رفتن به محتوای اصلی

فوریه 2008

28.02.2008 - 20:25
آیدین تبریزی
شاید انتقاد کردن از پ. ک. ک.، در این برهه از زمان که ارتش ترکیه با یورش همه جانبه در صدد کشتار همه آنهاست به نوعی ناجوانمردی و بی رحمی تلقی شود، اما من همیشه سعی کرده ام، بدون اثر پذیرفتن از جو عمومی و احساسی همه گیر و براساس اصولی که به آن معتقدم موضع گیری کنم.
28.02.2008 - 19:26
کامنت های جالب و خواندنی
_اگر در مبارز مسالمت
امیز بر کردها بسته نمی
شد، جریان و شخصی مانند پ
ک
ک و اوجالان هرگز بخت آن را نمی
یافتند که با اقبال نسبتاً گسترده روبرو شوند (صرف نظر از این که در آن صورت، احتمالاً اوجالان نیز به راه دیگری می
رفت.)این نیز مشخص است که یکی از اهداف نه خیلی پنهان پان
ترکیست
ها تسخیر منطقة نفت
خیز کرکوک است
_حزب اردوغان در مناطق کردنشین بیشتر از حزب کردی نزدیک به پ ک ک رای کسب کرده است. این اشتباه بزرگ پ ک ک بود که در زمان بسیار نامناسبی آتش بس یکطرفه را شکست و حملاتش را از سر گرفت.
28.02.2008 - 16:00
حبیب تبریزیان
سران جمهوری اسلامی نمیخواهند بگویند اگر: دولتهای فرانسه ، اطریش وآلمان ، سوئد و... تروریستهای ایرانی را آزاد میکنند ؛ اگر اندونزی، مالزی ، افریقای جنوبی، لیبی، روسیه ،چین و... از طریق آزانس و یا در شورای امنیت، مستقیم و غیر مستقیم از جمهوری اسلامی حمایت میکنند، چه قیمتی را برای این مغازله سیاسی و دیپلماتیک میگیرند.
28.02.2008 - 13:46
قویدل
تکثر ؛ زمانی ارزشمند خواهد بود که بیانگر گوناگونی موجود جامعه باشد و این نه تنها باعث شکاف اجتماع نخواهد شد بلکه جامعه را در عرصه های متعدد بحرکت و جنبش و پویائی رهنمون خواهد ساخت .
من 2 سال است که سایت ایران گلوبال را بطور مرتب مطالعه مکنم و با امیدواری میتوانم بگویم که این سایت توانسته است پاسخگوی بخشی از خلا موجود باشد به این معنی که ضمن رعایت تکثر و تنوع و دامن زدن به چالشهای پیش روی جامعه ، در عین حال بخشی از نیروهای جامعه را که صحنه سراسری را ترک کرده بودند و به نیروی محلی تبدیل شده بودند
28.02.2008 - 12:29
بهروز ستوده
دوتن از مقامات عالی رتبه امریکا که نخواسته اند نامشان فاش شود گفته اند که در حقیقت چگونگی حمله به اردوگاههای آموزشی ، خانه های امن و انبارها و خانه هائی که نیروهای قدس وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در آنجا اسلحه ومهمات انبار کرده و از آن اماکن جهت آموزش شورشیان استفاده می کند مورد بررسی قرار می گیرد .
28.02.2008 - 12:15
راد از اهواز
کدام ملت نفتی است که از عدالت اجتماعی بهره مند باشد ؟ کدامیک ارزش بیشتری دارد , عدالت اجتماعی یا ثروت نفتی ؟ به هر حال دایناسور این منطقه را بعنوان قبرستان انتخاب کرده اند و نفت ثروت این ملت محسوب و حق این ملت است . شرایط جامعه ما با وجود درآمد نفت با سایر کشور ها تفاوتهائی دارد و بنا بر این نمیتوان انتظار داشت روشی که باعث پیروزی و سر بلندی ملتی شده , الگوی ما نیز باشد . روشنفکران باید الگوئی ملی برای رسیدن به آزادی و عدالت اجتماعی بیابند
27.02.2008 - 19:26
کامنت های جالب و خواندنی
_آیا تا کنون به این اندیشیده است که هنگام سفر به مازندارن، اگر تابلوهای مازندرانی ها به زبان محلی باشد، ممکن است او بجای غذا خوری به آبریزگاه برود ؟! و بجای خانهء استاد غلامرضا از خانهء مشهدی حسن سر در آورد؟!
_بیچاره ملتی که به قهرمان نیاز دارد. بیچاره جنبشی که به قهرمانان افسانه ای و حماسی نیاز دارد. آبشخور حماسه اما تراژدی است: تراژدی قربانی شدن حقیقت و آمار؛ استفاده ابزاری حتا از جسد انسان ها برای امیال و اهداف خود. در سرشماری جسدها فروکاستن آرمان به ضد-آرمان مستتر است.
26.02.2008 - 19:26
کامنت های جالب و خواندنی
نگاهی کوتاه به این اظهارنظرها در این سایت، بویژه در مورد مساله ملی، نمایانگر خطیر بودن این معضل و آینده نه چندان آبی این سرزمین است. خشم و هیجان زدگی برخی از دوستان، که بازتاب توزیع ناعادلانه ثروت، قدرت و رشد و فرصت ها در ایران است، و برخی دوستان آن را به سرکوب و ستمگری قومی بر اقوام دیگر تقلیل می دهند، همه گواهی بر این است که آینده سرزمین واحد تاریخی تیره و تار می نماید. به نظر من هم آینده ما در این زمینه آبستن زایش نیست، بلکه سقط جنین است. شرایط ما بسیار ناسازه است.
26.02.2008 - 16:00
حبیب تبریزیان
جناب گنجی شما نه قلب حاکمیت بر آمده از انقلاب اسلامی، بلکه عمامه سیاه خامنه ائی مردنی را نشانه گرفته اید. عمامه ائی که به آسانی میتواند با کلاه نظامی باند های نظامی و یا ائتلافی، از همه کلاهبرداران سیاسی حاکمیت که ابائی از آن ندارند تا در فرصت مناسب، ریش ها را سه تیغه کرده و به جای انداختن شال عربی که رهبر و احمدی نژاد روی شانه می آویزند، کراوت ابریشمی بزنند، تعویض کنند.
25.02.2008 - 20:35
محمد حسین یحیایی
... درست در لحظاتی که رفقا خلیق و نگهدار در سالن سخن رانی می کردند و خواهان انتخابات آزاد بودند، جوانان در یکی از میدان های تهران فریاد می کردند که ، ما حکومت اسلامی نمی خواهیم، نمی خواهیم، ما جمهوری اسلامی نمی خواهیم، نمی خواهیم بنابرین می توان گفت ما در دوران مهاجرت نه چیزی آموختیم و نه چیزی را فراموش کردیم، هنوز در روز ها و سال های اول انقلاب هستیم..
25.02.2008 - 19:26
کامنت های جالب و خواندنی
اولا ترکیه یک کشور سکولار و نسبتا دمکرات منطقه خاورمیانه است؛ تلاش نیروهای دمکرات بایستی در جهت یک فدارلیسم اداری _ سیاسی در ترکیه باشد و در این ارتباط بایستی با سازمان پ پ ک که یک سازمان تروریستی است فاصله بگیرید و تلاش کنونی برای یک کردستان بزرگ نادرست است و چنین سیاستی قطعا موجب از هم پاشیدگی اولین حکومت خود مختار کردستان عراق خواهد شد
نورز جشن مشترک فارس ها, کردها ؛ ترک ها و از تاجیکستان ؛ افغانستان ؛ ایران ؛ ازبکستان ؛ اذربایجان و ترکیه امروزی را در بر می گیرد و...
25.02.2008 - 16:47
کیخسرو آرش گرگین
راه ِ ائتلاف برای ِ سرنگونی با لاشه ی ِ نظری و عملی ِ احزاب ِ کنونی ِ تبعیدی سنگفرش می شود، جز این، ده سال ِ دیگر نیز داریم درین باره سخن می گوییم که فرخ ِ نگهدارهای ِ سیاست به کدام اصلاح طلب چشمک زده اند و داریوش ِ همایون ها چه طرح ِ جدیدی برای ِ تخلیه ی ِ تمدن ِ ایرانزمین، که "لگد خورده" و "آلوده" و شایسته ی ِ "موزه و محراب" می انگارند اش، ریخته اند. ما، جوانان ِ ایرانی، و آن عده از بیدارشدگان ِ نسل پیش که مایلند تجارب ِ تشکیلاتی و تور های ِ ارتباطی شان را بدون ِ چشمداشت در اختیار ِ ما گذارند
25.02.2008 - 13:46
قویدل
تماس کف پا با سطح بتونی زمین چنان آه از نهاد او بیرون آورد که انگار هزاران سوزن را در کف پای او فرو میکردند و این سوزن‌ها در یک آن از پاها عبور کرده، بعد به قسمت بالاتنه وارد شده و سپس مسیر خود را ادامه داده و سرانجام از چشم‌ها و سر او خارج می‌شدند و با سرعتی چون سرعت نور دوباره این عمل را تکرار می‌کردند. قربانی علیرغم درد شدید، دشتی را تصور کرد که خود خالق این تصور نبود، دشتی که سبزه‌های آن، همه در یک سطح بودند و براق، در کجای این دشت ایستاده بود نمی‌دانست.
25.02.2008 - 09:34
فرهنگ گفتگو
ارتش ترکیه اعلام کرد که حمله ارتش ترکیه به شمال عراق بزرگترین عملیان طی دهه گذشته است و تا زمانیکه که خطر پ.ک.ک به طور کامل برطرف نشود این عملیات ادامه خواهد داشت. این درحالی است که آمریکا در خصوص محدود کردن عملیات ارتش ترکیه در شمال عراق به این کشور هشدار داد و از ترکیه خواست تا عملیات نظامی ترکیه هر چه سریع تر به نتیجه نهایی خود برسد. همچنین دولت عراق از ترکیه خواست با ادامه عملیات نظامی در شمال عراق، امنیت منطقه را تهدید نکند.
24.02.2008 - 22:02
حسن نایب هاشم
نامه ای که بايد آن را به بابک دادبخش، همسرش خديجه ياری و فرزند سه ساله شان بنيامين تقديم کنم. پريروز خبرنامۀ اميرکبير از قول سايت «مجموعۀ فعالان حقوق بشر» خبر داد که بابک دادبخش، يک جوان ۲۸ ساله، از ۴۵ روز پيش با لبانی دوخته در اعتصاب غذا به سر می برد
24.02.2008 - 19:26
کامنت های جالب و خواندنی
_چرا منشور 81 پیروز نشد ؛ چرا اتحاد جمهوریخواهان با ان همه سر و صدایی که امید افرید بی صدا؛ بادش خوابید ؛ چرا لائیک های جمهوریخواه با ان شعار های رادیکال در نیمراه پنچر شد؛ چرا رفراندام با 34 هزارامضا ی ا ینترنتی ابتدا 2 شاخه شد و یک شاخه اش که دست همایون بود ؛ خود شکنی کرد و شاخه دیگرش را که آهی هر بار .... ؛.
شکاف تاریخی و سلطه پارادایم ایدئولوژی و انعطاف ناپذیری و بی کفایتی نظام پیشین در مدیریت بحران و عدم موفقیت در دربرگیری بیشتر محذوفان پیشین، درعین دقایق شخصی، راهی را رقم زد که...
24.02.2008 - 16:00
حبیب تبریزیان
این رفتار های خود رنگ کن احمدی نژاد، مرا به یاد ژنرال سیاف، سخنگوی ارتش صدام حسین، که خود یک مقلد حقیری از گوبلز بود، میاندازد.
24.02.2008 - 12:32
هادی زمانی
اما مهمترین اشتباه دکتر مصدق و رهبری جبهه ملی آن بود که فرصت مناسب برای حل مسئله نفت را از دست داد. استراتژی نهضت ملی ایران دارای دو رکن اصلی بود: نخست ملی کردن نفت؛ دوم، مبارزه با استبداد و انجام اصلاحات اقتصادی و سیاسی. قطع درآمد نفت، اقتصاد ایران را از پای درآورد و کشور را در چنگ بحران اقتصادی- سیاسی گسترده و فزاینده ای گرفتار کرد. در چنین شرایطی مبارزه با استبداد اهمیت خود را ازدست داد و انجام اصلاحات اقتصادی و سیاسی غیر ممکن گشت
24.02.2008 - 12:15
راد از اهواز
حكومت نظامی ‌تركيه كه عضو دائمی ‌پيمان نظامی ‌ناتو و گوشت دم توپ آن است با پشتيبانی آمريكا و اسرائيل از زمين و هوا با بيش از ده هزار نيروی نظامی و با پشت جبهه بيش از صد هزار نيروی ‌نظامی ‌ديگردر منطقه اشغالی ‌كردستان تركيه با تمامی ابزار جنگی از جمله هواپيما و هليكوپتر‌وارد منطقه كرد نشين عراق شد تا بزعم خود تا سی كيلومتری كردستان عراق پيش روی كند و زمينه دائمی اشغال كردستان عراق را فراهم كند
23.02.2008 - 19:26
کامنت های جالب و خواندنی
ليبراليسم نظير سوسياليسم سالها ست که به پايان رسيده است. کوشش رالز براي نو کردن ليبراليسم همانقدر بي نتيجه است که کوشش هابرماس براي نو کردن سوسياليسم يا هايک و فون ميزس براي نو کردن کنسرواتيسم. البته ليبراليسم کهنه نظير سوسياليسم کهنه و کنسرواتيسم کهنه که ديگر بحثي ندارد.
23.02.2008 - 10:58
حمید یوسف
‌ چگونه‌ است‌ ، تجزیه‌ کوسو و استقلال آن را از صربستان با جمعیتی 2 میلیون نفر ترکیه‌ جزء آن دسته‌ از اولین کشورهای جهان است که‌ به‌ رسمیت میشناسد ؟ ولی در داخل ترکیه‌ 20 میلیون کرد را برای به‌ دست آوردن کوچکترین خواست ملی خود به‌ تانک و توپ میبندد تا جای که‌ در عرض 30 سال نزدیک به‌ 35000 نفر از طرفین کشته‌ میشوند آیا فاشیزم ترک فکر میکنند مردم جهان کور و کرند ؟ این فجایعی را که‌ ترکیه‌ به‌ نام دفاع از تمامیت ترکیه‌ بر ملت کورد تحمیل کرده‌اند از چشم جهانیان نادیده‌ میماند ؟
22.02.2008 - 19:26
کامنت های جالب و خواندنی
_من نه دکترای جامعه شناسی دارم و نه خود را مقید به تعاریف غربیان از مفاهیم سیاسی میدانم . آنچه که برای من ترک آذربایجانی اهمیت دارد ، صرفنظر از مسائل و مشکلات عام ملل ساکن در ایران ، این است که بیش از 80 سال است از حقوق اولیه انسانی ، یعنی تحصیل به زبان مادری و داشتن رسانه های جمعی به زبان مادری محروم بوده ام
_ اصل15قانون اساسی مى گويد: زبان فارسى، زبان رسمى ايران در آموزش، نهادها و ادارات است اما مى توان در مدارس ادبيات محلى را نيز تدريس كرد.
22.02.2008 - 16:00
حبیب تبریزیان
اِشکال عمده نیروهای غیر مذهبی و یا نیمه مذهبی ـ جبهه ملی مسلمانان مبارز ـ مجاهدین و نهضت آزادی در این بود که نه روحانیت ، نه مردم ، نه مضمون ومحتوا و پیام انقلاب را ، و نه خود و نیروی های خودشان را شناخته بودند و هیچ تخمین و یا ارزیابیی از توازن نیروها و سمت و سوی بالندگی رویدادها نداشتند. به زبان ساده چنان از بوی دل انگیز کباب افسونزده شده بودند که نمیدانستند برنامه ... داغ کردن است.
21.02.2008 - 19:26
کامنت های جالب و خواندنی
_ما شاهد این شکاف هستیم. همین شکاف را ما در بحث جهانی شدن و منطقه ای شدن شاهدیم. یا در همان نمونه هند، منطقه ای یا محله ای ایجاد شده، که بهترین و کارآترین خدمات را ارائه می کند، اما چند صد قدم آن طرف تر ما یکهو به چند قرن عقب تر بر می گردیم. ناهمزمانی درهمزمانی! این به بحث توسعه خلاصه نمی شود.
_ به دوست پاکستانی ام می گویم: نمی دانم این کاسترو خجالت نمی کشد که بعد از اینهمه سال اضافه ماندن تازه برادرش را می گذارد سرکار؟
21.02.2008 - 12:29
بهروز ستوده
نقدی بر نظریه پردازی آقای گنجی
نه آقای گنجی عزیز وقتی کسانی از فاشیسم جمهوری اسلامی سخن می گویند می دانند که چه می گویند و منظورشان فقط سید علی خامنه ای فاشیست و یک مشت اراذل و اوباش پیرامون او نیست بلکه مقصودشان تمام سیستم و ساختار حکومتی است با نام جمهوری اسلامی که تمام ویژگی های یک رژیم فاشیستی را با خود حمل می نماید و.....
21.02.2008 - 12:15
راد از اهواز
دولتي كه عرضه ندارد يك توالت عمومي را سرپرستي كند يك مملكت را اينچنين با بي تدبيري و حماقت خود به گند ميكشد. وقتي سرما در شمال راههارا ميبندد چرا مدارس اهواز را تعطيل ميكنند؟ چرا بايد شركتها را به خاطركاهش فشار گاز تعطيل كنند ؟ مگر عدم توليد مساوي با تورم نيست ؟ مگر تورم مشكل روز جامعه نيست؟ ولي در عوض اين حكومت كه در بحران سرما قرار گرفته بهانه به دست ناوگان آماده به جنگ دشمن ميدهد
20.02.2008 - 19:26
کامنت های جالب و خواندنی
_ لاجوردی با شعف چندش آوری گفت: چشم بندهایتان را بردارید. در کشوهای سرد سردخانه، اجساد خونین فرزندان دلاور خلق را گذاشته بودند. در برابر دیدگان خود عزیزترین هایمان را می دیدیم که سر و جان به پای جلوگیری از افتادن ایران به دست نیروهای ویرانگر نهاده بودند. همه شان فدای خلق و پیشمرگ ما شده بودند. نگاهم به چهره مصمم "سرلشگر ناجی" افتاد. سردار ما چقدر آرام خفته بود
_دمکراسی واقعی یعنی « شفافیت و علنیت " . بگمان من چهره های سیاسی شناخته شده ، اگر ریگی در کفش ندارند ، باید خیلی راست و پوست کنده...
20.02.2008 - 16:47
کیخسرو آرش گرگین
در این میان تجربه ی ِ پشتی بانی از اکبر ِ گنجی تجربه ی ِ بد و ناخرسندانه ای بود. مردی که ایرانیان، فرای ِ باورهای ِ سیاسی و دینی شان، یکپارچه به پدافند از او برخاستند و حتا برخی بزرگان، تا او را از گرسنگی به در آرند، گرسنگی کشیدند. او، اما، زندان ِ اندیشه اش را، خودی و ناخودی اش را، با خود به بیرون آورد و با هر مقاله و ...
20.02.2008 - 16:00
حبیب تبریزیان
نخست وزیر استرالیا، با لحنی که از وجدانیات ملی و احساس مسئولیت تاریخی دولت استرالیا بر میخاست، شمرده و کلمه به کلمه گفت: «..من از طرف دولت استرالیا! از مردم بومی این سرزمین، به خاطر ظلمهائی که بر آنان رفته است معذرت میخواهم»
19.02.2008 - 19:26
کامنت های جالب و خواندنی
_ ایران گلوبال به دلیل اینکه دو تن از دانمارکی های عرب تبار در سال 2006 برای تحریک مسلمان به خاورمیانه سفر کرده و کاریکاتورهایی قلابی را به معرض نمایش مسلمانان خاورمیانه قرار داده بودند ؛ اقدام به پخش کاریکاتورهای واقعی محمد در ان سال را نموده بود.
اقدام این بار روزنامه های دانمارکی که بطور همزمان اقدام به پخش مجدد این کاریکاتورها نموده اند بنظر م اقدامی تحر یک امیز و از این رو کار ؛ احمقانه ای محسوب می شود که جز تشدید فعالیت بیناد گرایان مذهبی نتیجه دیگری نداشته است
18.02.2008 - 19:26
کامنت های جالب و خواندنی
اگر نگاهي به اصلاح طلبان در 10 سال گذشته بکنيد مرتب از تهديد حمله نظامي عليه ايران حرف ميزنند تا از دولت امتياز بگيرند و خود را اينگونه تبليغ ميکنند که گوئي حضور انها در دولت عاملي بازدارنده از حمله نظامي به ايران است. يا بخث مشابهي را در رابطه با تحريمها ميکنند.
_نگاهي به سايت پيک نت بياندازيد. مزتب از حمله نظامي به ايران يا خبرهاي قلابي جلسه محرمانه مثلاً رضا پهلوي با ملک عبدالله يا اسرائيل و غيره را مينويسد تا رژيم را بترساند و جنبش فلان امتياز را بگيرد.
18.02.2008 - 13:46
قویدل
تلاش مدام او در زودن هر انچه که از نشانه های جهالت و خوی حیوانی بود ، ببار نشسته بود . کینه و نفرت را در خود ریشه کن کرده بود ، گفتگو و دیالوگ را جانشین خشونت و پر خاشگری کرده بود ، منطق و شعور را بجای شور و احساسات نشانده بود ، باز بودن و راستی را جایگزین پیچیده رفتار کردن و نقشه ریختن برای دیگران ، ساخته بود . اما این آغاز کار بود چرا که مقاومت در برابر تحول و نوسازی جامعه ، جهت تامین حقوق انسان ، از دو ناحیه صورت میگیرد که عبارتند از قدرت حاکم و دیگری جامعه .
18.02.2008 - 10:58
حمید یوسف
هیچ کشوری در جهان به‌ اندازه‌ی یوگسلاوی سابق و همینطور کوزوو ملتها، زبانها، فرهنگها، مذاهب در هم آمیختگی وجود نداشت ولی در یک تند پیچ زمانی این ملتها سرنوشت خود را از هم جدا کردند و این ملتها به‌ واقعیات موجود تن دادند و آن را به‌ رسمیت شناختن که‌ میتوانند 6 کشور همسایه‌ و دوست باشند
18.02.2008 - 09:34
فرهنگ گفتگو
_در هفته گذشته 360 مورد اتش سوزی توسط ؛جوانان خشمگین خارجی در دانمارک صورت گرفته است ماشین ها ؛ مدارس ؛ مهد کودک؛ کانتین ها و اتاقک چوبی از جمله این موارد اتش افروزی گزارش شده است
_آیا چاپ کاریکاتوریهای مجدد محمد بهانه ای شد برای اعتراض علیه تبعیض ؟ برخی ها چاپ مجدد کاریکاتورها را تحریک مسلمانان و نتیجه را بسود بنیادگرایی اسلامی در کلیت آن می دانندو عمل مطبوعات دانمارکی را نسنجیده ارزیابی می کنند
17.02.2008 - 19:26
کامنت های جالب و خواندنی
من چرا حرف (ع) در مقابل نام مقدسین دین و مذهب اسلام قرار می دهم . خواننده عزیز ، دلیل آن این است ،که من بمانند تمام متفکرین دنیا ، به دین و باور های هیچ فردی ، هیچ قومی ، هیچ ملتی ، هرگز توهین نمی کنم ، بلکه سوء استفاده از دین ،و مذهب توسط دین فروشان را افشا میکنم. اگر شما به ادبیات فلسفی سیاسی دنیا آشنا باشید ، ،حتی در زبان های خارجی هم با نویسندگان مختلف با ادیان مختلف ،و حتی بی دین ، وقتی که نام پیامبران و کتاب های مقدس ادیان می آیند ، آنها را بخاطر احترام با حروف بزرگ می نویسند.
16.02.2008 - 21:26
کامنت های جالب و خواندنی
_ نویسندگانی هستند که از اینکه در پای مقالاتشان کامنت (بد و یا خوب ) گذاشته می شود نه تنها ناراحت نمی شوند بلکه این احساس را دارند که نوشته شان مورد توجه قرار گرفته است بنابراین موضوع فقط کامنت گذار بد و یا منتقد نیست بلکه نویسنده ای که هنوز خود را با دنیای دیجتالی عادت نداده است هنوز در دنیای مطبوعات کاغذی زندگی می کند که هنوز دوست دارد در زیر زمین خانه اش مقاله بنویسد و از پشت دیوار ؛ نوشه اش را به داخل حیاط فکری مردم پرتاپ کند که "توده ها "بخوانند و آگاه شوند؛ مواجه ایم