رفتن به محتوای اصلی

دسامبر 2010

31.12.2010 - 18:08
کیانوش توکلی
اگر این خبر درست باشد ... تحیل آن بخش از اپوزیسیون که احمدی نژاد را نماینده سپاه پاسداران می داند ، غلط از آب در می اید و بر عکس تحلیل کسانی که می گویند که احمدی نژاد نماینده خامنه ای است _ و این فرد حساب شده انتصاب شد تا مخالفین داخلی یعنی اصلاح طلبان را از سر راه خامنه ای بر دارد و در عرصه بین المللی در راستای غنی سازی سازی وساخت بمب اتمی حرکت کند و در منطقه برای هلال قدرت سیاسی شیعه(از لبنان تا پاکستان)تلاش نماید و در داخل خلافت طالبانی...
31.12.2010 - 17:22
زهرا رهنورد
وی با بیان اینکه رهبران و فعالان «جنبش سبز» به این نتیجه رسیده‌اند که «حسا‌ب‌شده‌تر، فکورانه‌تر و پیچچیده‌تر عمل بکنند»، تصریح کرد: «همه بحث جنبش سبز حضور در خیابان نیست.» «جنبش سبز، عمیق‌تر، عقلانی‌تر، فکورانه‌تر و تشکیلاتی‌تر شده و در جایی هم که لازم باشد حضور خیابانی خواهد داشت و از سرکوب هم نمی‌ترسد. این همه زنان و مردان ما در زندان هستند و هیچ کس از این موضوع ابایی ندارد.»
31.12.2010 - 16:22
علی کشتگر
اقتدار ولايت فقيه در هم شکسته است؛ يعنی وضعيت آقای خامنه ای به گونه ای است که بخش بزرگی از نيروهای نظام اعم از اصول گرايان و اصلاح طلبان که به حاشيه رانده شده اند، با او مسئله دارند؛ از آقای رفسنجانی گرفته تا مراجع در قم و اصول گرايانی در مجلس.اينها از طريق مخالفت با سياست های محمود احمدی نژاد، در واقع، به آقای خامنه ای ايراد می گيرند. پس آقای خامنه ای می ماند و نيروهای نظامی و امنيتی اش. اما آيا اين نيروی نظامی و امنيتی هم کاملا تحت فرمان او است؟
31.12.2010 - 15:05
کیومرث نویدی
آیا می‌توان امید داشت که انسان با بن‌مایۀ حیوانی وجود خویش کنار آید و بپذیرد که نخواهد توانست خدا شود که خدا و شیطان تنیده به هم در خود اویند؟ و جز با دادن رشوه به بعد شیطانی‌ی‌ هستی اجتماعی‌اش نخواهد توانست به نفع بعد خدائی از او غنیمتی بگیرد؟ در همین آرزوها من به بعد شیطانی وجود کم رشوه نداده‌ام: کلکتیوهای منعطف کار، پذیرش اساس استثمار است و این مگر رشوه به سرمایه نیست؟
31.12.2010 - 10:10
کیانوش توکلی
استراتژی جدید جمهوری اسلامی پس از 11 سپتامبر تغییر کرد یا بعبارتی یکی از استراتژی های مطرح در بین رهبران نظام از صندوقچه جناح خامنه ای بیرون کشیده شد و برخی تحلیلگران بر این اعتقادند که احمدی نژاد «حکم بلدوزر» برای اجرای این استراتژی دارد و او از سوی خامنه ای حمایت می شود . استراتژی رهبران جمهوری اسلامی پس از 11 سپتامبر به قرار زیر می باشد: _ در عرصه خارجی :تقویت قدرت سیاسی شیعیان از لبنان تا پاکستان بگونه ای که تناسب قوا را در منطقه بسود جمهوری اسلامی تغییر دهد تا غربی ها و کشورهای عربی...
31.12.2010 - 09:10
عبدالستار دوشوكی
گروه جندالله اخیرا اعلام کرده است که در واکنش به اعدام ۱۱ بلوچی که توسط جمهوری اسلامی، شخصی به نام حسین شیرانی را اعدام خواهد کرد. حسین شیرانی کارمند تاسیسات اتمی اصفهان است که توسط عوامل جندالله ربوده شده است. اعدام حسین شیرانی توسط جندالله فاجعه‌ای است از جنس فاجعه اعدام بلوچ‌ها. در همین رابطه دکتر عبدالستار دوشوکی فراخوانی منتشر کرده که در آن خواستار پایان دادن به انتقام‌جویی و کینه‌ورزی کور شده است. برای یک ایران در همین رابطه پای صحبت او نشسته است.
31.12.2010 - 08:10
رسوا کردن دزدان رای مردم: از جعبه های خالی تا عکس تقلبی: برای زیاد نشان دادن جمعیت طرفداران، با پرداختن پول اضافی افرادی از جاهای دیگر با اتوبوس آورده شدند اما باز هم جمعیت چشمگیر نبود. از اینرو مقامات حکومت برای رفع این مشکل راهی یافتند که به گمانشان ایده زیرکانه ای بود: با یک کلیک میتوان جمعیت را چند برابر کرد به هر میزانی که نیاز باشد. طبق دستور مقامات، عکسهای دستکاری شده در تمامی رسانه های طرفدار میلوسوویچ پخش گردید که جمعیتی وسیع و وفادار به وی را نشان می داد!!
31.12.2010 - 06:10
تقی روزبه
اما تیغ سرکوب وتروردولتی علیه مردم ناراضی، درزمانه ما بردمعین ومحدودی دارد.مساله آنست که خود اراده سرکوب نیزتابعی است از متغیرهائی که نهایتا خارج ازاراده رژیم قراردارد وازقضا منشأآنها زمینی است.امروزه هراعدام وجنایتی با چنان پژواک جهانی وهرینه هاوپس زلزله هائی همراه است ومی تواند با ابعادبه مراتب بیشتری همراه گردد،که هیچ حکومتی نمی تواند کاربردمستقیم آن را وسیله ای مطمئن وپایدار برای حفظ و تحکیم اقتدار خویش تلقی کند.
31.12.2010 - 05:10
سیمین بهبهانی
بگذارید امروز را درباره زنی بنویسم که یکی از پیشگامان تحول در شعر ایران بود و امروز 76 سال از سالگرد تولدش می گذرد ، فروغ فرخزاد را می گویم: زنی که شاعر متولد شده بود، بی آن که در محیط شاعرانه رشد کرده یا به دانشکده ادبیات رفته باشد.
31.12.2010 - 05:05
هادی صوفی زاده
بمباران تاسیسات زیربنایی بویژه‌ شالوده‌ها ومخازن آب که‌ برای مردم نواحی جنوبی ایران بسیار مهم است ابعاد دیگر شرایط پیش آمده‌ که‌ شبح آن موجی از ترس و نگرانی را در میان تعقیب کنندگان اوضاع ایران برانگیخته‌است. درمقابل این تهدیدها ایران هم همچون رژیم صدام تهدیدبه‌ نابودی اسرائیل درصورت حمله‌ و بستن تنگه‌ هرمز برای توقف ارسال نفت و مین گذاری سواحل جنوبی با استفاده‌ از قایقهای کوچک، تهدید نیروهای غربی مستقر درعراق و افغانستان تهدید روسها به‌ ظهور ترورسیم شیعی است. باید گفت که‌ هم اینک کشور امارات مت
30.12.2010 - 16:22
فرزان فرامرزی
فرید بهشتی، فعال حقوق بشر مسیحی معتقد است که با آمدن احمدی نژاد بر مسند حکومت، نقض حقوق مسیحیان در ایران شکل دیگری به خود گرفته و هر روزه اخبار ناگوار بسیاری در خصوص مسیحیان در ایران منتشر می‌شود. با نزدیک شدن به سال نو میلادی، خبرنگار رهانا در مصاحبه‌ با فرید بهشتی، فعال حقوق بشر مسیحی به بررسی وضعیت شهروندان مسیحی ایران پرداخته است که متن آن در ذیل می‌آید.
30.12.2010 - 16:22
کیانوش توکلی
چهارشنبه شب کمی بعد از ساعت 21 به وقت محلی ، پلیس دانمارک ، دو خانه را در حومه کپنهاک را خالی نمود . آمبالانس ها و ماشین های آتش نشانی در اطراف آپارتمان مذبور در حال آمده باش قرار داشتند . به گفته یک منبع موثق در پلیس، تکنسین ها و افسران پلیس در اطراف خانه به جستجو مشغولند و مامورین آپارتمانی را در طبقه اول متعلق به پدر و مادر فرد بازداشت شده را مورد بازرسی قرار داده اند
30.12.2010 - 15:22
شادی صدر
مقصد این نوشته چیز دیگری است و آن نشان دادن این است که میان دو قطبی “تسلیم زندان شدن”** و از ایران بیرون آمدن، مسیرهای تازه ای درحال شکل گیری است؛ راههای بدیعی که مبتنی بر درکی عمیق از مقاومت و اعتراضی خودانگیخته به بی عدالتی حکم حبس است و تن ندادن به آن. که آنچه فعال مدنی را از یک فرد عادی متمایز می کند، تن ندادنش به بی عدالتی است و بدیهی است تنها آنکه در مورد خود به بی عدالتی تن نمی دهد می تواند مدعی اعتراض به بی عدالتی در مورد دیگران نیز بشود...
30.12.2010 - 14:22
می شود از دوستان ايران گلوبال بويژه کسانيکه در مديريت هستندبخواهی از ضمير ما استفاده نکنند مگر آنکه توضيح دهند که منظور از ماچه کسانی هستند و آيا آن کسان قبلاً با موضع انها توافق کرده اند؟ اين يک سنت ناميمون جنبش سياسی ايران است که کسانی دوست دارند از ضمير مااستفاده کنند وقتی موضع خودشان را اعلام می کنند.
29.12.2010 - 15:05
کیومرث نویدی
و سیر شتابان دارد سرعت می‌گیرد. سیاستمداران دروغ می‌گویند چرا که نمی‌توانند بگویند کاری از دستشان برنمی‌آید و باز از مردم بخواهند به آنها رای بدهند. نوآم چامسکی انقلابی پیر مدام مردم غرقه در تب مصرف را که بمباران تبلیغاتی اندیشیدن روزمره را حتی از آنان سلب کرده‌است، به خیزش و ریختن به خیابان دعوت می‌کند بی این که بگوید سیستم جایگزینش چیست.
29.12.2010 - 14:22
کامنت های جالب و خواندنی
چرا آسانژ هیچ سندی را جع به اسراییل وامریکا منتشر نمیکند !البته بقول خودش روزانه در آمد صد هزار دلاری از حمایت های مالی داشته است که میشود در ماه سه میلیون دلار و من فکر نکنم که از پول حامیان مبارز بی پول دریافت شودبلکه از همان کانالهایی دریافت میشود که نتانیاهو خوشحالی اش را میکند و آسانژ که اکنون یک جهر ه جنحای شده است در واقع اکنون به فکر نوشتن بیوگرافی هم افتاده است که قرار داد آنرا به مبلغ یک میلیون ودویست هزار دلار با ناشرین انگلیسی و آمریکایی امضا کرده است .
28.12.2010 - 19:05
رضا شاهینی
اگر نگاهی به دنیای مجازی داشته باشیم شاهد هستیم که بحثی به نام تشکیل «کنگره ملی» و تشکیل «دولت موقت در تبعید» بازتاب گسترده‌ای داشته است. این موضوع به حدی جدی است که گروه‌های مختلفی در صدد شکل‌دهی آن هستند. از آنجا که رژیم به خوبی می‌داند تشکیل یک بدیل پادزهر جمهوری اسلامی است و ترس از این که آقایان مبادا از کشور خارج شده و در تشکیل آلترناتیو نقشی داشته باشند آنها را ممنوع الخروج ساخته است
28.12.2010 - 18:05
رضا حسین بر
هدف من از نوشتن این مقالات روشن کردن نتایج سیاست هایی است که منجر به پدید امدن صد گروه مسلح در بلوچستان شده که جند الله مشهورترین انها است. ‫آنچه در بلوچستان و بر بلوچها میگذرد، انقدر مصیبت آور است که در ذهن هیچ کس نمیگنجد. تنها تعبیر نزدیک به حقیقت را در بلوچستان در سال گذشته کسی گفته است که در روز عاشورای خونین تهران حضور داشته است. او گفته است هر روز بلوچستان مثل عاشورای خونین تهران بوده و هست.
28.12.2010 - 17:05
ونداد اولادعظیمی
همه منتقد رژيم و جناياتش هستند و بر عليه آن مبارزه مي کنند و افشاگري مي کنند و تجمع راه مي اندازند و و و ولي پس چه ميشود که در دل اکثريت عوام جايگاهي ندارند و حتي شايد وحشتناک هم به نظر برسندو جالب اينجا است که وقتي با اين هنر خود با عدم استقبال توده مواجه ميشويم ‘ ضعف فرهنگي ‘ خرافات حاکم و لزوم ادامه روند آرام فعلي جهت آماده شدن عوام در آينده اي ناپيدا ‘اولين جملاتي مي شوند که طوطي وار و براي توجيح به خورد يکديگر مي دهيم.
28.12.2010 - 14:22
کامنت های جالب و خواندنی
کسی که عامدانه و پنهانی جُرمی مرتکب می‌شود سرشار از این لذت است که سوراخی مطمئن پیدا کرده تا آگاهی ِ همگانی و بالتبع، نظام ِ مسلطِ وابسته به آن را ریشخند کند به خطرات تن داده و برایِ لحظه‌ای توانسته فراتر از قانون و اصل بایستد، فراتر از آن‌چه دیگران مجبور اند به آن تن دهند این لذتِ کمی نیست درخشان‌ترین توهم ِ فردیت تنها از دلِ تخطی و خیانت خودنمایی می‌کند چنین لذتی برایِ این که به بیش‌ترین حد برسد و مدام شعله‌ور نگه داشته شود، می‌بایست سرنخ‌هایی در اختیار ِ آگاهی ِ همگانی بگذارد
27.12.2010 - 19:05
جامعه شناسی ادیان ، بخشی از جامعه شناسی ، به معنی کلی آن است.وقتی که ما جوامع بشری را در ادوار مختلف مورد مطالعه قرار می دهیم ، منظورشناخت انسان در ابعاد اجتماعی و فرهنگی اواست،که دین وسازمان های وابسته به آن و قشر روحانیت ،و نقش آنان در جامعه بخش بسیار مهم این فرهنگ را تشکیل میدهند.
27.12.2010 - 18:05
محمد حسین یحیایی
یارانه ها تاریخ دیرینه ای در کشور دارد. درآمد های هنگفت نفت دولت های استبدادی و سرکوبگر را از مردم بی نیاز کرده است. شعار های سال های نخست انقلاب در رابطه با رشد اقتصاد ملی و بی نیازی به درآمد های نفتی در همان سال های نخست به فراموشی سپرده شد و با آغاز جنگ و اجرای اقتصاد جنگی از میان رفت.
27.12.2010 - 17:05
جلال ایجادی
دیپلماسی ایران بحران آفرین وضد صلح است ودیپلوماسی غرب هم خودپرست ویکجانبه و در بن بست است. جامعه بین المللی باید تدابیر دیگری بیاندیشد. آغاز یک کارزار جهانی واقعی وهمه جانبه برای خلع سلاح عمومی هسته ای در جهان، تلاش جدی برای حل اختلاف اسرائیل وفلسطین، تشدید تحریم های هدفمند علیه رهبران سیاسی حکومت ایران وسران نظامی وصنایع نظامی هسته ای وبالاخره پشتیبانی راستین از خواست ها و پیکارهای مردم علیه این حکومت مذهبی، بنیاد فکری برای تدبیر هوشمندانه دیپلماسی دیگر بشمار میآید.

27.12.2010 - 14:22
ناصر مستشار
دولت ناکارآمد احمدی نژاد درآستانه تحریم های وسیع ترکشورهای غربی و متحدانشان ،ضروری می بیند تا درراه کاستن هزینه های سنگین دولتی به سیاست اقتصادی ریاضت منشانه که مساوی با لغو یارانه های دولتی ارزاق عمومی و سوخت هست روی بیاورد تا سکان فرماندهی نظام را ازدست ندهند!اما سید علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی همچنان امیدوار هست که تحريم‎‎ها تأثير چنداني در اقتصاد ایران نخواهند گذاشت وجمهوری اسلامی پیروز خواهد شد.
27.12.2010 - 13:22
فرهنگ قاسمی
زمان آن فرارسیده است که ماشین اعدام ها در ایران هر چه زودتر متوقف شود و احکام صادر شده باطل گردند .بیاید دست در دست برای لغو حکم اعدام در ایران کوشش کرده و به رژیم جمهوری اسلامی ایران هشدار دهیم تا از اقدامات نا عادلانه خود دست برداشته اعدام انسانها راتعطیل سازد .
27.12.2010 - 12:22
چرا طناب دار به گردن جوانانی با هویت اتنیکی و قومی سریع انداحته میشود، چرا هر فعالیت فرهنگی و سیاسی مسالمت امیز انان که بر اساس بند های قانون اساسی نظام ایران بوده است، از نگاه رژیم تهران محارب و مخالف امنیت نظام تلقی میشود،ایا اگر حبیب الله در تهران و یا اصفهان زندگی میکرد و چند برابر از انچه به او اتهام وارد کرده اند، وارد میکردند، حکم اعدام برای او صادر میشد!؟
27.12.2010 - 11:22
فرهنگ قاسمی
کافی‌ است با این جوانان معاشرت و نشست و برخاستی داشته باشید خواهید دید که آنها، اگر چه با دست خالی‌، نه تنها برای یکدیگر، بلکه برای هر کس دیگری، ازصفت کمک رسانی و خدمتگذاری بزرگ و تحسین آمیزی برخوردارند. برادر و خواهری آنها به صفت اسلامی یا عقیدتی و مسلکی نیست بلکه به واسطه روحیه انسانی‌ آنها ست .اینجا ست که من از آنها درسی‌ گرفتم که به شرح زیر فورمولبندی می‌کنم : حاکمیت و انتظام حق و وظیفه حاصل تمدن بشری و نشانه مدرنیته است.
26.12.2010 - 17:22
رضا حسین بر
روزنامه ها و سایت های جمهوری اسلامی ظرف سه روز گذشته، خبر های زیادی را پیرامون دستگیر شدن محمد ظاهر بلوچ رهبر جنبش مقاومت مردمی ایران (جندالله) و عبدالروف ریگی، سخنگوی آن در پاکستان منتشر کردند. انتشار این خبر ها به رادیو فردا و بی بی سی نیز کشانده شد. طبق این خبرها، این دو رهبر جندالله، در بلوچستان پاکستان، محاصره و همراه با ۱۷ نفر دیگر، توسط یکی از سازمانهای اطلاعاتی پاکستان دستگیر شده بودند.
26.12.2010 - 17:05
فرزان فرامرزی
حقوق بشر، واژه ای که اگرچه به ظاهر ۶۲ سال پیش تصویب و اکثر دولت ها ملزم به رعایت آن شدند، اما قدمتی چندهزارساله دارد. ۳۰ ماده که بر شناسائی حیثیت ذاتی كلیه اعضای خانواده بشری و حقوق یكسان و انتقال ناپذیر آنان تاکید دارد و باورمندان به آن معتقدند اساس آزادی و عدالت و صلح در جهان تشکیل خواهد داد.
26.12.2010 - 16:22
منصور امان
چه، تاخت و تاز گرایش راست سُنتی باند ولایت روی شکل برکناری آقای مُتکی، قادر به پنهان کردن این واقعیت نیست که موضوع جدال از چگونگی دست به سر کردن عُضو آن فراتر می رود و پُرسشی در مورد آرایش نظام پس از پایان ماه عسل گرایشهای شریک در قُدرت است. از این زاویه، زورآزمایی روی جسد سیاسی آقای مُتکی را می توان آغاز پروسه ی طرح جدی تر این تردیدها و هراسها و انگاشتهای برآمده از آن ارزیابی کرد.
26.12.2010 - 16:05
علیرضا نظمی افشار
قریب یک ماه پیش از دوستی عزیز تلفنی داشتم که محتوای کلام شان این بود: امسال برای تجلیل 21 آذر در لندن اجتماعی خواهد شد که ضمناً از مرحوم دکتر زهتابی هم تجلیل خواهد شد و اغلب رجال و گروه های سیاسی هم آنرا تایید کرده اند، شما هم صلاح است تایید خود را اعلام کنید.
26.12.2010 - 15:05
بابک آزاد
می توان گفت کسانی مثل نظمی افشار که به بهانه ی استفاده از حق آزادی بیان به دیگران تهمت و افترا می زنند در قبال دمکراسی مسئولیت فردی خود را قبول ندارند و عملا خواستار برقراری رژیم پلیسی در جامعه هستند به این شرط که آنان در راس امور باشندو آندسته از رسانه گروهی که از یک طرف ادعای طرفداری از پرنسیب های دمکراسی را دارند اما در عین حال به ترویج شایعه و شانتاژ امکان فراهم می کنند دچار دو گانگی اخلاق هستند ودر عمل حرمت دمکراسی را می شکنند.
26.12.2010 - 14:22
ناصر مستشار
هيچ حکومت و تمدني از بيرون مضمحل نمي شود بلكه از درون مي پا شد. مرحله پوسیدگی رژیم اسلامی از مدتهای طولانی آغاز گردیده است.موقعی که محمد خاتمی در دوم خرداد سال 76 مانند گورباچف وعده اصلاحات داد و وقتی نتیجه نداد وبا گریه وزاری از مردم پوزش خواست و از آن لحظه امید به درمان رژیم اسلامی به یاس گرائید اما اوج ناامیدی به اصلاح نظام در کودتای انتخاباتی 22 خرداد سال 88 به وقوع پیوست ومردم راه مقابله با حکومت را برگزیدند و...
26.12.2010 - 14:05
میر بلوچ
جنداله در روز تاسوعا با انفجار دو بمب که توسط دو نوجوان از اعضای آن در طی عملیات انتحاری انجام گرفت و باعث کشتار 39 نفر از مردم بیگناه و بیدفاع شیعه و سنی در شهرستان چابهار گردید، رژیم ددمنش و ضد بشر جمهوری اسلامی را تحریک کرد که بلافاصله دست به یک عمل تلافی جویانه بزند و کارگزاران رژیم 11 نفر اسیر زندانی را بدون محاکمه در محوطه زندان زاهدان به جرم محاربه و همکاری با جنداله به دار آویختند.
26.12.2010 - 13:05
جمهوری اسلامی ايران در 24 ساعت گذشته دوباره با جان يک دانشجوی کرد ديگر بنام حبيب الله لطيفی پور بازی کرد و فعلاً گفته می شود که اعدام وی در زندان سنندج منتفی شده است اما مگر او اولين يا آخرين انسانی است که با اتهامات مشابه به نزديک چوبه دار می رود. مگر همين 7 ماه پيش نبود که فرزاد کمانگر معلم کرد را که در همه زندگی اش فعاليت تروريستی نداشت و اصلاً روش کار سياسی وی خود بهترين نفی تروريسم و در خدمت بالابردن دانش مردم بود، اعدام نکردند (1).