رفتن به محتوای اصلی

اوت 2011

31.08.2011 - 19:55
اقبال اقبالی
از دستاورد حمله اعراب به ایران،ایجاد قشری آخوند بوده است که پس از 1400 سال هنوز خود را با فرهنگ و دین عرب تعریف می کنند و نسبت به تجاوز اجدادشان به میهن ما، نه تنها شرمگین نبوده، بلکه بآن هم افتخار می کنند و توصیه می کنند که ایران را بعنوان کشوری که فرهنگ و تاریخ و فلسفه ش مورد تجاوز قرار گرفته مورد تاکید قرار گیرد.
31.08.2011 - 18:55
بهرام رحمانی
«7 سال دیگر دریاچه ارومیه به شوره زاری به وسعت 4 هزار کیلومتر مربع تبدیل می شود که کم ترین پیامد آن، تغییر آب و هوای منطقه، پیشروی نمک به سمت اراضی کشاورزی و تخریب آن و خالی شدن صدها روستا ازسکنه است.» این گفته رییس پژوهشکده آرتمیای دانشگاه ارومیه، بیش از هر چیز نشان از عمق فاجعه ای دارد که آرام آرام یکی از زیباترین زیستبوم های کشور را به کام خود می کشد.
31.08.2011 - 16:51
به گزارش خبرگزاری فرانسه، نيکلا سرکوزی که در نشست با ديپلمات های فرانسوی صحبت می کرد، گفته است:«جاه طلبی برنامه اتمی نظامی و بالستيک (ايران) تهديد فزاينده ای را شکل داده است که احتمال دارد به حمله پيشگيرانه به تاسيسات ایران منجر شود که این می تواند بحران بزرگی را به وجود بياورد و فرانسه به هر قيمتی خواهان اجتناب از آن است.» رييس جمهوری فرانسه به طور مشخص نگفته است که احتمالا کدام کشور يا کشورها دست به حمله پيشگيرانه عليه تاسيسات هسته ای ايران خواهند ز
30.08.2011 - 19:55
ناصر مستشار
وقتی در آلمان از پیرمردی پرسیدم چرا اینقدر به سگ خود مهربانی می ورزی ؟ در پاسخم گفت : اگر انسانها ابتدا به طبیعت و جانواران احترام بگذارند ؛هرگز به جان یک و دیگر نخواهند افتاد وهیچ جنگی آغاز نخواهد شد.این جمله پس از بیست سال هنوز در گوشم آهنگ خوش نوائی دارد! این روزها که مبارزه جدی برای نجات دریاچه تاریخی ارومیه آغاز شده است ، هیچکس از آغاز فاجعه سخن می نمی گوید.کسی از دخالت ها وماجراجوئی های جمهوری اسلامی در امور طبیعی و محیط زیست حرفی نمی زند!
30.08.2011 - 19:54
اژدر بهنام
آیا طرح حفظ این دریاچه و در نتیجه، هستی و موجودیت این سرزمین و مردمان آن، از اولویت خاصی برخوردار نیست؟ البته نباید فراموش کرد که این تنها دریاچه اورمیه نیست که خشک می‌شود بلکه کارون و زاینده‌رود و … هم در معرض خطر خشکی قرار دارند ولی درضمن نباید فراموش کرد که سیاست‌های خانمان‌برانداز حکومت اسلامی در خشک شدن این دریاچه نقش برجسته‌ای ایفا کرده و هنوز فرصت برای نجات آن باقی‌است و نباید آنرا از دست داد و حکومت اسلامی، بدون اعمال فشار، به فکر نجات این دریاچه نیست و به آن تن نمی‌دهد.
30.08.2011 - 16:55
برای سقوط نظام جنایتکار جمهوری اسلامی مردم مبارز و ستمدیده ایران هم مانند مردم کشورهای تونس، مصر، لیبی، سوریه و ... بـاید وارد کارزار جنـگـی شونـد. دیکتاتورهایی از نوع خامنه ای و غیـره از روش مسالمت آمیـز هیـچ وحشت وهراسـی ندارنداز این رو جایشان امن و امان است حال با این تفـاسیر،بازهم بگوئید دیکتاتورها بایداز سرنوشت یکدیگر درس بـه گیـرنـد. مگـر قـذافـی از سـرنـوشت صـدام درس گرفت که بشارت اسد بـه خـواهـد از سـرنـوشت قذافی درس به گیرد و خـامنه ای از سرنـوشت حسنی مبارک یـا بـن علـی...
30.08.2011 - 14:27
اژدر بهنام
به نظر من قیام مردم آذربایجان برای حفظ دریاچه اورمیه، تنها یک تظاهرات معمولی و حتی یک قیام معمولی برای حفظ محیط زیست نبود. تبدیل دریاچه اورمیه به یک کویر نمک، به معنی از بین رفتن امکان زیست برای میلیونها مردم ساکن آذربایجان و بخشی از کردستان است. به همین جهت این حرکت عمومی مردم آذربایجان علاوه بر حفظ محیط زیست، در چارچوب حفظ موجودیت و هستی تمام مردمان ساکن این سرزمین می‌گنجد. متاسفانه اپوزیسیون ایرانی هنوز این را به درستی درک نکرده و در این مورد عکس‌العمل لازم را از خود نشان نداده است.
30.08.2011 - 12:50
آ. ائلیار
بدرستی، بخشی از آزادیخواهان در نقاط مختلف کشور، از خیزش کلان شهرهای ارومیه و تبریر، برای نجات دریاچه از خشکیدن، در رسانه ها «حمایت کرده اند. ضرورت دارد این حمایتها در منطقه از سوی کردستان -که مسئله محیط زیست مشکل آنها هم هست ، گسترش یابد. محیط زیست آذربایجان هم برای منطقه و هم برای سرتا سر ایران دارای اهمیت حیاتی ست. از سوی دیگر خود این موضوع-محیط زیست- مشکل سراسری ست. آی آزادیخواهان کشور! کی میخواهید «همبستگی عملی» پدید آید؟
30.08.2011 - 12:27
داوود موسوی
پرس و جو کردم و فهمیدم که توی فرودگاه پاسپورتهایشان را ضبط کرده اند و گفته اند که دو روز بعد برای گرفتن پاسپورت باید بخش…وزارت اطلاعات در خیابان …مراجعه کنید. بعد هم که بچه ها مراجعه کرده بودند صد تا سین جین و بازپرسی و اینکه چکاره ای و بیست و پنج بهمن کجا بودی و چرا رفته بودی جلوی کنسولگری و فلانی ( یعنی این حقیر سید داوود موسوی ) را از کجا میشناسی و چقدر باهاش رابطه داری؟ و اونجا چه کار می کنه و دوست خارجی اش کیه و دانشجویان را اغفال می کنه و کجا میره و کجا میاد و از این سوالات
30.08.2011 - 11:27
اشرف دهقانی
ببین هنوز از قتلگاه می‌خوانم صدای خسته من رنگ دیگری دارد صدای خسته من سرخ و تند و توفانی است صدای خسته من آن عقاب را ماند که روی قله شبگیر بال می‌کوبد و نیزه های تفته ی فریادش روی مدار آتیه و انقلاب می‌چرخد
30.08.2011 - 10:27
مجید محمدی
خامنه‌ای بیش از بقیه سران جمهوری اسلامی به این نکته واقف بوده است که ابزارهای کسب و حفظ قدرت عبارت اند از ثروت و قوای قهریه و نه رضایت مردم و رسیدگی به مطالبات آن‌ها. (بقای حکومت وی منوط بوده است به اتکای وی به منابع ثروت کشور - نفت و منابع دیگر زیر زمینی و طبیعی- و قوای نظامی و نه انتخابات آزاد و کسب مشروعیت از طریق استیفای حقوق و مطالبات شهروندان).
30.08.2011 - 10:27
تاکنون اکثر اعتراضات احزاب سبز محدود و در قالب تظاهراتهایی عمدتا نرم در دفاع از محیط زیست بوده است. اما آنچه که در روز پنجم شهریورماه سال 1390 در دو کلانشهر تبریز و اورمیه به وقوع پیوست و همراه با حمایت وسیع و قاطع مردمی در سراسر آذربایجان جنوبی و ایران مواجه شد، قیامی کاملا منحصر بفرد دست کم در تاریخ ایران و آذربایجان محسوب میشود.
30.08.2011 - 09:27
عباس میلانی
دو نوع سند وجود دارد، یکی آن چه در دادگاه سعادتی مطرح و در مطبوعات ایران منعکس شد، چون آن موقع مطبوعات از آزادی نسبی برخوردار بودند و برخی از این مسائل را می‌توانستند منعکس کنند. دوم خاطرات رئیس کا. گ. ب در تهران است که به این مسئله اشاره کرده و منبع سوم اسناد حزب کمونیست شوروی است که در آن به ارتباط با کا. گ. ب اشاره نمی‌کند، بلکه به نامه‌های مجاهدین خلق به حزب کمونیست شوروی و تقاضای پناهندگی برای برخی از اعضای سازمان مجاهدین و بالاخره تقاضای وام ۳۰۰ میلیون دلاری اشاره می‌کند.
29.08.2011 - 19:27
دکتر کوروش فرزین تحصیلات خود را در فیزیک هسته‏ای در آلمان به پایان رسانده است. این استاد سابق فیزیک هسته‏ای دانشگاه بوخوم معتقد است ایران می‏تواند کارخانه‏های برق موجود را به تکنولوژی مدرن مجهز کند و نیازی به نیروگاه‏های اتمی ندارد: فرزین در سال ۱۹۷۷ به ایران سفر کردم. در شیراز که بودم یک ماشین ساواک به دنبال من آمد و گفت که باید با ما بیایی. ابتدا ترسیدم اما گفتند که نگران نباش‏ هیچ مساله‏‏ای نیست. بعد به نزد آقای باهری (معاون آقای اعلم) رفتیم.
29.08.2011 - 18:22
کیانوش توکلی
در جریان آکسیونهایی که در حمایت از جنبش ازادیخواهی مردم ایران در خارج از کشور اجرا می شد ما شاهد پدیده رقص هایی بودیم که تا قبل از این در جنبش سیاسی ایران سابقه نداشته است . در این ارتباط با خانم مینا خانی رقصنده و بازیگر تئاتر مصاحبه ای انجام دادم که همراه با ویدوئو یکی از رقصهای اعتراضی مینا در میدان هویمارکت کلن، سالگرد انتخابات سال 2010 و در پایان مینا یک گپ خودمانی در ارتباط با نقش هنر در مبارزه سیاسی و جامعه ایران می پردازد
29.08.2011 - 16:25
کیانوش توکلی
یك سند منتشر شده توسط ویكی لیكس می گوید روسیه در ازای خودداری از فروش اس-300 به ایران یك قرارداد مهم درباره دریافت نسل پیشرفته ای از هواپیماهای بدون سرنشین با اسرائیل امضا كرده است. / مطابق متن قرارداد اگر روسیه آن را به طور یك جانبه لغو كند علاوه بر مبلغ 800 میلیون دلاری قرارداد، باید 400 میلیون دلار هم به عنوان خسارت به ایران پرداخت كند. / این احتمال هم منتفی نیست كه ایران بتواند از كشورهای ثالثی مانند چین یا ونزوئلا این سامانه را دریافت كند.
29.08.2011 - 16:22
جمعی از دوستداران محیط زیست در بیانیه ای نسبت به سیاست های مخرب ریست محیطی رژیم اسلامی هشدار داده و خواهان اقدام فوری در قبال سرنوشت دریاچه اورمیه شده اند.لازم بگفتن است که ویرانگری های جمهوری اسلامی نه تنها در حوزه سیاست، اقتصاد و فرهنگ، بلکه محیط زیست را هم در برگرفته است و این امر موجب خشم مردم ایران و بویژه شهروندان اورمیه، تبریز و ... گردیده است.اراذل و اوباش رژیم اسلامی تظاهرات شهروندان معترض به سیاست های زیست محیطی را وحشیانه سرکوب و جمعی از جوانان را بازداشت کرده اند.
29.08.2011 - 16:22
احد قربانی دهناری
پدرم، عموهایم رحمت و نیت به قول خودشان سالهائی که گاه مصدقی سال و گاه توده ای سال می نامیدند به شهر شاهی آمدند. نخست در روستای کوچکسرا سکونت گزیدند و خمیرگیر نانوائی شدند و مادرم پنبه دله گیری بسیار چابک بود. در همین سالها دائی من زلفعلی نیز به شاهی آمد وپس مدت بسیار کوتاهی معماری چیره دست شد. مادرم به نام خواهر استاد زلفعلی در سرعت پاک کردن پنبه از غوزه زبانزد بود.
29.08.2011 - 15:25
ناصر مستشار
به لحاظ تاریخی ،هرم واقعی قدرت در ایران همواره در اختیار قادر مطلق در اختیار شاه ویا مشاوران دینی او بوده است!توشیح گران فرامین و احکام حکومتی قدرت سیاسی و پس از آن چه در عرصه قضائیه ، مقننه ،مجریه و شارع قوانین مذهبی به امر و توصیه روحانیون اما توسط شاه بوده است. اینک قدرت شاه و روحانی در قاموس ولی فقیه گرد آمده است.
29.08.2011 - 14:57
اقبال اقبالی
بنظر می رسد که خشم ملت از بیدادگری های جمهوری اسلامی در حال شعله ور شدن است و هنوز حتی جرقه های آن هم بدامان آقایان نرسیده است. اسلامگرایان هرگز نمی توانند آثار زخم های عمیق و ضد انسانی اسلام را از سیمای ایران بزدایند و بایستی خود را برای وداع با حکومت، امتیازات ویژه، زندگی انگلی و مفتخواری در ایران آینده آماده کنند.
28.08.2011 - 16:25
آ. ائلیار
حکومت به جای پاسخ مثبت به اعتراضات روز گذشته مردم آذربایجان ، و تغییر سیاست خشکاندن دریاچه ارومیه ، که سدهای ساخته شده بر روی رودخانه های منطقه ، یکی از مهمترین علل خشکیدن دریاچه بشمار میرود، با دهن کجی به خیزش شهرهای ارومیه و تبریز ، فردا دوشنبه،احمدی نژاد را برای افتتاح «سد آغ چای» ، واقع در 45 کیلومتری شهرستان خوی، به ارومیه میفرستتد. سیاستهای بیخرادانه و ضد انسانی حکومت فاشیستی وقتی اصلاح میشود که دیگر وجود نداشته باشد.
28.08.2011 - 15:25
جنبش فدرال دموکرات آذربایجان
اورموگٶلو جان وئرير، مجليس اونون قتلينه فرمان وئرير! در تمامي دنيا بحرانهاي اقتصادي و فلاكتهاي طبيعي رخ مي¬دهد. در نظامهاي دمكراتيك و دولت مسئوليت پذير و حتي رژيمهايي كه به دلايل ديگري نسبت به افكار عمومي شهروندان از حداقلي از حساسيت برخوردارند، اينگونه فجايع يك زمينه نزديك شدن دولتمداران به مردم و كسب همدلي آنها به حساب مي¬آيد. محور برخوردهاي اين قبيل دولتها در مقابله با بلاياي طبيعي بر چند اساس زير ميتواند باشد:
28.08.2011 - 14:27
آزاده فرامرزیها - دلارام علی
تغییر برای برابری: کمپین یک میلیون امضا چنانکه از نامش برمی آید, حرکتی مطالبه محور با درخواست تغییر قوانین تبعیض آمیز علیه زنان است. حرکتی که به همت جمعی از فعالین جنبش زنان از پنجم شهریور ماه سال 1385 آغاز شده و اکنون پنج سال است که با وجود فراز و نشیب های فراوان به کار خود ادامه می دهد. شاید تا پیش از شروع این حرکت صحبت از قوانین تبعیض آمیز عمدتا محدود به جمعی از وکلا, حقوقدانان و اساتید دانشگاهها بود اما...
27.08.2011 - 15:25
علی مهربان
سرنگونی قذافی در لیبی و فروپاشی دیکتاتوری او از طریق استفاده از قوه قهریه و ابزار نظامی، هشداری مهم برای دیگر مستبدین منطقه در خصوص قطعی بودن مشابهت سرنوشت او برای انان و فرا رسیدن نوبت سقوط محتوم، در اینده ای نزدیک برای انان است.
27.08.2011 - 14:57
ویژه ایران گلوبال
کیانوش توکلی: در این گفت و گوی با دوست و همکار گرامی اقای اقبال اقبالی سعی کردم که از یک مصاحبه کلیشه ای فاصله گرفته و پرسش ها را به نکات کلیدی در عدم موفقیت اپوزیسیون ایران ، در باره نسبیت های فرهنگی و تفاوت سکولاریسم با اسلام ستیزی و نقش سرکوب ددمنشانه رزیم در سکوت جنبش سبز و سرانجام در باره سناریو لیبی در ایران متمرکز نمایم ؛ آنچه می بنید حاصل این گفت و گو ست
مصاحبه ویدئویی ایران گلوبال با اقبال اقبالی در ارتباط با بن بست جنبش دمکراسی خواهی مردم ایران
27.08.2011 - 14:25
محمد شکوری
اقا به مقاوت یک نفر درود نفرسید مگه رکورد بدبختی ثبت میکنید؟ ۱۹۰ روز مقاومت و زنده باد چیه اخه باید برای آزادی یارو کاری کرد بدبختی شده ارزش انگار شجاعت و مقاومت ارزش نیست بخدا اساس زندگی و ارزش های بشری این نیست اخه تا کی مرگ و شکنجه باید برای ما ملت ارزش و اعتبار و ابرو در بر داشته باشه؟
27.08.2011 - 13:57
ونداد اولادعظیمی
و اما سایت ضد اسلامی ایران گلوبال که اخیرا به دلیل بحران مالی در سرزمین های اشغالی اسرائیل دچار بحران مالی شده , مدتی پیگیر این وام صفر درصد آقای نماینده امام زمان بود و در این زمینه خبرها را دنبال می کرد . ایران گلوبال اینجا به همه هم وطنان اطمینان می دهد که بر خلاف همیشه , مدیر کودتا در این زمینه هیچ دروغی نگفته و وام های صفر درصد و بدون بازپرداخت را ارائه کرده که متاسفانه به علت محدودیت مالی این وام ها به آحاد نرسید و . . .
27.08.2011 - 12:57
مهناز هدایتی
اما امروز مصادف است با لحظه شماره تاریخ برای سرنگونی سرهنگ قذافی در لیبی ملتی در این کشور به پا خواستند بعد از ماه ها مبارزه با دیکتاتوری در این کشور به کمک نیروهای نظامی ناتو موفق به سرنگونی رهبر 42 سال حاکم بر این کشور بشوند معمر قذافی با زبان خوش از مسند قدرت کناره گیری نکرد تا بعد ها شاید تاریخ به جای لقب دیکتاتور به او انسانی والا و شایسته بدهد سرهنگ قذافی حتی از کشته شدن فرزندانش در راه حفظ قدرتش واهمه نداشت و خبرها حاکی از کشته شدن فرزندانش می باشد...
27.08.2011 - 12:50
آ. ائلیار
ایران در آستانه یک انقلاب دموکراتیک قرار دارد. شکست انقلابات و جنبشها و اصلاح طلبیها در طول یک قرن ، و تأثیر سقوط دیکتاتوریها در کشورهای عربی ، تجارب سیاسی سی ساله اخیر ، مردم ایران را بار دیگر در آستانه انقلاب قرار داده است.
27.08.2011 - 11:57
منصور ایرانی
به تمام مخالفین جمهوری اسلامی ! از من بگذرید و به فکر ما باشید ، شورای حکومت انتقالی تشکیل دهید! در این میان ، اما ، آنچه نصیب ما شد ، موجی از سرخوردگی بود که در خلاء یک تشکل درست و حسابی و فقدان یک رهبری همسو با نیازهای واقعی مردم ، عاید شد ! ما ماندیم و یک شورای مجهول الهویه تحت عنوان هماهنگی راه سبز امید که نه معلوم است از چه کسانی متشکل شده است و نه معلوم است حرف حسابش چیست،
27.08.2011 - 10:57
جلال ایجادی
بحران اکولوژیکی و محیط زیستی از بحران اقتصادی و اجتماعی جدا نیست. تخریب وویرانگری جنگل، دریاچه، رود خانه، تالاب،هوا، آب وخاک بناگزیر نتایج منفی وگرانبار خودرا در زمینه های گوناگون بوجود میاورد. هنگامیکه طرفداران سیاست اکولوژیکی از منابع طبیعی دفاع میکنند، آنان با درک بازو گسترده، نه تنها به تعادل طبیعت وانسان، نه تنها به سلامتی انسان وهماهنگی با کیفیت زیستنگاهی توجه دارند، بلکه بعلاوه میدانند که ویرانی بافت طبیعی و میراث طبیعت منجربه...
27.08.2011 - 09:57
محسن سازگارا
اما علی رغم همه این بی خاصیتی ها و مواردی که قابل پیش بینی است و اتفاق خواهد افتاد. میشود از فضای انتخاباتی استفاده کرد و حق مردم برای انتخابات آزاد، برای پارلمان آزاد، برای تعیین آزادانه حاکم و عزل آن را پیش از پیش به افکار عمومی معرفی کرد.
برنامه ریزی های خوبی در تجربیات کشورهای دیگر می شود، پیدا کرد که در زمان انتخابات ولو قلابی و فرمایشی، از فضایی که در کشور بوجود می آید و حکومت باید به ناچار به آن تن دهد، استفاده بهینه کرد و...
27.08.2011 - 09:17
فواد تابان
این یادداشت بر آن است بگوید پیش فرض های اساسی یک تغییر دموکراتیک در ایران آماده است به جز یک پیش فرض تعیین کننده که جنبش سبز را در موقعیت نامطلوب کنونی قرار داده است... آن چه که محقق نیست وجود یک رهبری ی مصمم به تغییر در جنبش ماست ...
26.08.2011 - 18:49
راه حل، بعضی طرح های سوسياليستی نيست که دولت رفاه به تهيدستان پول بدهد تا آنها بتوانند در چارچوب مدل جامعه صنعتی از طريق کمکهای دولتی زندگی کنند و در نتيجه به ميزان بدهی های دولتی بيافزائيم. بايد بجای آن اين امکان را ايجاد کنيم که اصولاً کميابی نداشته باشيم که نيازی به پرداخت کمک برای تأمين نيازهای اوليه و اساسی باشد. به عبارت ديگر نيازهای اوليه بايد بطور رايگان در دسترس باشند، همانگونه که هوای تازه به فراوانی در روی کره زمين هزاران سال است که در همه تمدن های بشر در دسترس بوده است.
26.08.2011 - 17:49
میترا فخیم
گرچه قتل‌های خانوادگی زنان مدت‌هاست که به یکی از موضوعات مطرح رسانه‌ها تبدیل شده اما اخباری که اخیرا انتشار یافته نشان می‌دهد که ابعاد زن کشی در درون خانواده‌ها فاجعه‌بار است. مروری بر خبرهای یک هفته گذشته نشان می‌دهد که مردان در مواجهه با اختلافات و مشکلات خانوادگی بیش از پیش با قتل فجیع زنان صورت مساله را پاک می‌کنند.