رفتن به محتوای اصلی

نوامبر 2011

30.11.2011 - 22:53
آیا دخالت بشر دوستانه در مقطع زمانی کنونی برای توقف خشونت بدون ملاحظه و پیش بینی رویداد های خوب و یا بد در آینده قابل تحقق است ؟در این گفتگوی دکتر نایب هاشم نظرات خود را در باره چگونگی دخالت انسان دوستانه می گوید با هم این مصاحبه را پی می گیریم
30.11.2011 - 21:09
بریتانیا در واکنش به حمله و اشغال موقت سفارتخانه خود در روز سه‌شنبه، هشتم‌ آذرماه، شماری از کارکنان خود را «به دلایل امنیتی» از تهران خارج می‌کند.
30.11.2011 - 15:40
حسن هاشمیان
حوادث اخیر مصر نشان داد که بنیادهای نوظهور دموکراسی در این کشور، مسیر سختی برای «نهادینه شدن» دارند و تهدید و انحراف آن خطری جدی محسوب می‌شود. این تهدید و خطرات آن زمانی بیشتر جلوه گر می گردد که نیروی جوان انقلاب با شعارها و آرزوهای معروف آن برای بنای یک جامعه دموکراتیک که حضور میلیونی آنها را در فاصله ۲۵ ژانویه تا ۱۱ فوریه گذشته در میدان التحریر قاهره در خاطره ها به یاد داریم، اندک اندک به کناری رفته و جای خود را به «تقابل» سنتی صحنه سیاسی مصر میان نظامیان و اسلامگرایان بدهد.
30.11.2011 - 13:51
هم‌زمان با ادامه‌ واکنش‌های بین‌المللی عليه حمله به سفارت بريتانيا، فعالیت این سفارت در تهران متوقف شده و کارمندان آن در حال خروج از ایران هستند. نروژ نیز اعلام کرد سفارت خود در تهران را تا اطلاع ثانوی می‌بندد. دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا، اعلام کرد که حمله به سفارت بریتانیا در تهران عواقب جدی خواهد داشت. به گفته وی، دولت بریتانیا در روزهای آتی اقدام‌های مناسب در برابر دولت تهران را مورد بررسی قرار خواهد داد.
30.11.2011 - 11:50
حسین علیزاده (دیپلمات پیشین)
واقعیت این است که جمهوری اسلامی بیش از هرکس دیگری از اوضاع متزلزل خود در داخل و خارج آگاه است. جمهوری اسلامی به خوبی در عرصه داخلی از اقتصاد غیر مولد خود، منازعات درون ساختاری جناح های مختلف، جنبش اعتراضی مردم با قابلیت اشتعال دوباره و در عرصه خارجی از تنش با کشورهای عربی ( اتحادیه عرب، شورای همکاری خلیج فارس)، اتحادیه اروپا، تحریم های رنگارنگ ( پرونده هسته ای، پرونده حقوق بشر) آگاه است. از همه بالاتر جمهوری اسلامی سایه جنگی فراگیر را به رهبری امریکا و متحدانش بالای سر خود می بیند.
30.11.2011 - 10:50
حسین باقرزاده
اقدام رژیم ایران برای تقلیل روابط سیاسی با بریتانیا و در پی آن، حمله خرابکارانه عوامل رژیم به سفارت‌خانه این کشور در تهران که در روز سه‌شنبه اتفاق افتاد، یکی از واکنش‌های تند جمهوری اسلامی در برابر فشارهای بین‌الملللی و انزوای روزافزون رژیم در سطح جهان بشمار می‌رود.
30.11.2011 - 09:50
مهدی رود
ممکن است مجبور شود با دادن امتیازهای فراوان و خرج منافع ملی سعی در فرار از این وضعیت کند , ابن شیوه تا زمانی که توازن قوا در منطقه کاملا به ضرر رژیم نباشد جواب خواهد داد . اما حالت دوم زمانی ست که حکومت , متحد استراتژیک خود را از دست بدهد , یعنی رژیم بشار اسد سقوط کند. در این حالت رژیم سعی می کند از تنها راه یعنی شعله ور کردن آتش جنگ به بقای خود ادامه دهد , جنگی که بازنده اول و آخرش مردم خواهند بود
30.11.2011 - 09:47
حامد ایرانی
درکشورهائیکه اکثریت بیش از70-80درصدمردم بیک زبان تکلم کنند،مثل کشورهای تک زبانی(منولنگویج)بوده وزبان اکثریت بعنوان زبان رابط(بغلط درزبان سیاسی/فرهنگی جامعه فارس زبان ایران زبان مشترک)گفته میشود. البته کشوردموکراتیک سویس بهترین نمونه است که باوجود75درصدآلمانی زبان دربرابر5درصدایتالیائی زبان، هیچ زبانی رسمی ورابط نیست،بلکه عملا تمام زبانهای موجوددرتمام ایالتها(کانتونها) باحقوق برابر بکارمیروند !!!
29.11.2011 - 21:48
29.11.2011 - 18:19
تحریم های اقتصادی خشم سران اصول گرای رژیم را در پی داشت . صاحب نظران سیاسی داخل کشور بر این باورند که امروز با دستور مشخص خامنه ای و علیرغم مخالفت دولت احمدی نژاد، مزدوران چماق بدست رژیم به سفارت انگلیس حمله ور شدند . در حالی که اکثریت مردم ایران با جمهوری اسلامی مخالفند و در اینده نه چندان دور به دلیل فشار اقتصادی به خیابان ها خواهند ریخت، خامنه ای را بر آن داشت که با اشغال سفارت فضایی همچون سال 58 ایجاد نماید...
29.11.2011 - 16:50
گلمراد مرادی
شاعران ما بهترین اندرز گویان در طول تاریخ گذشته بوده اند و واقعا بهترین روش برای تربیت جامعه را بکار گرفته اند. در جامعه ای که دولتهای حاکم بر آن، می شود گفت: که هیچ گونه برنامه درست و حسابی برای تربیت وآموزش شهروندان اش نداشته است، شاعران باوجود چنین جوی خالق زیباترین اشعار و پندهای آموزنده بوده اند. اگر تا کنون نتیجه درست نداده است، باید درد را در جای دیگر دید. درهرصورت این امر حد اقل برای من شگفت انگیز است!
29.11.2011 - 15:50
امیرفرشاد ابراهیمی
اختلافات داخلی هم که کماکان وجود دارد از جنبش سبز که بگذریم اختلافات جناح خامنه ای و احمدی نژاد عملا دارد سیستم مدیریتی کشور را مختل می‌کند و همه این‌ها اطرافیان خامنه ای را متقاعد کرده که در «این دوران سخت» «امامی دیگر» بسازند برای همین است که در پوسترها و وبلاگ‌ها و سایت‌های ارزشی‌ها می‌بینیم همه جا از خامنه ای به عنوان «امام خامنه ای» دارد یاد می‌شود.
29.11.2011 - 11:40
منوچهر صالحی
ایرانیان میهن‌پرست و آزادی‌خواه دشمن رژیم جمهوری اسلامی‌اند که رژیمی استبدادی، پس‌گرا و ارتجاعی ‌است، زیرا در درون آزادی‌های مدنی را از مردم گرفته و در انیران با در پیش گرفتن سیاست خارجی انزواگرایانه منافع ملی ایران را به خطر انداخته است. با این حال ایرانیان میهن‌پرست در مبارزه با رژیم جمهوری اسلامی با اسرائیل و آمریکا در یک جبهه قرار ندارند، زیرا همه‌ی بدبختی کنونی ما فرآورده سیاست‌های ارتجاعی و ضد ایرانی ایالات متحده و اسرائیل است.
29.11.2011 - 09:47
دمکرات های چپ تبریز
محورهای عام اتحاد ۱- مبارزه برای تامین عدالت اجتماعی، صلح، استقلال، آزادی، حقوق بشر، برابری و توزیع دمکراتیک قدرت، ثروت، فرصت‏ها و اطلاعات؛ ۲- مبارزه بر علیه سلطه‌گری کشورهای امپریالیستی و نظام اقتصادی غیرعادلانه جهان کنونی و دفاع از تنظیم روابط بین المللی برپایه حقوق بشر، حق تعیین سرنوشت ملل و حفظ محیط زیستکره؛ ۳- دفاع از برابری حقوق کلیه شهروندان صرف نظر از جنسیت، ملیت و اعتقادات سیاسی و مذهبی آنان
28.11.2011 - 16:45
محمد برقعی
پاره ای می گویند خوب ما از بی بی سی، رادیو فردا، صدای امریکا، الجزیره و سی ان ان هم که استفاده می کنیم بودجه اش را دولت ها و موسسات در رابطه با آنها تامین می کنند پس چرا پول گرفتن ما ایراد دارد. باید توجه شود آنها موسساتی هستند که برای اهداف خاصی ایجاد شده اند که پاسداری از آزادی بیان و رکن اصلی دموکراسی بودن هم بخشی از آن است. در این جا نیاز دو جانبه است. مبارزان به این بلندگوها نیاز دارند تا صدای خود را به گوش مردم برسانند
28.11.2011 - 16:44
ویکتوریا آزاد
در روزهای اخیر شاهد ایمیل پراکنی ها و مقالات و بیانیه هائی بودیم که مرا عمیقاً به این فکر فرو برده اند که با این بضاعت فکری و فقر فرهنگی براستی چه کسانی سرنوشت آیندهء ما را رقم خواهند زد؟ آنان که تنها به دلیل اختلاف نظر حاضرند یکدیگر را خرد و بی ارزش کنند آیا قابلیت پس زدن اهرم های قدرت استبداد اسلامی را در کشور من دارا هستند؟ آیا خود بخشی از این زنجیرهء استبداد نیستند؟ انسان هائی که نام های آکادمیک و عناوین سیاسی گوناگونی را نیز حمل می کنند و اتفاقاً در کشورهای دموکراتیک نیز اقامت دارند
28.11.2011 - 15:50
محمد ملکی
چرا ما روشنفکران مذهبی این شعارها را پذیرفتیم و به پای صندوقهای رأی رفتیم و به جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد رأی دادیم؟ راستی چرا؟ و امروز پس از گذشت ٣٣ سال در مورد آنچه برسر کشورما و جوانان ما و نسل اول و دوم و سوم انقلاب آمده چه جوابی می توانیم داشته باشیم؟ جز آنکه به آنها بگوئیم ما چشم بسته حرکت کردیم، شما چشم های خودرا باز کنید، تاریخ را بشناسید از حوادث گذشته درس بگیرید و بخصوص با بهره گیری از منابع صحیح و واقعی، گذشته را چراغی سازید برای دیدن راه آینده.
28.11.2011 - 13:10
حامد ایرانی
فرق زبانی وآداب وعادات وسنن زندگی مهاجرین ومردمان بومی درکشورهای میزبان غربی مثلآالمان، کلمه اتنیکرادرمسائل ومجامع سیاسی واجتماعی غرب پررنگ نمودکه متاسفانه روشنفکران سودجووبی سوادبجای جاانداختن خودکلمه اتنیک مثل کلمات بیگانه،دموکراسی،ماشین ،کمپیوترو....کلمه ناقص وبی مفهوم قوم را،آنهم نه برای همه ملل ازجمله خودملت فارس،درموردملل غیرفارس بصورت تحقیر،واردزبان وفرهنگ سیاسی جامعه فارس زبان نمودند. قوم کلمه ای تمسخرآمیز،ناقص وناقض حقوق ملی بوده و...
28.11.2011 - 12:10
در حالی که مسؤولین جمهوری اسلامی ایران منکر ظلم و ستمی هستند که بر بهائیان نموده و می نمایند، سایت شیعه آنلاین اعترافی را منتشر کرده است با عنوان: «نایب الإمام دشمن سرسخت بهائیان بود».
28.11.2011 - 09:47
فرهنگ گفتگو
یکشنبه 27 نوامبر ؛ علی افشاری ، مهرداد درویش پور و احمد تقوایی در باره «ماجرا جویی اتمی جمهوری اسلامی ، خطر حمله نظامی و دخالت بشر دوستانه غرب » در اتاق فرهنگ گفتگو سخنرانی کردند که هر سه سخنران مورد پرسش فعالان سیاسی و شرکت کنندگان قرار گرفتند . برنامه رسمی اتاق از هفت تا 10 شب بود ولی به دلیل استقبال شرکت کنندگان تا پاسی از شب ادامه داشت، که در این فاصله اتاق فرهنگ گفتگو مورد بازدید صد ها نفر علاقمندان قرار گرفت. اکنون فایل صوتی آماده شده و در اختیار علاقمندان قرار می گیرد:
27.11.2011 - 19:18
پروین بختیارنژاد
در جامعه استبداد زده ما که البته هر کاستی را به گردن استبداد می اندازیم و خود را بی نیاز از هرگونه تغییر، اصلاح و خانه تکانی فکری می دانیم، نیازمند چه نوع از آموزش هستیم که منجر به کاهش رفتارهای خشونت بار علیه زنان شود، تا زیستی بر اساس نگاه و فرهنگ برابر داشته باشیم. مردان آگاه جامعه ما نیازمند چه نوع از آگاهی هستند که استبدادی را که در جامعه هم پای زنان تحمل می کنند بر سر زنان آوار نکنند و در عرصه حکومت خود که همان چهار دیواری خانه است، مستبدانه حکومت نکنند و...
27.11.2011 - 17:55
ونداد اولادعظیمی , ایران گلوبال : حاج سعید حدادیان جزو مداحان و مرثیه‎خوان‌هايی است که علاوه بر اسلوب و فنون مداحی تسلط خوبی بر مبانی عزاداری از منظر آیات و روایات دارد. این مقدمه ای بود که رجانیوز در معرفی حدادیان و مصاحبه با وی عنوان کرد و در ادامه توضیح داد که : این مداح خوش الحان آل الله علیهم االسلام تحصیلات عالیه خود را نیز در راستای حرفه مقدسش ادامه داده تا آنجا که پایان نامه دوره کارشناسی ارشدش ترجمه متن کتاب الحسین فی القرآن است !!
27.11.2011 - 16:58
ایران گلوبال : حاج سعید حدادیان جزو مداحان و مرثیه‎خوان‌هايی است که علاوه بر اسلوب و فنون مداحی تسلط خوبی بر مبانی عزاداری از منظر آیات و روایات دارد. این مقدمه ای بود که رجانیوز در معرفی حدادیان و مصاحبه با وی عنوان کرد و در ادامه توضیح داد که : این مداح خوش الحان آل الله علیهم االسلام تحصیلات عالیه خود را نیز در راستای حرفه مقدسش ادامه داده تا آنجا که پایان نامه دوره کارشناسی ارشدش ترجمه متن کتاب الحسین فی القرآن است !!
27.11.2011 - 16:56
ونداد اولادعظیمی , ایران گلوبال : حاج سعید حدادیان جزو مداحان و مرثیه‎خوان‌هايی است که علاوه بر اسلوب و فنون مداحی تسلط خوبی بر مبانی عزاداری از منظر آیات و روایات دارد. این مقدمه ای بود که رجانیوز در معرفی حدادیان و مصاحبه با وی عنوان کرد و در ادامه توضیح داد که : این مداح خوش الحان آل الله علیهم االسلام تحصیلات عالیه خود را نیز در راستای حرفه مقدسش ادامه داده تا آنجا که پایان نامه دوره کارشناسی ارشدش ترجمه متن کتاب الحسین فی القرآن است !!
27.11.2011 - 16:55
همن سیدی
در سه دهه گذشته، هر سال دریغ از پارسال گویای حال سیاسی‌مان بود. اما انگار امسال چنین نیست. تنها کافی است که نگاهی به وضع یک سال پیش ایران و منطقه و جهان بیاندازیم. می‌بینیم هم شرایط به مراتب بهتر از سال گذشته است و هم امید به تحولات وسیعتر، به مراتب بیشتر ...
27.11.2011 - 15:55
انور سلطانی
نقش ترقیخواهانه جنبش مشروطیت در ایران در تسریع گذار از سیستم فئودالی به اقتصاد تازه نفس سرمایه داری، جای تردید نیست. اوضاع اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ایران بعد از انقلاب مشروطیت از بسیاری لحاظ تغییر کیفی یافت و چهره اجتماعی جامعه، که در طول قرنها کم وبیش همسان مانده بود، دچار دگرگونی بزرگ و عمدتا مثبتی شد. اما نقش مشروطیت در همه عرصه ها مترقیانه نبود و به تعبیری، در برخی زمینه ها عقربه زمان را به عقب برگرداند.
27.11.2011 - 15:55
دنیز ایشچی
جنبش فراروی دموکراتیک مردم ایران از بطن خویش رهبران نوین خویش را بیرون خواهد داد. این رهبران از درون جنبش زنان، جنبش نوین دموکراتیک ملیتها، جنبش دانشجویی ، جنبش روشنفکران اقشار میانه و جنبش جوانان بیرون خواهد آمد. این جنبش های دموکراتیک نه از طریق سازمانهای سیاسی، بلکه از طریق رسانه های مدرن نوین تکنولوژی اینترنتی سازماندهی خواهند شد. برنامه ها سیاسی آنها را نه سازمانهای سیاسی چپ، ملی و یا دموکراتیک، بلکه اصول جهانشمول آزادی، حقوق بشر و حکومت خود گردان پارلمانی تشکیل خواهند داد.
27.11.2011 - 14:08
رضا بی شتاب
رختِ خاکستر به بَر دارد چرا این آسمان/ سوگواریم وُ سیه پوشیده تا کِی مردمان/ داغ وُ مرگِ برگ وُ گلهای گرانجان بی بهار/ تا به کِی مادر خراشد رخ، پریشان گیسوان/ این چه تصویرست کو آن سرزمینِ سربلند/ کِی عزا نازل وزان گشتیم شهره در جهان/ این چه گورستان سرا وُ خانه ی اندوه شد
27.11.2011 - 11:55
نیک جعفرزاده
ایرانیان هنوز یاد نگرفته اند برای چیزی که دسترسی به آن ندارند یا توان تغییر در آن را ندارند نباید بجان هم بیفتند و دشمن برای خود بسازند. شاهزاده ایران رضا پهلوی مجبور است از صلح بگوید. ولی شاهزاده بداند با این نسخه ایی که در دستش دارد، این نسخه برای مردم سوئیس است نه مردم ایران.
27.11.2011 - 11:40
میترا فرهمند
منوچهر قربانی‌فر که مهارت‌های زیادی در جذب انسان‌ها داشت و در متقاعد کردن اطرافیان متبحر بود، توانست که اعتماد هر دو طرف ایرانی و اسرائیلی را به دست آورد و بر منافع مشترک ایران و اسرائیل علیرغم وجود جمهوری اسلامی ضد اسرائیلی درایران تأکید می‌نهاد.
27.11.2011 - 10:40
بابک داد
«خبري» كه قرار بود عصر روز شنبه 21 آبان تمام ايران و جهان را بلرزاند، صداي مهيب انفجار ملارد نبود كه حتي تا شرق تهران را هم درنورديد و همه را شوكه كرد. بلكه احتمالا انتشار يك خبر داغ و شوكه آور بود:« آيت الله خامنه اي در مراسم افتتاح سامانه موشك بالستيك به شهادت رسيد!»
27.11.2011 - 08:47
آرشین ادیب مقدم
دو روایت اصلی وجود دارد که فرض می‌کنند حکومت ایران بر اثر تحریم‌ها و یا تهدید جنگ در حال سقوط است. به نظر من هردو آن‌ها نادرست‌اند. روایت اول ادعا می‌کند ایران بر اساس پول اداره می‌شود و اقتصاد کشور به لبه پرتگاه نزدیک می‌شود. این مکررا به عنوان استدلالی در حمایت از تحریم‌ها یا به عنوان مثالی از بی‌کفایتی حکومت ایران مطرح شده است. ولی این روایت با حقایق جور در نمی‌آید. بانک جهانی رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۱۱ را ۳ درصد اعلام کرده است، و صندوق بین‌المللی پول هم می‌گوید...