رفتن به محتوای اصلی

ژوئیه 2011

31.07.2011 - 16:25
بهرام رحمانی
حکومت اسلامی ایران که در داخل کشور با بحران های عمیق و گسترده اقتصادی، سیاسی و اجتماعی روبروست؛ در سطح بین المللی نیز در انزوای شدید به سر می برد؛ در درون حکومت شان نیز دچار تفرقه و رقابت هستند همه این ها و به ویژه موج مبارزات انقلابی در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا و سوریه، خواب را از چشمان سران و مقامات حکومت ربوده است، با حمله به کردستان و قدرت نمایی های نظامی، نه تنها از بحران های حکومت شان کاسته نمی شود، بلکه برعکس هر چه بیش تر به قعر باتلاق بحران هایش فرو می رود.
31.07.2011 - 15:25
ناصر مستشار
نیروهای سکولار ولائیک که همچنان به جدائی دین از حکومت پافشاری می نمایند و یکی از پرنسیب های آنها شمرده می شود اما همواره از روحانیونی که با ظلم حکومت دینی پیشتاز باشند حمایت نموده اند! اما اطلاح طلبان جرات حمایت و پشتیبانی از یک روحانی آزاده مانند ؛ایت الله دسغیب را ندارند تا انتخابات نمایشی و غیر دمراتیک مجلس شورای اسلامی پیش رو را با همت هرچه بیشتر بایکوت نمایند!
31.07.2011 - 12:28
همن سیدی
• اهداف درازمدت سپاه و جمهوری اسلامی هر‌چه باشد، تاکنون در برابر پژاک شکست خورده‌ است. تصور اولیه آنها، مخصوصا در تبلیغات خبری که به راه انداخته بودند، این بود که شماری یاغی را گوشمالی می‌دهند و با انجام عملیاتی آسان و مانورمانند، ضمن سرکوب آنها، نمایش قدرتی هم می‌دهند. اما چنین نشد ...
31.07.2011 - 11:28
میترا فخیم
آنچه مسئله تجاوز را ویژه ی جامعه ایران می کند، شکست برنامه های حاکمیت ایران است که سعی داشت و دارد با اعمال رفتار کنترلی و خشونت آمیز علیه زنان؛ با ترویج ریاکاری و پنهان کاری، جامعه ای اسلامی/ ارزشی/ اخلاقی و خالی از خشونت را به نمایش عمومی بگذارد. حال آنکه اخبار تجاوز و خشونت جنسی – چه هماهنگ و چه سرریز شده – واقعیت را آشکار کرده است
30.07.2011 - 17:28
آلن وودز
خبر قتل عام خونین در نروژ افکار عمومی جهان را تکان داده است. حداقل 91 نفر به قتل رسیده‌اند که 84 نفرشان اعضای سازمان جوانان کارگر (AUF ) بودند که در اردویی تابستانی شرکت می‌کردند.
30.07.2011 - 16:28
دولت می گوید کسی حق ندارد تا بعد از ماه رمضان، در دریا شنا کند. طبق احکام دینی، فرو بردن سر در آب باعث باطل شدن روزه می شود و برای همین، دولت از این عمل که نوعی تظاهر به روزه خواری است، جلوگیری خواهد کرد.
30.07.2011 - 15:28
فرزاد قائم
امروزه طیف وسیعی از نیروهای فعال درجبهه سرنگونی طلبان، تحت نام فدایی والبته با پس نام هایی متفاوت که مشخص کننده گرایشات سیاسی وعقیدتی امروزه آنان است فعالیت میکنند. این هم نامی ما بین آنان بی دلیل نبوده و ریشه درتاریخ سترگی دارد که این نیروها را در گذشته ای دور به هم متصل میکند. انگیزه نگارندگان )جمعی ازهواداران سازمانها وگروههای مختلف و فعالین مستقل سرنگونی طلب) تحلیل شاخه های مختلف جنبش فدایی و بررسی علل انشعابات متعدد و تفاوت دیدگاههای امروزه آنان نیست.
30.07.2011 - 15:25
فرهنگ گفتگو
سه شنبه دوم آگوست 2011 ساعت 21 به وقت اروپای مرکزی «نقد و نظر- ویژه انتخابات مجلس نهم » موضوع برنامه این هفته اتاق فرهنگ گفتگو می باشد از علاقمند این بحث می توانند در این بحث نظرات خود را طرح سازند ما در این ارتباط دو ویدئو کلیب را یکی در تبلیغ «تحریم »و دیگری میز گردی که طرفداران جنبش سبز سازمان داده اند؛ که بخش هایی از آن را پخش می کنیم . مجریان برنامه : جهانگیر لقایی ، دلیر کردستانی ، مصطفی شکری و کیانوش توکلی می باشند...
30.07.2011 - 14:25
گفت،بله که هستم اتفاقأ خوبش هم هستم چرا که مـن ِ استاد، یک موی محمدبن عبداله را با صدتا کورش، داریـوش، خشایارشاه و .... نمـی دهـم، بروید خدا را شُکـر کنید که یک مویش را گفتـم، اگـر کـار به دو یا سه مـویش می رسید خدا می داند که ....
29.07.2011 - 16:25
کاوه قریشی
ژنرال جبار یاور، سخنگوی نیروهای نظامی امنیتی حکومت اقلیم کردستان عراق در مصاحبه با روز در مورد تازه ترین اظهارات مقامات نظامی جمهوری اسلامی پیرامون بحران مرزی می گوید: “نیروهای حکومت مرکزی و حکومت اقلیم کردستان در تمامی این سالها در مرزهای مشترک مستقر بوده و مراکز نظامی مرزبانی نیز بدون استثنا در تمامی مرزهای این منطقه حضور فعال داشته اند.”
29.07.2011 - 15:28
جلال ایجادی
بولدوزر به جنگل های قله البرز حمله میکنند تا جاده سازی نمایند و معدن کاوی در کلاردشت وویرانی اکوسیستم منجر به سیل وتخریب کاشانه مردم میگردد وبالاخره بلوط های کهنسال درو میشوند. این رویدادها نشان میدهد که نظام اداری ایران و مدیریت دولتی موجود هیچ تلاش جدی برای حفظ محیط زیست نمیکنند. بوروکراتها با اجازه دادن ها و چه بسا باگرفتن رشوه، تخریب را آماده میکنند. علیرغم تلاش ومبارزه طرفداران محیط زیست، که با امکانات بسیار محدود سعی در نجات میراث طبیعی دارند...
29.07.2011 - 14:28
برگشت میترا کهرم به ایران برابر با اعدام او میباشد. از تمام انسان دوستان خواهشمندیم که پتیشن زیر را امضا نموده تا آن را هر چه زودتر به اداره مهاجرت سوئد تحویل دهیم
29.07.2011 - 12:28
میترا فخیم
مجازات اسیدپاشی در ایران بر اساس قانونی که در سال 1337 به تصویب رسیده تعیین می‌شود. بر مبنای این قانون در صورتی که اسیدپاشی به مرگ قربانی منجر شود، مجارات آن مرگ است و در موارد دیگر پرداخت جزای نقدی و حبس. با این حال قضات دادگاهی که برای بررسی پرونده اسیدپاشی بر آمنه تشکیل شد، مجید را به «قصاص چشم پس از پرداخت تفاضل دیه» محکوم کردند. در صورتی که این حکم بخواهد اجرا شود، آمنه بهرامی باید مابه التفاوت دیه‌ای را که قانون مجازات اسلامی برای چشم مرد و زن در نظر گرفته، به مرد اسیدپاش بپردازد.
28.07.2011 - 15:28
محسن کردی
نیروهای مخالفان شاه از گروههای مسلح چپ گرفته تا اسلامی ها تجربه زندگی و تجربه سیاستمداری و گرداندن یک کشور را نداشتند و نمیدانستند که در مورد چه چیزی داشتند سخن میگفتند. تعجبی نداشت این خوشخیالی شان. مشتی جوانک کم تجربه و از خود مطمئن خیال داشتند دنیا را کنفیکون کنند و طرحی نو دراندازند. نگاه کردند دیدند فیدل کاسترو به روستاهای کوبا رفته و از آنها یاری گرفته و رژیمی را سرنگون کرده پس یاعلی.. بزن بریم سیاهکل اول ژاندارمری را میگیریم بعد میریم از دهات اطراف مردم را به قیام وا میداریم و پاسگاه پس ا
28.07.2011 - 15:25
فرهاد علوی
پس از برخورد تند نمایندگان با احمدی نژاد در جلسه معرفی وزیر ورزش و قطع سخنان وی با فریادهای «دو دو»، اخبار حکایت از احضارهیات رئیسه مجلس به بیت رهبرجمهوری اسلامی وانتقاد شدید آیت الله خامنه ای از رفتار مجلسیان داشت؛ روح الله حسینیان، نماینده حامی دولت در مجلس از قول رهبر جمهوری اسلامی این برخورد را رذیلانه خوانده بود. اینک متن کامل سخنان خامنه ای در این جلسه و پاسخ مجلسیان که در اختیار روز قرار گرفته در زیر می آید.
28.07.2011 - 14:28
محمد حسین یحیایی
یکی از کسانی که به بیماری خود شیفتگی گرفتار شده، خود را دانشمند خود خوانده می داند و در برنامه های گوناگون تلویزیونی شرکت می کند آقای مهندس بهرام مشیری است. این آقا بیش از چهل سال است در ایالات متحده زندگی می کند، گاهی طرفدار دمکراسی می شود و گاهی هم به یاد آموخته های گذشته از آن تنفر دارد. در خیلی از گفتار و رفتار، تعادل و پایداری ندارد ولی در دو موضوع فکر ثابت و پایداری دارد، یکی در دشمنی با نیرو های چپ و دیگری مخالفت با زبان و فرهنگ واحد های ملی در گستره ایران که سال های طولانی است...
28.07.2011 - 14:25
کاوه احمدی علی آبادی
قرون اخير با وجود اين كه شاهد خيزش هايي هستيم كه خود را اسلامي مي نامند و هويت اسلامي را برچسبي ساخته اند، براي تعصبات و نفرت ها و جهالت ها و با آن كه اين خيزش ها، همواره حكومتي نبوده و مردمي نيز بوده است، اما بيداري اسلامي نيست، بلكه خيزش توحش اسلامي است.
28.07.2011 - 13:25
علی مهربان
فراموش کرده اید که ان اصل بیگانه ساز، جعلی و غیر ملی خلافت فقیه( ولایت ) موجد اینهمه واپسگرائی، حقارت و نابودی کشور گشته، اینده را از جوانان ایران زمین به بهای سرخوشی دیگران دریغ نموده است!؟ ان اقای اولین به دروغ وعده داده بود که قبرستانهای میهن عزیزمان دیگر روی ابادی نخواهد دید، چه شد!؟ وعده اب و برق مجانی و تحصیل رایگان فرزندان مردم را از ثروت ملت یعنی نفت داده بود، چه کرد!؟ گفته بود خوبان و سر سپردگان ایران بر مسند نشسته تاریخ میهن را دوباره خواهند نوشت، شد!؟
28.07.2011 - 12:25
شاهرخ مسکوب
زنده یاد سهراب سپهری پس از تحمل درد جانکاه سرطان خون و درمان ناشی از آن، در اول اردی بهشت ماه 1359 در حالی که به 52 ساله گی نرسیده بود، درگذشت. شاهرخ مسکوب دوست نزدیک او،یادداشت بلندی در این باره نوشت و برای زنده یاد احمد شاملو -که گرداننده ی کتاب جمعه بود- فرستاد. شاملو هم یادداشت را منتشر کرد.
28.07.2011 - 11:25
رضا علامه زاده
بعد از پخش مصاحبه های مربوط به تجاوز جنسی در زندان های جمهوری اسلامی پس از جریان انتخابات دو سال پیش، و استقبال عجیبی که از این کلیپ ها شد در میان ای میل های بسیاری که در این رابطه داشتم یک هموطن بهائی که نمی شناختمش از آلمان با من تماس گرفت و گفت: شما که این همه به مسایل انسانی حساسیت دارید و کار می کنید، چرا راجع به مشکلات ما بهائیان فیلمی نمی سازید؟ جواب دادم که اگر فرصتی پیش بیاید حتما این کار را می کنم. البته این صحبت به دو سال پیش مربوط می شود.
27.07.2011 - 17:25
اختر قاسمی
خبر ناپديد شدن فعالان سياسی و حقوق بشری يکی از اخباری‌ست که در طول عمر جمهوری اسلامی به خبرهای هميشگی تبديل شده است. در هفته‌های اخير هم خبری دال بر ناپديد شدن يکی از جوانان فعال جنبش سبز به نام محسن کاشف‌زاده سرابی که به نام مستعار (محسن موسوی) فعال بود چاپ شد. محسن کاشف‌زاده پس از انتخابات رياست جمهوری ۱۳۸۸ بارها مورد تهديد تلفنی و حضوری قرار گرفته بود. او چند هفته پيش به وزارت اطلاعات احضار شد که پس از بی‌خبری از او اغلب رسانه‌ها از احتمال دستگيری وی سخن گفتند.
27.07.2011 - 16:25
محمد قوام
محمد تقی برخوردار لوازمی را وارد و سپس در ایران تولید کرد که با به وجود آمدن طبقه شهرنشین و شکل گرفتن طبقه متوسط مورد توجه و بلکه مورد نیاز بود. سال ۱۹۶۰ به گمان من نقطه عطفی در ایران است. بین ۱۹۵۹ تا ۱۹۶۱ ما شاهد یک تحول عظیم اقتصادی هستیم. خیلی از هم نسلان آقای برخوردار که در بازار سرمایه تجاری ایران را تشکیل می دادند تصمیم گرفتند که به طرف سرمایه صنعتی بروند. دولت در این زمان سیاست حمایت از طرح های صنعت نوپای ایران را پیش گرفته بود.
27.07.2011 - 16:25
گلمراد مرادی
ملاحسنی و اکثر رهبران اسلامی ایران دسته گلهای زیادی به آب داده اند. اما این یکی واقعا شرم آورتر از بقیه است. این آیت الله دلقک این بار در خطبه های نماز جمعه ارومیه که این خطبه ها، می بایستی از ابزارهای تبلیغات سیاسی برای سرا سر مملکت، به قول احمدی نژاد: ما يك كشورآزاد هستيم و ايران قدرت اول جهان است، باشد، و برافکار مردمان ملتهای ایران و جهان تأثیر مثبت بگذارد و مردم را جذب کند، نه دفع! اما در بعضی مواقع با اظهارات ملا غلام رضا حسنی وبرخی دیگر ازاین حضرات نتیجه عکس باید ازآن گرفته شود.
27.07.2011 - 12:38
جاوید فرداد
در کشورهائی که ساختار سیاسی با سابقه‌ی طولانی دارن، مردم به این نتیجه رسیدن که قدرت سیاسی نباید در انحصار صنف خاصی باشه. دلیلش هم معلومه، چون صنف بنا به تعریف باید حافظ منافعش باشه. ما که هنوز ساختار سیاسی نداریم، چه برسه به این که بخواهد باسابقه باشه. اگر صنف قصاب قانون‌اساسی مینوشت چطوری میشد؟
27.07.2011 - 12:28
محمد قراگوزلو
آقای سرگرد نزدیک می¬شود. کمی آرام شده است. فقط کمی. هنوز چهره¬اش ملتهب است. جوانی به او گفته است: نانی که تو به خانه می¬بری بوی خون می¬دهد! می¬گوید: چه قدر وقت می¬خواهی؟ ساعت ندارم. ساعت سرگرد دقیقاً چهار و پنج دقیقه است. می¬گویم: تا ساعت 5. می¬گوید: چهار و نیم می¬گویم: نه. ساعت پنج. درست ساعت پنج ما گورمان را کم می¬کنیم. بگذارید بچه¬ها بیایند و شعرشان را بخوانند.
27.07.2011 - 11:38
پیمان حاج محمود عطار
اینجانب بعنوان یک وکیل دادگستری که شخصایکی از شکات خصوصی مرتضوی هستم می گویم که اتهامات مشارالیه فقط محدودبه موضوع بازداشتگاه کهریزک نیست. ایشان تخلفات و اتهامات بسیاری داردازجمله مداخله وی در پرونده اتهامی فروش سوالات کنکوردانشگاه آزاداسلامی که منجربه تصویب طرح تحقیق وتفحص مجلس ازدانشگاهها و موسسات آموزش عالی کشورشد(آقای علیرضازاکانی، نماینده مردم تهران درمجلس مستندات محکمه پسندی در رابطه با اتهام مرتضوی درآن پرونده ارائه کرده است.)
26.07.2011 - 17:29
ناصر ایرانپور
یورش غيرقابل توجيه‌ رژيم به‌ مناطق مرزی در خاک کردستان عراق و درگيرشدن با نيروهای رزمی پژاک که‌ بيش از يک سال است تحرک نظامی انجام نداده‌ است،‌ تنها در راستای مقاصد واميال رژيم است و درتعارض با مصالح امروز و آيندة کل مردم ايران قرار دارد. نه‌ حمله‌ به‌ سازمان مجاهدين خلق ايران و برچيدن پايگاههای آن و کشتار فرزندان مجاهد خواست مردم ايران بوده‌ است و نه‌ حمله‌ به‌ حزب حيات آزاد کردستان ايران و کشتار چريکهای فدائی کُرد آن می‌تواند در انطباق با منافع ومصالح عمومی مردم ايران وکردستان قرار داشته‌ باشد
26.07.2011 - 16:38
در حالی حداقل ۶۰۰ هزار کودک در کشور به جای مدرسه و تحصیل راهی بازار کار شده‌اند که هر یک به تنهایی در معرض انواع سوء استفاده‌ها از خانواده تا سودجویان قرار دارند.
26.07.2011 - 16:25
صادق زیباکلام
فی‌الواقع تحول مهمی که از ۱۳۲۰ تا ۱۳۹۰ به وقوع پیوسته آن است که اساساً نه طرفدار غرب و امریکا بودن ننگ و عار است و متهم باید در قبال این اتهامات از خود به دفاع برخیزد و نه مهم‌تر از آن ضدامریکایی بودن، ضدغربی بودن، ضدانگلیسی بودن مثل دوران حزب توده، مجاهدین یا دانشجویان خط امام و دفتر تحکیم وحدت طیفی دیگر در سطح جامعه از پرستیژ، اعتبار و افتخار برخوردار است. برعکس ارزشهایی که مارکسیست‌ها، مجاهدین و دانشجویان مسلمان پیرو خط امام و اعضای دفتر تحکیم وحدت سعی کردند آن‌ها را زیر پا گذاشته و له کنند
26.07.2011 - 15:25
مهرداد درویش پور
به گمان من در جامعه ایران با شرایطی روبه‌رو هستیم که نابردباری به یک عرف گسترده اجتماعی تبدیل شده است، بنابراین برای به کار گرفتن خشونت و حتی استفاده از خشن‌ترین شکل خشونت یعنی قتل لازم نیست اختلافات بسیار عمیقی پیش رو باشد، بلکه کوچک‌ترین اختلاف اجتماعی می‌تواند به دلیل این ناهنجاری و عادی شدن خشونت به آنجا منجر شود که مردم حتی دست به قتل بزنند.
26.07.2011 - 14:25
ناصر مستشار
عجز ما در مبارزه با رژیم اسلامی از آنجا آغاز می شود که هنوز همچون آن شخص معتاد که به افیون گرفتار آمده به افسون های شعار های اسلامی وبه ظاهر ملی دل بسته وهمسو مانده باشیم. می توان علیرغم اختلاف فکری ونظری علیه رژیم و نفی کامل آن متحد شد و تکلیف و تعین حکومت آتی را اگر به رای مردم اعتقاد داشته باشیم به خود مردم بسپاریم!! برای مثال به شعار گیج کننده زیر توجه کنید: مصطفی تاج‌‏زاده: ملتی که نتواند بين بد و بدتر، بد را انتخاب کند، بدترين‌‏ها بر سرش خواهد آمد...
26.07.2011 - 13:25
ابومحمد المحمراوی
خبر فاجعه نروژ با قریب 100 کشته جهان را بهت زده و محزون کرد،این بهت زدگی فقط ناشی از جنایت و تعداد قربانیان نبوده ،بلکه دیگر علتهای بهت زدگی 1- کشور محل وقوع جنایت (نروژ) است ،کشوری که از لحظه پایان جنگ جهانی دوم تا کنون چنین جنایت هولناکی بخود ندیده است. 2- حیرت دیگر ،ماندن و رسوخ پست اندیشه نژادپرستانه در فردی از مردمان کشوری که سرسبد حقوق بشر بوده وهستند.همان مردمی که در این فاجعه دو بار گریستند،گریه ای برکشته ها وگریه دیگرشان ، ناشی ازشرم در قبال دنیای بشریت ،با اشک از خود سئوال می کردند
26.07.2011 - 12:25
مسعود نقره کار
حکومت اسلامی پدیده ای گفتمان ساز است. این حکومت که نمود و نماد خشونت و نفرت است به گفتمان هایی متضاد با گوهر هستی اش دامن زده است. بخشش آمران و عاملان سی و دوسال خشونت، بی عدالتی و جنایت نمونه ای از این گفتمان هاست.
25.07.2011 - 18:25
هادی صوفی زاده
جمهوری اسلامی باایجاد جنگی روانی در فضای مجازی کوردستان ابتدا پژاک را در میان افکار عمومی ساخته‌ وپرداخته‌ دست خود، در رویکردی دیگرو روبه‌ افکار عمومی ایران این حزب را با جندالله‌ در بلوچستان والقاعده‌ همسان جلوه‌ داده‌، در مواردی وجود آن حزب را مخل فعالیتهای مدنی درکردستان نشان و حساسیت برخی از فعالان مدنی راعلیه‌ آن حزب برانگیخت. درحالیکه‌ فعالیتهای چند ساله‌ این سازمان نشان نمی دهد که‌ مبارزه‌ مسلحانه‌ رابعنوان استراتژی خود درنظر گرفته‌باشد.
25.07.2011 - 17:25
اردشیر امیر ارجمند
آگاهی بخشی باید با توجه به دانش، مهارت و امکانات و همچنین رعایت اصول و مبانی اخلاقی گسترش پیدا کند. مشاور ارشد میرحسین موسوی به سازماندهی تشکل ها، شبکه ها و همچنین تقویت نظام مند و علمی آن ها اشاره کرد و گفت: برگزاری نشست هایی به مانند «سفیران سبز امید» می تواند در راستای سازماندهی تشکل ها و نقیصه ای که در این زمینه در جنبش سبز وجود دارد کمک رسان باشد. وی خطاب به شرکت کنندگان در این جلسه گفت: این نکته ای بسیار مثلت است که شما گروهی از جوانان ایرانی هستید که...
25.07.2011 - 14:29
نوید محبی
دراعتراض به خشونت فراگیر علیه زنان در ایران بیش از 500 نفر از فعالان و حامیان جنبش و همچنین گروه ها و سایت ها با انتشار بیانیه ای نسبت به خشونت فراگیر و روز افزون علیه زنان اعتراض کرده اند.در این بیانیه تحلیلی نسبت به سرکوب و بازداشت روز افزون زنان و مردان اعم از شهروندان عادی یا فعالان اجتماعی و سیاسی، ایجاد نگرانی و ناامنی شهروندان با سایه سنگین حضور و ورود پلیسی و امنیتی بر مکان های خصوصی و عمومی، اعمال مجدد سیاست های دهه 60 مانند تفکیک جنسیتی، کنترل پوشش دانشجویان و...