رفتن به محتوای اصلی

ژوئیه 2009

31.07.2009 - 19:37
حشمت اله طبرزدی
خونم از خون ندا ها رنگین تر نیست- از یک سو به دلیل شنیدن اخبار و گزارش های مربوط به شکنجه و کشتار جوانان،گرفتار سر درد شده ام از دیگر سو شاهد وقایع شگفت انگیز در حوزه ی حکومت داری هستم و از دیگر سو نگران این هستم که سرنوشت مردم و کشور به کجا کشیده خواهد شد. در عین حال در زیر سرنیزه زندگی کردن مانع از این می شود که مسائل را ان گونه که می فهمی بیان کنی
31.07.2009 - 18:37
پارلمان واژه ای هست فرانسوی و از کلمهء پارلِر [ Parler] که معنی گفتگو را میدهد گرفته میشود، امّا در سیستمهای سیاسی کشورهای دمکراتیک، پارلمان به نمایندگانِ سیاسی برگزیده از سوی شهروندان اطلاق میشود و تنها ارگانِ قانونگذار در امر گردش سیاسی عمومی یک کشور میباشد که در واقع قوهء قانونگذاری را در کنترل خود دارد. از دیگر وظایف محوری پارلمان، نظارت بر اقتصاد و بودجه، کنترل عملکردِ کابینهء حکومت با رئیس جمهور و یا صدر اعظم و وزراء با وزراتخانه های وابسته میباشد.
31.07.2009 - 17:12
حسن داعی
دولت آمریکا چه از نظر اخلاقی (انسانی) و چه از نظر سیاسی هیچ حقی ندارد که به ایرانیان بگوید چه باید بکنند. ایرانی‌ها خود کاملاً قابلیت تصمیم گیری برای خود را دارند. آیا مردم ایران نگران امر و نهی آمریکا به خود هستند یا برعکس، انتظار دارند که هم آمریکا و هم دیگر دولت های جهان آزاد یکپارچه به حمایت از جنبش دموکراسی خواهی شان برخیزند؟ آیا تا کنون در هیچ کجای دنیا شنیده اید که تبعیدیان و مردم مترقی این کشورها از دولت های خارجی بخواهند که به یک ملت تحت ستم کمک نکنند؟
31.07.2009 - 14:18
فکر کنید عده ای زن و مرد، پیر و جوان، در دهکده ای بسته، برای آزادی مبارزه، و زندگی می کنند، آنهم زندگی ایی که سالهای طولانی، توأم با زجر و سختی بوده است. ناگهان پلیس فاشیست عراقی و نیروهای سرکوبگرش به این دهکده ی پُر از عشق و محبت که سالیان دراز، ساکنین آن علیه رژیم جمهوری اسلامی مبارزه می کنند، حمله کرده، و با شدیدترین شیوه های سرکوب،
31.07.2009 - 10:10
کورش عرفانی
در حالی که نیروهای سرکوبگر رژیم جهل و جنایت در تهران و شهرهای دیگر ایران حکومت نظامی را با زور باتوم وگاز اشک آور و گلوله اعمال می کنند، همتایان بی رحم عراقی آنها جان عده ای دیگر از ایرانیان را درپایگاه مجاهدین در عراق، شهر اشرف، به وحشیانه ترین طریق ممکن سلب می کنند. بیش از 4 کشته و260 زخمی آمار روز اول این تهاجم است که یادآور رفتار ارتش ضد بشر اسرائیل با فلسطینی های بی دفاع و مظلوم است.
31.07.2009 - 09:10
شادی صدر
الان درست دو روز است كه بيرون آن ديوارهاي بلند لايه لايه ام. دو روزپيش اين موقع در راهروي دراز طبقه پايين 209، با چادر زندان و چشم بند، نشسته بودم، منتظر كه كسي بيايد و مرا از در بيرون ببرد و بعد از 12 روز بگويد: چشم بندتونو برداريد! و اين، يعني آزادي كه در تمام آن روزها، چهره آبيش پيدا نبود. در تمام آن روزهايي كه در سلول راه مي رفتم و به دريا فكر مي كردم. دختري كه مثل همه بچه هاي دنيا، مادرش را انتخاب نكرده است
31.07.2009 - 08:10
کامران امین آوه
مساله ناسيوناليسم و خواست های دمکراتيک و ملی مردم غيرفارس پديده ای عينی و خارج از خواست افراد بوده، دارای پايه های سياسی، اقتصادی، فرهنگی و تاريخی معينی می باشد. وظيفه احزاب و شخصيت های آزاديخواه بايد دفاع از مضمون خلقی، دمکراتيک و مترقی اين ناسيوناليسم در راستای تامين آزادی، رشد آگاهی ملی و برابری تمام مليت ها، ايجاد پيش زمينه های اتحاد و زندگی داوطلبانه، تقسيم واقع گرايانه ثروت، مشارکت نمايندگان مليت های مختلف در مديريت کشور باشد.
31.07.2009 - 07:10
ناصر مستشار
براستی چه کسی می داند که در قلب مردم چه می گذرد؟نه در ایران و نه هیچ کجای دنیا ،هیچکس نمی تواند بداند که در قلب انسانها چه می گذرد.اگر روزی راز قلب انسانها کشف گردد ،زندگانی بشریت هیچ ارزشی نخواهد داشت.زیبائی انسان در رازهای مرموزش نهفته است . چه زیباست رازهائی که از درون قلب انسانهای جهان به مروردر طول آشکارشده و می شود.
30.07.2009 - 19:37
بابک داد
اين از برکات اين کودتا بود که به يک باره، تمام اسناد و مدارک جنايات نظام ولايی را رو کرد. تا آن اندازه که کمپ کهريزک را به اردوگاه آشويتس تبديل نمودند و يک هالوکاست اسلامی به دست آقای خامنه ای و کودتاچيان رقم خورد که ابعاد واقعی جنايات در آن، حتی با دستور نمايشی تعطيلی آن، مخفی نخواهد ماند!
30.07.2009 - 18:37
مسعود رجوی
خامنهاى ولىفقيه ارتجاع از طريق پسر خوانده مسلكىاش در عراق، انتقام قيام مردم ايران را از اشرف كه آن را كانون استراتژيكى نبرد براى آزادى مى‌داند، گرفت. بيهوده گمان مى‌كنند با هدف قراردادن اشرف، قيام باز مى‌ايستد، آب رفته به جوى ولايت باز مىگردد و طلسم درهم شكسته آن التيام مىپذيرد.
30.07.2009 - 13:10
فردین نیکجو
آقای ناصر مستشار چندی پیش و پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران مطلبی در مورد تحلیلگران اپوزیسیون (منظور خارج از کشور است) در 30 سال گذشته، نوشتند. در آن مطلب ایشان به عدم توانایی این تحلیلگران، منجمله خودشان، در داشتن تحلیل درست از شرایط ایران در 30 ساله گذشته اعتراف کردند. در پی کامنت من، ایشان توجیهاتی را ارائه کردند که این مطلب پاسخی به توجیهات ایشان است.
30.07.2009 - 12:10
جلال ایجادی
سی سال پیش در شرایط ناتوانی افکار دمکراسی خواهی و نیروهای دمکراسی خواه، آخوند ها و سیاستمداران شیعه رهبری انقلاب را قبضه کرده وایران از سلطنت مطلقه به ولایت مطلقه انتقال پیدا کرد. سیستم جدید اگرچه جنبه نمادینی از جمهوریت داشت ولی در بنیاد یک قدرت سیاسی مذهبی متکی برخودکامگی ولی فقیه بود. حکمرانان جدید با توجه به تمایلات مردم وافکار عمومی جامعه جهانی و نیز باتوجه به بافت سیاسی گروه های مدعی قدرت، در پی آن برآمدند تا واژه جمهوریت بکار رود و جنبه نمادین رای گیری مطرح شود،
30.07.2009 - 11:10
ارژنگ حاتمی
سخنگوي سازمان هواپيمايي كشور: يکي از علت‌هاي مهم حادثه هواپيماي ايلوشين در مشهد سرعت بيش از حد هواپيما بوده است. (خبرگزاری ایسنا). در همین راستا گروهی از افراد که هویتشان برای ما مشخص و برای خودشان نامشخص است پیش بینی کردند در آینده ای نه چندان دور از این حادثه ی دردناک فیلم هایی ساخته شود. گفتنی است به مانند
29.07.2009 - 19:37
علی سالاری
در نوشتهً پيش ياد آور شدم که در ايران معاصر، هر کودتايي براي ناکام گذاشتن رفرم سياسي از بالا ، انقلابي از پايين را بدنبال آورده است. در دوران قاجار، دول استعماري، بويژه روسها اول شاهان سرسپرده را به کشتن قائم مقام و امير کبير وا داشتند، و آنگاه که با رشد سطح آگاهي و جنبش، کار از دست شاهان نيز بر نمي آمد، در انقلاب مشروطه، بطور مستقيم دخالت کردند و اولين دولت و مجلس برآمده از فرمان مشروطه را بزور و کودتا سرنگون ساختند.
29.07.2009 - 11:10
حسین باستانی
اجازه دهید با هم چند خبر آشنا را که در روزهای چهارم و پنجم مرداد ماه جاری رخ داده اند مرور کنیم: 1- خبرگزاری های رسمی کشور خبر دادند که رییس جمهور وزرای ارشاد و اطلاعات را بر کنار کرده است. 2- رسانه های حامی دولت یادآور شدند که با برکناری دو وزیر، کابینه از حد نصاب می افتد. 3- سایت ریاست جمهوری اعلام که تنها وزیر اطلاعات برکنار شده است. 4- وزیر ارشاد نوشت که ابلاغ نخست رییس جمهور را جدی گرفته و بنابراین به کار خود ادامه نمی دهد.
29.07.2009 - 10:10
بهرام رحمانی
مساله بازگشت اعضای مجاهدین به ایران تحت شرایط معین در چنین شرایطی، موضع گیری رهبری مجاهدین خلق در رابطه با بازگشت اعضای این سازمان در اردوگاه اشرف به ایران، بسیار شگفت انگیز و سیاستی توهم زا است. مریم رجوی، رییس «شورای ملی مقاومت ایران»، با انتشار بیانیه ای نوشته است: «بعضی از اعضای سازمان مجاهدین خلق ایران که در اردوگاه اشرف در عراق سکونت دارند، حاضرند با شرایطی به ایران باز گردند.»
29.07.2009 - 09:10
ناصر مستشار
رژیم اسلامی این روزها هر ندای آزادیخواهی مردم ایران را بنام منافقین سرکوب می کند .اینک رژیم اسلامی در همکاری بادولت دوست ومرید خود در عراق می خواهد ، صحنه های اصلی محاکمه مجاهدین یا بقول خودش منافقین را در ایران برگزار کند تا درس عبرتی برای دیگر مبارزان بشود تا عرصه تلاش گری برای رسیدن به آزادی در ایران برای همیشه به فراموشی سپرده گردد.به هوش باشیم.
28.07.2009 - 18:37
ناهید حسینی
نکته مهم اینکه در طول تاریخ صد ساله ایران همیشه هرکسی خواست خود را مدرن معرفی کند با اعلام اینکه روسری را از سر زن بر میداریم به میدان آمد و یا اینکه خواست خود را مسلمان و با خدا معرفی کند، با شعارحجاب برای زن، برای گرفتن قدرت وارد عرصه رقابت شد. ولی هیچگاه زنان فرصت پیدا نکردند که بگویند ما خودمان چی میخواهیم؟ ولی در این انتخابات اخیر این زنان بودند که مطالباتشان را ارائه دادند و از کاندیداها خواستند که موضع خود را در قبال آن خواسته ها مشخص کنند تا آنها تصمیم بگیرند که به کی رأی بدهند
28.07.2009 - 17:37
رضا حسین بر
روز یکشنبه، ۲۶ ژولای، نامداران عرصه ادبیات، هنر و سیاست در انگلستان در یک پلتفرم مشترک و بینظیر پشتیبانی‌ خود را از مبارزات مردم ایران اعلام داشتند. تا کنون سابقه ندارد که این سازمانها و شخصیت‌ها که از طیف‌های کاملا متفاوت هستند در یک جا جمع شده و پیام‌های مشابهی‌ برای مردم ایران فرستاده باشند
28.07.2009 - 16:37
جمشید طاهری پور
هزاران نفر از ايرانيان برون مرز، دست در دست بشردوستان و آزاديخواهان کشور های ميزبان، در بيش از 110 شهر در شش قاره جهان، با برپا ساختن تظاهرات و تجمع های اعتراضی همآهنگ، به فراخوان روز جهانی اقدام برای حقوق بشر در ايران پاسخ مثبت دادند. اين يک واقعه تاريخی بزرگ در مبارزات ملت ايران برای دموکراسی و برابر حقوقی شهروندی است و با قوت تمام بر اين انديشه مهر تأئيد گذارد که پيکار برای حقوق بشر، پيکاری بدون مرز و عموم بشری است.
28.07.2009 - 09:10
مهناز خزائی
کشور ما روزهای سختی را از سر می گذراند؛ روزهای پر تنش، پر التهاب و پر خشونت. فعالان جنبش زنان همواره در طول سالها تلاش برای تغییر وضعیت زنان، که مقدمه هر تغییر مثبتی در جامعه است، ثابت کرده اند که روشهایی چالشگر اما صلح آمیز و بی خشونت را برگزیده اند. اما امروز گویا روز دیگری است؛ آنان را که سخن از صلح و آرامش و برابری زده اند به جرم آشوب به بند می کشند.
28.07.2009 - 08:10
سعید رضوی فقیه
در ادبيات سياسي رسمي در كشور ما اصطلاح «حق ايران» اصطلاح آشنا، رايج و پربسامدي است. دفاع از تماميت سرزميني حق ايران است. ملي كردن صنعت نفت نيز حق ايران بوده همچنانكه امروز هم برخورداري از فناوري هسته‌اي حق ايران است.
28.07.2009 - 07:10
رهیار شریف
پس از حمایت های دلگرم کننده ی، محمد رضا شجریان شهرام ناظری و فرهاد فخرالدینی اساتید موسیقی ایرانی ساکن در ایران که موجی از امید و دلگرمی همراه موج سبز مردم کرده بود، این بار چهره های موسیقی پاپ که سالهاست جلای وطن کرده و در سرزمینی دیگر سکنی گزیده اند نیز همراه این جنبش مردمی شده اند.
27.07.2009 - 19:37
امروزه ما، با وجود سرکوب کنونی و کشتار تاثر‌انگیز جوانان در تظاهرات، با وجود ضرورت آزادی و رسیدگی به حق و وضعیت اسفناک زندانیان سیاسی کنونی، در درون دولت و مجلس نیز شاهد این تحول گفتمانی هستیم که نمادهایش حضور موسوی، کروبی، رفسنجانی و یا جدل جدید میان بحث مشروعیت و مقبولیت «ولایت فقیه» میان هاشمی، یزدی و دیگران می‌باشد. حتی گروه اصول‌گرایان و یا بخش هواداران آقای احمدی نژاد نیز بخشی از این تحول هستند و ناچار به حرکت و بازی در چهارچوب این بازی نوین هستند.
27.07.2009 - 18:37
کیومرث نویدی
اینترنت و نشریات اینترنتی یکی از بزرگترین دستاوردهایشان نظردهی آزاد کاربران است پای مقاله‌ها، یا به استقلال در ستون ویژۀ نظرخواهی. انتشار یک نشریۀ اینترنتی با یک وبلاگ شخصی فرق دارد. وبلاگ شخصی در حوزۀ خصوصی قرار دارد. مثل دفترچۀ خاطراتی‌ست که نویسنده‌اش آن را در معرض خوانش همگان قرار می‌دهد.
27.07.2009 - 17:37
صدیقه جعفری
سخنان افای احمدی نژاد ، در جمع یاران و در گوشه ای از این خاک ملا زده را حتما شنیده و یا خوانده اید. ایشان در تاریخ سه شنبه 24 نوامبر 2008 و در جمع فرماندهان نیروی مقاومت بسیج و سپاه محمد رسول الله، میگویند: آنها برای اینکه به ظاهر و به دروغ نشان دهند که طرفدار حقوق بشر هستند در کشوری مانند کشور ما وقتی پای یک گربه زیر کامیون شهرداری می رود، صدها قطعنامه حقوق بشری صادر می کنند............ کسی که به ما نپریده بود کلاغه، ورپریده بود
27.07.2009 - 17:12
یونس شاملی
این روزها بحث بر سر شعار مرگ بر روسیه که در اعتراضات خیابانی در تهران بر زبان مردم جاری شده به خارج از ایران نیز کشیده شده است. علت اساسی شعارهای اعتراضی علیه روسیه در شرایط کنونی به رسمیت شناختن احمدی نژاد به عنوان رئیس جمهور منتخب مردم ایران است. اما بخشاً ریشه های این نارضایتی مردم از روسیه را بایستی در سیاستهای حمایتی آن کشور از استبداد مذهبی حاکم دانست.
27.07.2009 - 16:37
اگر آقای داريوش اقبالی بعنوان يک شهروند عادی درباره آقای اکبر گنجي نظر داده بود و يا اگر بحثي خصوصي با ايشان داشت من اين مقاله را نمي نوشتم. اگر هم آقاي اقبالي درباره هنر و موسيقي ايراني نظر داده بود بازهم من حرفي نداشتم که اينجا بنويسم چون تخصص من نيست. اما آقاي اقبالي بمثابه يک تحليلگر سياسي حرکت آقاي اکبر گنجي در اعتصاب غداي نيويورک را مورد قضاوت قرار داده اند و فعاليت سياسي آقاي گنجي را اقدامي خود محورانه و ضد وحدت خواهي ارزيابي کرده اند
27.07.2009 - 16:18
بهروز ستوده
طرح شعارهائی علیه روسیه وچین در تظاهرات مردم ، که البته خاطر پاره ای از روشنفکرنمایان ما را آزرده کرده است ( همان روشنفکرنمایانی که تا فروپاشی اردوگاه و کعبه آمال شان ، مصرف بنجل های روسی و چینی را به جمهوری اسلامی توصیه می کردند تا از آن راه به منافع امپریالیسم جهانی ضربه وارد سازند و الحق که بیت رهبری نیز به توصیه آن دسته از روشنفکرنماهای وطن فروش خوب عمل نمود و ایران را تا آنجا که می توانست به حلقوم روس و چین فرو برد) و امروز وقتی که جوانان ایران در خیابانهای تهران علیه روس وچین...
27.07.2009 - 16:18
رضا حسین بر
آینده به آنهایی تعلق دارد که اکنون خود را میسازند. مردمی که از اکنون خود بستوه رسیده اند در حال ساختن فردایی هستند که به امروز هیچ شباهتی نداشته باشد. آنچه دارد پیش میاید این است که مردم خود، خود را بسازند، سرنوشت خود را خود تعیین کنند و از نظامی دور شوند که این امکانات را از آنها گرفته است. به این امید است که برخاسته اند؛ جان خود را در دست گرفته تا زندگی بهتر بسازند.
27.07.2009 - 11:10
محمد حسین یحیایی
بیش از سه دهه پیش ایرانیان ستم دیده از استبداد در آرزوی آزادی به پا خواستند و با انقلابی که توده های مردمی از اقشار مختلف در آن شرکت داشتند به نظام شاهنشاهی که آمیخته ای از قدرت نظامی، استبداد و دیکتاتوری بود پایان دادند. ولی آرزوی دمکراسی آنان بر آورده نشد، زیرا کمبود نهاد های مدنی که حاصل سال ها استبداد بود، مانع از نهادینه شدن دمکراسی در کشور شد
27.07.2009 - 10:10
ناصر مستشار
بعضی گرو هها وشخصیت های سیاسی ، باردیگر مانند گذشته می خواهند حرکت پاک مردم ایران را به نفع خود مصادر نمایند. آنها درراه نا پسند خود هیچ موفقیتی بدست نخواهند آورد اما شاید باعث شکست مردم خواهند شد. درپایان زمستان سرد و طولانی ،هنگام آغاز بهار در پرتو تابش خورشید درخشان و گرما بخش ، رویش هر گونه گیاهی چه مفید و چه زهرآگین امکانپذیر است.
27.07.2009 - 09:10
حسین آرین
ما دو شرکت هواپيمايی داريم، هواپيمايی «هما» و «آسمان» که تأسيسات تعمير و راه‌اندازی خود را دارند و به ساير شرکت‌ها نيز سرويس می‌دهند. ولی يادمان باشد وقتی ناوگان هوايی فرسوده است احتياج به سرويس‌های بيشتری دارد که بعضی از آنها در داخل کشور مقدور نيست و ما مجبوريم آنها را به خارج از کشور بفرستيم به خصوص در مورد هواپيماهای روسی که در بازار ايران شناخته شده نيست.
26.07.2009 - 09:10
شاهرخ شهرابی
آزادی و دموکراسی شاید به تعبیری بیشترین واژه هایی باشند که در حیطه نظام سیاسی در کشور های در حال توسعه با فضای سیاسی کنترل شده و محافظه کارانه به کار برده می شوند. مفاهیمی که غالباً دست مایه سیاست مداران برای جلب توجه آرا مردم در محیط های به نسبت بازتر و شعار اصلی مبارزان سیاسی در نظام های سیاسی بسته تر می می باشند.
26.07.2009 - 08:10
کوروش اعتمادی
جمهوری اسلامی بمثابه حکومتی الهی برگرفته شده از فقه شیعه، تحت رهبریت ولایت مطلقه فقیه، واسطه خدا با مردم اما پاسخگو ومسئول دربرابر خدا نه مردم، نه تنها تهدیدی جدی علیه مدنیت و حق شهروندی در کشور ما است بلکه این حاکمیت با پیشبرد سیاستی آتش افروزانه در منطقه، حمایت معنوی و مادی از تروریسم اسلامی و پیشبرد پروژه تولید سلاحهای کشتار جمعی خاورمیانه را وارد فازی از بحران اما بسیار مهلک کرده است.
25.07.2009 - 19:37
نصرت شاد
هایدگر و انگلس ، یکی سکولار،دیگری آته ایست .انگلس ،فیلسوف آلمانی،تئوریسین سوسیالیسم،اقتصاددان،ژورنالیست،ورهبرکارگری،خالق آثاری پیرامون سوسیالیسم علمی است.اوازجمله پایه گذاران سوسیالیسم ویکی از تئوریسین های کمونیسم علمی یعنی مارکسیسم بود. افکارهایدگرتحت تاثیرفلسفه هستی گرایی ارسطو،ترکیبی ازعناصرارسطویی وارزشهای نیچه ای هستند.اوبراثرشوک ناشی ازمطالعه بعضی ازآثارنیچه وکیرکگارد،ازدین فاصله گرفت وبعنوان یک خداشناس مرتد سراغ فلسفه رفت