رفتن به محتوای اصلی

فوریه 2010

28.02.2010 - 18:19
مسیح علی‌نژاد
این روزها فقر و فساد و فحشا دیگر سوژه فیلم ده نمکی نیست، در گوشه گوشه شهر، مردم دارند دروغ های حاکمان را برای هم بازگو می کنند و هنوز این همه سخت جانی خویش در برابر حاکمانی که به نام دین دروغ می گویند را باور نکرده اند. این روزها مقابل اوین صف بلند خانواده های زندانیانی است که اگر فقرشان اجازه پرداخت وثیقه های سنگین تعیین شده برای مرخصی چند روزه دربندان شان را نمی دهد اما از فقر ایمان حاکمان شان بیشتر رنج می برند. این روزها از هر گوشه کشور، فریاد داد خواهی بلند است که در این میان نام شما...
28.02.2010 - 18:12
آزاده کیان
جامعه شناس و استاد دانشگاه در پاریس:می‌توان تصور کرد که آمار ارائه شده و رسمی بسیار کمتر از آمار واقعی خودکشی در ایران است، چون دولت جمهوری اسلامی از افزایش شدید خودکشی در بین زنان و مردان راضی نیست و نمی‌خواهد این تصویر را ارائه دهد که تعداد خودکشی در ایران نسبت به جوامع مشابه بسیار بیشتر است. از سوی دیگر باید دید اصلاً در ایران آمار سیستماتیکی از خودکشی فراهم می‌شود یا نه.
28.02.2010 - 18:12
نصرت شاد
خانم گابریله ووهمن ، شاعره آلمانی نه فریاد خشمگین فمنیسم و نه شاعر درونگرای مسائل روانی انسان و نه طراح و مبلغ اتوپی اجتماعی است . در آثار او خواننده با تنهایی ، سرخورده گی ، مطرود بودن ، دستکاری و مغزشویی انسان در یک جامعه سرمایه داری بدون امید و بدون آینده است . او بیشتر در آثارش به بحث و نقد خود و برخورد با خود میپردازد . او به انتقاد از طبقه متوسط مرفه آلمان در دهه 70 آدنائور و حرص و طمع هایش میپردازد . گابریله ووهمن خالق دهها رمان و صدهها داستان کوتاه است
28.02.2010 - 17:19
۲۱۰۰ فعال حقوق بشر با انتشار بیانیه‌ای، خواستار لغو حکم اعدام شیرین علم‌هو‌‌‌ئی شده‌اند. این زن کرد که به دلیل همکاری با سازمان پژاک، متهم به محاربه شده، اعلام کرده که گفته‌ها و اقرارهایش ، تحت شکنجه و اجبار بوده‌اند.
28.02.2010 - 17:12
عباس عبدی
امروز نزديك به 9 ميليون از 25 ميليون نفر افراد فعّال كشور، مرتبط با بيمه‌هاي تأمين اجتماعي هستند. اين افراد كه با خانواده‌هايشان، بيش از 25 ميليون نفر را پوشش مي‌دهند، در كوتاه‌مدّت درگير مشكلات درمان و بيمه‌هاي بهداشتي هستند و در بلندمدّت نیز درگير بيمه‌ي بيكاري، بيمه‌ي ازكارافتادگي و بيمه‌ي بازنشستگي هستند كه همه‌ي اين هزينه‌ها نيز از حقوق و درآمد كارگران مذكور تأمين مي‌شود. بنابراين حق دارند كه به عنوان صاحبان اين سرمايه، نقش محوري در هزينه‌ها و سياست‌گذاري‌هاي آن داشته باشند
28.02.2010 - 17:12
امیر سپهر
بار ديگر نوروز در آستانه ی در ايستاده، سنتی ژرف و زيبا و چند هزار ساله و يادگار نياکان پاکمان. چرايی و چگونه باشی نوروز را نخست از کتاب «التفهيم» بيرونی خوارزمی، يا ابو ريحان بيرونی می آورم که قلمی ساده و شيوا و نثری سحر انگيز دارد، با يک فارسی خيلی نمکين و قشنگ: (نوروز) نخستين روز است از...
28.02.2010 - 16:12
هوشنگ معین زاده
هنوز دیر نشده و هنوز فرصتی هست که زمامداران نظام دفتر حکومت ناکار آمد اسلامی را ببندند و کنار بگذارند تا خود مردم به اوضاع نابسامان کنونی کشورشان سر و سامان بدهند. پیام کوتاهی هم به آقایان موسوی، کروبی و خاتمی دارم که آن را نیز عنوان می کنم : آقایان عزیز! میدانند که مردم به پا خاستۀ ایران چه میخواهند و برای خواستۀ خود تا کجا ایستاده اند. بسیاری از آنها جان خود را از دست داده و بسیاری دیگر در زندانهای قرون وسطایی نظام تحت آزار و شکنجه و تجاوز قرار دارند.
27.02.2010 - 19:19
آقای لازیجانی !ثابت کنید که به خاطر خشونت و تخریب در زندان بودم همه عمرم را در اوین خواهم گذراند: پرونده همسرم بهمن احمدی امویی را در شعبه 26 ورقی بزنید .ببینید کی و کجا دست به تخریب اموال عمومی زده است؟نگاهی هم به پرونده مسعود باستانی در شعبه 15 بیندازید.پرونده هنگامه شهیدی ،بدرالسادات مفیدی ، لی لی فرهادپور ،سعید لیلاز و احمد زید آبادی را هم فراموش نکنید .سری هم به شعبه سه بازپرسی اوین بزنید و پرونده شیوا نظر آهاری را درخواست کنید.کدامیک از اینها خشونت کرده اند یا دست به تخریب اموال عمومی زده
27.02.2010 - 18:19
نیما نامداری
پاسخ این سوال را گاهی افرادی که از نزدیک شاهد واقعه انقلاب سال ۱۳۵۷ بودند هم دقیق و کامل نمی‌دانند. واقعیت آن است که حجاب اسلامی پیش از آنکه در قالب حکمی قانونی اجباری شود در فرایندی سیاسی و امنیتی به جامعه القا شد. بازخوانی این روایت، می‌تواند شناخت دقیق‌تر حجاب اسلامی به مثابه بخشی از ایدئولوژی نظام برخاسته از انقلاب اسلامی را تسهیل کند. ضمن اینکه برای ارزیابی میزان موفقیت حجاب اجباری در دست یابی به اهدافی که در ابتدای انقلاب برای آن تصویر شد هم این بازخوانی ضرورت زیادی دارد.
27.02.2010 - 18:12
مژگان مدرس علوم
مطابق با استانداردهای جهانی، ايران از نظر فرار مغزها در صدر کشورهاي جهان قرار دارد. اما علی رغم این واقعیت اجتناب ناپذیر و دردناک، مسئولین نه تنها درصدد یافتن راهکاری برای این معضل فراگیر نیستند بلکه برای توجیه ناکارآمدی خود به پاک کردن صورت مسئله روی آورده و آنرا انکار می کنند. این در حالی است که صندوق بین‌المللی پول در گزارش سال ۲۰۰۹ خود اعلام کرده است: جمهوری اسلامی ایران به لحاظ مهاجرت نخبگان، در میان ۹۱ کشور در حال توسعه یا توسعه نیافته جهان، مقام نخست را دارد.
27.02.2010 - 17:19
جهانگیر لقایی
ریشه‏ی این که دولت نمی‏تواند این بازپرداخت‏ها را انجام بدهد و انجام نمی‏دهد، در هزینه‏هایی است که دولت در بودجه صرف می‏کند. مثلا بودجه‏ی امسال دولت ۳۶۸میلیارد دلار یا ۳۶۸هزار میلیارد تومان است. در حالی که تولید ناخالص داخلی ایران در سال گذشته که بودجه‏ی دولت بر اساس آن تنظیم شده است، حدود ۳۲۵میلیارد دلار است. یعنی بودجه حدود ۴۰میلیارد بیش از تولید ناخالص داخلی است. به عبارت دیگر بودجه‏ای که تنظیم شده است، بیش از درآمد دولت است.
27.02.2010 - 17:12
هادی ناصری
مفهوم آزادی بیان و دموکراسی در جهان امروز مفاهیم پیچیده‌ای نیست اما سادگی این واژگان و رغبت هر انسان آزاده به دموکراسی برای عده‌ای از افراد و حاکمیت‌ها خوش‌آیند نیست. آزادی بیان و دموکراسی هم‌چنان که در واقعیت مفهوم مقدس و ارزشمند خود را دارد، در فضای مجازی نیز از تقدس و ارزشی والا برخوردار است.
27.02.2010 - 16:12
یلدا آراسته
احمد جنتی که ریاست یکی از مهمترین مراکز تصمیم گیری ایران را برعهده دارد، از مدتها قبل از 22 خرداد یکی از عناصر خبر ساز انتخاباتی بود. وی که فروردین ماه در جمع ناظران شورای نگهبان در بوشهر از عملکرد دولت احمدی نژاد تجلیل کرده بود ، مورد انتقاد بسیاری از جمله مهدی کروبی و عده ای از نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار گرفت . کروبی نامه اعتراضی به شورای نگهبان نوشت و این عمل جنتی را خلاف نص صریح قانون دانست اما شورای نگهبان در جوابیه ای تاکید کرد که حمایت وی از احمدی نژاد ربطی به انتخابات ندارد.
27.02.2010 - 15:12
رضا تقی زاده
بی ترديد وزارت اطلاعات و سازمان های ضد اطلاعات جمهور ی اسلامی که بخصوص طی پنج سال اخير در نتيجه تصفيه های درون سازمانی بسيار ضعيفتر از پيش شده اند، بدون همکاری تنگاتنگ سازمان های اطلاعاتی هم عرض در منطقه قادر به تله گذاری و دستگيری ريگی نميشدند. اگرچه مسئولان ايران مشارکت کشور های ديگر را در دستگيری ريگی انکار کرده اند، تمام شواهد موجود منجمله بيانيه سفارت پاکستان در تهران حاکی از همکاری جمعی در اجرای طرح است.
26.02.2010 - 18:12
مجید محمدی
هاشمی رفسنجانی در دوره‌ اخير آن چنان تحت فشار حکومت نظاميان است که تنها بايد به دفاع از سنگرهايی که دارد مشغول باشد و نمی‌تواند جبهه‌ی تازه ای عليه آیت الله خامنه‌ای بگشايد. حداکثر کاری که هاشمی کرد همان نامه‌ای بود که وی قبل از انتخابات به خامنه‌ای نوشت و خطبه‌ای که پس از آن خواند. دستگيری پنج تن از اعضای خانواده وی توسط نيروهای حکومتی اين علامت را به وی داد که اگر بخواهد حرکتی انجام دهد از هيچ جهتی در امان نيست.
26.02.2010 - 17:19
این اوضاع و بربریت و توحش رژیم اسلامی در قبال زنان هویت انسانی آنان را چنان لگد مال کرده است، که اعتراض و شورش و طغیان زنان علیه وضع موجود را به یکی از ارکان اساسی مبارزه توده های مردم در راه انقلاب و برای خلاصی از شر جمهوری اسلامی تبدیل کرده است.
26.02.2010 - 17:12
صادق شکیب
در محدودیت زیسته ام درکم کن . تحقیرم کرده اند دلداری ام ده وبدان بهتان های ناجوان مردانه ی مخربی بر روح و روانم زده ، آسیب های عمیقی بر شخصیتم وارد آورده اند . نگذاشته اند بفهمم ، یادم ده . این نامردمان عذابم داده اند ، رنج و آزارم داده اند . غرورم را شکسته اند . حیثیتم را لگد مال کرده اند . بسی توهین ها نموده اند . زجرم داده اند . دروغ ها برایم گفته اند . فریبم داده اند . تمسخرم کرده اند . سرمایه سالاران ((اصول گرای ))حریص و جانی فضای تنفسی ام را مسموم ساخته اند ، غمخوار و هم دردم باش
26.02.2010 - 17:12
پرویز داورپناه
در دستگیری عبدالمالک ریگی طبق بیانیه جندالله «سرویس های اطلاعاتی غرب از جمله سیا و اطلاعات افغانستان و اطلاعات پاکستان» همکاری داشته اند و او را تحویل حکومت اسلامی ایران داده اند. در بیانیه جندالله خاطر نشان شده است که « طبق اطلاعاتی که شاخه اطلاعاتی جنبش بدان دست یافته است سرویس های اطلاعاتی غرب در دستگیری رهبر جنبش همکاری بسیار زیادی از جمله کنترل خط های ماهواره ای و همچنین استفاده از هواپیماهای جاسوسی و ... داشته اند[امری] که نشان می دهد امریکا و غرب...
26.02.2010 - 16:19
علی سالاری
...پس فکر مي کنند در صورت انحراف و اشتباه آقايان موسوي و کروبي چه و چه مي شود، روشن است که وقتي راه و رسم دموکراسي بکارآيد و جا بيافتد- بقول تکيه کلام بني صدر، انديشهً راهنما شود؛ آنگاه افکار و اعمال و افراد پيوسته در معرض نقد و داوري و انتخاب قرارخواهند داشت، و قانون برآمده از مردم، قدرت و توان رهبران را محدود و حاکمان را در هر موقعيت و مقامي که باشند، ملزم به شفافيت و پاسخگويي مي کند.
26.02.2010 - 16:12
نیما زاگرس
شیوا نظرآهاری مدت 33 روز را در سلول انفرادی بند 209 گذارند وبعد از 102 روز تحمل آزار در زندان مخوف اوین با قرار وثیقه 200 میلیون تومان از زندان آزاد شد . شیوا بعد از مدت کوتاهی دوباره شب 9 آذز که به همراه تعدادی از فعالان اجتماعی و مدنی و خانواده های زندانیان سیاسی عازم قم برای شرکت در مراسم خاکسپاری مرحوم آیت الله منتظری بود بازداشت شد و دوباره به زندان اوین منتقل شد . بعد از بی خبری کامل از سرنوشت شیوا ، در پنج شنبه 22 بهمن اجازه تماس به مدت 30 ثانیه به او داده شد و...
25.02.2010 - 19:19
آق بهمن
بنفشه (خواهر کوچکم) در دانشگاه هنر موسیقی خوانده و کلاً زندگی‌اش موسیقی است، آن هم عمدتاً از نوع کلاسیک. در نتیجه من خیلی اهلیت ندارم که موسیقی بهش تقدیم کنم.
25.02.2010 - 18:19
زینت میرهاشمی
و به ضرر اقشار زحمتکش مردم....در حالی که همه داده های اماری توسط نهادهای حکومتی و نیز کارشناسان اقتصادی گواهی به بحرانی بون وضعیت اقتصادی می دهند، احمدی نژاد با شیادی و آمارسازی دروغ، بدون به حساب آوردن بخشهای دیگر نهادهای حکومتی، به نفع نظامی کردن هر چه بیشتر اقتصاد گام بر می دارد. احمدی نژاد روز 28 بهمن، در برابر خبرگزاریهای حکومتی نرخ
25.02.2010 - 17:12
ناصر اعتمادی
برای بررسی توطئه کودتا علیه حکومت آنکارا، امروز پنجشنبه یک نشست اضطراری با شرکت رهبران سیاسی ترکیه و اعضای ستاد مشترک ارتش این کشور برگزار می شود.
25.02.2010 - 16:12
نمایش اقتدار نظام مقدس که از 22 بهمن شروع شده، ادامه دارد. در رویدادهای هفته اول اسفند 1388 اشتیاق برای برخ کشیدن قدرت نظام و بازگرداندن شرایط به قبل از کودتای انتخاباتی شعله می کشد.
هوشنگ اسدی
25.02.2010 - 15:19
امروز ساعت ده صبح به آن آدرس رفته و وی را بازداشت و به زندان اوين تهران منتقل کردند. علت بازداشت هم مشخص نيست.
25.02.2010 - 15:18
بهروز ستوده
اجلاس مجلس خبرگان رهبری با بیانیه ای سرشار از دشنام و افترا به مخالفان نظام جمهوری اسلامی و رهبری خامنه ای که در حقیقت بیش از 90 در صد ازمردم ایران را تشکیل می دهند و با تشکرو تقدیراز نیروهای نظامی و انتظامی و اراذل و اوباش که گویا موفق شده اند چشم فتنه را کورکنند به پایان رسید ، موضوع این نوشته پرداختن به ماهیت این مجلس ضدمردمی و بیانیه پایانی اجلاس آن نیست که
25.02.2010 - 15:12
امین مهاجر
خامنه ای سپاه و بسیج را رشد داد تا از او حفاظت کنند و حال خود به بازیچه دست سرداران ریز و درشتی تبدیل شده که بدون هیچ برو برگردی تنها تا وقتی که منافعشان را تامین کند از او حمایت می کنند و آنگاه که هنگامه خطر فرا رسد جزو اولین کسانی خواهند بود که با تغییر چهره در صدد فرار از بحران برخواهند آمد.
25.02.2010 - 14:12
آرش معتمد
همزمان با افزایش فشار ها بر نهادهای مستقل حقوقی و مدنی، دادسرای نظامی با رد صلاحیت نزدیک به نیمی از کاندیداهای انتخابات هیات مدیره کانون وکلای دادگستری، خیز بلند دیگری برای حذف وکلای منتقد از حضور در راس این قدیمی ترین نهاد مستقل حقوقی برداشت.
24.02.2010 - 19:23
احمد فرزانه
استاد محترم میدانند و اگر نمی‌دانند صد افسوس، که امروز این جنبش بیشتر جنبش دانشجویی است در کشوری که حزب و... ندارد و استادش تا بدین حد تحلیل اجتماعی ندارد. اگر این سخنان از احمدی نژاد و عوامل قدرت بود مهم نبود، ولی بدینگونه آب به آسیاب قدرت غصبی و متقلبین انتخاباتی ریختن جز با نگاه به اصطلاح رادیکال، بسته وغافل غیرممکن است. ثانیا انقلاب توده‌ای که ایشان هنوز شاید بفکر آنست تجربه نشان داده جز به فاشیسم و استالینیسم نرسیده است. انقلاب اسلامی هم بد بختانه انقلاب توده‌ای بود.
24.02.2010 - 19:19
سهرابستان
جندالله سازمانی است که وزارت اطلاعات ایران به تقلید از نمونه القاعده و طالبان آنرا بنیان نهاد. سازمان اطلاعات ارتش پاکستان نیز در سال 1994 با بخدمت گرفتن طلبه های وهابی افغانی، تشکیلات طالبان را بوجود آورد تا از آن بعنوان بازوی قدرت خود در افغانستان استفاده کند.
24.02.2010 - 18:19
سارا نیکو
در گرامی‌داشت روز جهانی زن و در حمایت و همبستگی با مبارزات دلیرانه‌ی زنان در خیزش اجتماعی اخیر مردم ایران ۶ مارس ۲۰۱۰ گرد هم می‎آئیم! سخنرانان: سارا نیکو: اتحاد زنان آزادیخواه سهیلا دهماسی : اتحاد زنان آزادیخواه....برنامه های هنری و موسیقی زنده و وید‌ئو کلیپ همچنین شعر خوانی شاعر افغانستانی و نمایشگاه عکس از مبارزات زنان از دیروز تا امروز
24.02.2010 - 18:12
احمد صداقت
... از آن روزی باید بترسیم که دمپایی‌پوش‌ها و کفش ملی ‌پوش‌های شوش و شاه عبدالعظیم و خیابان پیروزی ... آن روز اگر قاط زدند و پشت ولایت نبودند. آن روز فرار کن برو خارج.
24.02.2010 - 17:19
تا پیش از این، انتشار تصاویری نه تا این حد وحشیانه نیز سندی کاملا قانونی برای محاکمه عوامل جنایت در دادگاههای مردمی یا بین المللی بوده تا آمران چنین فجایعی کیفر جنایات خود را ببینند. بنابر این ضرورت دارد هر چه سریعتر در سطح ملی و بین المللی، با استفاده از این سند مهم و سایر مدارک و اسناد موجود،به دنبال محاکمه علی خامنه ای به اتهام خیانت، سوءاستفاده از قدرت و جنایت علیه بشریت باشیم تا مانع از تداوم جنایات ضد بشری او و باند تبهکارش شویم.
24.02.2010 - 17:12
بهنام قلی پور
اسماعیل احمدی‌مقدم: ظلمی که فتنه‌گران کردند این بود که اقدامات آنها منجر به افزایش جرایم عادی هم شد.
24.02.2010 - 16:19
بيرون از ايران ما بيشتر درباره اصلاح طلبان اسلامی ميشنويم و به همين دليل نيز سلف شما جرج بوش رييس جمهوری پيشين آمريکا برای آزادی اکبر گنجی ژورناليست اصلاح طلب بمثابه سمبل جنبش دموکراسی خواهی ايران فراخوان صادر کرد، هنگاميکه آقای گنجی در زندان بودند، و با مراتب امتنان از همه تلاشهايی که برای آزادی ايشان شد آقای گنجی از زندان آزاد شدند و امروز در آمريکا زندگی ميکنند. اميدوارم که شما فعاليت مشابهی را برای حشمت طبرزدی ژورناليست سکولار و رهبر سياسی ايران که اکنون در زندان در ايران است و خانواده و...
24.02.2010 - 16:12
مجید محمدی
تجربه‌ی سه نوع دمکراسی خواهی: :تب دمکراسی در قرن نوزدهم به ایران نیز وارد می شود. گروه‌های فرنگ رفته و مردمی که جانشان از استبداد سلطنتی به لب رسیده بود و مسحور پیشرفت در ینگه دنیا بودند تلاش می کردند با الگو گیری از ملل متمدن گرهی از مشکلات خود بگشایند. به همین دلیل در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم تحت تاثیر جریان دمکراسی خواهی در ترکیه و روسیه و الگو قرار دادن نظام های دمکراتیک در اروپای غربی به دنبال تشکیل مجلس بر اساس الگوی دمکراسی نمایندگی رفتند.