رفتن به محتوای اصلی

فوریه 2011

28.02.2011 - 19:10
ونداد اولادعظیمی
تیم عملیاتی کیهان در ادامه عملیات شناسایی خود , از چهره واقعی خائنی دیگر پرده برداشت ! روزنامه کیهان طی خبری ویژه و به خواسته جناح اصلاح طلب برای محاکمه علنی (به طور مشخص آقای کروبی) عمل کرده و در صفحه دوم این روزنامه به تفهیم اتهام پرداخت. آیا در ادامه باید همچون جناب موسوی و کروبی منتظر دادگاه علنی ایشان در نماز جمعه توسط جناب جنتی و نهایتا انتقال ایشان به خانه ای امن برای استراحت در تعطیلات نوروزی باشیم؟!
28.02.2011 - 18:10
علی مهربان
بظاهر فشار سركوب و خفقان منبعث از رفتار مستبدانه حاكمان بر ملتهاي ساكن در كشورهاي خاورميانه و شمال افريقا مسبب خيزش و بروز قيامهاي مردمي بر عليه حكومتهاي خودكامه در اين منطقه از جهان، تحت تاثير ايده هاي دمكراسي خواهانه گرديده ميرود كه علي رغم خيال خام حضرات بجاي هلال شيعي متصوره هلال دمكراسي و ايجاد حكومتهاي مردمي را ارمان مسلط منطقه گردانده
28.02.2011 - 17:10
مصاحبه صفحه فیس بوک 25 بهمن با محسن مخملباف:اگر کمیت سرکوبی که از رژیم بر می آید را از یک تا ده ارزیابی کنیم تا به حال 9 تایش را به کار گرفته. او بیشتر تهدید می کند.او جرات تیراندازی به مردم در خیابان را بیش از این هم ندارد. ببینید قذافی هزار نفر را کشت ، سازمان ملل او را به دادگاه حواله داد و دیگر چاره ای جز مردن در لیبی ندارد. هنوز در قدرت است اما محکوم شد که در کشورش بماند و اموال خودش و خانواده اش مصادره شد. 20 روز پیش قذافی برای خودش قدرتی بود و امشب یکی از مفلوک ترین موجودات کره زمین است.
28.02.2011 - 15:10
فرزان فرامرزی
وزارت اطلاعات وضعیت تهران را در روز سه شنبه ۱۰ اسفند با درجه بندی بحران طبقه بندی کرده و به نیروی انتظامی اخطار داده است تمام توان خود را به کار ببندد تا تماشاگرانی که برای دیدن بازی استقلال و السد قطر به استادیوم آزادی تهران می روند به تظاهرات کنندگان جنبش سبز نیپوندند.
28.02.2011 - 14:10
امین مختاری
قوانین همه برگرفته از واقعیت های اجتماعی هستند حتی اگر مصبوغ به ماخذ الهی باشند. ازاینرو به استناد نظریات بسیاری در حوزه مبانی جامعه شناختی، زمانی که ارزش ها وهنجارها با ساخت و سازه های اجتماعی همسازی نشان نمی دهد نمی توان واقعیت را قربانی ارزشها و هنجارها ساخت. تقدس انسان بعنوان یک موجود اجتماعی مقدم بر تقدس ارزش ها و هنجارهای انسان ساخت است. هنجارها باید درخدمت واقعیت و تحول ان بسوی بقای پویا باشد.
27.02.2011 - 19:10
دنیز ایشچی
اگر با اغتشاش فکری به دنبال کسانی بیافتیم که خواهان عبور از ولایت فقیه نبوده و پتانسیل آرمانی و هدفهای برنامه ای نظامی بر مبنای مدرنیته، سکولاریسم، حقوق بشر و دموکراسی راندارند، باز فرسنگها از نسل جوان عقب مانده ایم. امروز اگر میخواهیم جایگاه واقعی خویش را در جنبش مردمی بیابیم، بعنوان قدم اول بر ما واجب است که شعارهای آرمانی مرحله ای و استراتژیک خویش را بر راستای برچیده شدن نظام پوسیده قرون وسطایی ولایت فقیه با قاطعیت و شفافیت تمام مطرح بکنیم.
27.02.2011 - 18:43
علی کشتگر
دراین بیست ماهه به برکت پایداری جنبش سبز خامنه ای نه فقط در میان ملت که حتی در میان روحانیون و نظامیان و کارگزاران نظام حاکم نیز منزوی تر و بی اعتبار تر شده است. حکومت کودتا نیز ازهرسو دچار شکاف و ورشکستگی است. قطع رابطه میرحسین موسوی، زهرا رهنورد، مهدی کروبی با مردم ورجزخوانی سران رژیم نه از سر اعتماد به نفس بلکه از سر ترس و زبونی است.

27.02.2011 - 18:10
ناصر ایرانپور
دو حزب کمونيست و کمونيست کارگری فکاهی ملانصرالدين را می‌شناسند که‌ گفت: ادعا می‌کنم اينجا وسط جهان است. می‌گويی نه‌، بيا متر کن! آقای فرهاد شعبانی نيز ادعاهايی را به‌ نسبت نفوذ خود در کردستان و عدم محبوبيت احزاب کردستانی چون کومله‌ و دمکرات را مطرح ساختند، با اين تصور که‌ مردم و کنشگران سياسی امکان مترکردن ندارند! وی بعنوان برهان برای اثبات ادعای خود خطاب به‌ رفقای خود مدعی شد که‌ فعالان حرکتهای اعتراضی در خارج از کشور در چند سال اخير تنها اعضای حزب کمونيست ايران بوده‌اند
27.02.2011 - 17:10
تقی روزبه
یکی ازبزرگترین درسهای انقلاب بهمن،افسون همه باهم بود.البته محتوای آن گردآوری توده وارمردم وادغام ومنفعل ساختن همه دگراندیشان ودگرباشان زیرچتروحول هژمونی یک گفتمان بود.گفتمانی که حاکمیت مذهب و روحانیت و وروایت آنها ازمبارزه ضداستبدادی –سلطنتی،حرف اول را می زد.درواقع هیچ خوره ای هم چون همه باهم بودن(همه درزیرچترمن) ذات دموکراتیک وبالنده یک جنبش واقعا توده ای را تهدید نمی کند.گفتمانی که با ایجاد کمترین تکان درجامعه فلاکت زده واستبدادی درصددحفظ بنیادهای فاسد وتبعیض آمیز آن است.
27.02.2011 - 16:13
عاطفه اقبال
چند لحظه پیش در سایت جرس نامه فرزندان آقای موسوی را میخواندم. نامه ای که مرا ناراحت کرد و به فکر فرو برد. با خود فکر کردم هرگز برای هیچ کس این دربدری و غریبی را نخواسته ام. ولی نتوانستم به غریبی پدر و مادر و خانواده های خودمان در زمان خمینی و نخست وزیرش آقای موسوی فکر نکنم و آه نکشم. فرزندان موسوی نوشته اند :
27.02.2011 - 16:10
در 30 سال گذشته از دعواهای شخصی در اپوزيسيون ايران پرهيز کرده ام و هرگاه با نظر کسی هم مخالفتی داشتم اختلاف خود را با آن نظر بيان داشتم و تلاش کردم از ذکر نام افراد اجتناب کنم و از بحث های شخصی دوری جسته و موضوع سياسی را بحث کنم و نه افراد را. با اينحال در مورد زير با آنکه کماکان بحثم در مورد عرصه سياسی است و نه عرصه خصوصی، اما متأسفانه بدون ذکر نام افراد نميتوانم اين بحث را انجام دهم.
27.02.2011 - 15:13
مهرداد خوانساری
مردم دیگر دنباله رو شعارهائی از قبیل «اجرای بدون تنازل قانون اساسی» و یا «بازگشت یه عصر طلائی خمینی» که بطور مکرر از سوی آقایان موسوی و کروبی تکرار میگردد، نمی باشند و اساساٌ این نوع مقولات را منشا تمام بدبختی های امروزی مملکت میدانند.
27.02.2011 - 15:10
رضا بی شتاب
«سخن سایه ی حقیقت است و فرع حقیقت» شمس تبریزی سخنی با آقای سروش و... پیشکش به اسماعیل خویی که در سالِ 2007، در نامه ی سرگشاده ای پاسخی درخور و ارزنده و سنجیده به آقای سروش، نوشتند که ایشان نوشته بود:«روشنفکری ی دینی طریقتِ روشنفکرانِ دیندار است» و خویی نوشته بود:«انسان سنگ است،سنگ بال دارد پس، انسان بال دارد» و اکنون باز شکواییه ی سروش در پیشِ روست... با مضمونِ:«لعنت و نفرین بر جمهوری کافرپرور اسلامی» و خدا نیست خدا نیست... سعدی:
27.02.2011 - 14:43
محمد نجومی
نباید فراموش کرد که برخی از جریانهای افراطی فارس گرایانه به ویژه در خارج از کشور که خود را از اعضا و طرفداران جنبش سبز معرفی کرده و به نام آن بیانیه نیز صادر می‌کنند، با مورد حمله قرار دادن هویت‌طلبان و متهم ساختن آنها به خیانت، تجزیه طلبی و غیره؛ پلهای اطمینان و در نتیجه پلهای ارتباطی میان آزادیخواهان مرکز و آزادیخواهان سایر نقاط کشور را یکی پس از دیگری فرو می‌ریزند و برای مبارزه با تمامیت‌خواهی مذهبی، از روش تمامیت‌خواهی قومی که حداقل به همان اندازه مخرب است، استفاده می‌کنند.
27.02.2011 - 14:10
اتحادیۀ اروپا از ماه مارس آینده بررسی مجازات احتمالی 80 تن از رهبران و مقامات جمهوری اسلامی ایران را که در قتل، شکنجه و نقض حقوق بشر شهروندان این کشور دست داشته اند آغاز میکند. به گفتۀ منابع دیپلماتیک، اتحادیۀ اروپا از ماه مارس آینده بررسی مجازات احتمالی 80 تن از رهبران و مقامات جمهوری اسلامی ایران را که در قتل، شکنجه و نقض حقوق بشر شهروندان این کشور دست داشته اند آغاز میکند.
27.02.2011 - 13:43
ناصر اعتمادی
به گفتۀ منابع دیپلماتیک، اتحادیۀ اروپا از ماه مارس آینده بررسی مجازات احتمالی 80 تن از رهبران و مقامات جمهوری اسلامی ایران را که در قتل، شکنجه و نقض حقوق بشر شهروندان این کشور دست داشته اند آغاز میکند. این فهرست که به یاری عمدتاً سازمان های مدافع حقوق بشر تهیه شده دربرگیرندۀ اسامی برخی وزرای کلیدی دولت محمود احمدی نژاد، نظیر وزارتخانه های کشور، اطلاعات، فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین عالیترین مقامات نظامی، قضایی، رؤسای دادگاه های انقلاب و زندان ها و حتا زندانبانان کشور است.
27.02.2011 - 12:43
محسن عباسلو
چه شد که ایران با آن بزرگی‌ و شکوهش به این روز افتاده ؟! شاید دلایل سیاسی زیادی در این زمینه باشد که هست، اما خیلی‌ از مسائل ما ریشه فرهنگی‌ هم دارد. من فکر می‌کنم که قبل از خیلی‌ از دگرگونیها ، یک انقلاب فرهنگی‌ بیشترین کمک را به ایران مصیبت زده خواهد کرد.
26.02.2011 - 19:10
جهانگیر لقایی
سالانه در حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر به بازار کار ایران افزوده و وارد بازار کار می‌شوند، ما می‌بایست نرخ رشد اقتصادی بسیار بالایی را داشته باشیم تا بتوانیم فقط بی‌کاری را در همین حد نگه داریم. دولت محمود احمدی‌نژاد بارها اعلام کرده است ما امسال یک میلیون و ۶۰۰ هزار شغل ایجاد می‌کنیم. چطور ممکن است با نرخ رشد یک درصدی و یا صفر درصدی بتوان این مقدار شغل ایجاد کرد! برای این که اگر بخواهد برای جامعه‌ی ایران یک میلیون و ۶۰۰ هزار شغل ایجاد کند، با جمعیت ۷۳ میلیونی، ما حداقل می‌بایست نرخ رشد ...
26.02.2011 - 18:43
همن سیدی
فضای سیاسی کردستان عراق در روزهای اخیر متشنج بوده است. در دو هفته گذشته تجمعات و تظاهراتی در اعتراض به فساد اداری و عملکرد مسئولان حکومت منطقه‌ای صورت گرفته است . این تظاهرات در چندین مورد به خشونت هم کشیده شده است. هفته پیش در واکنش به حمله به دفتر حزب دمکرات کردستان عراق ( یکی از دو حزب حاکم) در شهر سلیمانیه، سه تن از ناراضیان کشته شده و چند تن دیگر زخمی شدند.
26.02.2011 - 18:10
ونداد اولادعظیمی
از صبح امروز بارها و بارها پیامی دریافت کرده ایم در شرح عظمت آیت اللهههه هاشمی و تقبیح برخورد بسیجیانی که از نگاه این جناح از حاکمیت به جوجه بسیجی خطاب شده بودند!! ایشان ضمن تقبیح برخورد و توهین به دختر ستون خیمه نظام ! مصر به انتشار فیلم زیر بودند. فیلمی که با تلاش این سربازان گمنام!! در سایتها و فیس بوک به وسعت زیاد منتشر شده و متنی که نشان از تضادهای جدی درونی و درماندگی طرفین از یکدیگر دارد .
26.02.2011 - 17:43
حرکت دموکراتیک آذربایجان ایران
حرکت دمکراتیک آذربایجان ایران ضمن دعوت از تمامی‌ هموطنان ترک زبان خود در آذربایجان برای شرکت در اعتراضات سراسری ۱۰ اسفند تا ۲۲ اسفند ؛بار دیگر همبستگی‌ خود و مردم آذربایجان را از جنبش سبز اعلام کرده و بر مواضع خویش پای میفشارد

26.02.2011 - 17:10
حسین لاجوردی
تجربه انقلاب ایران درس بزرگی برای غرب بود که می توان رئیس حکومتی را تغییر داد ولی سیستم حکومتی را برای تحولات بعدی همچنان بر جای نگاهداشت، کاری که امروز در تونس و مصر بانجام رسید و بی تردید گامی به جلو و مانعی برای ویرانی کشورشان بود و شاید بتوان امید داشت که سیستمی آزاد جایگزین شود.
26.02.2011 - 16:43
بهروز خلیق
در نوک حمله قرار دادن دیکتاتور حاکم بر ایران به منزله آن نیست که شرایط کشور ما با کشورهای مزبور مشابه است و غلبه بر استبداد با یک خیزش و در کوتاه مدت امکان‏پذیر می‏باشد. رژیم اسلامی، رژیم جان سختی است و عوامل متعددی وجود دارند که به پایداری و جان سختی آن کمک می‏کند. استبداد حاکم بر کشور را در مبارزه پیگیرانه و تدریجی باید فرسوده کرد، با اتخاذ سیاست‏های مناسب شکاف‏های درون حاکمیت را تشدید نمود و در زمان مناسب به آن یورش آورد.
26.02.2011 - 15:10
محمد قراگوزلو
انقلاب­های نیمه­ تمامی که آتش به تن و جان دولت­های ارتجاعی آفریقایی و خاورمیانه­یی زده است، مستقل از این­که به کجا ختم شوند، قیام فرودستانی­ست که از سیاست­های نئولیبرالی امپریالیستی به ستوه آمده­اند. بافت طبقاتی توده­های معترض، شعارهای مبتنی بر نان و کار و آزادی و مقابله با دولت­هایی که از متحدان اصلی امپریالیسم آمریکا و اتحادیه­ی اروپا به شمار می­روند، بی­ برو و برگردترین دلیل این مدعاست.
26.02.2011 - 14:10
اقبال اقبالی
بنظر می رسد که مردم نسبت به سرکوب های جمهوری اسلامی ساکت نمی نشینند، و خواهان برچیده شدن دستگاه سرکوب، ترور و ارعاب دگراندیشان اند، حتی اگر سرکوب شوندگان عناصر بدنامی باشند که سابقه همکاری با نظام ضد بشری جمهوری اسلامی را داشته باشند!
26.02.2011 - 13:10
مهدی معتمدی پور
با عنايت به تاثيري كه مسايل مصر و تونس بر ساير كشورها و از جمله يمن، اردن، بحرين، الجزاير و ليبي داشته و پيش‌بيني مي‌شود كه دامنه‌ي تحولات به كشورهايي مانند سوريه و حتي عربستان سعودي نيز كشيده شود، چنين مي‌توان نتيجه گرفت كه اعتراضات پيش رو، واقعيتي فراتر از يك مساله‌‌ي عربي بوده و در چارچوب موج جديد دمكراسي‌خواهي در كل خاورميانه قابل ارزيابي است. از اين رو به فرض آن كه به زعم رسانه‌هاي محافظه‌كار ايران مانند كيهان و جوان، جنبش سبز را موثر بر وقايع مصر ندانيم، اما بي‌ترديد وقايع مصر بر حركت نوين
26.02.2011 - 12:10
علی مهربان
سالها پيش از اين پدران ما از هم مسلكان اينان در مشروطه اول، هم بهنگام بر پائي و هم بوقت برخورداري ضربه خورده، توفيق تغيير در رئوس كشور و رسيدن به مقصود را به حيله هاي اينان از دست داده اند. باز چه شده كه ملا فضل الله ها در اين هنگامه سبز خواهي و حق طلبي به ياري مظفرالدين هاي بي لياقت امده، مردم را به سكوت و مماشات دعوت نموده مرهم درد بي درمان خليفه(ولي) عاري از ايرانيت گشته اند؟
26.02.2011 - 11:50
آ. ائلیار
«سیاست نوین» سیاست مبارزه مشترک است برای اهداف وحقوق به رسمیت شناخته شده. یعنی «سیاست مطالبه محوری » ست. یعنی سیاست کلاسیک که در « پیگیری خواسته ها بعد از رفع دیکتاتوری» خلاصه میشد عملاً تبدیل شده به « توافق روی خواسته ها برای رفع دیکتاتوری». شخص در این سیاست دقیقاً میداند برای چه مبارزه میکند،وچه چیزی گیرش میاید.خیزش عمومی تنها با به رسمیت شناخته شدن خواسته های گروههای اجتماعی و ملیتها و غیره میتواند شعله ور شود.
26.02.2011 - 11:10
محمد حسین یحیایی
لایحه بودجه زمانی به مجلس داده شد که فرصتی برای بررسی و یا تغییراتی در ارقام آن وجود ندارد. مجلس ناتوان از تحمیل اراده خویش به تیم احمدی نژاد است و در مقابل آن زانو خواهد زد و تمکین خواهد کرد. سخن از خرد کردن بودجه به یک دوازدهم و یا دو دوازدهم یا بیشتر می رود. احمدی نژاد مقام خود و اجرایی کشور را بالاتر از مجلس می داند و اهمیت چندانی به رویکرد ومجلس نمی دهد زیرا از ابتدای دولت نهم همه بازی ها را به نفع خود تمام کرده است و بودجه انبساطی سال 1390 هم به همین سرنوشت دچار خواهد شد و تیم احمدی نژاد خ
26.02.2011 - 10:10
صفورا الیاسی
هر چند جامعه‌شناسان ايرانی و غيرايرانی زيادی معتقدند که روند اسلامی‌کردن دانشگاه‌ها، نمی‌تواند مانند سال‌های ابتدای انقلاب اسلامی ايران باشد، اما آمار منتشره از اخراج دانشجويان و بازنشستگی و اخراج اساتيد دگرانديش دانشگاهی، نشان‌دهنده‌ی آغاز انقلاب فرهنگی ديگری است
26.02.2011 - 09:10
کاظم علمداری
سران رژیم نمی‌خواهند از سرنوشت دیکتاتورهای دیگر درس بگیرند؟ آیا کسی می‌توانست سرنوشت بن‌علی و مبارک و قذافی را سه ماه قبل پیش‌بینی کند؟ برای سران رژیم ایران هنوز فرصت باقی است که از خشم مردم در امان بمانند، اگر راه قذافی را برنگزینند، و دست از شقاوت و وقاحت و دروغ پردازی و سرکوب بردارند و بگذارند مردم سرنوشت خود را خود تعیین کنند.
26.02.2011 - 08:10
مهران سیرانی
تقدیم به دهها هزار انسان شریفی که بخاطر دستیابی به آزادی، دموکراسی، سکولاریسم و رفاه اجتماعی در طی‌ ۳۲ سال گذشته ، بیگناه اعدام شده اند. و باز تقدیم به دهها هزار انسانهای شریفی که در طول ۳۲ سال گذشته بخشی از سالهائ عمر خود را در سیاه چال‌های این رژیم فاشیستی - اسلامی تحت وحشیانه‌ترین شکنجه‌های جسمی‌ و روحی گذرانده و این آزمون تلخ تاریخی‌ را با حفظ معیارها و ارزشهای انسانی‌ با سربلندی سپری کرده اند.
25.02.2011 - 18:10
ناهید حسینی
روزی کلاغی با یک عقاب بر درختی نشسته بودند و اطراف را می پائیدند. کلاغ رو به عقاب کرد و گفت تو کیستی؟ عقاب گفت من نامم عقاب است، به سرعت در پرواز و شجاعت در شکارمشهورم، عاشق پروازم و نزدیکی به خورشید، و فقط بیست سال هم زندگی میکنم.
25.02.2011 - 17:10
فرزان فرامرزی
اما از نادرترین موارد کتمان واقعیت ها، اظهارات احمدی مقدم است. به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، اسماعیل احمدی‌مقدم روز یکشنبه اعلام کرد: «به رغم تلاش مذبوحانه دشمنان و استکبار جهانی که در فکر به آشوب کشیدن کشورمان هستند، عصر امروز (منظور عصر روز یکشنبه اول اسفند ماه است) هیچ اتفاقی نیفتاد.»
25.02.2011 - 16:43
صمد آقایی
فعالیتهای سیاسی گروه هایی که با پوشش مذهب، در جوامع مسلمان صورت می گیرد، موجب پیدایش گفتمان جدیدی بنام اسلام سیاسی در عرصه ی بین المللی شده است که منجر به رشد بنیاد گرایی اسلامی در این کشور ها شده است.