رفتن به محتوای اصلی

آوریل 2009

30.04.2009 - 21:36
حسن نایب هاشم
از آغاز ۱۱ ارديبهشت ۱۳۸۸ تا پايان روز انتخابات دورۀ دهم رياست جمهوری در اعتراض به دستگيری های خودسرانه و شکنجه مستمر زندانيان، احکام سنگسار، اعدام کودکان و اعدام های پرشمار بزرگسالان، در حمايت از همه زندانيان سياسی و ديگر مقاومت کنندگان در برابر انتخابات مديريت شده رياست جمهوری
30.04.2009 - 16:57
حبیب آذرسینا
درست است که آذربایجانی‌ها در جامعه‌ی ایرانی ادغام شده‌اند و بعد از فارس‌ها دومین قوم حاکم در ایران به شمار می‌روند، ولی وقتی پای حقوق فرهنگی به میان می‌آید، آنها از همان مسایلی رنج می‌برند که درد مشترک بیشتر اقوام غیرفارس است. آنان هم مانند کردها، عرب‌ها، بلوچ‌ها و ترکمن‌ها ده‌ها سال است که برای دستیابی به حقوق مساوی مبارزه کرده‌اند و این مبارزه هنوز هم ادامه دارد. یکی از ویژگی‌های مبارزه آذربایجانی‌ها، به‌کارگیری روش‌های مسالمت‌آمیزاز سوی آنهاست.
30.04.2009 - 15:57
سوابق كانديداهاي رژيم تهران كه خودشان را براي رياست جمهوري آماده مي كنند بطور خلاصه با هم مرور میکنیم. 1 ) محمود احمدی نژاد 2 ) محسن رضایی 3 ) مهدی کروبی 4) میرحسین موسوی
30.04.2009 - 14:57
کاملیا انتخابی فرد
حقوق شهروندی یعنی اینکه کودکان بزهکار مورد تربیت صحیح و رافت اسلامی قرار بگیرند تا انسانیت و صفات پسندیده آنها متبلور شود. گرفتن حق حیات و رشد از فردی که هنوز کودک نامیده می شود،چه تاثیری بر روی جامعه و اصلاح بزهکاری می تواند بگذارد؟
29.04.2009 - 19:57
علی ملیحی
جهانگردان و بازرگانان آلماني که به ايران مسافرت مي‌کنند،معمولا با رفتاري عجيب از سوي ايرانياني مواجه مي‌شوند که بعد از گذشت 65 سال از مرگ هيتلر و بدون اطلاع از نفرت و بدنامي پيشوا در ميان آلماني‌ها، از قدرت و هيبت نازي‌ها و هيتلر با آنان سخن مي‌گويند.
29.04.2009 - 18:57
حمید احمدی
در دهه۱۹۵۰ با آغاز «جنگ سرد عربى» كه ايران هم درگير مسائل خاورميانه شد، تهاجم جريان راديكال پان عرب كه «عبدالناصر» و تندتر از او، حزب بعث سردمدار آن بود، عليه ايران شروع شد و بحث تغيير نام خليج فارس به خليج عربى از سوى كنگره حقوقدانان اتحاديه عرب و همزمان بحث خوزستان به عنوان «استان عربستان» مطرح شد. بعدها با پيروزى انقلاب اسلامى در ايران، اين قضيه تداوم پيدا كرد و بحث جديدى تحت عنوان «بلوچستان ديار العرب» شروع شد و از بعضى از روشنفكران كه به جريانهاى پان عربى وابسته بودند
29.04.2009 - 13:29
بهروز ستوده
برای دستگیری و محکومیت رکسانا صابری در بی دادگاه اسلامی به جرم مسخره ی جاسوسی ، از اتحادیه اروپا و رئیس جمهور امریکا گرفته تا دهها موسسه خبررسانی جهانی و مطبوعاتی و محافل و شخصیت ها و نهاد های حقوق بشری در سرتاسر جهان لب به اعتراض گشوده و آزادی فوری اورا از جمهوری اسلامی درخواست کرده اند و بدون تردید حکومت جهل و جنایت چاره ای نخواهد داشت که دربرابر این موج دفاعی وسیع ، رکسانا صابری را آزاد نماید که البته این امر به منزله یک موفقیت و پیروزی برای جنبش ملی حقوق بشری مردم ایران خواهد بود ولی...
29.04.2009 - 11:31
حسین باقرزاده
با توجه به این كه جمهوری اسلامی ایران همه ساله چندین كودك بزهكار را به كام مرگ می‌فرستد و هم‌اكنون بیش از یك سد نفر به دلیل جنایاتی كه احیانا در سن زیر ۱۸ سال مرتكب شده‌اند در صف اعدام قرار دارند، اقداماتی از این قبیل در فاصله فقط یكی ‌دو هفته قابل توجه است.
29.04.2009 - 07:12
یاور استوار
خبر بسیار ساده است. در «جهان ورزش» شماره¬ی 443 می¬خوانیم که:بدلیل نام خلیج فارس در مسابقات کشورهای اسلامی عرب¬ها به ایران نمی¬آیند. ودر ادامه¬ی خبر این که کمیته¬ی عربستانی نظارت بر بازی¬های همبستگی کشورهای اسلامی که قرار است در ایران برگزار شود ، در ایران، بگونه¬ای تهدیدآمیزاز ایران خواست که بجای نام باستانی خلیج فارس از نامِ جعلی خلیج عربی استفاده گردد و در غیر این صورت کشورهای اسلامی که عمدتا عرب هستند در این بازی¬ها شرکت نخواهند کرد!
28.04.2009 - 19:57
کیوان صمیمی
بعضي مي‌گفتيم ‏رأًي ندهيم، برخي مي‌گفتند آن وقتها هم كه رأي نداديد به كجا رسيديم، عده‌اي مي‌گفتند شماهايي كه رأي داديد به چه ‏رسيديد، كساني مي‌گفتند رئيس‌جمهور يك تداركاتچي بيشتر نيست، ديگراني مي‌گفتند بين بد و بدتر بايد بد را ‏انتخاب كرد، تعدادي پاسخ مي‌دادند اگر ما به بد رأي بدهيم ولي بدتر از صندوق بيرون آمد چه بايد کرد؟ به هر ‏حال در جلساتي كه بود بحث‌هاي زيادي شد و بالاخره به اين نتيجه رسيديم مستقل از اينكه رأي مي‌دهيم يا نه، بايد ‏از شخص‌محوري فاصله بگيريم و به طرف مطالبه محوري برويم.
28.04.2009 - 18:57
علیرضا جباری
مطالبه محوری نه گفتمانی مستقل است و نه بی پيوند با گفتمان اصلاحات يا انقلاب؛ اما پيوند اين گفتمان با روند اصلاحات يا انقلاب به اين پيش شرط وابسته است که گفتمان اجتماعی با تفاهم يا احساس ضرورت پيشبرد گفتمان سازنده ميان همه ی نيروهای محرک تحول اجتماعی به پيش برده شود يا برپايه ی دشمن خويی، ناهمسازی و آشتی ناپذيری اين نيروها با يکديگر. در حالت نخست، بی ترديد رهيافت گفتمان مطالبه محور با روند اصلاحات گره می خورد و در حالت دوم با انقلاب.
28.04.2009 - 18:32
کامنت های جالب و خواندنی
همان طور که منشور کورش، سقف لازم براي دوران شکوفايي تمدن ايراني فراهم مي کرد. اعتقاد و بکارگيري دستاوردهاي تعالي بخش دوران مدرن مثل حقوق برابر شهروندي، حقوق بشر و دموکراسي سقف لازم بر بناي هويت تاريخي هر جامعهً پيشرو مي باشند. حال آيا جنس ادعاي وطن دوستي کسي که به همان پايه ها دلخوش کرده و از اين سقف غافل باشد مي توان اعتباري بيش از دوستي خاله خرسه قائل بود. اگر به اين سقف مدرن ايمان داريد، آنگاه لابد به نظام شاهنشاهيي دل بسته ايد که...
28.04.2009 - 17:57
کورش عرفانی
بنابراین الگوی دستیابی به دمکراسی بر اساس نوین سازی و صنعتی شدن، جامعه را به دو مقوله تقسیم بندی می کند: برنده ها و بازنده ها. برنده ها به طور مشخص طبقه ی برتر و طبقه ی متوسط هستند و بازنده ها طبقه ی کارگر و نیز قشرهای محروم مادون طبقه ی کارگر مانند حاشیه نشین ها و ...
28.04.2009 - 16:57
زینت میرهاشمی
جمهوری اسلامی در سال اخیر بیشترین واردات کالا به ایران طی سالهای گذشته را به خود اختصاص داد است. خدمتگزاران سینه چاک نئولیبرالیسم، قبل از عضویت در سازمان تجارت جهانی، خوش خدمتی خود را به نمایش گذاشته اند. بسیاری از واحدهای تولیدی در اثر تفاوت هزینه تولید در داخل و قیمت کالای وارداتی، از گردونه تولید خارج شده اند. دستاورد این سیاستها، گسترش بیکاری، رانده شدن تعداد بیشتری از مزدبگیران به زیر خط فقر و پیامدهای ناهنجار آن بر وضعیت معاشی و اجتماعی است.
28.04.2009 - 15:57
احمد زیدآبادی
بنابراين، براي گمانه‌زني در مورد ميزان راي هر يك از كانديداهاي رياست جمهوري، من ارزيابي شخصي‌ام را به نتايج نظرسنجي‌هاي پشت پرده ترجيح مي‌دهم و براساس آن تحليل مي‌كنم. طبق ارزيابي من، آقاي احمدي‌نژاد به خلاف تصور بسياري از اصلاح‌طلبان، وضعيت بسيار ناگواري در بين راي دهندگان ايراني دارد و از اين جهت تنها يك «معجزه» مي‌تواند سبب انتخاب دوباره او به رياست جمهوري شود.
28.04.2009 - 14:57
سعی در جهت انتقال مالکيت سازمان‌های اقتصادی وابسته به نهادها، بنيادهای بزرگ اقتصادیِ غير دولتیِ وابسته به حکومت، و شرکت‌هايی که به طريق رانتی به برخی مسوولان واگذار شده (شرکتهای شبه دولتی – خصوصی) به بخش عمومی و مردم، با نظارت مردمی.
28.04.2009 - 10:16
کیخسرو آرش گرگین
تا به امروز میان میهن پرستان شک و شبهه وجود داشت که آیا آقای توکلی یک تجزیه طلب حرفه ای ست و یا اینکه مردی ساده لوح و زودباور است و البته به میزان نه چندان اندکی نیز جویای نام و آوازه، که مجموعه ای از این ها باعث شده است تا به دشمنان حرفه ای ایران و ایرانی این امکان را بدهد که هر چه دل شان می کشد در تحقیر و توهین و دامن زدن به نژاد پرستی و انسان ستیزی بگویند. امروز اما، با شرکت مستقیم ایشان در اتحادیه ی اروپا، و سخنرانی کردن در کنار تجزیه طلبان سوگند خورده و نامدار و بی نام...
27.04.2009 - 19:57
آخرین کتاب دکتر علمداری با عنوان چرا اصلاحات شکست خورد: نقدی بر عمکرد هشت ساله اصلاح طلبان در ایران 1376-1385 در خرداد ماه 87 (می 2008) انتشار یافته است. این کتاب مجموعه مقالات این جامعه شناس ایرانی در خصوص دلایل شکست اصلاحات ایرانی از دوم خرداد 76 تا سال 85 است.
27.04.2009 - 18:57
ما، گروهی از زنان و مردان ایرانی هستیم که در عرصه های مختلف صنفی، مطبوعاتی، سازمان های غیردولتی، احزاب و کمپین های مختلف، طی سالیان گذشته راه های گوناگونی را برای تحقق خواسته ها و مطالبات زنان پیموده ایم. امروز مصمم شده ایم، به منظور ارائه بخشی از مطالبات زنان سرزمین مان، با بهره گیری از فضای انتخاباتی، گردهم بیاییم و درخواست های بخشی از جامعه زنان ایران را به این طریق یکپارچه و یک صدا سازیم، تا شاید از برکت این هم صدایی و اتحاد بتوانیم بر مسئولان کشور تاثیر گذاریم.
27.04.2009 - 18:32
کامنت های جالب و خواندنی
. کشوری که رئیس جمهورش احمقی نژاد؛ رهبرش ملای ریاکار باشد و سلام مردمان کوچه ویازارش« بی طمع » نیست و ایرانی که در آن، برادر سر بردار را کلاه می گذارد و مردمی که در یک کلام فاقد ارزش های اخلاقی شده اند و احزاب اپوزیسیون اش در دنیای دیجتالی مهارتی عجیبی در صدا خفه کنی دارد . آری جان ات را می گیرند مبادا تو حرفت را بزنی !شما در مقاله فوق که شامل 18 صفحه و 8089 کمله و 184 پاراگراف و 484 خط ، حتی یک کلمه در نقد گذشته و حال ایران ننوشته اید...
27.04.2009 - 17:57
احمد طباطبایی
این نظام سردارش میلیاردر شده است و بعدبه سمت وزارت کشور رسیده و در پی پیداکردن پول انتخابات ریئسش در راه خانهءهمسایگان عرب آبروی ایرانیان را به تمسخر گرفته است و تمام زندگی اش از راه دروغ و فساد و جنایت چنین رنگین شده بعدآقایان در وزارت اطلاعات، اطلاعات سپاه، قوهء قضاییه همگی کور شده اند واز دیدن این فیل به این بزرگی عاجزمانده اند آنوقت می خواهند مردم را باجرم سیاسی به وحشت بی اندازند.
27.04.2009 - 14:18
فرهنگ گفتگو
در حالی که اپوزیسیون خارج از کشور موضوع انتخابات را تکراری و بی حاصل می نامند ولی برخی از صاحب نظران سیاسی داخل کشور بر این عقیده هستند که« انتخابات ریاست جمهوری» انتخاباتي سرنوشت ساز می باشد ؛از این رو بجای تحریم و یا شرکت به گفتمان مطالبه محور رو اورده اند ؛ از این رو اتاق فرهنگ گفتگو تا آستانه انتخابات برنامه های ویژه ای را تدارک خواهد دید . فعالان سیاسی که مایل به شرکت و سخنرانی پیرامون انتخابات در اتاق فرهنگ گفتگو هستند می توانند با ما تماس گرفته تا ترتیب شرکت آنان داده شود .
27.04.2009 - 07:12
حمید تقوایی
مردم آزاده ایران! در اول مه به خیابانها بیائید، روز جهانی کارگر را در همه شهرها جشن بگیرید و علیه تبعیض و بیحقوقی علیه فقر و استثمار، علیه آپارتاید جنسی و علیه اعدام و سنگسار و علیه تمام مصائبی که حکومت فاسد و جانی جمهوری اسلامی سی سال است به جامعه تحمیل کرده است فریاد اعتراض خود را بلند کنید. بگذار در اول مه امسال مردم ایران نماینده و پیشرو و پیشگام مردم متمدن دنیا علیه منجلاب سرمایه داری باشند!
26.04.2009 - 19:57
اردوان روزبه
با این‌که دولت در قانون اساسی در ماده‌ی ۱۵ به تمام اقوام حق یادگیری به زبان خودشان را داده، ولی ما در کتاب‌های درسی حتا یک درس هم به هیچ زبانی به غیر از فارسی نداریم. هم‌چنین در توهین‌هایی که در رسانه‌ها علیه آذربایجانی‌ها می‌شود ـ می‌دانید که تمام این رسانه‌‌ها کنترل می‌شود و هیچ چیزی بدون دیدن این‌ها بیرون نمی‌رود ـ ولی به کرات فیلم‌های تحقیرآمیزی علیه آذربایجانی‌ها می‌بینیم.
26.04.2009 - 17:57
علی سالاری
مقاومت و مبارزه عليه رژيم، يعني مبارزه براي رفع همهً تبعيضات جنسي، قومي، مذهبي و ايدئولوژيک، براي سکولاريته و جدايي دين از دولت، و براي دموکراسي و حقوق بشر. مبارزه براي تساوي حقوق شهروندان ايران، با هر تعلق قومي، عقيدتي و مذهبي، از مبارزه براي دموکراسي و سکولاريته جدايي نا پذير است. طي دو قرن گذشته، دسيسه هاي استعماري بويژه روس و انگليس در پي دامن زدن به مسائل قومي براي به تعويق انداختن پروژهً استقلال، حاکميت ملي و دموکراسي در ايران بوده اند.
26.04.2009 - 17:47
کیخسرو آرش گرگین
. باری، «آشتی تمدنی» اما، صرفا به یک «خرد سنجشگر» نمی تواند استوار باشد. امروز، خرد سنجشگری که به یک «خرد ارتباطی» فرانروئیده باشد، توان برامدن از بازگشایی گره های تاریخی تمدن ما ندارد. ارتباطی که بنا بر تعریف می باید دو سوی داشته باشد: ارتباط با درون، و ارتباط با بیرون. به دیگر سخن، ما بی یک گفت و گوی مبتنی بر خرد سنجشگر با درون خود، یعنی با درون تمدنی خود، نمی توانیم به یک ارتباط و پیوند خردمندانه با بیرون از خود و تمدن خود دست یابیم. ناوابسته به ابزارها اما، آشتی تمدنی چیست؟
25.04.2009 - 22:57
ما، بخشی از جنبش زنان ایران، به عنوان کنشگران جامعه‌ی مدنی در عرصه‌های گوناگون مصمم شده‌ایم، به منظور ارائه‌ی بخشی از مطالبات خود و زنان سرزمین‌مان، با بهره گیری از فضای انتخاباتی، ائتلاف دیگری را شکل دهیم.
25.04.2009 - 20:24
گلمراد مرادی
مسئله ایست مهم که گاهی باید با عزیزان در میان بگذاریم. شرط اول باهم ارتباط داشتن و دوست بودن آن است که بهم اعتماد کنیم. فکر می کنم انسانها در اعتماد بهم است که قبول مسئولیت سنگین می کنند. اگر این اعتماد نباشد، هیچ کسی حاضر نیست هیچ مسئولیتی را بعهده خود بگیرد. شما به هیئت بر گزار کننده اردو ی سالانه ریژاو اعتماد می کنید و...
25.04.2009 - 19:57
حمید احمدی
آقاى دكتر! به اعتقاد شما اصولاً ما در ايران مشكلات قومى داريم؟ پاره اى مسائل هست اما در باره آن بسيار اغراق آميز و در آن گمراه نمايى شده است.ما در ايران پراكندگى مذهبى و لهجه اى-زبانى داريم، اما در طول تاريخ اين ها در زير يك چتر گسترده اى به نام «ايران» ، فرهنگ ايران،ميراث سياسى و تاريخ و سرزمين ايران گرد هم آمده و ما را از جوامع ديگرى مثل يوگسلاوى، شوروى، عراق، پاكستان و تركيه متمايز كرده است. در واقع پايه هاى اصلى عناصر سازنده «ملت» در ايران قوى تربوده و هست .
25.04.2009 - 18:57
فیروز نجومی
به راستی با وجود ولایت فقیه چه نیازی ست به گزینش ریاست جمهوری؟ آیا تحمیل هزینه سنگین انتخابات بر مردم در حالیکه یک حاکم مطلق، واقعی و نهایی حضور دارد و همچون خدا بر سر زمین ایران حکومت میکند، خود نوعی ستم نیست، نوعی اجحاف و تجاوز به ملت نیست؟
25.04.2009 - 18:32
کامنت های جالب و خواندنی
بررسي آقاي کشگر هم سطحي و هم جانبدارانه است. روياي رسيدن به حاکميت در شيعه از زمان خلفاي راشدين، بويژه بعد از حضرت علي وجود داشته است. ايدهً حکومت اسلامي و اجراي احکام اسلام هم بويژه از دوران سلجوقيان که خواجه نظام الملک مدارس را به آموختن تنها دروس مذهبي واداشت، در ميان علماي مذهبي رواج يافت و بويژه در دوران خلافت عثماني پي گرفته شد. اينکه در ايران تا زمان انقلاب اسلامي حکومت ديني و شرعي و فقهي روي کار نيامد، عاملش تجدد نبود، بلکه...
25.04.2009 - 17:57
کاملیا انتخابی فرد
در سی امین سالگرد تاسیس سپاه پاسداران، شاید دادن آماری از این دخل و خرجها به مردم و اهدای کمکی چند صد هزار دلاری توسط سپاه به بخشهای تولیدی و اقتصادی کشور، خبر کاندیداتوری آقای رضایی را شیرینتر و جذابتر می کرد!
25.04.2009 - 16:57
از نگاه چپ و سایر نیروهای دمکراسیخواه کشورمان تمامی تلاششان را برای حفظ یک پارچگی ایران، نه از منظر شونیستی و پان ایرانیستی، بلکه از منظر انسان دوستی و اهمیت سرنوشت تمامی ایرانیان باید انجام بدهند. درست تفاوت یک چپ دمکرات و میهن دوست با یک پان ایرانیست و ناسیونال-شونیست برای حفظ ایران در این است. عشق ما به ایران بخاطر مردمان آن است، اما پرستش ایران برای پان ایرانیستها و ناسیونالیستهای رنگارنگ برای خاک آن است.
25.04.2009 - 14:57
ژاله توکلی کاندیدای پارلمان اروپا که در تاریخ هفتم ژوئن 2009 از طرف جبهه مردمی منتقدین موسوم به N کاندید شده است ؛ او به تازگی از دانشگاه RUC درر شته مدیریت و توسعه بین الملی فارغ التحصیل شده است و تز او در باره جنبش های نیمه علنی در ایران بوده است ؛ ژاله برای تهیه تز خود مدتی را در ایران زندگی کرد و با NGO ها و دانشجویان ایران تماس نزدیکی بر قرار کرده بود و فیلمی هم در باره ایران تهیه کرده است که بزودی در تلویزینهای اروپایی نمایش داده خواهدشد.
25.04.2009 - 14:18
ايران امروز از ديرباز تاكنون جايگاه اقوامي بوده است كه هر يك برغم ظرفيت و توانايي خود سهم عمده اي در اعتلا و شكوفايي آن داشته اند در اين راستا سهم كردها بعنوان صاحبان كهن اين سرزمين و بخشي از جامعه امروز ايران بر هيچ وجدان منصفي پوشيده نيست اما آنچه كه سالهاست بر اين صاحبخانه غريب رفته است تبعيض در توزيع قدرت،ثروت و منزلت بوسيله تفكراتي است كه در برهه هاي زماني مختلف بر بخشهاي حساسي از مديريت كلان اين كشور دست يازديده اند و...
25.04.2009 - 13:12
ناصر اعتمادی
کشورهای اروپایی که سخت نگران از حملۀ اسرائیل به ایران هستند و آن را نوعی فاجعه ارزیابی می کنند، خواسته اند مذاکره با تهران را هر چه سریعتر از سر بگیرند. قرار است دوشنبه، اتحادیۀ اروپا رسماً از ایران بخواهد که فرصت پیش آمده در سیاست گشایش و گفتگو دولت باراک اوباما را از دست ندهد و هر چه سریعتر راه مذاکره و سازش را با غرب در پیش بگیرد