ساعتی پس از رسیدنش به ترکیه تماس تصویری می گیرد . باور کردنی نیست ! گوئی سالی چند بر او گذشته است .
می پرسم چطوری ؟ خوب کردی که بیرون آمدی !لبخند تلخی می زند. بزودی بر می گردم اگر مشکل دخترم نبود نمی آمدم .
این که پرسیدی چطوری؟ نمی دانم منظورت چیست ؟خون بر آستانه خانه ،با جانیان شمشیر بدست می بینی ومی پرسی چطوری؟
حق داری هر قدر هم بخواهی احوال ما کشتی بخون نشستگان را دریابی! قادر نیستی . قادر نیستی تصور کنی چهره های نگران مردمی را که هر شب از پشت پنجره های خود به دستجات اراذل واوباشی نگاه می کنند که هر عصر در فاصله های صد متر به صد مترجمع میشوند ،عربده میکشند ،شوخی های رکیک با هم میکنند ، برای دختران وپسران جوان مزاحمت ایجاد می نمایند .هر از گاهی گلوله بی هدف شلیک می کنند تا بیادت بیاورند که ما این جائیم !تا نیمی از شب رعب وحشت ایجاد میکنند، پرچم میچرخانند ،طوری که جرئت نکنی حتی برای خرید نان بیرون بروی ! مبادا که یکیشان بتو بند کند که می تواند زندگیت را بباد بدهد.
جهنمی ساخته اند که قابل تجسم نیست . آخر شب هم هرکدام کارت یارانه دو میلیونی می گیرند و می روند تا شب بعد. دیگر خبری از آن شب نشینی ها حتی رفت آمد های فامیلی هم نیست . پدر سراغ خانه دخترش نمی رود! چرا که دست خالی است .داماد نگران که توان پذیرائی اوندارد . تو نمی توانی تجسم کنی در کشوری عاطفی که بخشی از تخلیه روحی آدم ها در دور همی ها می گذشت چه دغدغه و استرس خاطری است . مبادا که مهمانی بر در خانه بکوبد ! مهمانی که عزیزاست و مهمان نوازی که بخشی ازهویت تاریخی اوست. در نمی گشاید چرا که خجالت زده می شود ! حتی یک چائی ،یک شرینی در خانه نیست که از او پذیرائی کند . با صدای لرزان می گوید حاصل آن شب نشینی های به اصطلاح انقلابی را که دور هم جمع می شدیم وبجای درس خواندن از سیاست ومبارزه مسلحانه صحبت می کردیم ! با عقل ناقصمان از همه چیز ایراد می گرفتیم !خود را عقل کل تصور می کردیم حال آن که "ه "را از "ب " تشخیص نمی دادیم این حق ماست که نهایت حامی عقب مانده ترین فردی شدیم که چنین فاجعه ای آفرید . ای کاش ایران بودی تا میزان نفرت مردم از این رژیم وکسانی که حمایتش کردند و می کنند را از نزدیک می دیدی . هنوز شما قادر نیستید خوشحا لی مردم از دیدن هواپیما هائی که بیت رهبری را کوبیدند در یابی . عجیب است اما واقعیست . واقعیست حسرت میلیون ها ایرانی بر زندگی از دست رفته شان در زمان شاه و آهی که از دل بر می آورند . می پرسم آیا واقعا اکثر مردم چنین فکر می کنند ؟مکثی می کند . "جوابی ندارم چرا که نمی توانی درکش کنی ." می گویم چنین نیست ما هر لحظه روح وفکرمان پیش شماست .که چه میکنید؟ چه باید کرد ؟
سکوت می کند . "نه ! نه شما حتی منی که در ایران هستم قادر بدرک این نسل نیستم !نسلی که بی هیچ ادعائی بمیدان می آید هزاران کشته می دهد وخواست خود را که یک زندگی ساده وآزادنه است بیان می دارد بی آن که منتی بر سر کسی بگذاردو حماسه سرائی بکند. شعار های خود را می دهند ،دسته ،دسته دستگیر ،شکنجه واعدام می شوند.شعر ها وترانه های خود را می خوانند .
شجاعتشان در بر خورد با نیرو های سرکوب قابل تصور نیست .آن ها با هزار زبان با شما سخن می گویند .اما ذهن های بسته شما قادر نیست به چیزی فراتر از آنچه در مخیله خود دارد و خود را با آن تعریف وتوجیه می کند بیان نماید.چرا که هویت "ما " من وشما ، هویت چپ، چه سنتی ،چه نو شده ،چه در لباس جمهوری خواهی رفته همه در مبارزه با حکومت شاه شکل گرفته وبیان می شود.اگر آن را از خود بگیرد خود را با چه تعریف خواهد کرد ؟. اگر این دشمن تاریخی حذف شود، هویت سیاسی چپ دچار بحران میشود. بنابراین حتی در شرایطی که جمهوری اسلامی دشمن اصلی است،چپ ناخودآگاه نیاز دارند رضا پهلوی را بهعنوان «خطر جایگزین» برجسته کنند تا انسجام هویتی خود حفظ کند. . این مکانیزم به افراد اجازه میدهد بدون مواجهه مستقیم با هیولای واقعی، با شبحی که بعنوان خطر راست ساخته و قابل کنترلتراست بجنگند. اگر نمی توانند از طریق جنگ با جمهوری اسلامی و رو در روئی با او به افشا گری وتلاش برای شکل دادن به جبهه ای گسترده در انظار مطرح شوند !می توانند که با علم کردن خطربالا آمدن راست افراطی !علم کردن و بزرگ کردن عمل چند نفر سیاه پوش در قامت ساوا ک خود را بعنوان مبارزان آزادی و مخالفان استبداد در مرکز توجه قرار دهند. می خندد." برادران حاتم طائی"..... ادامه دارد . ابوالفضل محققی
دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمیکند.
توجه داشته باشید کامنتهایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد!
دیدگاهها
جناب اسماعیل آقا، چنان با…
جناب اسماعیل آقا،
چنان با اطمینان از غارها سخن میگویید که گویی خودتان سالها راهنمای گردشگری همان غارها بودهاید و اکنون از قلههای معرفت برای دیگران نسخه بیداری میپیچید. اما عجیب است که در این میان، تاریخ را نیز مانند کیسه بوکس دوران جاهلیت گرفتهاید؛ هر جا خوش نیامد، مشتی حوالهاش کردهاید و هر جا به کار آمد، به عنوان سند قطعی روی میز گذاشتهاید.
جنابعالی که امروز در سایه رفاه و حقوق اجتماعی کشوری پناه گرفتهاید که بخش بزرگی از دستاوردهایش محصول دههها مبارزه چپ، جریانهای کارگری، سوسیالدموکرات و اتحادیههای صنفی است، چنان از چپ سخن میگویید که انگار نان سفرهتان را وایکینگها شخصاً با کشتیهای اژدهاپیکر برایتان آوردهاند. اگر چند قرن زودتر گذرتان به دانمارک میافتاد، احتمالاً به جای بهرهمندی از بیمه، حقوق شهروندی و حمایتهای اجتماعی، خوراک همان وایکینگهایی میشدید که هنوز هر سال در جنگلهای ساحلی آرهوس یادگارهایشان به نمایش گذاشته میشود تا مردم فراموش نکنند تمدن راهی طولانی از تبر تا قانون پیموده است.
شما میفرمایید جهان، جهان دیگری شده است. درست میفرمایید؛ جهان تغییر کرده است. اما یکی از نشانههای همین تغییر آن است که انسان بتواند میان تاریخ، تبلیغات، نوستالژی و واقعیت تفاوت بگذارد. وگرنه بیرون آمدن از یک غار، وقتی مقصدش غار دیگری باشد، چندان دستاورد بزرگی محسوب نمیشود.
نور گشایش را هم اگر جایی دیدید، بد نیست ابتدا به سمت کتاب تاریخ بگیرید؛ شاید برخی سایهها کمی کوتاهتر شوند.
Mitra Zarbinianجناب چه درد…
Mitra Zarbinian
جناب چه درد را قشنگ تفسیر کردید دردی که از هر طرف بنگریم باز هم درد است متاسفم از پاسخ جناب مرادی که فقط نمک پاشیدند
Shiela Emamiدرد ایرانمون و…
Shiela Emami
درد ایرانمون و مردممون آن اندازه بزرگه که باورش رو سخت و سختر کرده 🥲🥲🥲
کاش رخدادی نجات همه را فراهم میکرد 🙏
منم سالهاس با همه دوریم روزی نیست اشک نریزم و دمی نیست که از فکر همه چیز و همه کسمان درد نکشم 🥲🥲🥲
Esmail Aghal
Esmail Aghal
چپ درمانده و وامانده برای بقای خود تا گردن در ناکجا آباد محور مقاومت اسلامیستها، در رأسشان جمهوری جهل وجنون اسلامی مافیای و نیابتیهایشان، حماس و حزب الله و حوثی ها و…با آرمان گرای و رویا فروشی آزادی فلسطین فرو رفته است و پنهان شدن در طیفهای چون حقوق بشری، ال جی پی تی کیو ، محیط زیستی و دفاع از اقلیتهای قومی و نژادی و…برای رسیدن اهداف ارتجاعی و تروریستی خود که بقول خودشان مبارزه برای رهای خلق از دست امپریالیسم جهانی است همواره به دور باطل خود ادامه میدهند.
از غارهایتان در آیید و ببینید جهان جهان دیگریست و شاید نور گشایشی باشد🤔
Reza Azmoodeh
Reza Azmoodeh
این تحلیل کاملا غیر واقعی است ، تا هفت سال پیش اصلا نه داخل ایران و نه خارج از ایران اسمی از رضا پهلوی بطور جدی مطرح نبود و در حاشیه مبارزات مردم ایران قرار داشت ، خوب در چهل سال قبل از آن چرا چپها مبارزه میکردند ؟ چگونه هویت خودشان را در مبارزه با پهلوی تعریف نمیکردند ؟ در حال حاضر به این دلیل در مقابل رضا پهلوی ایستادند ، چون او در مبارزه مردم انحراف ایجاد کرده ، با فراخوان های بدون اندیشه و بدون برنامه شرایط کشتار و قتل عام را فراهم کره ، با این کشتار توجیه حمله نظامی به کشور را بوجود آورده ، رویا فروشی کرده ، با جنگ به جمهوری اسلامی و بقاء آن کمک کرده و جنبشهای اجتماعی را با این جنگ به عقب رانده ، افسار فاشیسنهای خودش را رها کرده تا به منتقدین و مخالفین خودش در اپوزیسیون حمله کنند و سرکوب نمایند و بدینوسیله نه تنها تفرقه ایجاد کرده ، بلکه چهره اپوزبسیون خارج از کشور را در دید مردم ایران خراب کرده و بذر ناامیدی در جامعه پاشیده ، باز هم برای شما بنویسم ، چرا چپ ها و نیروهای دمکرات و اتنیکها و مجاهدین با رضا پهلوی و راهی که او میرود مخالفت میکنند ؟