس نگرفتید و به همان راهی گام گذاشتید که او دیروز بر اثر حسادت و به بازی گرفته نشدنش به آن راه رفت و همه دستاوردهای ملی و میهنی و خدمتش را چوب حراج زد و در زمین جمهوری اسلامی لنگر انداخت و از قاسم سلیمانی و تبهکاران اسلامی تجلیل ها کرد.
هرچند او این شهامت را داشت که بگوید و بنویسید که خودش و اکثر رجال نظام پادشاهی به آریامهر خیانت کردند.
اما آیا شما هم این شجاعت و جرئت اردشیر زاهدی را در خود می بینید که بگویید با این ضدیت هیستریک و بازی در زمین جمهوری اسلامی خیانت به وارث پادشاهی و سرمایه ملی و تاریخی و فرهنگی و تمدنی ایرانیان کردید و یا می کنید؟
پاسخ به عهده وجدان خودتان
واقعن در حیرتم از اینکه می گویید شاهزاده دوتا خشت روی هم نگذاشته اند و فقط از محبوبیت و خدمات پدربزرگ و پدرشان بهره می برند.
باید گفت شگفتا و حیرتا
یعنی شما این همه فعالیت های شبانه روزی ایشان را طی این چند سال برای اتحاد نیروهای مخالف و سفر به این کشور و آن کشور و رساندن صدای جانباختگان و دادخواهان و تشویق به سازمان دهی تظاهرات و تسخیر خیابان های ایران و جای جای جهان و نفوذ در قلوب ایرانیان را ندیدید و نمی بینید؟
اگر ندیدید و نمی بینید به ما بگویید که شاهزاده چکار باید بکند تا از نگاه شما دو تا خشت روی هم گذاشتن تعریف شود؟
البته می دانم با تناقضی که گرفتارش شدید، پاسخ تان این خواهد بود که پادشاه نباید در امور اجرایی دخالت کند.
خب اگر در این شرایط که کشورِ پادشاه در اشغال تبهکاران اسلامی است و باز به قول شما پادشاه باید در مجلس شورای ملی سوگند بخورد تا از نظر قانونی پادشاهی اش رسمیت پیدا کند، به ما بگویید این مجلس شورای ملی چگونه فراهم می شود؟
آیا غیر از این است که باید اشغالگران کشور ایران سرنگون و بیرون کرد؟
اگر آری
چگونه باید سرنگون شوند و یا آنها را بیرون راند؟
آیا غیر از این است که امروز شاهزاده رضا پهلوی به درخواست بیش از نود درصد ملت که در خیابان ها فریاد می زنند،
ایران شده آماده فرمان بده شاهزاده
یا شعار می دهند،
ولیعهد کجایی به داد ما بیایی
رهبری دوران گذار را به عهده گرفتند تا همراه ملت ایران و حمایت جهانی، جمهوری اسلامی را سرنگون کنند؟
حتمن می گویید شاه از مسئولیت مبرا است و باید فقط آن بالا بنشیند تا مردم در ایران خودشان بلند بشوند و او را بخواهند و نامش را فریاد کنند؟
خب مگر ملت ایران و مردم بلند نشدند و نام ایشان را فریاد نزدند؟
می بینید شما با این تناقضِ گرفتار شده هم می خواهید که شاهزاده خشتی روی خشت بگذارد و هم وقتی خشت روی خشت می گذارد، می گویید چرا فراخوان داده است و نباید می داد چون از مسئولیت مبرا است.
این هم یعنی تناقض
چون نمی دانید و یا نمی فهمید چه می خواهید.
اما به یقین می شود گفت خشم شما از بازی نگرفتن شما است که دچار پریشان گویی شدید.
بنابراین با این توضیحات به یقین باید گفت که بسیار نابجا و از روی کینه و حسادت کور است که بخواهیم کشتار بیش از چهل هزار نفر از دلاوران و سلحشوران را در دی ماه به گردن شاهزاده بیاندازیم.
چرا؟
زیرا به این نوع افاضه ها می گویند فرافکنی.
یعنی عیب خود ندیدن و عیب نداشته دیگران را برجسته کردن
به قول حافظ
عیبِ می جمله چو گفتی، هنرش نیز بگو
معنی اش این است حال که عیب و یا عیوب شاهزاده را برشمردید، هنرش را هم نیز بگویید. 
که البته از نگاه شما بی هنر است 
چرا؟
چون تا حال دو تا خشت روی هم نگذاشته است.
حالا این سروده حافظ را چنین می خوانیم.
عیب می جمله چو گفتی، هنرت را بگو
یعنی منِ سراپا عیب، دوست دارم بدانم هنر شما در طی این سالها چی بوده است؟
یا چه خشتی روی خشت دیگر گذاشتید؟
به باور من در عرصه سازماندهی و اتحاد هیچ.
اما از دیگران که در آتش و خون تلاش می کنند ایرانشان را پس بگیرند، سرزنش می کنید.
آقای تقی زاده
این را بدانید که تا وقتی جمهوری اسلامی در قدرت است، رهبری هیچگاه در داخل شکل نمی گیرد.
چون سرکوب می شود.
بنابراین بهتر است فقط خودتان و از جنس خودتان به اصلاح طلبان در ایران مثل موسوی و روحانی دل و دخیل ببندید اما از سامانه پادشاهی و بیشمار ایرانیانِ خواهان سرنگونی جمهوری اسلامی نخواهید که در خارج از ایران حرکتی نکنند و مثل شما کشتار بیش از چهل هزار نفر از سلحشوران و دلاوران ایران را به گردن شاهزاده بیاندازید و در زمین جمهوری اسلامی بازی کنند.
همین
احمد پناهنده

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

احمد پناهنده

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

دیدگاه‌ها

محسن کردی
محسن کردی

تقی زاده گند زد

خدایا.. ما هم تا چند سال دیگه به سن و سال تقی زاده و امیر طاهری میرسیم.. ما را از گزند بلاهتی که اینها دچارش شدند و آخر عمری با جامعه شان بیگانه شدند نجات بده.

چ., 13.05.2026 - 20:59 پیوند ثابت