رفتن به محتوای اصلی

۷۷ درصد زنان در دوران شیوع کرونا خشونت را تجربه کرده‌اند
27.11.2021 - 15:59

 

تهمینه شاوردی، عضو هیات مدیره انجمن ایرانی مطالعات زنان گفته است که در میان این ۷۷.۲ درصد زنانی که قربانی خشونت بوده‌‌اند، " ۹۱.۲ درصد خشونت روانی، ۶۵.۸ درصد خشونت جسمی، ۴۲.۶ درصد خشونت جنسی و ۳۸.۲ درصد خشونت منجر به صدمه را تجربه کرده‌اند".

به گزارش خبرگزاری ایسنا براساس این تحقیق می‌توان نتیجه‌گیری کرد که در دوران همه‌گیری ویروس کرونا "مشکلات در خانواده‌ها افزایش یافته است."

خانم شاوردی همچنین گفته است "در خانواده هایی که از نظر وضعیت اقتصادی و اجتماعی در سطح پایین می باشند زنان و دختران بیشتر قربانی خشونت خانگی می شوند".

این پژوهشگر افزوده که چنین عاملی می‌تواند خشونت علیه زنان در این خانواده ها را "چهار برابر افزایش دهد."

به گفته خانم شاوردی "خشونت فیزیکی، مالی و کلامی" سه خشونت عمده علیه زنان است و در این میان "میزان درآمد مردان نیز با میزان خشونت آنها علیه زنان مرتبط است".

در تابستان امسال سازمان بهزیستی ایران اعلام کرد که برای ۱۳۵ زن خشونت‌دیده خانه امن تهیه کرده است

حبیب‌الله مسعودی فرید، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی گفته بود "نزدیک به ۲۷ مرکز خانه امن" وجود دارد که هریک از آنها "پنج نفر" پذیرش دارند. به این ترتیب، به ازای هر دو میلیون زن ایرانی بالای ده سال ظرفیت پذیرش یک زن خشونت‌دیده در خانه‌های امن وجود دارد.

بنابر اعلام سازمان بهزیستی زنان خشونت‌دیده تا "شش ماه" می‌توانند در خانه‌های امن تحت نظارت این نهاد بمانند.

او همچنین گفته است که در دوران همه‌گیری، تماس با اورژانس اجتماعی برای خشونت خانگی افزایش معنی‌داری نداشته‌ است، "اما زمانی که پیامک خط ۱۲۳ به خانواده‌ها ارسال شد، تماس‌ها هفت تا هشت برابر شد."

خط تماس ۱۲۳ مخصوص تماس‌های اورژانس اجتماعی است که افراد در معرض آسیب و آسیب‌دیده اجتماعی می‌توانند از آن کمک بگیرند.

افزایش ۸۶ درصدی معاینات همسرآزاری روانی

چند روز پیش هم مرکز آمار ایران گزارشی در زمینه "همسرآزاری جسمی" منتشر کرد که براساس آن طی چهار سال اخیر همواره ۹۴ درصد معاینات پزشکی قانونی در این خصوص بوده است.

همچنین در طی همین دوره چهار سال اخیر بین ۵۵ تا ۹۰ درصد معاینات پزشکی قانونی در خصوص "مدعیان همسر آزاری روانی" بوده و در سال ۱۳۹۹ این میزان به ۹۴ درصد رسیده است.

ایسنا نوشته است "آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که حدود ۹۶ درصد از مجموع ۸۰ هزار و ۱۸۷ مورد معاینه مربوط به مدعیان 'همسر آزاری جسمی ' پزشکی قانونی در سال گذشته (۹۹) معطوف به زنان بوده است."

این گزارش می‌افزاید که از مجموع ۱۸۲ معاینه مربوط به "همسرآزاری روانی" در پزشکی قانونی تنها ۱۰ مورد مربوط به مردان بوده و بقیه سهم زنان بوده است.

در بهار امسال دبیرکل سازمان ملل در پیامی ویدیویی نسبت به افزایش مهلک خشونت علیه زنان در جریان قرنطینه خانگی و تعطیلی‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا هشدار داد.

آنتونیو گوترش در پیام خود گفت که به دنبال تعطیلی‌های ناشی از ویروس کووید-۱۹، بسیاری از زنان جهان در خانه‌شان که قرار است امن‌ترین محل برایشان باشد، با خشونت مواجهند.

آقای گوترش از دولت‌ها خواست در برنامه‌ریزی برای مقابله با کرونا، حمایت از زنان و تأمین امنیت آنها را نیز در اولویت قرار دهند.

در برخی کشورها شمار زنانی که با مراکز حمایتی از آنها تماس می‌گیرند دو برابر شده است؛ این در حالی است که شمار نیروهای پلیس و مددکاران و کادر بهداشتی به شدت کم شده و گروه‌های حمایتی محلی نیز با کمبود بودجه مواجهند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.