رفتن به محتوای اصلی

ژوئن 2010

30.06.2010 - 16:19
ناصر مستشار
خمینی لااقل این هوشیاری را داشت که قبل از رسیدن به قدرت سیا سی در ایران به همه وعده بهشت داد نه جهنم! اما اعضای خود برگزیده اطاق فکر که در جامعه ایران هیچ نفوذی ندارند و از هم اکنون وقبل از رسیدن به قدرت سیاسی در ایران ـ شمشیررا از رو بسته اند و...
29.06.2010 - 16:40
علی اکبر آزاد
خبرگزاریهای جهان خبری را امروز سه شنبه در سطح جهان مبنی بر کشف یک شبکهء 10 نفره از جاسوسان روسیه در امریکا توسط اف بی آی، پخش کردند. این خبر از این زاویه برای ما می تواند مهم باشد که یکی از اهداف آن کسب اطلاعات از عملکرد امریکا در قبال ایران بوده است. یعنی اسنکه روسیه در پی آن بوده است که بداند که امریکا چه موضوعی در قبال ایران می گیرد. به هر صورت تا زمانی که مقامات امریکایی ریز کار این شبکه را اعلام نکنند برای ناظران خارجی روشن نمی شود که چرا روسیه به موضوع امریکا و ایران اینقدر حساس بوده است.
29.06.2010 - 15:40
امین حصوری
خطر پوپولیسم بارقه‌های عینی متعددی هم هست که گسترش تدریجیِ پوپولیسم در جنبش را هشدار می‌دهد. مهم‌ترین آنها رواج کیش شخصیت حول آقای موسوی در میان بخشی از قشر جوان و طیفی از دانشجویان داخل (و خارج) کشور است.
29.06.2010 - 14:40
دنیز ایشچی
اگر به دینامیسم حرکت، نوگرایی و تحوّل معتقد باشیم ، گفتن این حرفها برای یک کسی که خود یک عمر در اندرون پردایم اندیشه های سوسیال دموکراسی زیسته و منزل یافته است گفتار سختی نیست. ما بخاطر راه سختی که با هم پیموده ایم و رنجهایی که با هم کشیده ایم، صمیمانه با هم گرم میگیریم، در حالیکه فرسنگها از همدیگر فاصله داریم.افکار این دوستان ما که امروز از ترور سیاسی سازمانهای سیاسی دموکراتیک و مردمی دست بر نمیدارند، با مرزبندیهای کذایی و داستانبافیهای خیالی دنبال دشمن تراشی هستند، از کجا نشات میگیرد؟
29.06.2010 - 13:40
ناصر مستشار
کسیکه در ایران زندگی می کند ،مادامیکه خود را بافرهنگ و شهرنشینی تهران وفق ندهد ،هرگز یک انسان مدرن ایرانی نخواهد بود!این برهان کاملا غلط ـ یکبار برای همیشه باید شکسته شود و شهرها و استانها در سایه اختیارات فدرالی از پارلمان استانی برخوردار گردند تا بر سرنوشت سیاسی و رفاهی اجتماعی و فرهنگی سرزمین خود تسلط یابند تا نظام شهروندی را از پایه ـ ابتدا به ساکن از نواحی خود نهادینه نمایند تا در یک همایش شهروند سازی سراسری در تمام ایران پیوند بیابد!
29.06.2010 - 12:40
نسرین بصیری
شاید به دلیل پست قبلی داستان بازگشت امیر فرشاد ابراهیمی گروهی از دوستان و آشنایان و علاقمندان من یا آقای ابراهیمی و گروهی از مخالفان ایشان دائم از من سوال می کنند که آیا امیر فرشاد ابراهیمی به ایران بازگشته یا خیر و اگر بازگشته چه بر سر ایشان آمده است. طبیعی است که خود آقای ابراهیمی پاسخگوی این سوالات هستند و من سخنگوی ایشان نیستم. پخش ویدیویی از ایشان که دلایل بازگشتشان را به تفصیل بر شمردند هم به این سوالات بیشتر دامن زده و بازار شایعه را داغ تر کرده است .
29.06.2010 - 11:41
اقبال اقبالی
براندازی نظام کنونی و برپائی جمهوری ایرانی( ونه جمهوری دمکراتیک اسلامی رجوی) امر کارگران، زنان و دانشجویان است. مجاهدین برای اینکه ثابت کنند که مبارزه شان نه برای قدرت گیری یکی از فرقه های اسلامی، بلکه برای آزادی و دمکراسی در ایران است ناچارند که حق ملت ایران در تعیین سرنوشت خود را برسمیت شناخته و گزینش رئیس جمهور و رهبر را بخود ملت واگذار کنند.
29.06.2010 - 10:40
کامنت های جالب و خواندنی
دو کامنت را برگزیده‌ام یکی از جمال و دیگری از سیامک که قبلا یک کامنت او را در پاسخ به کامنتی دیگر از جمال به صفحۀ نخست آورده‌بودم. و حال سیامک پرسش‌هائی را با من در میان گذارده‌است. پیش از پاسخ به این پرسشها بنویسم که من سبک و خرام نوشتاری سیامک ترک را بر سبک و خرام نوشتاری جمال کرد ترجیح می‌دهم. هرچند خود را به مواضع جمال (منهای حمایتش از پ‌ک‌ک) نزدیک‌تر می‌بینم. و اما پاسخ پرسشی که سیامک با من در میان گذاشته‌است

29.06.2010 - 09:40
فرامرز دادور
جای تعجب خواهد بود که اگر برای آن بخش از جنبش سوسياليستی که دمکراسی را از اهداف عدالتخواهانه اقتصادی/ اجتماعی جدا ناپذير می داند، به پای اين نوع مفاد برنامه ای و اشکال دمکراتيک ساختاری (جمهوريت) نرفته آنها را به مثابه ی سنگ بنای پيشرفت به سوی سوسياليسم، نداند. در قرن گذشته تجربه شده است که تنها در چارچوب وجود نظام دمکراتيک و مبتنی بر حق رأی عمومی (جمهوری) و از طريق نهادهای انتخابی مثل پارلمان، انجمن و شورا است که توده های مردم می توانند در سرنوشت اجتماعی خود شرکت نموده و...
26.06.2010 - 18:40
مقاله ای که دیروز در مجله معروف «فوربس» و تحت عنوان «چگونه تغییر رژیم در ایران دنیا را متحول خواهد کرد» منتشر شده دولت امریکا را ترغیب به تغییر رژیم در ایران از طریق حمله نظامی میکند، و پس از ارائه لیستی از منافع مختلف یک حمله نظامی به ایران، مینویسد، «و بالاخره یک ایران آزاد! حتی اگر به این معنی باشد که مردم آن کشور مجبور باشند راه خود به سوی آزادی و دموکراسی را از میان خرابه ها پیدا کنند و قیمتش را با خون و ثروتهای برباد رفته خود بپردازند.»
26.06.2010 - 17:40
حمید حمیدی
حقوق بشر به معنای امروزی در اثر تغییر نگرش به انسان و پیدایش اومانیسم به‌وجود آمد. اومانیسم در واقع علوم جدیدی را به‌وجود آورد به‌نام علوم انسانی و البته در یک رابطه‌ی برگشتی، این علوم انسانی باعث تقویت اومانیسم شد. علوم انسانی جدید از رشته‌های مختلفی تشکیل شده که یکی از آنها انسان‌شناسی است که نسل قبل، آن را مردم‌شناسی ترجمه می‌کردند.
26.06.2010 - 16:40
رضا حسین بر
جمهوری اسلامی عبدالمالک ریگی را زمانی دستگیر و ا عدام کرد که تبدیل به یک اسطوره شده بود. پیروزی های مکرر او در جنگ با رژیم، او را یکی از موفقترین رهبران چریکی کرده بود. ‫او ثابت کرده بود که میتواند جمهوری اسلامی را در تمام جبهه هایی که علیه مردم بلوچ باز کرده بود، شکست دهد. چندین بار او را محاصره و غافل گیر کردند و لی او هر بار با مهارت و شجاعت زیاد محاصره را شکست و جان سالم بدر برد.
26.06.2010 - 16:19
ناصر مستشار
دولت جمهوری اسلامی از سرکوب جنبش مردم ایران سرمست است و اینک خود را آماده می سازد تا با جهان به نزاع برخیزد! شوربختانه در ایران کنونی ، فردی حکومت میکند که با دیپلماسی لج بازی کودکانه اش سیاست های سرنوشت ساز کشور رابانابخردی پیش می برد تا هرچه بیشتر بسوی پرتگاه نزدیک گردد!؟« احمدی نژاد از تصویب قطعنامه چهارم اظهار خوشحالی کرد!بی بی سی«در ضمن محمود احمدی نژاد غرب را تهدید نمود که از کرده خویش پشیمان خواهند شد!اما قبل از تصویب قطعنامه چهارم...
26.06.2010 - 15:40
یک لحظه حالت انسان پارانوییدی را تصور کنید که خیال می‌کند از همسایه تا شومن درون تلویزیون، بقال سر محل و غیره او را زیر نظر دارند و همه اعضای یک « توطئه گسترده» علیه او هستند، او را زیر نظر دارند و می‌خواهند او را مسموم کنند، ترور شخصیت کنند و یا از بین ببرند. دوم به این موضوع توجه کنید که در یکایک ما انسانها حالات مختلف پارانوییا و بدگمانی از درجات اولیه و تا حالات پیشرفته می تواند وجود داشته و یا بوجود آید.
26.06.2010 - 14:50
کیانوش توکلی
عبدالله شهبازی که قبل از انقلاب 57 هوادار خمینی بود در زندان توده ای شد و پس از انقلاب از معاونین کیانوری گردید و همراه با رهبران حزب توده ظاهرا دستگیر وبه دستور خمینی آزاد شد و از مهره های اصلی وزرات اطلاعات بود و از مشاوران اصلی خامنه ای ؛ حامی خاتمی در انتخابات ریاست جمهوری ؛ سپس هوادار احمدی نژاد در انتخابات شد و انتخابات سال گذشته از حامیان موسوی گردید . به نقل از رهبران حزب توده گفته شد که عبدالله شهبازی نفوذی وزرات اطلاعات در تشکیلات سازمان نظامی _اطلاعاتی حزب توده پس از انقلاب بود و...
26.06.2010 - 14:40
فرزان فرامرزی
دقیقا نمی دانم پروژه اعترافات صداوسیما در فاز چندم است، اما می دانم که در این مدت فیلمنامه نویسان صدا و سیمایی، در کار خود بسیار پیشرفت داشته اند و اگر روزی، جشنواره فیلم های اعتراف برگزار شود، قطعا اینان هستند که روی فرش قرمز، عکس خواهند گرفت. نوشته ی یکی از همین فیلمنامه نویس ها که احتمالا هنوز در حال تمرین است را روز سه شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۸۹، در سایت رجانیوز خواندم. صدالبته وقتی صداوسیما، حنایش دیگر رنگی ندارد، رجانیوز که جای خود دارد.
26.06.2010 - 13:40
آرام حسامی
یک رژیم فاشیستی غیراجنبی، ایران را، اشغال نموده است . مردم آزادیخواه ایران، روزانه با تحقیر، خفقان، زندان، شکنجه و مرگ خشونت آمیز، دست و پنجه نرم می کنند. درجـوی ممـلو از نا امیدی، با هوایی کاملا ً مسـموم ، مردم دغدغه آینده خویش و میهنشان را دارند. حکومت حاکم، تصمیم خود را گرفته است اما، زباله دانی تاریخ، ممـلو از رژیم هایی است که با زور و استـبداد، در صدد خاموش کردن مشـعل آزادی خـواهی بـرآمده اند.
26.06.2010 - 12:40
به تازگی در ميان فعالين سياسی آينده نگر در داخل ايران بحثی مطرح شده است مبنی بر اينکه آيا بايستی حزب آينده نگر ساخت و يا اينکه می بايست يک جبهه شکل داد. البته ممکن است گفته شود که اين بحث تازه ای نيست و سال گذشته نيز پيش از انتخابات چنين بحثی مطرح بود و در پايان به شکل گيری «ائتلاف همبستگی» منتهی شد
26.06.2010 - 11:40
یک روز در تمام طول سال برای تو پدر!.گریه کن! اشکهایت تمام غمهای این روزگار را با خود خواهد برد!گریه کن بیقرارم باش....بگذار گریه هایت در حجم تنهایی های من فرو بریزد و غوطه ور کند در میان تمام جرم های ناکرده ام.
26.06.2010 - 10:40
زهره اسدپور
آنچه که در جامعه امروز با آن مواجهیم، این است که ساختار افقی معیاری برای سنجش هر حرکت جمعی ای شده است و در دستیابی به این جایگاه بی تردید فعالین کمپین نقش عمده را داشته اند. به باور من تلاشی که فعالین کمپین در توجیه و تشریح ساختار افقی داشته اند، آنچنان موفق بوده است که شاید دیگر هیچ ساختار سلسله مراتبی ای نتواند، بی نگرانی از تردید های جدی در کارایی اش سربلند کند.
25.06.2010 - 19:40
فرزان فرامرزی
این اتفاق در آمریکا نیافتاده است، این اتفاق حتی برای کودکان غزه هم پیش نیامده است، این اتفاق در همین ایران اسلامی که ادعای قانونمندی‌اش گوش تمام سازمان‌های مدافع حقوق بشر را کر کرده است می افتد. ایرانی که دولتمردانش هر روز وقیحانه تر با مردم صحبت می‌کنند و رفتارشان هر روز بدتر از دیروز است. اسف انگیز آنکه جامعه جهانی تنها به نظاره نشسته است که آیا ایران بمب اتم دارد یا نه؟
24.06.2010 - 16:19
ناصر مستشار
شهرتاریخی بیت المقد س دردوران اولیه ظهوراسلام قبلگاه اول مسلمانان بود.در آن دوره هنوز اسلام گسترش نیافته بود و شمار کمی بدان گرویده بودند. از وقایع بسیار با اهمیت تاریخ اسلام در دوره محمد که بسیار در خور توجه و تحقیق است موضوع تغییر قبله مسلمین از سایر ادیان از بیت المقدس بسوی کعبه است.
24.06.2010 - 16:18
اسماعیل هوشیار
ما 6 نفر بودیم که در روز 6 فوریه از مرز عراق گذشتیم و نزدیک ظهر وارد خاک ترکیه شدیم. کمتر از یک ساعت بعد، یک خودروی ژاندارمری ترکیه به تعقیب ما پرداخت که بالاخره حدود ساعت 15 پس از تعقیب و گریز ، دستگیرمان کرد. برخوردها معمولی و خوب بود؛ البته بعد از این که مطمئن شدند ما از پ ، کا ، کا... نیستیم!
23.06.2010 - 18:40
ناصر ایرانپور
به‌ هر حال، پيام محوری بحث شما اين است که‌ ملت فارس وجود خارجی ندارد و طرف مقابل نيز می‌گويد که‌ ملت ايران موجوديت عينی نداشته‌ و ندارد. به‌ اجمال گفته‌ شود که‌ بيشتر مخاطبان شما بر آنند که‌ ايران نه‌ ملت فرهنگی است که‌ تشکيل‌دهندگان آن يک فرهنگ واحد داشته‌ باشند و نه‌ ملت سياسی است که‌ از شهروندان برابر حقوق تشکيل شده‌ باشد. اين نيز موضع بنده‌ بوده‌ است، اما با همه‌ی اين اوصاف بحث من نه‌ يک بحث مردم‌شناسی و تاريخی، که‌ بيشتر حقوقی بوده‌ است. دعوای من بر سر خاک نيست، بلکه‌ بر سر حق است.
23.06.2010 - 17:40
نصرت شاد
آیا در دمکراسی ، آزادی عقیده و بیان شامل فعالیت دروغگویان نیز میشود ؟ نظریه شناخت یک شاخه از علم فلسفه و بخشی از فلسفه نظری است . امروزه اشاره میشود که رشد تئوری شناخت در عصر جدید به سبب بحران فلسفه متافیزیک بود .
23.06.2010 - 16:40
کامنت های جالب و خواندنی
کامنت‌های سیامک در میان هویت‌پویان ترک گاه بسیار جالب و حاوی نکات قابل تاملی هستند. او معتقد است که کرد و ترک ایرانی باید فقط به کار ملیت‌هایشان در خود ایران کار داشته باشند. من با این نوع نگاه موافق نیستم. به گمان من دفاع از حقوق انسانی نباید و نمی‌تواند در چارچوب یک ملت سیاسی محدود بماند. بنا بر این انتخاب کامنت آقای سیامک نه به خاطر موافقتم با مضمون نوشتۀ ایشان، بلکه به خاطر سبک و خرام سخن گفتن ایشان است. ایشان با مخاطبشان کشتی نمی‌گیرند و قصدشان از رو بردن او نیست.
23.06.2010 - 15:40
دیشب از عصبانیت میخواستم بزنم شیشه تلویزیونو بشکونم. یکی از تیمهای محبوب من در جام جهانی امسال، تیم کامرون دیشب حذف شد. بعد یادم اومد دیگه نمیتونم بقیه بازیها را نگاه کنم اگه تلویزیون بشکنه و ناچار شدم یک قطره اشک تمساح برای تیمم بریزم و بعد به سراغ تیمهای محبوب دیگه ام مثل آراژنتین، آلمان و برزیل برم. لعنت به این شانس. هر چی هم شرط بندی تا حالا کردم آخر باختم. البته فقط 5 یورو روی سه تا تیم شرط بندی میکنم اما اگه فرانسه به مکزیک نباخته بود با همون 5 یورو در واقع 70 یورو برده بودم اما...
23.06.2010 - 14:40
بهرام محیی
مسئله‌ی مرکزی در اندیشه‌ی فلسفی هابرماس، شیوه‌ی عملکرد دمکراسی های مدرن و دغدغه‌ برای تعمیق آن است. در بررسی های او، توجه به عوامل بازدارنده و تهدید کننده‌ی دمکراسی جای ویژه ای را اشغال می کند. هابرماس هوادار پیگیر شرکت فزاینده‌ی مردم در تصمیم گیریها از طریق مشارکت سیاسی است و افکار عمومی آگاه را مطمئن ترین وثیقه‌ی جلوگیری از سوء استفاده از قدرت سیاسی می داند.
23.06.2010 - 13:40
محمدرضا نیکفر
مسئله زن، مسئله‌ای است که در آن همه آن عامل‌های اصلی تعیین سازوکار قدرت دخیل هستند. از این نظر، مسئله زن، مسئله‌‌ای لودهنده است؛ از طریق آن می‌توان فهمید که هرکس چه گرایشی دارد. چپ، دیگر روا نیست خود را تنها با ایده «عدالت» اقتصادی معرفی کند. چپِ بافرهنگ، چپِ مدرن و به‌راستی پیشرو، چپی که انواع و اقسام فاشیسم نمی‌توانند مقولات‌اش را بدزدند، چپی فمینیستی است.
22.06.2010 - 19:40
زندگی و واقعیت «یک زندگی سمبولیک، واقعیت سمبولیک»، یعنی هم یک چیز عینی و هم یک سناریو است. یک زندگی و واقعیت در چهارچوب زبان است و بنابراین یک سناریو و نظم نمادین است. من و شما، خویش را، جهانمان را، دیگری را، سنگ، خورشید را تنها در چهارچوب زبان و روایت لمس و حس می کنیم. یعنی با کلمات و تصاویری روبرو هستیم که در پیوند تنگاتنگ و دارای نظم سمبولیک با یکدیگر قرار دارند. وقتی ما از خودمان، از واقعیت و یا از دیگری سخن می‌گوییم، همیشه از حالتی و نقشی در یک نظم و سناریو سخن می‌گوییم که...
22.06.2010 - 18:40
دکتر عبدالکریم سروش در نامه‌ای سخنرانی روز چهاردهم خردادماه علی خامنه‌ای شدیدا به باد انتقاد گرفته و آن را نشانه‌‌ای از زوال عقل و نطق، انحراف در تاریخ، حیله در شرع و مالیخولیای دشمن ستیزی می‌داند. متن کامل این نامه در زیر می‌آید.
20.06.2010 - 17:40
عبدالستار دوشوكی
درک صحیح از خطرات بالقوه ای که جنبش سبز آزادیخواهی مردم ایران را تهدید می کند بهمراه تقدیر از مواضع مثبت و شهامت رهبران نمادین جنبش سبز از جمله موسوی و کروبی، در کنار ارائه ِ انتقادات سودمند و پیشنهادات سازنده در راستای باروری و تعمیق و توسعه مبارزه ضد استبدادی، جزوء وظایف اصلی اپـوزیـسـیـون سـکولار می باشد. این وظیفه ما است تا با تزریق آرمانهای برگرفته از منشور جهانی حقوق بشر و دِموکراسی مـُـدرن، و نه الهام گرفته از اصول قانون اساسی ِ قرون وسطائی، به تکمیل و رشد تکاملی منشور پیشنهادی سمت و سو..
20.06.2010 - 16:40
عبدالستار دوشوكی
ریگی که عرصه عملیاتی خویش در پاکستان را تنگ می بیند، به امید یافتن افق هایی در افغانستان؛ ظاهرا با تشویق و اطلاع کامل آی آِس آی ِ پاکستان و احتمالاً با آگاهی و هماهنگی سرویس های مربوطه غـربـی موجود در افغانستان برای قرار ملاقاتی در منزل یکی از معتمدین بلوچ در ایالت قندهار افغانستان به آنجا می رود. (۲۵) ریگی ظاهراً این فرد بلوچ افغان را می شناخته و در منزل او قبلاً تردد داشته. اما نمایندگان و یا افراد مـُـهـمی که بنا به پشنهاد مزورانه آی اِس آی قرار بود با ریگی در قندهار ملاقات کنند، ظاهراً...
20.06.2010 - 16:19
ناصر مستشار
حزب الله تاکنون تحت فرمان رهبران جمهوری اسلامی بسر برده است.جمهوری اسلامی سالهاست که با برپائی سازمان دست نشانده خود یعنی حزب الله در جنوب لبنان ،عملا با اسرائیل هم مرز شده است. حزب الله همواره بیشتر کمک های مالی خود را بطور مستقیم از جمهوری اسلامی دریافت کرده است.

20.06.2010 - 15:40
اقبال اقبالی
اعدام عبدالمجيد ريگي رهبر گروه جندالله توسط مافیای حزب الله حاکم بر ایران، همانقدر غیر انسانی و جنایتکارانه است که سربریدن های گروه جندالله بربرمنشانه و تنفرانگیز بوده است. امروز ما باید بلندتر از همیشه به اعدام نه بگوئیم و خواهان پایان حکومت ترور و اعدام در ایران شویم. قانون حکم اعدام باید از جامعه ایران رخت بربندد و تحقق این مطالبه شریف و انسانی در چارچوب نظام ضد بشری کنونی نامحتمل بنظر می رسد.
20.06.2010 - 12:18
اسماعیل هوشیار
روز 19 نوامبر یعنی 24 ساعت پس از آزادی از زندان تیف، ما 3 نفر را در خاک کردستان در پست بازرسی آلوکه دستگیر کردند و پس از 4 ساعت بازپرسی و بازرسی وسایل به ما دستبند زدند و به یک مقر امنیتی کردستان در شهر تل کیف منتقل کردند. در آنجا هم بازجویی شدیم.