رفتن به محتوای اصلی

اکتبر 2017

31.10.2017 - 22:39
جلال ایجادی
برخی می گویند ایران دارای فلسفه نیست زیرا خردگرایی و فلسفه گرایی در فرهنگ دینی و در شرایط دین خوئی ناممکن است. برخی دیگر می گویند فلسفه همیشه بشکل خالص جریان ندارد. دین اسلام در پی نابودی فلسفه است زیرا اندیشیدن و پرسشگری را مجاز نمی داند. ولی متفکران تلاش کرده اند تا این سقف کوتاه خفقانی را بشکنند و جایی برای خرد و اندیشیدن باز کنند.
31.10.2017 - 20:09
شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران برای عبور پروازهای خارجی از آسمان ایران به ازای وزن هواپیما و مسافت عبوری در محدوده آسمان کشور، از خطوط هوایی هزینه دریافت می‌کند.
طبق اعلام شرکت هواپیماها، هزینه برای هر یک تن وزن هواپیما، ۴ هزارم دلار در هر کیلومتر است.
31.10.2017 - 18:41
احمد تاج الدینی
بنیادگرایان اسلامی در ایران و کشورهای دیگر سال هاست که یک ادعای مهم را تابلوی فعالیت های خویش کرده اند. آنها مدعی هستند که آزادی و سکولار شدن جامعه سبب ترویج فساد و ظلم می گردد، و راه چاره برای رستگاری انسان-در درجه نخست برای مسلمانان- بازگشت به فطرت اسلامی خویش است.
31.10.2017 - 17:17
جواد ولدان
بارانِ بوران بر سرم،
در پیش دارم همسرم،
در چپ و راست کاکل زَرَم،
در پُشتِ من زاغ و کلاغ،
31.10.2017 - 16:43

در 38 سال گذشته بارها سؤالی در جنبش سیاسی ایران مطرح شده که آیا رژیم اسلامی در ایران دولتی توتالیتر است؟
31.10.2017 - 14:38
بارزانی و شکستش آینده ی هر گونه قوم گرایی یا استقلال طلبی افراطی و هیستریک است، آینده ی اجتناب ناپذیر کنگره ی ملل فدرال ایران و گروههای افراطیش هست و آینده ی تراژیک/ کمدی وار فیگورهایی چون یوسف بنی طرف. همانطور که اینها گذشته ی بارزانی هستند و به این خاطر با یکدیگر همدلی می کنند. زیرا مشکل بارزانی این بود که او می خواست شاه یکه تاز بشود و کسی باشد که استقلال کردستان با نام او گره خورده باشد و نمی دید که بقول لکان « شاهی که خیال بکند شاه و سلطان است، احمقتر از گدایی است که خیال می کند شاه است».
31.10.2017 - 08:44
جواد ولدان
زمانی که دانشجو بودم، میان دانشگاھیان، میان دانشجویان، استادان و اھل آکادمی جملۀ زیر به کنایه در تعریف
متخصص بگوش می خورد: «متخصص کسی است که ھمه چیز را در بارۀ ھیچ چیز بداند». شاید بھتر باشد با
یکی دو مثال این جمله و مفھوم آنرا باز یا بازتر کنم
31.10.2017 - 06:03
ویژه ایران گلوبال
گفتگو با خانم ويكتوريا ازاد در باره روز كوروش،تحولات منطقه و نيروهاي متشكلة مخالف جمهوري إسلامي و نگاهي دو باره به همه پرسي اقليم كردستان عراق
31.10.2017 - 00:09
عربستان سعودی در نظر دارد در چارچوب برنامه هسته‌ای‌اش صنعیت اورانیوم راه اندازد. مقامات سعودی می‌گویند غنی‌سازی اورانیوم در داخل خاک عربستان آن‌ها را یک گام به «خودکفایی» در عرصه انرژی نزدیک می‌‌کند.
31.10.2017 - 00:04
یکی از مشاوران مبارزات انتخاباتی دونالد ترامپ اتهام دروغ گفتن به اف بی آی درباره زمان ملاقات ها با کسانی که ادعا می شود رابط روسیه بوده اند را پذیرفته است.
اسناد دادگاه نشان می دهد که جورج پاپادوپولوس اذعان کرده است که گفتگو با این افراد زمانی اتفاق افتاد که او برای آقای ترامپ کار می کرد نه قبل از آن.
او گفت به او گفته شده بود که روس ها اطلاعاتی برای "تخریب چهره" هیلاری کلینتون در اختیار دارند.
30.10.2017 - 20:23
درویشیان نوشتن و مبارزه برای آزادی و عدالت را درهم آمیخته بود. در دوران شاه سه بار به زندان افتاد. در زندان نیز، چون بیرون از زندان، زلال و صمیمی بود. انسانی بود بی پیرایه، یکرنگ، شریف، صادق با مردم و با مخاطبان و یگانه با اعتقادات خود. درویشیان تا پایان عمر در نوشته ها و در کردار و زندگی خود بر استقلال هنرمند، بر آزادی بیان و وجدان و عقیده، بر عدالت و آزادی و آرمان های انسانی پای فشرد و حرمت استقلال سیاسی و فرهنگی خود را پاس داشت.

30.10.2017 - 20:07
مازیار شکوری گیل چالان
نتانیاهو به "جشن پوریم" یهودیان اشاره میکند. جشن پوریم جشنی ست در میان یهودیان که از توطئه کشتار یهودیان ایران به دست "هامان وزیر" در زمان " شاه اخشورش" ممانعت بعمل می آید. نتانیاهو ادعای خود مبنی بر یهودی کشی در ایران باستان را به ماجرای توطئه هامان وزیر برای قتل عام یهودیان مستند کرده است. حال آنکه با نگاهی به کتاب "استر" در عهد عتیق خلاف آنچه نخست وزیر اسرائیل مدعی آن بوده است استنباط شده و میشود
30.10.2017 - 16:52
ویژه ایران گلوبال
گفتگو با : مسعود. نقره كار ، فريدون احمدي ،بهييه جيلاني ،هايده توكلي يزدان شهدايي ، پژمان ،زمان فيلي ،اتوسا نجف لوي،رضا حسين بر،
30.10.2017 - 16:26
محمد کریم بلوچ
فاشيسـم جنون آميـز چنان در وجـود و زنـدگــی روزمره پارسيان عجيـن شده است که حاضر نيستنـد قبول کننــد که ما حتـی درسرزميـن اجـدادی خود یعنــی در بلوچستـان زندگی عادی داشته باشيم۰ هميشــه خـود را بزرگ تـر و بالاتر از ديگران می دانند۰ يکی از دلايـل داشتــن چنين ديدگاههای ضدانسانی و عقب مانده ای ارضای غريزه تماميت خواهــی فاشيستها سـت۰ عدالت اجتماعــی و داشتن حقوق مساوی را از اساس قبول ندارند زيرا هميشه زيادتر و بيشتــر از ديگران می خواهند...
30.10.2017 - 16:09
ویژه ایران گلوبال
گفتگوهای کيانوش توکلی از «ايران گلوبال» با پنج جوان شرکت کننده در کنگره
پگاه امينی - آريو شهابی - مهديهء فراهانی
سپيدهء قياسوند - علی گلی
30.10.2017 - 14:50
پارلمان اقلیم کردستان عراق تقاضای مسعود بارزانی، رئیس اقلیم خودمختار کردستان عراق را برای عدم تمدید دوره ریاستش، تایید کرد. بر این اساس از اول نوامبر ۲۰۱۷ بارزانی دیگر رئیس اقلیم نخواهد بود. در پی این تحولات در اقلیم کردستان، سوال اصلی برای بسیاری این است که چرا مسعود بارزانی تصمیم گرفته است از قدرت کناره گیری کند.
30.10.2017 - 14:45
وکیل محمدعلی طاهری از نقض حکم وی به علت عدم مطابقت با قوانین خبر داد.
30.10.2017 - 14:43
ایجاد مشکل برای روحانیون در مجامع عمومی؛ این خبری است که در ماه‌های گذشته تکرار شده و باعث برداشت‌های مختلفی در این زمینه شده است. این در حالی است که روحانیت ریشه در فرهنگ جامعه‌ایرانی و اسلامی دارد و همواره یکی از مأمن‌ها و پناهگاه‌های مردم برای حل مشکلات بوده است. با این وجود اتفاقات رخ داده در ماه‌های گذشته دارای پیامدهای اجتماعی و فرهنکی بوده است که نیاز به تجزیه و تحلیل کارشناسان سیاسی و اجتماعی دارد.
30.10.2017 - 14:40
قانون جدید سنای آمریکا که در پاسخ به خواسته دونالد ترامپ درباره توافق هسته‌ای تنظیم شده قرار است بندهایی تازه به برجام بیافزاید.
30.10.2017 - 14:38
یوکیو آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در یک نشست خبری در ابوظبی اعلام کرد که ایران به تعهدات خود در ارتباط با سلاح‌ هسته‌ای که توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی پیش‌بینی شده عمل کرده و مانعی هم در بازدید بازرسان آژانس از تأسیسات هسته‌ای‌اش به وجود نیاورده است. او گفت ضرورت پایبندی ایران به برجام برای حفظ توافق هسته‌ای در آینده را به مقامات جمهوری اسلامی یادآوری کرده.
30.10.2017 - 14:36
حزب گوران (جنبش تغییر) و اتحادیه میهنی کردستان با صدور بیانیه‌های جداگانه‌ای اعلام کرده‌اند که شامگاه یکشنبه ۲۹ اکتبر به دفاتر آن‌ها در دهوک، در شمال اربیل حمله شده است.
30.10.2017 - 14:34
سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران می‌گوید برجام قراردادی دو طرفه است و اگر جمهوری اسلامی محدودیت‌ها بر برنامه هسته‌ای خود را بپذیرد اما طرف مقابل تحریم‌ها را رفع نکند، به‌طور قطع جمهوری اسلامی از برجام کنار خواهد کشید.
30.10.2017 - 01:57
صدها هزار ایرانی میهندوست، امروز، 7 آبان 1396، راهی پاسارگاد شدند تا آیین گرامیداشت کورش بزرگ را در آرامگاه این نماد تاریخ و فرهنگ ایران برپا دارند.
رژیم جمهوری اسلامی، که از مدتی پیش خود را برای جلوگیری از برگزاری آیین 7 آبان آماده کرده بود، کوشید با تهدید و لشکرکشی ازبرپایی این آیین میهنی جلوگیری نماید.
اما رود خروشان ایرانیان مشتاق رسیدن به پاسارگاد و برپا داشتن جشن کورش بزرگ در جاده های بسته، آشکار ساخت که ملت ایران از ایدئولوژی ایران ستیز رژیم بیزار و شیفته ی فرهنگ پربار ایران زمین است.
29.10.2017 - 19:13
سازاخ
کسانیکه به تاریخ، مخصوصا به تاریخ باستان متوسل می شوند، و از گزنفون و هردوت واقع در جزایر هاق واق فاکت می آورند که معلوم نیست کدام یک از شرکتهای نفتی هفت خواهران هزینه تاریخ نویسی آنرا پرداخت نموده، قطعا مشکلی با خلا هویت ملی خود دارند و بدینطریق می خواهند برای خود، اگر هم که شده هویتی کاذب برای سلطه بر دیگر ملیتها بسازند، تا بتوانند برتریت ملت خود را بر روی دیگر ملیتها اعمال کنند، و بدینطریق از دیگر ملیتها سواری بگیرند، که این نهایت فرومایگی و تلاشی است مذبوهانه برای تسلط مصتضعفانه برای اعمال ه
29.10.2017 - 18:31
وبسایت‌های کردی از جمله پایگاه "روداو" نوشته‌اند که جلسه غیرعلنی پارلمان اربیل در روز یکشنبه (۲۹ اکتبر/۷ آبان)، به خاطر اختلاف نظر جناح‌های سیاسی بر سر رهبری آتی اقلیم و تقسیم نقش‌ها متشنج و دچار وقفه یکساعته شد. بارزانی در نامه‌اش نوشته که پارلمان باید فکری به حال دستگاه رهبری اقلیم بکند و جلوی خلاء قدرت در آن را بگیرد.
29.10.2017 - 17:52
آراد
امروز و این گونه رفتارهای حکومت درس بزرگی به ما ایرانیان می‌دهد، که رژیم اسلامی به سختی از آگاهی و گردهم آمدن مردم ایران زمین هراس دارد و در وحشتی روز افزون به سر می‌برد. ما باید این درس را بیاموزیم که اگر در کنار یکدیگر باشیم، از هر قوم و نژادی چون سیلی خروشان خواهیم شد که هیچ سدی توان آن را ندارد که راه را بر ما ببندد.
29.10.2017 - 17:43
حمید جباری
اگر واقع بینانه به این موضوع بنگریم این معضلات تنها به این چهار تیم منتهی نمی شود،فوتبال دولتی و ورشکسته ایران که بسیاری از تیم ها از صدر به زیر اش در تمام سطوح آن تا خرخره بدهکار و مقروض می باشند !و در مملکت خودمان که شرایط آن را بخوبی آگاه هستیم ،دست به عصا و در بسیاری مواقع با کدخدامنشی و لابی های پشت پرده به حیات خود ادامه می دهند.
29.10.2017 - 12:24
جلال ایجادی
تلاش‌های کوروش بزرگ برای مشروعیت بخشی به پادشاهی اش و مهارتش در استفاده از سنت‌ها و الگوهای محلی، برای تحقق اهداف خویش است و بعلاوه سیاست او نوعی مداراجویی در شیوه حکومت است. برخی مورخان این متن را نشان آغازین در احترام به حقوق بشر دانسته اند. در سال ۱۹۷۱ میلادی سازمان ملل استوانهٔ کوروش را به همهٔ زبان‌های رسمی این نهاد منتشر کرد و بدلی از این استوانه در مقر سازمان ملل مستقر نمود.
29.10.2017 - 08:13

علی اشرف درويشيان راوی درد و رنج های مردم فرودست پس از یک دوره طولانی بیماری از ميان ما رفت. مردم ما نویسنده آزادی خواه و عدالت  طلب، پژوهشگر ادبیات کودکان و یکی از اعضای دیرین کانون نویسندگان را از دست داد. درويشيان به نسل آرمان خواه تعلق داشت و با قلم و قدمش برای رهائی فرودستان از فقر و فلاکت و برای پی ريزی جامعه انسانی و عادلانه مبارزه کرد.
28.10.2017 - 22:19
خبرگزاری فرانسه در گزارشی که روز شنبه ۲۸ اکتبر (۶ آبانماه) از اربیل منتشر کرده، خبر ارسال نامه‌ای از سوی مسعود بارزانی به پارلمان محلی اقلیم خودمختار کردستان را منتشر کرده است. این خبر از سوی خبرگزاری رویترز نیز تایید شده است.
28.10.2017 - 21:30
این رخداد اسفناکی است که آشکارتر از هر زمان ما را به قبل از مشروطه بر می گرداند، رویه بس خطرناکی است که قدرت شورای نگهبان را تا آنجا مطلقه می کند که می تواند هر لحظه قوانین تایید شده قبلی را نیز ملغی کند! این در حالی است که بنا به قوانین رسمی خود حکومت، شورای نگهبان هیچ وظیفه ای در باره انتخابات شوراها ندارد
28.10.2017 - 15:40
یوسفعلی میرشکاک در پاسخ به این سؤال که «نظرت در باره اعدام‌های ۶۷ چیه؟» ابتدا خودش را به نشنیدن زد و بعد از کمی «مِنّ‌ومِنّ‌‌کردن» گفت: تو زندان‌ها رو میگی...؟
28.10.2017 - 14:17
دیدبان حقوق بشرکه خود از هواداران سیاستهای آمریکاست در گزارشی از تخریب هدفمند محله های عرب نشسین در منطقه کردستان عراق از سال 2014به بعد خبر داد .
28.10.2017 - 14:13
پژوهشی جدید می‌گوید جریان پولی کشورهای در حال توسعه به سوی غرب تریلیون‌ها دلار بیش از جریان عکس آن است