رفتن به محتوای اصلی
چهارشنبه 20 خرداد 1405 - Wednesday, 10 June 2026

پرونده هسته‌ای؛ از پهلوی تا جمهوری اسلامی

پرونده هسته‌ای؛ از پهلوی تا جمهوری اسلامی


سینا عضدی: برنامه هسته‌ای ایران یک پروژه ملی برای امنیت، توسعه منابع انرژی و مدرنیزاسیون بوده که اتفاقا از زمان پهلوی شروع شده است. حتی تمایل به تحقیقات نظامی هسته‌ای در اواخر دوران پهلوی نیز دیده می‌شود. با این حال، در شرایط فعلی، رسیدن به سلاح اتمی به دلیل رخنه اطلاعاتی ممکن نیست. ایران باید با یک «نرمش قهرمانانه»، غنی‌سازی را به طور موقت تعلیق کند تا از سایه جنگ دور شده و با رفع تحریم‌ها، زیرساخت‌های اقتصادی خود را بازسازی نماید.

غلامرضا حداد: بین سیاست‌های هسته‌ای پهلوی و جمهوری اسلامی گسست کامل وجود دارد. ساختار هویتی جمهوری اسلامی بر پایه تقابل با آمریکا و استکبارستیزی است، در حالی که پهلوی متحد استراتژیک غرب بود. پروژه هسته‌ای هم از نظر اقتصادی به‌ دلیل خسارت‌های تریلیون دلاری و هم از نظر بازدارندگی نظامی شکست خورده است. راه حل عقب‌نشینی تاکتیکی نیست. باید در هویت سیاست خارجی ایران، چرخش بزرگ راهبردی برای انطباق با نظم جهانی محقق شود.

تاریخ ضبط این گفتگو: ۲۶ آذر ۱۴۰۴

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

ایران گلوبال

تصویر

تصویر

تصویر