رفتن به محتوای اصلی

نوامبر 2010

30.11.2010 - 19:03
فرزان فرامرزی
زمانی نه چندان دور، فکر می کردم که ما ایرانیان از جمله وطن دوست ترین مردمان روی زمین هستیم تا بدانجا که این وطن دوستی را به وطن پرستی تبدیل کرده ایم. هنوز از آن روزها چندان نمی گذرد، اما شاهد اتفاقاتی هستم که این تفکر را کاملا زیر سوال برده است. آیا براستی ما ایرانیان مملکت خود را دوست داریم؟ و یا اینقدر درگیر مسائل و مشکلات اقتصادی و اجتماعی شده ایم که دیگر هیچ چیز برایمان مهم نیست؟
30.11.2010 - 18:03
عاطفه اقبال
عده ای عقیده دارند که می شود زن را با تبعیض مثبت آزاد کرده و او را با مرد برابر کرد. من اما، با احترام به دیدگاه های دیگر، نظرم همیشه این بوده است که نه فقط زنان بلکه هیچکس را نمی توان با تبعیض مثبت به جایی رساند.
30.11.2010 - 17:11
کیانوش توکلی
این روز ها امریکا و سران کشورهای عربی از افشاء اسناد «ویکی لیکس» به وحشت افتاده اند تا جایی مقامات آمریکایی خواستار مقابله با «ویکی لینکس» به عنوان «یک سازمان تروریستی» شده است . ویکی‌لیکس (به انگلیسی: WikiLeaks) سازمانی بین‌المللی است که در سوئد پایه‌گذاری شده‌است.که نقدیه‌ها و فاش‌سازی‌های اینترنتی از مدارک حساس سازمان‌های دولتی را با نام مستعار منتشر می‌کند و نام و نشان منبع آن‌ها را فاش نمی‌کند. وب‌گاه ویکی‌لیکس در سال ۲۰۰۶ توسط انتشارات سانشاین (Sunshine Press) راه‌اندازی شد.
30.11.2010 - 17:03
انسان موجودی ارتباطی است و این ارتباط با «دیگری» با خویش چشم‌اندازهای مختلف به همراه دارد. خواه این دیگری، یک موجود زنده مثل یار، دوست، رقیب، همکار باشد که در روانکاوی لکان به طور معمول به آن «دیگری کوچک» می‌گویند و یا این دیگری، در واقع هستی انسانی، اخلاق عمومی، قانون، فرهنگ یا دیسکورس باشد که در نگاه لکان به طور عمده به آنها « دیگری بزرگ یا غیر بزرگ» می‌گویند.
30.11.2010 - 16:11
سیمین بهبهانی
ایمان دارم که در این هدف به توفیق خواهند رسید
زن : سخت کوشی و زیبایی
با تخته پاره و تنهایی
باز و گشوده و می رانَد
30.11.2010 - 16:03
اما جنبش اعتراضی تابستان سال ۱٣۸۸ با وجود سکوت و واکنش انفعالی ملتهای دیگر بدون شک یکی از مهمترین و بزرگترین جنبشهای اعتراضی و مردمی در طول ٣۱ سال گذشته بود، که طیف گسترده ای از اقشار اجتماعی بویژه جوانان و زنان کنشگران اصلی آن بودند. دلائل و بسترهای بوجود آمدن این جنبش بی سابقه را بسیاری از شما فعالین سیاسی و تحلیلگران بین المللی مورد بررسی قرار دادند.
30.11.2010 - 15:03
اقبال اقبالی
جهت اطلاع سینه چاکان مدافع عصر طلائی ممالک محروسه! البته ولی فقیه در شکنجه زنان ایرانی نه تنها راه پیشینیان خود در عصر قاجار را تکامل داده؛ بلکه از تجارب تاریخی اشغالگران کشور در دوران حمله اعراب و مغول هم استفاده کرده و یاد و خاطره جنایات آنها را برای ملت ایران زنده نگه داشته است! گوئی دیروز بود که گردآفرید ایران؛ ترانه موسوی در شکنجه گاههای حکومت اسلامی به قتل رسید، جسدش سوزانده شد و هنوز آمرین و عاملین کشتارها زیر چتر حمایتی ولی فقیه به جنایات خود ادامه می دهند!

30.11.2010 - 14:03
سالیان سال، یکی از مهمترین نگرانی های من این بوده است که مردم چگونه می توانند جلوی به وجود آمدن دیکتاتوری ها را بگیرند یا دیکتاتوری های موجود را از میان ببرند . این علاقه ناشی از این عقیده است که هیچ انسانی نباید تحت تسلط انسانی دیگر زندگی کند و یا توسط حکومت های دیکتاتوری، از میان برداشته شود . این عقیده با مطالعه درباره لزوم آزادی نوع بشر، با تحقیق درباره ذات حکومت های دیکتاتوری ( از نظرات ارسطو گرفته تا تحلیل حکومت های تمامیت خواه ) و با بررسی تاریخی حکومت های دیکتاتوری...
29.11.2010 - 16:11
ناصر مستشار
دنیای غریبی شده است. یک روز در رسانه های گروهی جهان می شنویم یا مشاهده می کنیم که مثلا فلان جاسوس بیگانه بخاطر دسترسی به اسناد محرمانه طبقه بندی شده در یک کشور فرضی به محاکمه و زندان کشیده شده است اما روز دیگر...
29.11.2010 - 15:11
کامنت های جالب و خواندنی
آگاهان سیاسی در اورشلیم، امروز به دنبال افشای صدها هزار سند سیاست خارجی ایالات متحده گفتند: هیچ مطلبی که باعث ناراحتی اسرائیل باشد در این اسناد وجود ندارد و معلوم می شود که گفته های علنی اسرائیل با اظهارات پشت پرده تفاوت چندانی نداشته، ولی نگرانی کشورهای عرب از زیاده خواهی های جمهوری اسلامی ایران، در اسناد محرمانه بسیار قوی تر از اظهارات علنی سران آن کشورها بوده است.
29.11.2010 - 14:11
دنیز ایشچی
قبل از اینکه نیروهای جبهه دموکراسی را تعریف بکنیم، فصل مشترک آنها را پیدا میکنیم. قبل از اینکه اهداف و برنامه های جبهه سوسیال دموکراسی و در ادامه آن جبهه سکولار دموکراسی را برای دوران عبور و تحول تعریف بکنیم، ائتلافهای سیاسی – ساختاری سکولار دموکراتیک بر محور اهداف و برنامه های تحول و عبور از نظام ولایی سپاهی را رادیکالیسم می نامیم و بصورتی سوبژکتیو به دنبال فصل مشترک فکری همه دست اندرکاران سیاسی بگردیم تا آنها را از نظر اخلاقی پایبند به برگزاری انتخابات آزاد نماییم.
29.11.2010 - 13:11
حمید حمیدی
باید از هر امکان ممکن، برای مقابله با خشونت استفاده شود. ابعاد این مبارزه می‌تواند از چهاردیواری منزل تا محل کار و تحصیل و به‌طور عموم در همه‌ی عرصه‌های اجتماعی بست و گسترش پیدا کند. تحقیر و توهین به زنان، تحقیر و توهین به همه‌ی بشریت است. بنابراین، باید مردان و فرزندان برابری‌طلب، نسبت به نقض حقوقی مادران و خواهران و همسران خود، عکس‌المعل مناسب و پیگیری لازم از خود نشان دهند و تا تحقق برابر حقوقی زنان با مردان با آنها همگام باشند.
28.11.2010 - 19:03
شاهین نصیری
این نوشته درآمدی است به بازخوانی فرایند سازمانیابی. اما چشم انداز اصلی این متن با روند سازمانیابی جوانان و دانشجویان ایرانی در جهت اعتراض به ساختار سرکوب در این کشور پیوسته است.
28.11.2010 - 18:11
ائلشن موغانلی
اگر همه مشکلات با عینک ملی‌گرایی نگریسته می‌شود، امکان تفاهم دموکراتیک وجود ندارد. از دید این طیف، مسئله غیرفارس ها برابر است با تجزیه و مرتبط با تقدس تمامیت اراضی کشور و… در حالی‌که دموکراسی ایجاب می‌کند که سخن طرف مقابل شنیده شود. غیرفارس ها در ایران مطالباتی دارند؛ این مطالبات باید شنیده شود و امکان طرح مطالبات اعطا شود. هر اندازه به حقوق و مطالبات پاسخ داده نشود، به همان میزان هم مطالبات بیشتر و رادیکال خواهد شد.
28.11.2010 - 18:03
ترساندن ایرانیان از تجزیه ایران و دادن شعارهای تحقیر کنندهء دیگر باعث رشدِ فراگیرِ ناسیونالیسم ِایرانی در منطقه شده و هر روز عمیقتر خواهد شد، از سویی دیگر به وحدتِ ملّی ایراینان استحکام ویژه ای بخشیده است. ناسیونالیسم خود آگاه امروز ایرانیان در مقابل هیچ قدرتی زانو نخواهد زد و با چنگ دندان از خانهء مشترک ایران پاسداری خواهند داد، ایرانیان فقط در مقابل دمکراسی، منطق و شناخت، در مقابل پندار، گفتار، و کردار نیک. سر و گردن خم کرده اند و خم خواهند کرد.
28.11.2010 - 17:11
باریش نصیریان
سالهاست اندیشه ورزان سیاسی و اجتماعی فعال در حوزه های سیاسی چه بصورت متشکل در درون سازمانهای سیاسی و چه به صورت مستقل در ارائه راه حل مناسب به عنوان آلترناتیو رژیم جمهوری اسلامی پیشنهادات خود را در قالب برنامه‌های مختلفی‌ ارائه داده‌اند. اما متاسفانه در حوزه‌های نقد به اصلی‌ترین نقطه توجه کافی‌ ننموده و در شکل برنامهٔ گروهی متشکل حزبی ، سازمانی و فردی بدون تعمیم آن برنامه ها به عنوان یک راهکار عمومی در جا زده اند .
28.11.2010 - 17:03
شايد امروز بتوان گفت که پيام سه دانشجوی 16 آذر از هر زمان ديگری به مقصد خود نزديک تر شده است که ديگر توضيح تاريخ اصل موضوع نيست. ديگر ما در دورانی زندگی می کنيم که سالها ست خود سلطنت طلبان در خارج در يادبود 16 آذر شرکت می کنند. امسال نيز بسياری از اسلامگرايانی که در سال گذشته در چنين روزهايی عزيزان خود را در جنبش سبز ايران از دست دادند، سوگوارند. در نتيجه فقط کشته شدگان سال گذشته را فقط برزگانی نظير فرزاد کمانگر تشکيل نمی دهند.
28.11.2010 - 16:11
عاطفه اقبال
اولین دوختن لب توسط ایرانیان تا جایی که من حافظه ام یاری میکند از یونان توسط پناهجویی بنام حمید صادقی آغاز شد. این جنبش ادامه یافت و طی روزهای سخت و طاقت فرسا برای این پناهجویان اعتصابی و حامیانشان نهایتا دولت یونان را به واکنش در برابر افکار بین المللی ناچار کرد و در آخرین روزهای اوت 2010 به شش نفر از پناهجویان اعتصابی پناهندگی داده شد.
28.11.2010 - 16:03
علی اکبر آزاد
درعصرما و برای ما در ایران دو مسئلهء عمده در دنیای ایدئولوژیها برجسته است. این را می توان از سه مثال ناسیونالیسم، کمونیسم واسلام در اینجا آورد. یکی سرنوشت کشور خودمان و دیگری وضعییت کشورهای پیرامونی را در خود گنجانیده است. ایدئولوژیها در مواردی برای فرد ویا گروه خاصی می توانند راهنما و یاری دهنده باشند، اما برای کشوری با تنوعهای بسیار می توانند بسیا رویرانگر باشند. برای فرد هم در مواردی ایدئولوژی می توان خطرناک باشد و فرد را یک بعدی و بسیار متعصب بار بیآورد.
28.11.2010 - 08:57
کیانوش توکلی
پلیس عکس هایی که در محل هتل و هنگام خرید پاکت نامه در اداره پست از او گرفته بود را همراه با اثر انگشت به اینتر پول می دهد که در پلیس بین الملل اثر انگشت او ثبت نشده بود تا اینکه دیروز خبر رسید که مربی بوکس مستر X در بلزیک او را شناسایی کرد و مشخص می شود که نام حقیقی او لورس دوکیا Lors Dukajev اهل چچن که در سال 2002 به بلزیک آمد .12 ساله بود که یک پایش را د رمعدنی در چچن از دست داده بود با این وجود قهرمان بوکس و چندین مدال آورده بود. اگر در کشورهای استبدادی با زور و شکنجه وحشیانه...
27.11.2010 - 16:11
سعید پیوندی
به نظر می‌رسد فردیت و هویت اجتماعی جدید زن ایرانی که در وهله نخست بیشتر گروه‌های شهری طبقه متوسط و بالا را در برمی‌گرفت به سرعت به فرهنگ هنجاری‌شده دختران و زنان جوان در شهر و روستا تبدیل می‌شود. با وجود موانع رسمی و برخی سیاست‌های بازدارنده دولتی، بسیاری از کارهای میدانی جامعه‌شناسانه حکایت از تغییر جدی موقعیت فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و علمی نیمه دوم جامعه ایران می‌کنند.
27.11.2010 - 16:03
اقبال اقبالی
خامنه ای افکار عمومی جامعه در مورد رذالت و حقارت اوباشان بسیج را به دشمنان نسبت می دهد. این موضوع برهمگان آشکار است که دشمن حکومت اسلامی مردمان ایرانند و خامنه ای سخنگوی اقلیتی ناچیزی ست که در برابر اراده اکثریت مردم ایستاده است و به هیچ قاعده اجراء مکانیزم های دمکراسی در جامعه پایبند نیست.
27.11.2010 - 15:11
کامنت های جالب و خواندنی
جناب حسین بر، با سلام! من نگاه شما را در مجموع باز و بی تعصب می بینم، ولی بعضی وقتها در مطالب شما هم قضاوتهایی صورت می گیرد، که نشان می دهد تبلیغات چپ انترناسیونالیست، تجزیه طلب نژادپرست و اسلامیست ضد ملت گرایی تا بکجا در ذهن روشنفکران این آب و خاک نفوذ و رسوخ کرده است. فرموده اید: «فارس ها همیشه دو خصوصیت داشته اند: مذهبی کردن دولت و متمرکز کردن نظام». در کل تاریخ نزدیک به 6 تا 7 هزارساله جغرافیایی که از زمان ساسانیان ایران نامیده می شود، تنها و تنها...
27.11.2010 - 15:03
خلیل مومنی
این عمل طالبانی نه تنها به چالش کشیدن این حکم، بلکه به نوعی آن را فاصله گرفتن با مجازات اعدام هم می توان قلمداد کرد. اما متاسفانه از بخش دوم جمله رد امضای حکم توسط آقای طالبانی، به چنین استنباطی نمی توان دست یافت، چرا که ایشان اضافه می کند که “صدور حکم اعدام باید به کسانی محدود شود که در حال حاضر مرتکب جنایت می شوند و توسل به این مجازات باید به حداقل ممکن کاهش یابد.”
27.11.2010 - 14:11
ناصر مستشار
همینکه بیشتر نویسندگان دست اندرکاردر امور مسائل ایران در باره جنبش سبز نظر می دهند و تاکید می کنند که جنبش یاد شده ادامه راه آزادیخواهی انقلاب مشروطیت و57 هست ،پس بخوبی می توان نتیجه گرفت که جنبش سبزبه لحاظ تاریخی تلاش می نماید تا همچنان در چهارچوب واسلوب های انقلابات بورژوا دمکراتیک به دمکراسی و آزادی دست یابد.
27.11.2010 - 14:03
محمدرضا نیکفر
در سال ۱۳۲۳ سید روح الله خمینی، از علمای رده میانی وقت در قم، کتابی نوشت به نام کشف الاسرار که باعث شهرت او شد. این نوشته پاسخی مفصل بود به کتاب مختصری با عنوان اسرار هزارساله به قلم علی اکبر حکمی زاده، فردی با تجربه تحصیل در حوزه علمیه قم که عبا و عمامه فروگذاشته و به نقد بینش و منش ملایان رو آورده بود. در صفحه ی اول اسرار هزار ساله آمده که این جزوه به سال ۱۳۲۲ خورشیدی با شماره ۱۲ هفته نامه پرچم در تهران به چاپ رسیده است. ناشر پرچم، احمد کسروی، نامدارترین منتقد شیعه گری در آن دوره بود.
27.11.2010 - 13:03
خود مدیریتی دمکراتیک، یک سیستم اتونوم کردهاست. نیمی از این کار بر عهده‌ شهرداران است. بنابراین پنجاه درصد مبارزات خود مدیریتی دمکراتیک بر دوش شهرداران می‌افتد. تلاشها جهت تدوین قانون اساسی خود مدیریتی دمکراتیک را آنها می‌توانند انجام دهند . بای‌دمیر و شهرداران دیگر می‌توانند در این ارتباط کار کنند. قول خود مدیریتی دمکراتیک را که ‌در سال 1924 داده ‌بودند، وجود دارد. سال 1922 قانون خود مدیریتی کردها تصویب شد، از آن صحبتی نمی‌کنند، اما باید این موضوع بطور گسترده‌ای مورد ارزیابی قرار گیرد.
27.11.2010 - 12:03
سیمین بهبهانی
نامه سعیدی سیرجانی به علی خامنه‌ای پیش از قتل توسط وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی - شانزدهمین سالروز قتل زنده یاد سعیدی سیرجانی - چهارم آذر برابر است با سالرزو قتل ناجوانمردانه «علی اکبر سعیدی سیرجانی» نویسنده آزاداندیش و شیرین قلم ایرانی که در در چهارم آذر 1373 توسط ماموران وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی در زندان کشته شد. یادش به خیر و روان اش شاد سعیدی سیرجانی که خود قتل قریب الوقوع اش را پیش بینی نمود و هرگز پاپس نکشید.
27.11.2010 - 11:03
میترا فخیم
می‌گویند این بار دیگر قطعی است. شهلا جاهد را می‌خواهند سحرگاه چهارشنبه 10 آذر به دار بیاویزند. رسانه‌های وابسته به حکومت خبر را با شعف موذیانه‌ای پخش می‌کنند. رسانه‌های غیردولتی و مدافع حقوق بشر، از صدور یک حکم اعدام دیگر سخن می‌گویند. اما کمتر کسی از بی‌رحمی نهفته در حکم قصاص شهلا جاهد و بی‌عدالتی که در حق این زن روا شده، می‌گوید.
27.11.2010 - 10:03
لیلا صحت
نسبت افراد در گیر در خشونت خانگی به کل پاسخگویان مورد مطالعه در شهر تبریز ، بر حسب مقیاس خشونت خانگی از اول زندگی مشترک تا کنون برابر 67.3 در صد است در حالی که این مقدار در سطح ملی برابر با 66.3 درصد است. به عبارت دیگر در حالی که در سطح ملی 66.3 درصد زنان مورد مطالعه در طول زندگی مشترک خود حداقل یک بار تجربه خشونت خانگی را دارند این مقدار (درصد ) برای زنان تبریز 67.3 درصد است آزمون تفاوت نسبت های مذکور حاکی از آن است که بین دو مقدار ( درصد ) مذکور تفاوت معنی داری وجود ندارد
27.11.2010 - 09:03
در يک سال گذشته با گسترش جنبش سبز هر روز بيش از روز پيش رابطه جنبش مدنی و دولت مورد توجه فعالين مدنی ايران قرار گرفته است. در واقع در چند دهه گذشته اکثريت جنبش مدنی ايران کانون توجه خود را کسب مطالبات مدنی خود قرار داده بودند و نيازی به طرح موضوعات جنبش سياسی نمی ديدند. يعنی چه دولت آقای رفسنجانی بر سر کار بود، چه در دوران رياست جمهوری سيد محمد خاتمی و چه حتی در دوره اول رياست جمهوری محمود احمدی نژاد، جنبش مدنی خواستهای خود را کمابيش به يک شکل، بيان ميکرد.
27.11.2010 - 08:03
یک جامعه شناس می‌گوید: 15سال است که در ایران در رابطه با خشونت علیه زنان تحیقیق می‌شود، اما متاسفانه هیچ اقدامی در هیچ زمینه‌ای برای کاهش خشونت علیه زنان نشده است، نه قوانین تغییر کرده‌اند، نه سازمان‌های حمایتی به وجود آمده و نه اقدامی در جهت آگاه سازی و حساس کردن مردم نسبت به پدیده خشونت علیه زنان انجام شده است
27.11.2010 - 07:03
ده‌ها عضو «سازمان تبادل آزادی بیان» در بیانیه‌ای به مناسبت «روز جهانی رفع خشونت علیه زنان»، از دولتمردان ایران خواسته‌اند که روزنامه‌نگاران زن زندانی در ایران را آزاد کنند و از خشونت با آنان دست بردارند. این 44 عضو که از اعضای فعال در کارگروه جنسیتی این سازمان هستند، به مناسبت 25 نوامبر با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده‌اند: ایران به دلیل رفتار فاجعه‌بار خود نسبت به زنان به‌ویژه زنان روزنامه‌نگار شهرت پیدا کرده است؛
26.11.2010 - 22:11
ایران گلوبال
بنظر شما ،آیا در ایران مشکل تبعیض ملی _ فرهنگی وجود دارد؟ و یا به عبارتی دیگر، آیا ما مشکلی بنام مسئله ملی _ قومی و اتنیکی _ فرهنگی در ایران داریم؟ اگر آری چگونه و اگر خیر چرا؟ 2_ ایا در صورت حاکم شدن ، یک حکومت دمکراتیک در ایران فردا و برقراری حقوق شهروندی در کشور؛ مشکلات اتینکی_ ملی ما قابل حل هستند؟اگر پاسختان منفی چرا؟ 3_ آیا تقسیمات کشوری بر اساس اقوام و مناطق اتنیکی و همچنین تدریس زبان مادری در مدارس کشور، می‌تواند قدمی در جهت حل مشکلات ملی_ قومی در ایران باشد؟....
26.11.2010 - 17:03
داشتن قانون مترقی وحامی زحمتکشان،گسترش وتعمیق تامین اجتماعی،ریشه کن شدن فقرو محرومیت،امکانات لازم برای تشکیل خانواده برای همه،فرصت وتوان کافی برای خودسازی معنوی وسیاسی واجتماعی ،شرکت فعال دررهبری کشور،جلوگیری ازسلطه اقتصادی بیگانه براقتصاد کشور(اصول قانون اساسی)،ازحقوق مسلم وقانونی ماست وخواستاراجرایی شدنش هستیم.
26.11.2010 - 15:11
کیانوش توکلی
«مردم کرد عراق بشدت مذهبی شده اند و هویت کردی آنان کم رنگ و در مقابل هویت اسلامی پر رنگی بخود گرفته اند. در برخی مناطق کردها حتی کوکاکولا هم نمی نوشند .آنان هویت خودرا اسلامی می دانند . این تغییر هویت به دلیل کمک های مالی ایران و عربستان به گروهها و احزاب کرد مسلمان است . وضیعت اقتصادی کردستان عراق را خیلی خوب ارزیابی می کرد ولی متذکر می شد که به همان نسبت هم شکاف طبقاتی هم در کردستان عراق زیاد شده است...