رفتن به محتوای اصلی

فوریه 2018

28.02.2018 - 18:33
رضا پرچی زاده
گفتگوی معصومه محمدی‌نیا با رضا پرچی‌زاده در بابِ چند و چونِ عبور از رژیمِ ولایتِ فقیه و استقرارِ دموکراسی در ایران
28.02.2018 - 17:28
هادی قدسی
در یک نظام استبدادی، بیشتر تصمیمات اتخاذی در حد فرد و جامعه را حاکمیت اتخاذ می کند. در نتیجه ی این عمل ناحق، رفته رفته مردم آزادی و استقلال خویش را در تصمیم گیری از دست می‌دهند و جریان رشد جای به جریان تخریب می‌دهد. دلیل اصلی عقب ماندگی جامعه‌های استبداد زده همین است. بنابراین، پایه و اساس دمکراسی را تصمیم گیری مردم در آزادی و استقلال تشکیل می‌دهد.
28.02.2018 - 17:01
ثریا شهابی
بيانيه دستجمعي تحت عنوان"بيانيه۱۵ فعال سياسي و مدني ايراني جهت تعيين نوع حکومت ايران از طريق رفراندوم"، که نام آقاي حسن شريتعمداري بر فراز آن"ميدرخشد"، مانند بيانيه فردي آقاي رضا پهلوي در مورد "برگزاري رفراندمي براي تعيين نوع حکومت ايران" يک سناريوي ورشکسته، هاليوودي، از پيش خط و جهت دار"جنگ سردي" است. اين دو نوستالژي "طرح رفراندم"، سناريوهاي پشت به دوآينده مرده و رو به دو "قبله گاه" تاريخا سپري شده است.
28.02.2018 - 16:11
داریوش افشار
سخنانی از آیان علی به یاد تئو ونگوک که به دست یک الله پرست تروریست کشته شد
28.02.2018 - 16:09
ژاله احمدی
حضور نمایندۀ سیاست ترامپ و جای خالی نظرات مخالف پ.ک.ک و پژاک و صدور قطعنامه را دلیلی بر وابستگی مسئولین و سازماندهان این کنفرانس ببینند. از این رو به انتقاد مستقیم از برگزارکنندگان کنفرانس اکتفا نکرده، علنی کردن آن را وظیفۀ خود دانستم.
28.02.2018 - 12:26
عبدالستار دوشوكی
سخی ریگی وبلاگ ‌نویس بلوچ و زندانی تبعیدی در زندان اهواز که بنا به گزارش خبرگزاری هرانا به جرم وبلاگ نویسی به ۲۰ سال زندان محکوم شده است، اکنون در نهمین سال حبس خویش برای اولین بار "دردنامه ای" نوشته است. وی متهم به عضویت در ستاد میرحسین موسوی در انتخابات چالش ‌برانگیز ریاست جمهوری در سال ۱۳۸۸ است. اما اصلاح طلبان نیز او را کاملا فراموش نموده اند. دردنامه وی به شرح زیر است:
28.02.2018 - 12:18
مهران مصطفوی
با توجه به علائم اولیه‌ای که رژیم از خود بروز می‌دهد و با توجه به تجربه ۳۹ سال اخیر رژیم ولایت فقیه، نباید تعجب کرد که بار دیگر برای حفظ خود این رژیم به همه کار راضی شود و صد البته هر شکستی را پیروزی جلوه دهد. حال چه باید کرد؟ آیا باید امید به اصلاح سیاست خارجی رژیم بست و یا امید به ترامپ و همپیمانانش برای فشار بیشتر آوردن بروی رژیم و یا همچون رژیم امید به روسیه و چین و تا حدی اروپا. نتیجه این راه حلها بخطر انداختن هر چه بیشتر ایران و ضعیف تر کردن آن است.
28.02.2018 - 11:48
محمدرضا لوایی



تقديم به دوگانه ى ديگرى/خودى:
28.02.2018 - 09:37
«اگر مخالفان قوی و از پشتوانه بالای مردمی برخوردار باشند رژیم چاره‌ای جز اجابت افکار عمومی و برگزاری همه‌پرسی ندارد. این همه‌پرسی توسط شهروندان ایران برگزار می‌شود. نظارت سازمان ملل متحد، با به رسمیت شناختن کمیته مرکزی ایرانی برگزار کننده انتخابات و توافق بر سر معیارهای همه‌پرسی معتبر محقق می‌شود.»
آنها می‌گویند ما اصراری بر نظارت سازمان ملل متحد نداریم، مهم استقلال و سلامت همه‌پرسی و عدم دخالت نظام متقلب در همه‌پرسی است. مطرح کردن همه‌پرسی آماده کردن زمینه ذهنی عمومی برای تحقق آن است
28.02.2018 - 04:59
فاضل غیبی
- در لحظه‌ی حاضر کسی تصویری از راه رسیدن کشور به ثبات و پیشرفت ندارد، اما با اعتمادسازی، در میان ایرانیان نیز خرد جمعی برخواهد شکفت و راه فردا را گام به گام روشن خواهد کرد. نخستین گام در راه بهبود کشور هماهنگی و تفاهم نخبگان است و با رسیدن به آن درک خواهد شد که حقیقت در هر امری در زمان مشخص یکی است و می‌تواند به رأی مشترک بدل گردد. ممکن است که امروز هیچ‌یک از نخبگان ایرانی نتواند برای دردهای جامعه ایرانی نسخه‌ای بپیچد، اما خرد جمعی موهبتی است که به کمک آن نخبگان ایرانی نیز خواهند توانست کشور را
27.02.2018 - 20:40
کیانوش توکلی
در این ویدئو کلیب ابتدا با توضحی در باره نقش پروپاگاندا در قبل از انقلاب و اینکه در جمهوری اسلامی ما نیازی به دروغ سازی نداریم چرا که رژیم اسلامی چنان گندی به ساختارهای اقتصادی ، فرهنگی و سیاسی زده است و آش انقدر شور است که صدای خانها هم در امده است در ادامه کلیب با آوردن فاکت ها از آمد نیوز و شخص روح الله نشان می دهد که دروغ سازی بشکل حرفه ای و سیتماتیک جریان دارد و در سخنی با فرهودی ؛ هشدار داده می شود که بدون استقلال سیاسی و ادامه دروغ پردازی آسیب های جدی به جنبش اعتراضی مردم وارد می شود
27.02.2018 - 19:57
زیباکلام می‌گوید این اقدام را یک تسویه حساب سیاسی می‌داند و به خاطر آن که به او خبر نداده و دلیلش را هم نگفته‌اند، به وزارت کار شکایت می‌کند
27.02.2018 - 19:43
سام رجبی، فعال محیط زیست ایرانی است که از اوایل بهمن ماه در بازداشت به سر می‌برد. کتایون رجبی، خواهر او در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی فارسی به دلیل بی‌اطلاعی از وضعیت برادرش ابراز نگرانی کرده است.

خانم رجبی درباره نحوه اطلاع از بازداشت بردارش گفت که روزانه با سام رجبی در تماس بوده است ولی حدود یک ماه پیش این تماس قطع شده است. او در ابتدا تصور کرده بارندگی برف یا اختلال سبب عدم ارتباط است، اما یکی از دوستان آقای رجبی پیامی به او می‌دهد و این گونه از بازداشت برادرش مطلع می‌شود.
27.02.2018 - 19:17
سالهاست در مورد تلاش برای احیا پادشاهی پهلوی بحث می شود
27.02.2018 - 18:48
داریوش افشار
چرا درگیر جنگ ۸ ساله شدیم و این همه معلول و ویرانی برای مملکتمان به بار آمد ؟
27.02.2018 - 14:55
ماشاءالله آجودانی
من معتقدم که اگرچه در غرب، تجدد با نقد سنت آغاز شد در کشورهایی چون ایران که امروزه در برزخ سنت و مدرنیسم، دست و پا می‌زنند نقد ما بیش از آنکه متوجه «سنت» باشد، باید متوجه «تجدد» ما گردد. یعنی بدون نقدی اصولی و همه جانبه از «تجدد» نمی‌توان به نقد «سنت» نشست. چرا که بسیاری از بدفهمی‌ها و بی‌تعادلی‌های ما درباره گذشته و حال ما، ساخته و پرداخته تجدد ماست. نقد «سنت» را باید با نقد «تجدد» درهم آمیخت.
27.02.2018 - 12:47
خالد صالح
در غوطه شرقی همان سناریویی در حال تکرار است که در حلب شرقی اتفاق افتاد: محاصره نظامی، غذایی و دارویی، بمباران و حمله هوایی شدید، ناتوانی بین‌المللی در توقف ماشین جنگی، و تولید خشونت بی‌پایان برای متقاعد کردن مخالفان به بی‌ثمر و مرگ‌بار بودن مقاومت. با این حال، غوطه شرقی حلب شرقی نخواهد شد؛ چرا که ساکنان مسلح و غیرنظامی آن، برخلاف ساکنان حلب شرقی، گزینه‌ای برای فرار یا عقب‌نشینی و جابه‌جایی ندارند.
27.02.2018 - 12:43
آنها با بیان این‌که « به شدت از رفتارهای خشونت‌آمیزِ اِعمال‌شده بر زنانی که به شکلی مسالمت‌آمیز خواهان حجاب اختیاری و حق انتخاب پوشش هستند» خشمگین هستند از رؤسای قوای مقننه، مجریه، قضاییه خواستنده‌اند تا «به اجرا و نظارت بر حُسن اجرای قانون» متعهد باشند.

27.02.2018 - 12:39
در آستانه رأی‌گیری برای تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد در زمینه نقش ایران در ارسال اسلحه به ویژه موشک به شورشیان یمن، جمهوری اسلامی ایران نسبت به تصویب این قطعنامه شدیدا ابراز نگرانی کرد. پیش‌بینی می‌شود روسیه این قطعنامه را وتو کند.
27.02.2018 - 12:33
این مجموعه دربرگیرنده خبرهای اعتراضاتی است که روز ۷ اسفند صورت گرفته‌ یا در این روز خبرهای آنها منتشر شده‌اند. مجموعه ممکن است با اطلاعات جدید بروز شود.
27.02.2018 - 11:26
دنیز ایشچی
نفی تاریخی این اندیشه و سیستم فکری، به نحو غیر قابل تفکیکی نا نفی تاریخی نظام جمهوری اسلامی ایران گره خورده است. خیابان، با رهبری دختران خیابان انقلاب، با درفش برافراشته شال های سر خود، خواهان بازگشت به خانه های خویش نیستند.
27.02.2018 - 11:10
ابوالفضل محققی
دریغ که حتی برای یک بار هم شده بر بزرگی و شگفت انگیزی و تنوع جهان نظاره نمی کنیم! ازپیچیدگی, گستردگی وگونا گونی جامعه خود به فکر فرونمی رویم! از خود شروع نمی نمائیم، خود را اندازه نمی کنیم,تا از خود واقعی و توانائی واقعی خود, از ضعف های خود و میزان اشرافمان براین پیچیدگی و شگفتی های اجتماعی تصور واقعی داشته باشیم. دریغ! دریغ!
27.02.2018 - 10:19
محسن کدیور
قطب دراویش گنابادی از ۱۳۷۵ دکتر نورعلی تابنده مجذوب علی شاه علاوه بر مراتب درویشی حقوقدان ملی، مبارز و آزادی‌خواهی است که به ولایت فقیه اعتقادی ندارد، در تفکر به نهضت آزادی نزدیک است در زمان هاشمی رفسنجانی به اتهام امضای نامه انتقادی ۹۰ نفره با دیگر شخصیتهای ملی و ملی مذهبی به زندان رفته، اهل انظلام نیست. لذا به پیروانش دستور مقاومت مدنی در برابر ظلم داده است. دراویش مجاز به ظلم و تعدی و آغاز به خشونت نیستند اما مجاز به دفاع شخصی تا پای جان شده اند. این هم از مختصات ویژه این قطب دراویش است.
27.02.2018 - 09:24
فرهنگ قاسمی
اقدام تاکتیکی رهبری جبهه ملی ایران، با «دولت» بی کفایت، بی تدبیر و متغابن حسن روحانی، تحت اجازه گردهمایی برای بزرگداشت ۱۴ اسفند، روز در گذشت محمد مصدق، چنانکه انتظار می رفت رد شد. به دنبال آن، خلاف اصول قانون اساسی خودش، رژیم جمهوری اسلامی حتی اجازه جلسات در منزل کنشگران این سازمان را غیر قانونی اعلام و رهبران آنرا تهدید کرد.
27.02.2018 - 07:28
بهنام منصوری
حمله با اتوبوس به صف ماموران و قتل آنها از سوی هر کس و با هر انگیزه ای صورت گرفته باشد ناپسند و محکوم است. خشونت سلاح کسانی است که نمی خواهند حرکات مدنی در ایران ریشه دار شود.
27.02.2018 - 01:29
فرامرز بختیار
ساختار استبداد بصورتی است که خشونت و دیکتاتوری رادر جامعه رواج میدهد واز هر نفر در اجتماع یک مستبد کوچکی میسازد بر علیه دیگری .پدر رفتار دیکتاتور مابانه ای
26.02.2018 - 23:46
علی قره جه لو
اگر به تحولات فوق، از یک دور نمای جهانی نگاه کنیم، تشخیص این واقعیت مشکل نخواهد بود که، دنیا در حال تجربه کردن یک زلزله ژئوپولیتیک است. این وضعیت با عملیان عفرین سرعت گرفت. سیستم آتلانتیک قدیمی با رهبری آمریکا در حال فروپاشیدن است، زیرا توازن قدرت در جهان تغییر کرده و یک جهان چند قطبی در حال شکل گیری است. آمریکا، نیروها یی را که تا دیروز در چهارچوب استراتژی منطقه ای خود پرورش داده، تعلیم داده، سازمان دهی و مسلح کرده و آنها را در چارچوب طرح های خود به میدان جنگ توسعه طلبانه خود فرستاده، دیگ
26.02.2018 - 20:14
علی شاکری زند
تعریف آنچه مردم باید بدان آری بگویند، در صورتی که نه یک موضوع ساده، بلکه خواستی مرکب و پیچیده باشد ـ مانند آنچه در بیانیه‌ی امضاء‌کنندگان دیده‌می‌شودـ جز از طریق تشکیل یک مجلس‌ِمؤسسان شدنی نیست....از چه روی یک حکومت موقت، که در پایان جمهوری اسلامی و برای برچیدن آن تشکیل شده، باید بجای انجام انتخابات آزاد برای مجلس مؤسسانی که می‌باید به تدوین قانون اساسی جدیدی با مشخصات دموکراتیک، و از جمله با جدایی دین از حکومت، بپردازد، باید پیش از هر عمل دیگری دست به برگزاری یک همه‌پرسی بزند؟
26.02.2018 - 20:13
شری برمن
درباره‌ی استدلالی که می‌گوید تمام مشکلاتی که امروزه دموکراسی‌های لیبرالی غربی با آن مواجه‌اند «دموکراسی‌سازی بیش از اندازه» است، چه می‌توان گفت؟ این استدلال نیز به اندازه‌ی استدلال قبلی نادرست است. نارضایتی از دموکراسی لیبرالی در اروپا و آمریکا و تمایل به رأی دادن به احزاب پوپولیست، نتیجه‌ی دموکراسیِ بیش از اندازه نیست بلکه پیامد کمتر از اندازه بودن آن است: از نظر مردم، نخبگان و نهادهای دموکراتیک از آن‌ها بی‌اطلاع‌‌اند و نسبت به نیازهایشان بی‌توجه‌.
26.02.2018 - 17:38
دویست و شصت تن از فعالان سیاسی، اجتماعی، روشنفکران و اساتید دانشگاه و قشرهای مختلف ایرانیان داخل و خارج از کشور، با امضای بیانیه‌ای از آزادی و حقوق بشر در ایران و برکناری حکومت اسلامی حمایت کردند.
متن این بیانیه و اسامی امضا کنندگان آن به شرح زیر است:
از حق دمکراتیک آزادی اعتصاب، اعتراض، تظاهرات و برکناری حکومت اسلامی پشتیبانی می کنیم
26.02.2018 - 16:50
داریوش افشار
هتاکی و تهدید عمام جمعه ی ایلام آخوند حجت الاسلام لطفی، به معترضان به خودروی شاسی بلندش...
26.02.2018 - 16:20
اشرف دهقانی
بکوشیم با روحیه دموکراتیک ، از حق آنهائی که همانند ما نمی اندیشند دفاع کنیم و صفوف توده ها علیه دیکتاتوری حاکم را مستحکم سازیم...