رفتن به محتوای اصلی

فوریه 2009

28.02.2009 - 21:08
کوروش اعتمادی
با توجه به مفاهیم گوناگونی که از سکولاریسم ارائه داده میشود میتوانیم به یک تعریف عام ومشخص از سکولاریسم دست یابیم بدین معنا یک دولت مدرن و دمکراتیک که چند گانگی مذهب در جامعه را تأیید میکند میبایست هر گونه دین دولتی را نفی کند. چرا که یک دولت مذهبی یک دولت غیردمکراتیک است که شهروندان خود را با پیوستگی به دین رسمی تعریف و شناسایی میکند. این بدین معنا است دیگر شهروندان متعلق به ادیان دیگر فاقد حقوق برابر اجتماعی و سیاسی در مقابل شهروندانی که باورمند به دین رسمی هستند
28.02.2009 - 19:57
کامران بهنیا
انرژی هسته ای در ایران در هیچ صورتی اقتصادی نیست و نتایج پژوهش در زمینه صنعت هسته ای بسیار محدود و کم ارزش بوده و آنرا میتوان با پرداخت ارز اندکی بدست آورد. ارز حاصل از صادرات نفت و گاز محدود بوده و عقلانی نیست برای تولید برق آنرا هدر داده و کشور را نیز از نظر سیاسی و تکنولژیکی وابسته به کشورهای خارجی کرد.
28.02.2009 - 18:57
مهمونی می دیم اونهایی که دوست داریم و نداریم رو دعوت می کنیم. یواشکی به لباسای اونهایی که دوست نداریم می خندیم. بعد که رفتند با دوستهای خودمونیمون می شینیم به حرفهاشون می خندیم! توی مهمونی واسه همدیگه جوک ترکی می گیم! جوک لری می گیم! اصفهانی ها رو مسخره می کنیم.. می گیم کاشونی ها ترسواند! رشتی ها بی غیرتند! کردها خرمتعصب هستند! آبادانی ها لاف می زنند! پایین شهریها رو آدم حساب نمی کنیم! مرز بین پایین شهر و بالای شهر رو هم خودمون تعیین می کنیم! اونها که از قلهک پایینتر رو قبول ندارند شیک ترند!
28.02.2009 - 17:57
دولت نهم همچنان از تعیین خط فقر امتناع می‌کند. گزارش‌های غیر رسمی و بررسی‌هایی که از سوی کارشناسان ارائه شده نشان می‌دهد جامعه‌ی ایران سال آینده فقیرتر خواهد شد. حذف یا کاهش یارانه‌ی کالاهای ضروری نیز فقر را تشدید خواهد کرد. طرح‌های دولت برای آنچه گسترش عدالت از طریق هدفمند کردن یارانه‌ها خوانده می‌شود در مجلس با انتقادهای فراوانی روبروست. بررسی لایحه بودجه به دلیل همین انتقادها به تعویق افتاده است.
28.02.2009 - 16:57
حمیدرضا خادم
به باور من هیچگونه افق روشنی در اینکه در انتخابات دهم شانسی برای ریاست جمهوری مجدد خاتمی وجود داشته باشد ، نیست و ایشان وارد بازی سوخته ای شده اند که تنها بازار انتخابات را به نفع نظام داغتر می نماید مگر اینکه تا زمان انتخابات تحولات بزرگ وخاصی رخ دهد
28.02.2009 - 14:57
دفتر تحکیم وحدت و دانشجویان سوسیالیست دانشگاه پلی تکنیک، با انتشار دو بیانیه جداگانه دیدگاه های خود را درباره ی حوادث اخیر دانشگاه پلی تکنیک اعلام کرده اند. همچنین سایت «خبرنامه امیرکبیر» که نقش بسیار مهمی در انتشار اخبار هجوم گروههای فشار و بسیجی ها به دانشگاه داشت، مورد حمله هکرها قرار گرفته است و در حال حاضر خارج از دسترس می باشد.
28.02.2009 - 13:57
حمید اسدیان (کاظم مصطفوی)
حسین فدايي در مصاحبه خود فاش مي‌كند كه در دهة60 از بازجويان بند209 اوين بوده است. علاوه برآن تعدادي از همدستان خود را نيز لو مي‌دهد. براي شناخت دقيقتر شخصيت يك شكنجه‌گر نظام آخوندي كه بعدها نماينده مجلس شده و بركرسي بسياري مسئوليتهاي ديگر تكينه زده است بد نيست مصاحبه او را مرور كنيم:
28.02.2009 - 13:56
دفتر تحکیم وحدت و دانشجویان سوسیالیست دانشگاه پلی تکنیک، با انتشار دو بیانیه جداگانه دیدگاه های خود را درباره ی حوادث اخیر دانشگاه پلی تکنیک اعلام کرده اند. همچنین سایت «خبرنامه امیرکبیر» که نقش بسیار مهمی در انتشار اخبار هجوم گروههای فشار و بسیجی ها به دانشگاه داشت، مورد حمله هکرها قرار گرفته است و در حال حاضر خارج از دسترس می باشد.
28.02.2009 - 13:18
کامنت های جالب و خواندنی
ما تجربه سی ساله ای را در پیش روی خود داریم و از جهمنی که آخوندهابنام دین و مذهب در این کشور ساخته اند کاملا با اطلاع هستیم ولی در پرسش گالوپ نقش مذهب در زندگی فرد ی بود ؛ همانطور که در جامعه سکولار امریکا ، نقش مذهب برای امریکایی ها بسیار بیشتر از اروپاست و اختلاف چندان زیادی با کشورهای خاورمیانه ای ندارد؛ بنابراین نقش مذهب در زندگی اجتماعی با بنیادگرایی دینی کاملا متفاوت اند.در حالی که 85 در صد اختراعات جهان در امریکا به ثبت رسیده است و علم و تحصیل حرف نخست را در این کشور می زند
28.02.2009 - 07:12
شهرام میریان
اتحایه اروپا خود را برای تقویت سیاست تازه آمریکا در قبال ایران آماده می‌کند. آنگونه که دیپلمات‌های اروپایی می‌گویند آلمان، فرانسه و انگلستان که جزو کشورهای موسوم به ۵+۱ هستند، تحریم‌های شدیدتری علیه ایران آماده کرده‌اند تا با به‌کار بستن آنها، ایران در مورد مسئله اتمی‌اش وادار به نرمش شود.
27.02.2009 - 20:53
دانشگاه امیر کبیر مورد خشم و غضب دیکتاتور زمانه قرار می گیرد، ولی باز مانند 18 تیر، این فرزندان غیور میهنمان ، در برابر هحوم وحشیانه آنها با دست خالی ولی با ایمانی پولادین، دلاورانه از حریم دانشگاه و نام پُر افتخار خود دفاع می کنند .
27.02.2009 - 13:18
گالوپ در این نظرسنجی از مخاطبان پرسیده است: « آیا مذهب نقش مهمی در زندگی روزانه شما دارد؟» در این میان 83 درصد پاسخگویان در ایران به این سئوال جواب مثبت دادند و از این رو ایران در بررسی گالوپ در زمره یکی از مذهبی ترین کشورهای جهان قرار گرفته است.
27.02.2009 - 10:56
کامنت های جالب و خواندنی
در این خبر آمده است: کانون (منظور کانون نویسندگان ایران است) عضو انجمن جهانی قلم است. این نادرست است. اساسا هیچ نهاد حقوقی ای نمی تواند عضو پن بین الملل شود. این نویسندگان هستند که عضو پن می شوند و همزمان واحد ملی را به وجود می آورند. انجمن ایرانی قلم (در تبعید) تشکیل شده است و من امیدوارم هم وندان گرامی من در این انجمن،در نهایت، مرز میان این انجمن و کانون نویسندگان در تبعید را دریابند و رعایت کنند. به نظر من هر نویسنده ایرانی چه در ایران باشد و چه در تبعید می تواند و باید...
27.02.2009 - 07:12
میترا شجاعی
روز پنج‌شنبه هشتم اسفند ماه جلسه فراگیر اصول‌گرایان برای تعیین نامزد مورد حمایت این گروه تشکیل شد. اخبار منتشر شده در رسانه‌های وابسته به این گروه نشان از بروز اختلاف‌بر سر کاندیداتوری احمدی‌نژاد دارد. حدود دو هفته پیش جلسه مشترک شورای مرکزی جبهه پیروان خط امام و رهبری با حضور محمود احمدی‌نژاد برگزار شد. به گفته غفوری‌فرد، عضو شورای مرکزی جامعه مهندسین، این جلسه به کشمکش بین احمدی‌نژاد و حاضران بدل شد به طوری که احمدی‌نژاد این جلسه را به حالت قهر ترک کرد.
26.02.2009 - 17:12
علی افشاری
دانشگاه پلي تکنيک در روزهاي گذشته دستخوش بحراني ديگر شد و باز آماج هجوم وحشيانه کساني قرار گرفت که حق طلبي و ايستادگي دانشجويان اين دانشگاه در مقابله با استبداد، جهل و تزوير را چون خاري درچشمان خود مي بينند.
26.02.2009 - 15:12
فرنگیس حبیبی
لندن، پاریس و برلن در فکر اعمال مجازات های بیشتری علیه ایرانند. یک دیپلمات اروپایی که نخواسته نامش فاش بشود، گفت: فرانسه، آلمان و انگلستان در حال بررسی مدارک فهرستی از شرکت ها، نهادها و افرادی هستند که با پروندۀ اتمی ایران مرتبطند.
26.02.2009 - 14:12
لیدا پرچمی
پس از اعلام راه اندازی ابتدائی نیروگاه اتمی بوشهر، اهود المرت، نخست وزیر سابق اسرائیل، به شدت به ایران هشدار داد و گفت: ما یک کشور بسیار قوی هستیم و قابلیت نظامی زیادی داریم که حد و حدود و قدرت آن بسختی قابل تصور است.
25.02.2009 - 19:57
فرهاد فرهاد
متاسفانه هنوز هم اقتصاد دانان حتی کسانی که خود را منتسب به دیدگاههای سوسیالیستی می دانند کماکان همان درک عقب مانده از سوسیالیسم را معیار نقد اقتصاد سیاسی می دانند . زیرا زمانی که انقلابات بورژوائی بساط فئودالیسم را به هم ریخته بود موجی از دهقانان بیکار شده به سمت شهرها هجوم می بردند و توسعه ی اقتصادی قادر به جذب آنها برای کار مزدوری نبود . به همین دلیل هنوز تفکرات عقب مانده برای تطهیر سرمایه بیکاری را ذات این شیوه ی تولید نمی شناسند .
25.02.2009 - 18:57
احمد باطبی
يکی از اهداف مهم شکنجه شفاف ساختن شخصيت و وجود قربانی است . نگاه سيستم توتاليتر، نگاهی است که می خواهد به درون افراد راه يابد و همه چيز را در وجود و شخصيت قربانی ببيند و کنترل کند. از اين منظر يکی از اهداف مهم شکنجه گر دست يابی به تمامی رازهايی می باشد که قربانی در درون خود پنهان کرده است.
25.02.2009 - 17:57
زینت میرهاشمی
خشونت و دستگیریهای گسترده ای که طی روزهای اخیر توسط حکومت اعمال می شود، بازتاب تب و تاب مردمی است که در برابر استبداد مقاومت می کنند و واکنش حکومتی که با هر شگرد و وسیله ای می خواهد شرایط را به رکود و خاموشی بکشاند. ماموران حکومتی با یورش گسترده به خانواده های مجاهدین که فرزندانشان در شهر اشرف هستند،
25.02.2009 - 14:12
رامین ناصح
مرحوم موحد در زمره نیروهای ملی قرار می‌گیرد. اما ملی گرایی او متعادل و انسانی بود و هرگز به دام ناسیونالیسم افراطی که از خطرناکترین اندیشه‌های اجتماعی است و در طول تاریخ مسبب جنگهای خانمانسوزی بین گروههای مختلف انسانی بوده است، نیفتاد. او ملی بود به معنای مردمی، جامعه گرا، عدالتجو، آزادیخواه و استقلال طلب. ملی گرایی او متاثر و شبیه به اندیشه مصدق کبیر بود و نه ناسیونالیسم باستانگرای رضاخانی.
25.02.2009 - 13:56
کامنت های جالب و خواندنی
اما آقای عزیز من مثل شما کارمند ساده تهیه و پخش خبر در معاونت سیاسی صدا و سیما نبوده ام و هیچ گاه نیازی به جنگ روانی . دفاع روانی نداشته ام. خبرنگارم و بر خلاف آقای توکلی معتقدم خبر رسانی به معنای انتشار دوغ و دوشاب نیست! وظیفه من است که در این باره بگویم و هشدار دهم. نیازی به دادگاه نیست. وارد جنگ روانی هم نمی شوم ساده و خلاصه پرسیدن حق من است.برای من جای سوال است و من کارم خود را انجام می دهم. شما لطف کردید و منتشر کردید.
25.02.2009 - 13:56
کانون نویسندگان ایران، با انتشار بیانیه ای که خطاب به ملت ایران است، نسبت به افزایش فشارها بر فعالان فرهنگی ایران ابراز نگرانی کرده و درباره هجوم و سرکوب خواسته‌ها و اعتراض های برحق قشرهای مختلف مردم هشدار داده است.در این بیانیه آمده که طراحان و آمران و عاملان قتل‌عام دهه‌ ۶۰ سعی دارند با تخریب و تغییر وضعیت این گورستان، رد پای خود را در کشتار نسلی از زندانیان سیاسی و عقیدتی پاک کنند و پرونده‌ جنایت خود را به محاق فراموشی بسپارند.
25.02.2009 - 13:18
کیانوش توکلی
اگر عصر ایران هم نتیجه نظر سنجی در مورد جمهوری آذربایجان را حذف نمی کرد بازهم سئوال بجای خود باقی می ماند که مابین دو آذربایجان مگر چقدر اختلاف مذهبی وجود دارد؟ باور کردنی نیست که در حالی که 83 درصد مردم ایران بشمول 22 میلون آذری ساکن ایران به این سئوال:« آیا مذهب نقش مهمی در زندگی روزانه شما دارد؟» پاسخ مثبت داده اند ولی در عوض آذری ها آن طرف مرز در کنار چک و دانمارک قرار می گیرد . آیا رهایی از سلطه روسها و گسترش رابطه اقتصادی با غرب در 20 سال گذشته...
25.02.2009 - 13:14
جمشید طاهری پور
شايد هم سخن دقيق‌تر اين است که انديشه سياسی در نزد ايرانيان با اغتشاش مفهومی عجيب و غريبی سرگرم بازی زبانی با انتخابات است! اما هر چه هست يک چيز محرز است؛ هرکس چيزی از نظر و عمل خمينی را در اين واژه بريزد و بخواهد، معنائی از انتخابات مراد خواهد بود که با انتخابات در فرهنگ دموکراسی، کوچک‌ترين خويشاوندی مفهومی ندارد!
25.02.2009 - 12:29
بهروز ستوده
می گویند یک روز ملا نصرالدین ادعای پیغمبری میکند و چون مردم برای اثبات آن ادعا از او ارائه ی معجزه ای را طلب می کنند ، ملا می گوید : معجزه ی من این است که به کوه فرمان می دهم که به نزد من بیاید . ملا چندین بار با صدای بلند کوه را مخاطب قرار می دهد که : ای کوه به نزد من بیا و چون کوه از جای اش تکان نمی خورد ، ملا بطرف کوه حرکت می کند و به مردمی که منتظر دیدن معجزه بودند می گوید : کوه گوش ندارد که بشنود ، ولی ملا که گوش دارد ! و اینک حکایت حکومت اراذل و اوباش حاکم بر ایران است که...
25.02.2009 - 10:31
حسین باقرزاده
رژیم هم‌چنین نشان داده است كه در بهره‌برداری سیاسی از كشته‌های جنگ تنها به نام آنان اكتفا نمی‌كند و بلكه از اجساد آنان برای سالیان دراز پس از خاتمه جنگ نیز هم‌چنان به صورت وسیله بهرده‌براری می‌كند. این ظاهرا تنها در جمهوری‌ اسلامی است كه بیست سال تمام پس از خاتمه جنگ هنوز جسد قربانی جنگ پیدا می‌شود و وجود این اجساد هر از چند گاهی به وسیله‌ای برای نمایش‌ تبلیغاتی برای رژیم تبدیل می‌شود.
24.02.2009 - 14:20
رضا بی شتاب
داشتم با چادر گُل گُلی اشکهایم را پاک می کردم. یادتان نیست! برای تنهایی شما گریه می کردم. پسرم سه ساله بود. چهار دست و پا گاگُله می کرد. به همه لبخند می زد . کسی نبود بغلش بکند. همان گوشه خوابش بُرد
24.02.2009 - 13:56
کامنت های جالب و خواندنی
اول اینکه من معاون سیاسی صدا و سیما یا کارمند ارشد این سازمان نبوده‌ام و نمی‌دانم از کجا چنین حرفی بیرون آمده است. بیشتر احتمال می‌دهم که جناب ....، اشتباهی را سهوی مرتکب شده باشند. چون اگر معاون سیاسی صدا و سیما و یا کارمند ارشد آن چنین حرکتی که من کرده‌ام بکند، خوب انعکاس رسانه‌اس شدیدی موضوع پیدا خواهد کرد. جهت اطلاع عرض می کنم که تقریبا می‌توان گفت که صدا و سیما یعنی معاونت سیاسی آن. من یک کارمند معمولی در این معاونت سیاسی بوده‌ام و شغلم هم در حوزه تولید بوده و هیچ ارتباطی...
24.02.2009 - 13:11
رضا حسین بر
سه ایرانی بخاطر مشکلاتی که نظام برایشان ایجاد کرده بود، خود را سوختند. انها باسوختن خود، خود را پایان دادند ولی مشکلات همچنان باقی ماند. نظام مشکل افرین هم همچنان باقی ماند. درد سوختن درد کمی نیست. شاید بدترین دردها باشد اما دلهای سنگی اخوند ها را بدرد نیاورد. کسی که شهامت تحمل بدترین شکنجه ها را دارد معلوم نیست که چرا همان شهامت را برای احقاق حق خود در مقابله با بدبخت سازان خود بکار نمی برد
23.02.2009 - 19:57
فرزاد کمانگر
کوه با نخستين سنگ آغاز ميشود، انسان با نخستين درد زندان رجايي شهر، بند 5، مخابرات سالن 14
23.02.2009 - 18:57
خوب می‌دانم هم اینک روی زمینی ایستاده‌ام که با تاریخ سیراب شده است. می‌دانم، زمانی که هنوز در منطقه براندنبورگ گرگ‌ها گشت می‌زدند، در کشور شما تمدن و فرهنگ پیشرفته‌ای وجود داشت...اما یک فرهنگ و تمدن پیشرفته هم نمی‌تواند مانع انحراف به سمت بربریت شود. چه کسی بهتر از ما آلمانی‌ها این را می‌داند که زمانی همه ارزش‌های فرهنگ‌مان را دور ریختیم و عنان خود را به دست یک دیکتاتور دیوانه دادیم تا ما را به سمت پرتگاه رهنمون سازد. هیچ ملتی در مقابل چنین سرنوشت شومی در امان نیست.
23.02.2009 - 17:57
حدود نیمی از زبان­های دنیا در حال از میان رفتن هستند. فراموش شدن هر زبان به از دست رفتن مجموعه­ای از فرهنگ، تاریخ و آداب جمعی از ساکنان زمین می­انجامد. یونسکو روز ۲۱ فوریه را روز حمایت از زبان مادری نامگذاری کرده است.
23.02.2009 - 16:57
سئویل
گزارشهایی از نقض حقوق بشر هر روز از آذربایجان منتشر میشود و نهادهای غیر دولتی که خود را مدافع حقوق بشر می نامند در بیانیه ها و اطلاعیه های خود نسبت به وقوع چنین وقایعی اعتراض میکنند،این امر بویژه در سالهای اخیر در آذربایجان بویژه در مورد فعالینی که که به نام مدافعان حقوق آذربایجانیها در ایران شناخته میشوند به امری روزمره تبدیل شده و گویی نبود زبان و درک مشترک از حقوق بشر موجب شده که نه ناقضان توجهی به این داد و فریادها بکنند
23.02.2009 - 13:18
فرهنگ گفتگو
موضوع اين است که اگر نيروئي معتقد است ايران قرار است از طريق انقلاب يا کودتا يا حمله خارجي رژيمش تغيير کند، معني ميدهد هدف خود را در همه انتخابات ها و فعاليـت هاي ديگر فقط روي تحريم و افشاگري بگذارد؛ تا آنزمان که شرايط انقلابي پيش آيد و رژيم واژگون شود.در ایران همواره در حوزه سیاسی، شخصیت‌ها تعیین کننده‌اند و نه برنامه‌های حزبی ،با وجود کاهش اعتماد به محمد خاتمی، او همچنان کاریزماتیک‌ترین و قابل اعتمادترین شخصیتی است که قادر به رهبری روند اصلاحات است.
22.02.2009 - 20:20
گلمراد مرادی
از آنجا كه ازسنین شش ببالا مادر ساده وبيسواد، اما در زمان خود بسيار فهميده ام، هم نقش پدر و هم مادر را برايم داشت، من او را بسيار دوست مي داشتم. بهمین دلیل بعدها علاقمند شدم هر مطلبي را كه دررابطه با زنان، يعني حقوق زن درسایه دین و نقش آنان در جامعه، بدست مي آوردم، بخوانم و به ناعدالتيهائي كه در زمان حيات پدرم در خانواده خود همانند خواب بخاطر مي آورم