رفتن به محتوای اصلی

ژانویه 2011

31.01.2011 - 20:10
31.01.2011 - 18:10
اعضاء و همکاران «کمون اینترنتی فرهنگ و گفتگو »پس از یک دهه فعالیت در فضای مجازی و 7 سال فعالیت مستمر در سایت ایران گلوبال تصمیم به برگزاری جشنی در شهر بوخوم آلمان گرفته است . بدین وسیله به اطلاع دوستداران ، نویسندگان و علاقمندان گروه اینترنتی فرهنگ گفتگو می رسانیم که با شرکت خود در این گرد همایی از نزدیک با ما آشنا شوید و همچنین سئوالات ،پیشنهادات و انتقادات خود را با ما در میان بگذارند.این جشن شامل معرفی اعضای مدیریت ، سخنرانی _ پرسش و پاسخ و نیز برنامه های تفریحی و موزیک را شامل خواهد شد. این
30.01.2011 - 19:10
آ. ائلیار
رفع دیکتاتوری، برقراری دموکراسی ، در خدمت حق تعیین سرنوشت ملیتهاست. ملیتها پیش از آنکه سرنوشت خود را تعیین کنند باید سرنوشت ایران را تعیین کنند. سرنوشت ایران ورود به دوران دموکراسی ست. این دوران مرحله رسیدن به حق تعیین سرنوشت خلقهاست. اتحاد دواطلبانه خلقها در خدمت زندگی سعادتمندانه تمام مردم ایران است. از نوردیدن این راهها نباید واهمه داشت. اتحاد از آزادی بر میخیزد. و زور و اجبار مادر پراکندگی ست.
30.01.2011 - 18:33
کامبیز فتاحی
مارتین ایندک، سفیر پیشین آمریکا با انتشار مقاله ای هشدار داده که فشار بیش از اندازه واشنگتن بر قاهره و سقوط حکومت حسنی مبارک می تواند سونامی بی ثباتی در کشورهای عربی به راه بیاندازد. وی در عین حال می افزاید که فاصله نگرفتن از فرعون مصر هم می تواند مردم این کشور را به شدت از آمریکا برنجاند و به ظهور حکومتی مذهبی در قاهره کمک کند.او می نویسد: در صورتی که مصر را از دست بدهیم، حفاظت از تمام منافع ما در خاورمیانه - از ترویج ثبات گرفته تا حل و فصل مناقشه اعراب و اسرائیل...
30.01.2011 - 18:10
اقبال اقبالی
بنظر می رسد که دیگر شانسی برای حکومت مبارک باقی نمانده است و پیروزی قیام ملی شهروندان مصری اجتناب ناپذیر است؛ ولی دستاوردهای های پیروزی قیام ملی در مصر چیست و در فقدان حکومت کنونی کدام سیاست و نیروی سیاسی سرنوشت و آینده ملت مصر را رقم خواهد زد. آیا بر دوش جوانان مصر، فاشیسم اسلامی بقدرت راه خواهد یافت یا تغییر در بالا زمینه های دمکراسی پایدار و عدالت اجتماعی را فراهم خواهد کرد؟
30.01.2011 - 17:10
تقی روزبه
اوباما در برابر یک دو راهی حساس و دشواری قرارگرفته است: حمایت مشروط ازمبارک ویا قطع حمایت کامل و کناررفتن(وکنارگذاشتن) وی.چراکه بزعم برخی دولتمردان تغییرات رادیکال می تواند خلاء قدرت را بوجود آورد وعدم تغییرنیزمی تواند جنش را رادیکالیزه کرده واوضاع را بیش ازپیش خراب کند.رصد کردن میزان عقب نشینی لازم برای کنترل جنبش، مساله مبرم سیاستمداران کاخ سفید وهم پیمانانش درلحظه کنونی است.
30.01.2011 - 16:10
کامنت های جالب و خواندنی
اين افراد حتی يک نام مستعار ثابت ندارند و نام های حقيقی مردم را با سوء استفاده از سيستم انتخاب نام در ايران گلوبال به کار می گيرند که کاری نه تنها غيراخلاقی است بلکه غيرقانونی است. البته از چپ رو هايی که نظير اس ارهای چپ حتی لنين را برای هدف خود کشتند چه انتظاری می شود داشت. اينها بارها آشکارا در سايت شما به دروغ گفتند که برای هميشه از سايت شما رفته اند و فردا با نام ديگری بازگشتند بدون آنکه به آن اشاره کنند اما از روی آدرس آی پی انها آشکار بود که همان آدم هستند.
30.01.2011 - 15:10
بابک داد
اين روزهاي سخت، قاعدتا بايد نگاه آقاي هاشمي به ياري مردم باشد. اما آيا مردمي كه عملكرد 31 ساله هاشمي و بخصوص سكوت «سليماني» او را در اين يك ساله ديده اند، مردمي كه رضايت او را در كشتار بيگناهان مي بينند، آيا تمايل و رغبتي به هاشمي نشان خواهند داد؟ من بعيد مي دانم. با اين حال، راه «توبه ي سليماني» هنوز بسته نيست. چنانچه «سليمان صرد خزاعي» در هشتاد و شش سالگي، شمشير حق طلبي از نيام بركشيد و به خونخواهي بيگناهان نينوا قيام كرد
30.01.2011 - 14:10
مسیح علی‌نژاد
به نظر می رسد یک دام در نظام قضایی برای جنبش اعتراضی مردم ایران پهن شده است، به زعمِ خویش می خواهند جنبش را به وادیِ دفاع از قاچاقچیان و مجاهدین و تروریست ها و پژاک و انجمن پادشاهی و چه و چه بکشانند و بعد بگویند ببنید اوج اعتراض موسوی و کروبی و اصلاح طلبان و مردمِ معترض و هواداران جنبشِ آزادی خواهی ، همین آزادی هایی است که بخش های سنتی جامعه آن را بر نمی تابند.
29.01.2011 - 19:10
مهدی فتاپور
استراتژی و تاکتیک کارآ و یا درست بطور کلی و خارج از زمان و نیروی بکاربرنده آن وجود ندارد. سیاستی که در یک مقطع میتواند در تعادل نیروهای جامعه موثر باشد، در شرایط دیگر میتواند تاثیرات مخرب بر جای گذارد سیاست پیشنهادی آقای نگهدار نمیتواند سیاست اپوزیسیون سکولار ایران باشد. بکارگیری سیاستی که پیشبرد آن توسط اصلاح طلبان درون نظام قابل درک و در مجموع می‏تواند مثبت باشد، برای نیروهای اپوزیسیون تنها ارائه یک پیشنهاد غیرعملی و بی ضرر نیست.
29.01.2011 - 18:33
عرفان خیراندیش
بعد از تجربه اعتراض متمدنانه و میلیونی مردم ایران برای باز پس‌گیری رایشان و رفتار سرکوبگرانه حکومت و باز پس از رفتار نجیبانه مردم با نیروهای وحشی سرکوبگر در روز عاشورا هشتاد و هشت و عدم اعلام پشیمانی کودتاگران و دلجویی نکردن از مردم و باز نکردن فضای سیاسی برای ایجاد دوران گذار، اتفاق بعدی در ایران روز خشم نخواهد داشت: روز انفجار خواهد بود. این انفجار سراسر ایران را خواهد گرفت و فقط منحصر به تهران و اصفهان و شیراز و رشت نخواهد بود.
29.01.2011 - 17:33
در 30 سال گذشته آقای همايون نقش به سزايی در معرفی انديشه ليبراليسم در ميان سلطنت طلبان ايران ايفا کرد و اين مهم خود به تنهايی وی را شايسته ارج گذاری بسيار برای جنبش سياسی ايران می کند چرا که يک انديشه سياسی را نميشود با کتاب و جزوه درمورد تئوری آن به يک جامعه معرفی کرد و هر نيروهای سياسی فعال در جامعه لازم است که هواداران خود را در برخورد به موضوعات روز به درک يک انديشه سياسی برساند و دکتر داريوش همايون اين موضوع را به خوبی دريافته بود و...
29.01.2011 - 15:33
مجید محمدی
آنچه در همهٔ جنبش‌های اخیر به چشم می‌خورد خلاصی از رؤسای جمهور مادام‌العمر (در تونس، مصر و یمن)، فساد ناشی از نظام مبتنی بر امتیاز و تبعیض و نقض حقوق ابتدایی بشر از جمله بیکاری گسترده، فقدان چتر حمایتی، و فقدان حداقل‌های یک زندگی شرافتمندانه و کرامتمندانه است. جوانان و زنان و تحصیل‌کردگان دانشگاهی عمده‌ترین نیروهای این جنبش‌ها هستند و تقاضاهای طبقه متوسط شهری را بیان می‌کنند. همانند انقلاب بهمن ۱۳۵۷ ایران، هیچ اثری از درخواست حکومت دینی یا اجرای احکام شریعت در شعار‌ها و فریادهای مردمی که...
29.01.2011 - 14:33
محمود صدری
آیت الله علی خامنه ای اخیرا با تشکیل گروهی، تدوین الگوی ایرانی - اسلامی پیشرفت را برنامه مناسبی برای توسعه در ایران خوانده است چندی پیش آلبوم عشق سرعت گروه کیوسک - به یمن وجود اینترنت – آوازه جهانی یافت. ترجیع بند یکی از آهنگ های این آلبوم که بخشی از آنرا برای تیتر این مقاله وام گرفته ام این است: غیرت سیب زمینی، توسعه سبک چینی، دموکراسی دینی، پیتزای قورمه سبزی
28.01.2011 - 18:10
ناهید حسینی
فریده را بار آخر چند سال پیش در لندن دیدم، ولی سرحال بنظر نمیرسید، احساس کردم او حالت ماهی را دارد که از آب دور شده باشد، آنهمه انرژی و شور و نشاط فریده بدرد جامعه ای میخورد که قابل تغییر و تحول باشد، نه جامعه اروپا که تغییرات آن با حرکت لاکپشتی انجام میگیرد. او برای آبی مناسب بود که صخره ها راهش را ببندند، کوسه ماهی ها بدنبالش بدوند و مرغ ماهی خوارها دم راهش سبز شوند و عاقبت سالم به مقصد برسد. یاد فریده را گرامی میدارم و آرزوی صبر برای بازماندگانش می کنم.
28.01.2011 - 17:10
نادر ارزانی
اما نکته دردناک از اینجا آغاز می شود که نویسنده این پرخاش جنسی را به جنبش سبز ارتباط می دهد. او می گوید: رهبران سیاسی اعتراضات پس از انتخابات حمّالی جریان اعتراضی را بر گرده ی جوانان و دانشجویان گذاشتند.
28.01.2011 - 16:10
مهسا شکرلو - سپیده یوسف زاده
ابتدا تغییرات کلان اجتماعی اقتصادی که در دهه اول پس از انقلاب اسلامی بوجود آمد مورد بررسی قرار می گیرد و سعی بر این بوده که تاثیر این تغییرات بر نوجوانان دختر تا حد ممکن مرور شود. در بخشهای بعدی مقاله شهروندی، جنسیت و تمایلات جنسی، و بالاخره جایگاه قانونی دختران نوجوان به طور خلاصه مورد تحلیل قرار گرفته است. این مقاله ترجمه و تلخیص مقاله مفصل تری است که مولفین در آن، وضعیت دو گروه نوجوانان (بین سالهای 1365 و 1385) و زنان (سال 1385) را از هر دو بعد کمی و کیفی مورد بررسی قرار داده اند و...
28.01.2011 - 15:10
مجید محمدی
چالش اصلی در فضای سیاسی امروز ایران آن است که شخص اول مملکت کیست. شخص اول نه ولی فقیه بلکه‌‌ همان قوه قاهره‌ای است که قدرت هرچه بیشتر در آن تمرکز می‌یابد و اشتهایی سیری‌ناپذیر برای این امر نشان می‌دهد.
28.01.2011 - 14:33
شهلا و. ی. صفایی
امروز آقا مجتبی به من اطلاع داد که برایم نامه ای ارسال کرده ای، گفتم آن را پرینت (کپی) بگیرد تا بخوانم..... فرخ جان، مثل همیشه باز هم مرا مورد لطف خود قرار دادی. من تحلیل هایت را از طریق بی بی سی، صدای آمریکا و در اینترنت دنبال می کنم. از باورمندی تو به این نظام و حال نیز به شخص خودم خوشحالم ولی من دیگر نمی توانم از مسیری که انتخاب کرده ام، برگردم. چون دست های من به خون فتنه گران آلوده شده و راه بازگشتی برایم نمانده است.
28.01.2011 - 14:10
با استفاده از این سایت میتوانید ۴۲ زبان دنیا را آنلاین و یا آفلاین (دانلود فایل های صوتی) بصورت رایگان یاد بگیرید
28.01.2011 - 13:32
مهدی خزعلی
نمی‌خواستم جبهه‌ای جدید بگشایم، همان هشت اتهام قبلی برای هفت پشتم کافی است! دوستان می‌گفتند با پدرخوانده در نیافت، او نابودت می‌کند! مادرم به جان فرزندانم قسمم داد که بخاطر من و پدرت بگذر و جواب بی ادبی او را نده! من هم بخاطر مادر بسیاری از ناگفتنی ها را در سینه نگه می‌دارم! اما با توجه به ظلمی که بر من رفته است، فریاد را نه تنها جایز که واجب می‌دانم، که حق جل و علا فرمود: ” لا یحب الله الجهر بالسوء من القول الا من ظلم” ” خداوند علنی کردن بدی دیگران را دوست ندارد مگر کسی که به او ظلم شده باشد”
28.01.2011 - 13:10
شهلا جاسمی
یک سال از درگذشت انسانی پاک، آموزگاری صادق، هنرمندی توانا، بزرگ مردی که ایران جان و جهانش بود گذشت. او که به ناگهان متوجه¬ی ابتلا به سرطان مری¬اش شده بود، به مدت سه هفته چون شمع گدازید و در شب شنبه ( جمعه شب ) 20 آذر ماه 1388 برابر با 11 دسامبر 2009 میلادی در یکی از بیمارستان های حومه شهر مونیخ ( آلمان ) قلب مهربان و انسان دوستش از حرکت باز ایستاد. شادروان دکتر محمد عاصمی، در عمر 84 ساله خود فقط در راستای ستیز با فریب و نیرنگ، جور و ستم و خشم و خشونت و اشاعه¬ی فرهنگ غنی و پر بار سرزمین و...
28.01.2011 - 12:10
وانشا رودبارکی
اقوام ایرانی از دیرباز روز آبان از ماه بهمن (دهم بهمن ماه)، چله کوچک را جشن گرفته و به آن جشن، سده میگویند. سده یکی از کهن ترین جشن های ملی ما ایرانیان است که به گفته فردوسی قدمت آن به تاریخ اسطوره ای میهنمان به زمان کیومرث شاه میرسد.
27.01.2011 - 18:10
در این‌ مقاله ، پاسخ‌های دکتر مهدی‌ مطهری‌نیا، استاد دانشگاه عالی دفاع در ایران (از نیروهای «خودی») به خبرنگار روزنامه تهران امروز است. واقع‌بینی محسوسی بر زبان این استاد «خودی» جاری است، که شاید مشکلاتی که کشور اینک با آنها روبروست در ایجاد آن بی‌تاثیر نبوده است. مصاحبه‌اش را روزنامه‌ تهران‌ امروز چاپ کرده است که ما برای خوانندگان ایران گلوبال بر گزیده ایم:
27.01.2011 - 17:10
اقبال اقبالی
بنظر می رسد که ملت ایران از تجربه قرقیزستان و تونس آموخته باشد که فردا سکان مبارزات سیاسی خود را بدست هر کسی ندهد و به طیف و پلاتفرمی اعتماد کنند که مرزهای روشن و شفاف با نظام سیاسی دینی و شاهی داشته، و عاری از تردید و تزلزل برای گذر از جمهوری اسلامی باشند!
27.01.2011 - 16:10
فراخوانی از طریق ای میل و شبکه های اجتماعی منتشر و توزیع شده که در آن از شهروندان خواسته شده است از پرداخت قبوض خودداری کنند تا از این طریق دولت با کسری بودجه مواجه گردد. این فراخوان با امضای مبارزان آزادی خواه درون مرزی و عنوان آیا زمان حرف زدن تمام نشده و فرصت عمل کردن پیش نیامده است؟ توزیع شده و تاریخ عدم پرداخت قبض ها از 15 بهمن تا 15 فروردین قید گردیده است.
27.01.2011 - 15:15
ویکی لیکس
یک بحران بالقوۀ داخلی به اقلیت بزرگ آذری مربوط می شود که تقریباٌ سی درصد جمعیت ایران را تشکیل می دهند. یک سند آمریکایی از باکو که در ویکی لیکس منتشر شده از در معرض تهدید بودن ایران با توجه به شورش احتمالی آذری ها یاد می کند. یک سند تعجب آور که دولت آذربایجان در باکو به آمریکایی ها ارائه کرده بسیار صریح تراست. در پیام محرمانه ای ازسال 2007 سفارت آمریکا یک ترجمۀ دقیق را از جمله برای سیا می فرستد.
27.01.2011 - 15:10
علی کشتگر
برگزاری انتخابات آزاد در حکومت کنونی شوخی است. اما اهميت طرح شعارانتخابات آزاد در آن است که افکار عمومی را به واکنش های اعتراضی در برابر انتخابات دروغين آماده می کند.حکومت می خواهد انتخاباتی بی سروصدا و کم هزينه برای چيدمان مجلس نهم برگزار کند، در حالی که برای جنبش سبز اعتراض به اين نمايش و توسل به شعار انتخابات آزاد فرصتی است برای بسيج مردم عليه حاکميت و فراگير شدن جنبش اعتراضی.اگر جنبش اعتراضی فراگير شود و به يک اعتصاب سراسری بيانجامد هيچ بعيد نيست که رژيم ناچار به عقب نشينی بشود، امری که مقدم
27.01.2011 - 14:32
مرتضی کاظمیان
بهانه‌ی این نوشتار، سخنان اخیر محمدحسین صفار هرندی، عضو سابق شورای سردبیری کیهان، وزیر پیشین ارشاد، عضو ارشد و اسبق اداره سیاسی سپاه پاسداران، و مشاور فرمانده‌ی این نهاد نظامی است. صفار هرندی در نوعی جمع‌بندی از حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوی 22 خرداد 88 و جنبش اعتراضی مردم ایران، به تازگی گفته است: «در فتنه سال گذشته عده‌ای وسیله دست خارجی شدند و عقبه‌ی بیرونی داشتند که با تلاش نیروهای اطلاعاتی بیش از سه هزار نفر شناسایی شدند که با تفهیم اتهام، کار آنها خاتمه یافت...
27.01.2011 - 14:10
محمد ملکی
وقایع بعد انتخابات سال 88 و آن تظاهرات بزرگ، نشاندهنده آگاهی، آزادیخواهی و ظلم ستیزی مردمی بود که چون اخگر فروزان زیر خاکستری از صبر و تحمل و مقاومت، خود را از نگاه ظالمان پنهان کرده بودند تا با وزش نسیمی شعله ور گردند و کردند آنچه را باید کرد. و آن تظاهرات بزرگ که از شناخت و آگاهی نسلی نشانه داشت که بسیاری از آنها نسل پس از تغییر نظام بودند و با تمام تلاشی که حاکمیت در شستشوی مغزی آنها انجام داد،
27.01.2011 - 13:32
حسین علیزاده (دیپلمات پیشین)
جمهوری اسلامی به قدری آسیب‌پذیر از اعتراضات مردم خود است که پوشش رویدادهای جهان عرب و به نمایش کشیدن مردم خشمگینی که از دولتمردان فاسد خود ذله شده اند، به صلاح نیست.
27.01.2011 - 13:10
دکتر نوید فاضل، متولد سال ۱۳۴۷ خورشیدی در ایران است. تحصیلاتش در رشته‌ی پزشکی را در آلمان به اتمام رسانده و دانش‌آموخته‌ی رشته‌های ریاضیات و علوم رایانه نیز هست. وی یکی از پنج سرپرست «کانون پزشکان و دندان‌پزشکان ایرانی مقیم آلمان» و همچنین سرپرست شاخه‌ی آلمان «انجمن پژوهشگران ایران» می‌باشد. دکتر فاضل علاوه بر مدیریت تکنولوژی کیفی در شرکت دویچه تله‌کام آلمان (بزرگ‌ترین شرکت مخابراتی در آلمان و اروپا)، به پژوهش ‌در زمینه‌ی گسترش ظرفیت‌های موجود در زبان فارسی نیز مشغول است.
27.01.2011 - 12:32
«با اندوه بسیار اعلام شد که رفیق فریده‌ی قریشی پس از مدتی بیماری روز ٢۵ ژانویه در بیمارستانی در استکهلم جهان را بدورد گفت و بستگان و دوستان خود را با اندوهی جانگداز تنها گذاشت. رفیق فریده قریشی یکی از سرشناس‌ترین و محبوب‌ترین زنان رزمنده‌ی چپ در کردستان بود و همواره در مبارزات دموکراتیک این خطه نقشی فعال و مؤثر داشته است.»
27.01.2011 - 11:32
شریف منصور
چکیده کشمکش: مصر درحال حاضردرگذار نا آرام به سوی دموکراسی است. رژیم مبارک بیمار است و ناخشنودی عمومی رو به افزایش. درآمد بیش از 40 درصد مصری ها روزانه دو دلار است. برآورد می شود که 30 درصد مردم بیکارند. بیش از 30 درصد هم بی سوادند. اغلب مصری ها برآنند که دولت آن هارا فراموش کرده. با این حال نمی توانند صدای خودرا در زمینه نگرانی های مشروع خویش بلند کنند.
26.01.2011 - 19:10
فرزان فرامرزی
اما چرا بهائیان؟ اصولا چه ربطی بین بهائیان و احتکار کالا وجود دارد؟ همه اینها ظاهرا مربوط است به طرح هدفمند کردن یارانه ها، که با اجرای آن موجی از انتقادات را در پی داشت. موجی از گرانی، تورم، و البته یأس و نومیدی را هم باید به آن اضافه کنیم.
26.01.2011 - 18:10
«جمهوری اسلامی الان دارد در حالت هسته‏ای خودش فرو می‏رود و تقریباً تمام نهادهای دمکراتیکی را که در قانون اساسی درج شده بود - حال با همه‏ی تضاد‏هایی که وجود داشت- به‏دور می‏ریزد و رک و پوست‏کنده صورت کامل استبدادی و دیکتاتوری به‏ خود می‏گیرد؛ با پشتوانه‏های نظامی، نفتی و تخیلات مذهبی.»