رفتن به محتوای اصلی

اکتبر 2009

31.10.2009 - 19:02
محسن کدیور، روحانی و پژوهش‌گر دگر اندیش ایرانی، از دولت ایالات متحده به سبب بی‌توجهی این کشور به مسائلی مانند دمکراسی و وضعیت حقوق بشر در ایران و تمرکز بر برنامه اتمی جمهوری اسلامی انتقاد کرد.
31.10.2009 - 18:12
یونس شاملی
شعارهای مردم در حرکتهای اعتراضی نه تنها نقشی جدی در روند رو به رشد آن دارد، بلکه این شعارها تعیین کنند سمت سوی مطالبات و خواستگاههای مردمند. طرح شعارهای اعتراضی بعد از کودتای انتخاباتی و اعلام نتایج دهمین دور انتخابات ریاست جمهوری به سرعت شکل و شمایل متفاوتتری به خود گرفت و اینک در آرامش بعد از طوفان اول، امکان اندیشیدن به شعارها و تاثیرات تاکتیکی و استراتژیک آنان برمناسبات سیاسی در داخل و خارج از ایران فراهم شده است.
31.10.2009 - 18:02
هنگامه شهيدی، روزنامه نگار و فعال حقوق بشر که نهم تيرماه بازداشت شده، نامه ای خطاب به بازجوی خود نوشته است. او که به بند عمومی زندان اوين منتقل شده است، امروز در هفتمين روز اعتصاب غذا و دارو به سر می برد.
31.10.2009 - 17:02
آقاي موسوی در رأس جنبشي قرار گرفته اند که نميتواند با برنامه اسلام راستين به نتيجه برسد. يا ايشان اشتباه اساسي خود را زودتر قادرند تصحيح کنند و يا آنکه جنبش بايد براي خود رهبران تازه اي بيابد. در دنياي امروز آنچه ايشان طرح ميکنند گزينه واقعي نيست. شايد 28 سال پيش ميتوانست باشد و ممکن بود که در آنزمان خود آقاي خميني هم که ايشان خود را ادامه دهند راه وی ميخوانند سرکوبشان ميکرد اما امروز آنچه ايشان مطرح ميکنند در پرتو واقعيت تحول دنيا و ايران در مقابل چشمان ما بخار شده است و هر روز...
31.10.2009 - 16:02
مرتضی شکیبا
از قدیم گفته‌اند که صلح دو سو می‌خواهد، درحالیکه جنگ یک‌سو. هرکس می‌تواند در هر زمان که خواست بدون کمترین توجه به طرف مقابل، شرایط، عقاید، وضعیت و تمایل او، اعلان جنگ دهد و حمله برد. اینکه حریف چه می‌گوید یا می‌خواهد یا می‌پسندد، هیچ تأثیری در این رفتار ندارد. اما صلح دو طرف می‌خواهد؛ تا هر دو رقیب بر ضرورت ترک دشمنی و جنگ یا لااقل بر آتش‌بس توافق نکنند، صلح بی‌معناست.
31.10.2009 - 15:02
آنها از احتمال وقوع تظاهرات عظيم سراسری جديد عميقا دچار ترس و وحشت هستند؛ ابعاد اين وحشت در حدی است که به طرز وحشيانه ای به صدور احکام سنگين و ظالمانه برای اسرای جنبش اعتراضی رو آورده اند تا از اين طريق پيشاپيش مردم و مخالفان را بترسانند.....
31.10.2009 - 14:19
ناصر مستشار
رژیم که در صحنه های داخلی چه سیاسی و اقتصادی و فرهنگی واجتماعی به بن بست رسیده است در عرصه مذاکرات اتمی نیز به چوپان دروغگو شهرت یافته است. پاتريك كلاوسون معاون مدير تحقيقات انستيتوى واشنگتن طى سخنانى در دانشگاه جانز هاپكينز با اشاره به شکست طرح البرادعی برای حل بحران اتمی جمهوری اسلامی گفت، رژيم تهران هرگز شريک مناسبى براى مذاكره نیست
31.10.2009 - 14:02
ناهید حسینی
دمکراسی با حرف پیاده نمیشود، دمکراسی باید به عادات و فرهنگ ما تبدیل شود. تا لمسش نکنیم و به بخشی از زندگی ما تبدیل نشود ونتوانیم بدون آن زندگی فردی وجمعی خود را سامان بخشیم ، آنرا نخواهیم خواست. مثلا حق تظاهرات خیابانی یک حق اولیه شهروندی همگانی است، رأی دادیم و دزدیده شد، همه با گوشت و پوستمان لمس کردیم که حقمان خورده شده و میخواهیم آنرا پس بگیریم. البته این حق ما از همان سالهای اول انقلاب خورده شد، اذیت شدیم، داد زدیم، اعدامی دادیم و تبعید شدیم تا...
31.10.2009 - 12:40
شیرین عبادی
شیرین عبادی در فرانکفورت اعلام کرد که صاحبان قدرت در ایران برای تحقق اهداف سیاسی خود از اسلام سوء استفاده می‌کنند. برنده نوبل صلح به نقل از یک روحانی بلندمرتبه گفت که جمهوری اسلامی دیگر نه اسلامی است و نه جمهوری. سرپرست کانون مدافعان حقوق بشر ایران که دفتر آن مدت‌ها است لاک و مهر شده و اکثر همکاران آن به زندان افتاده‌اند، در کنفرانس مذاهب جهانی و تاثیر آن‌ها بر سیستم‌های ملی قانونمدار سخن می‌گفت. این کنفرانس روز جمعه (۳۰ اکتبر، ۸ آبان) در کانون وکلای شهر فرانکفورت آلمان برگزار شد.
31.10.2009 - 11:40
پستچی
آقا جان!، ملت محترم! مگر شتر سواری هم زیر زیرکی می شود؟ ( بسرمناره اُشتررود و فغان بر آرد، که نهان شدستم اینجا مکنید آشکارم!). روز روشن کنار منبر مصطفی، سرلشگر خالد بن عزیز جعفری فرمانده سپاه سید علی آقا ی فقیه الدرم بلدرم کرده که ایهالنّاس حفظ نظام واجب تر از نماز اسلام است. جیک یکی از علمای اعظم مراجع تقلید در نیامد ( آی نفس کش!). قماربازهای قدیم که با قاب قمار میکردند داد می زدند که یارو جیک وبُکش یکی است یعنی؛ یعنی به اسرار و رازها آشنا است! این مراجع تقلید عظیم بر باد نرفته اند؟
31.10.2009 - 10:40
بابک داد
اقدام بسیار شجاعانه یک دانشجوی نخبه المپیادی در نقد عملکرد رهبر فرعونی نظام، کاری است تاریخی. و ما در تاریخ این چندماهه از این کارهای تاریخی بسیار داریم و باز هم فراوان خواهیم داشت. تاریخ این چندماه، بیش از هزاران صفحه درخشان از نبرد یک ملت برای آزادیخواهی و رهایی از استبداد را در دل خود ثبت کرده که تازه ترینش همین سخنان با اعتماد به نفس و مردانه محمود وحیدنیا ست در حضور کسی که خود را خدای زمین می پندارد!
31.10.2009 - 09:40
آرش صبحی
آنچه مسلم است اینکه: آقای خامنه ای وتمامی کارکزاران رژیم بعنوان قدرتمندان پوشالی که فقط درسایه تیروتفنگ وسرنیزه وشکنجه وزندان قادربه زندگی ننگ آلود خود بوده اند، امروزباید نگاهی هم به فرداداشته باشند که لاجرم وبنا بحکم تاریخ قدرت را ازدست میدهند که سوخت وسوزی هم ندارد، برای مردم زخم خورده وخشمگین وهمه چیزازدست داده ایران چه پاسخی خواهند داشت؟؟؟
30.10.2009 - 19:32
علی کشتگر
هدف از آشتی ملی و يا وحدت ملی که از زبان برخی اصول گرايان در روزهای گذشته تکرار می شد، آن بود که نوعی وحدت بدون ملت از بالا سرهم شود تا بدين وسيله با دلسرد کردن مردم بحران به نفع کودتای خامنه ای حل شود.
30.10.2009 - 18:12
عباس عبدی
هرگونه كوششي براي بازسازي وحدت مكانيكي، نه تنها آب در هاون كوبيدن است، بلكه برگردان عقربه‌هاي زمان به عقب است، كه نهايتا يا موفق نمي‌شود و يا اگر هم موفقيتي داشت، تعارضات را تجميع كرده و در آينده به صورت انفجاري‌تري بروز مي‌دهد.
30.10.2009 - 18:08
کیانوش توکلی
امروز صبح که بیدار شدم، طبق معمول اول کتری برقی را روشن کرده وسپس دکمه لپ تاپ را فشار دادم، در این بین از وقت استفاده کرده و کر کره پنجره ها را یک به یک باز می کنم و سیم تلفن را وصل کرده و با خودم می گم :«چه پائیز زیبایی » و به یاد 30 اکتبر 20 سال پیش می افتم درست در چنین روزی از کابل به روستایی در اطراف شهر ویبورگ دانمارک مهاجرت دوم را آغاز کردم . داستان ازگارباچف و اصلاحات او موسوم به پروستریکا و گلاسنوس آغاز شد .
30.10.2009 - 17:32
عماد بهاور
یک جنبش برای شکل گیری و تداوم به رهبر، سازمان و هدف عینی نیاز دارد، اما آنچه با گذشته تفاوت پیدا کرده تغییر ماهیت، تعریف و ساختار «رهبری» و «سازمان» یک جنبش و تطبیق و هماهنگی آن با ساختار جوامع اطلاعاتی جدید است. جنبش سبز ایران اولین جنبش سیاسی در نوع خود می باشد که در قالب های جدید اجتماعی بوجود آمده است.
30.10.2009 - 16:32
مجید محمدی
در لابه‌لای سطور سخنان مربوط به دستگيری و محاکمه‌ موسوی و کروبی بايد تهديد به دستگيری را از تصميم به دستگيری و فراهم کردن تمهيدات و مقدمات آن در افکار عمومی جدا کرد. هدف از تهديد به دستگيری از سوی اعضای هيئت حاکمه و رسانه‌های دولتی آن است که رهبران جنبش سبز فتيله‌ فعاليت سياسی خود را پايين بکشند و شرايط به نفع حکومت آرام شود.
30.10.2009 - 15:32
م. پوریا
در بعضی سایت‌های فارسی زبان خارج از کشور، در بخش «نظر خوانندگان»، بارها دیده شده است که به افراد، به ويژه نویسندگان و هنرمندان، به بهانه‌ی «نظردهی»، تهمت و افترا زده و شایعه‌های عجیب‌وغریبی پراکنده می‌شود و متأسفانه جامعه‌ی نویسندگان نیز در برابر این رفتارهای غیرمتمدنانه و ناشایست سکوت می‌کند و واکنشی جمعی از خود نشان نمی‌دهد. دلیل آن‌که این واکنش اعتراضی را بیشتر و در درجه‌ی نخست، وظیفه‌ی جامعه‌‌ی نویسندگان می‌دانم و نه دیگران، این است که نویسندگان با ارسال نوشته‌‌های خود به چنین سایت‌هایی...
30.10.2009 - 15:18
گلمراد مرادی
چیزی که دستگیر من شد، انجمن جهانی قلم یک سازمان غیر دولتی و مهم است که می توان از آن برای افشاگری دیکتاتوران در کشورهای ما و برای دفاع از آزادی بیان و قلم حد اکثر استفاده را نمود و از آن طریق دولتهای قدرتمند را زیر فشار قرار داد که بتوان به خواستها دمکراتیک مردمان ملتهای یک سر زمین تحت ستم، تا حدودی، جامه عمل پوشاند. سال دیگر 2010 میلادی کنگره پن جهانی در توکیو پای تخت ژاپن بر گذار خواهد شد و سال 2012 در سوول کره جنوبی و سال 2013 در آلمان.
30.10.2009 - 09:40
سازمان ملـل، در گـزارش سالیانـه خود، خبـر از یک میـلیـارد کـودک، که سالیـانـه در معـرض خشونت قـرار می گـیرند، می دهد. بین نیم میلیون تا یک و نیم میلیارد کـودک به طُرق مختلف مورد آزار قرار می گیرند،از تنبیه جسمی گـرفتـه تا آزار روحی، تجـاوز و ... این وضعیت اسفناک در خانه و مدرسه، جامعه و محل کار، در مورد کودکان انجام می شود. یک میلیـارد کـودک در نزاع های گوناگون از خانواده گـرفتـه تا... قـربانـی می شوند کــه 300 میلیون از آنهـا زیــر 5 سال هستند و 150 میـلیـون...
30.10.2009 - 08:40
علی امینی نجفی
در نهمین دوره‌ی جشنواره‌ی سینمای تبعید که با شعار دنیا خانه من است برگزار می‌شود، ۹۴ فیلم کوتاه و بلند از سراسر جهان شرکت داشتند. این فیلم‌ها، اگر به شکل خاص هم به تبعید مربوط نشوند، در هر حال نمایشگر اوضاع ناهموار سیاسی و شرایط نابسامانی هستند که انسان‌ها را به تبعید و بی‌خانمانی سوق می‌دهد.
30.10.2009 - 07:40
اسماعیل هوشیار
چند روز مانده به چنین روزی ، تقریبا همه جا و همه کس نگاهش را به 13 آبان دوخته است . نه اینکه کسی منتظر معجزه باشد اما مهم است . منتها زاویه اهمییت این فرصت برای همه یکسان نیست . بعد از سرکوب قیام مردم توسط اسلام محمدی مردم به تجربه شکارچیان مجربی شده اند در شکار لحظه ها . مثل روز قدس که همه ساله رژیم اسلامی در چنین روزی حرفهایش را میزد اما بعد از قیام ، مردم حرفشان را درهر فرصتی و مناسبتی در اشکال مختلف بیان میکنند .
29.10.2009 - 19:32
محمد تاج دولتی
گفت و گو با دکتر رامین جهانبگلو، استاد علوم سیاسی، سیما سحرزرهی، فعال سیاسی اجتماعی و پیام اخوان، فعال بین ‏المللی حقوق بشر در کنفرانس «جنبش مدنی ایران و حمایت بین‏المللی» در دانشگاه تورنتو
29.10.2009 - 11:40
پستچی
ای ملت شریف ایران!، کد خدایی (کدیور؟) در یکی از دشت های سر زمین سرخ پوستان ظاهر گشته و به پیروی از سنت ابراهیم خلیل الله و موسی کلیم الله که آن ده فرمان را در صحرای سینا و ازبالای کوه برای فرزندان آدم و حوّا آورد، پانزده فرمان خطا و یا پانزده اشتباه جمهوری آیت الله ها را برای ما ایرانیان نوید آورده است. هیچ دانسته نیست آن موسی که با چاقو عزم بریدن سر فرزند دلبند خود را داشت با آن ده فرمان چه ها کرد که این بارمی خواهند با این پانزده خطا چه ها کنند!؟
29.10.2009 - 10:40
محمد امینی
دولت بریتانیا طرحی جهت مبارزه با آنچه راهزنی اینترنتی نامیده شده آماده کرده است. لرد پیتر مندلسون وزیر امور اقتصادی و بازرگانی در دولت بریتانیا می گوید زمان استفاده از اینترنت برای دانلود غیرقانونی فیلم، موسیقی و محصولات دارای کپی رایت یا حق معنوی پدیدآورنده به پایان رسیده است.
29.10.2009 - 09:40
نسرین بصیری
بالاخره شخصی با گام‌های سنگین آمد و سوار ماشین شد. همه دست از تقلا کشیدند و گوش دادند ببینند چه خبر می‌شود. بعد هواکش داخل سلول‌ها بکار افتاد و هوای تازه به درون ریخت. دو سه نفر که جو گیر شده بودند، فریاد زدند: گاز است، می‌خواهند خفه‌مان کنند.
29.10.2009 - 08:40
رامین کامران
برای آدم سیاسی جلو نیافتادن از مردم یعنی احتراز از عرضهٌ فكر و طرح درست به آنها، یعنی خالی كردن میدان برای كسانی چه ایرانی و چه غیرایرانی كه بی هیچ قید سیاسی و اخلاقی فقط در صدد تأمین منافع خویشند، یعنی شانه خالی كردن از انجام وظیفه. آنكه كار سیاسی میكند اگر از مردم پیروی كند از آنها عقب تر گام برمیدارد .
29.10.2009 - 06:40
احمد باطبی
خواب دیدم که برای انجام کاری به ایران برگشته ام و سپاه پاسداران دستگیرم کرده. توی خواب در دلم میگفتم که چرا به ایران برگشتی؟ مگر نمیدانستی که از زندان اولت هنوز شش سالی باقی مانده و علاوه بر آن اتهام فراز اززندان، عبور غیر قانونی از مرز، پناه بردن به گروه محارب (حزب دمکرات کردستان ایران) و فعالیت علیه نظام اسلامی و... دم دست ترین اتهاماتی است که به تو وارد خواهد شد؟
28.10.2009 - 21:32
شجاع الدین شفا
فراموش می‌کنم که این دکانداران دین برخلاف ادعاهای فریبکارانه خود نه واقعاً در خدمت خدا هستند و نه واقعاً خدمتگزار اسلام، بلکه این هر دو ادعا پرده‌های دروغینی هستند که اینان بر روی پلیدیهای راستین خود کشیده‌اند، درست بهمان صورت که پیشگامان بنی‌امیه آنان در چهارده قرن پیش این پرده را بر کفر آشکار خود کشیده بودند. زادگان کوروش در سی ساله مرگ و خونی که بر رژیم خدافروشان می‌گذرد شکستهایی چند را در رویارویی‌های خود با دیکتاتوری بزرگ عمامه‌داران دیروز و امروز کشورشان تحمل کرده‌اند.
28.10.2009 - 18:12
حسین باقرزاده
جنبش سبز در جریان فعالیت‌های انتخاباتی میرحسین موسوی شکل گرفت و با پیروزی او در رأی‌گیری 22 خرداد می‌توانست خاتمه پیدا کند. یعنی اگر چیزی به نام کودتای انتخاباتی صورت نگرفته بود و مقامات حاکم به پیروزی موسوی تن می‌دادند امروز چیزی به نام جنبش سبز هم نمی‌داشتیم.
28.10.2009 - 10:40
سهیل سروش نیا
یک را به زنجیر کشیدند، دو به پا خواست. دو را گردن زدند، سه سر برآورد. سه را ربودند و چهار قامت راست کرد. برای چهارمین بار عددی را به ابتدای نشانی وبلاگ اضافه کردم. 4 عدد! آیا 5 وجود ندارد؟ 6 و 7 چطور؟ آیا 1001 در پس 1000 جا خوش نکرده؟ آیا احدی میتواند با محبوس کردن 1000، گزندی به 1001 برساند؟
28.10.2009 - 09:40
مهدی معتمدی مهر
خوشبختانه عمده‌ي قوانين ايران تعارضي با اصول حقوق بشري ندارند و اصلاح جزيي برخي قوانين مانند تغيير ضابطه‌ي سن كودك از بلوغ به رشد در قوانين كيفري ( علي الخصوص كه اين امر در حقوق خصوصي نيز پذيرفته شده است )، برابري ديه‌ي زن و مرد، تعريف جرم سياسي، امكان دفاع وكيل متهم در مرحله‌ي تحقيقات مقدماتي و مواردي اين چنيني مي‌تواند در بعد تقنيني مشكل و يا به تعبير آقاي لاريجاني بهانه‌هاي غرب را مرتفع سازد.
28.10.2009 - 08:40
عبدی هزارخانی
نگاه مثبت جامعه جهانی و بخصوص آمریکا به مذاکرات اتمی با جمهوری اسلامی از ابتدای ماه اکتبر با چالشهای پیچیده ای به پیش می رود. اول اکتبر گروه پنج بعلاوه یک و جمهوری اسلامی فقط برای نشان دادن تمایل مثبت برای یافتن راه حل از طریق مذاکره با یکدیگر در یک مکان نشستند.
28.10.2009 - 07:40
فرشته قاضی
بند 2 الف سپاه یکی از مخوف ترین بازداشتگاههای جمهوری اسلامی است. بندی که بعد از پی گیری های نمایندگان مجلس ششم و بستن بازداشتگاه عشرت آباد سپاه ایجاد شده است. اکثر زندانیان سیاسی و مطبوعاتی که بعد از انتخابات 22 خرداد بازداشت شده اند در این بند زندانی هستند.
27.10.2009 - 21:22
مجید محمدی
جنبش سبز با مشکلات جدی و بنیادینی در جامعه سیاسی و فضای سیاسی ایران مواجه است اما هیچ یک از این مشکلات مخاطره‌انگیزتر از اسلامگرایی نیست.
27.10.2009 - 20:22
ا. پوینده
. تجربه های مکرر تاريخی نشان داده که بهترين روش رسيدن به چنين هدفی نفی نظام ديکتاتوری (در مورد ايران چه بصورت شاهی وچه شيخی یا حکومت نظامیان از هر نوعش) و رويکرد به استقرار دمکراسی در کشورمان است. نفی نظام استبدادی به هر شکل آن مستلزم شرکت آگاهانه مردم در تعيين سرنوشت خويش، احترام به حقوق انسانی و نهادينه کردن اصول جهانی حقوق بشر است.