رفتن به محتوای اصلی

بلژیک محلل فایزر شد !
26.09.2021 - 08:03
 
جمهوری اسلامی در نهایت تسلیم واقعیت شد و روز گذشته اعلام کرد دو واکسن فایزر و جانسون‌ اند جانسون را وارد خواهد کرد؛ هرچند به تاکید مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو٬ از مبدعی به غیر از آمریکا یا انگلیس.
حیدر محمدی، مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو، با اعلان این خبر گفت که از «آمریکا، انگلیس، فرانسه و رژیم صهیونیستی» واردات واکسن صورت نخواهد گرفت و فایزر و جانسون اند جانسون را از بلژیک و احتمالا آلمان تهیه خواهد شد.
محمدی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، تاکید کرد: این واکسن‌ها به عنوان دوز بوستر (سوم) کادر درمان استفاده خواهد شد.
این اولین بار است که جمهوری اسلامی رسما اعلام کرده است که دست به واردات واکسن‌های فایزر و جانسون اند جانسون می‌زند؛ که اولی محصول مشترک آمریکا و آلمان است و دومی آمریکایی.
این تصمیم ۲۶۰ روز پس از آن اعلام شد که آیت‌الله خامنه‌ای به صورت قاطع اعلام کرده بود ورود واکسن‌های آمریکایی یا انگلیسی به ایران ممنوع است و به فرانسه هم اعتماد ندارد.
در طی این مدت طبق آمار رسمی نزدیک به شصت هزار نفر بر اثر ابتلا به بیماری کرونا کشته شدند٬ هر چند که به گفته مسئولین وزارت بهداشت این آمار به صورت واقعی تا سه برابر می‌تواند افزایش یابد یعنی ۱۸۰ هزار نفر.
چرا این خبر مهم است؟
هفته گذشته سندی منتشر شد مبنی بر اینکه بنیاد برکت٬ تحت نظارت و سرمایه‌گذاری «ستاد اجرایی فرمان امام» برای تولید ۱۲۰ میلیون دوز واکسن یک میلیارد دلار از «محل اعتبارات دولتی» گرفته است.
خبر پیش‌فروش این میزان واکسن در حالی اعلام شد که حجت‌الله نیکی‌ملکی، مسئول روابط عمومی «ستاد اجرایی فرمان امام» که مؤسسه برکت زیر نظر آن است، به روزنامه شرق گفته بود «تا پایان شهریور ماه تعداد دُز واکسن تحویلی به وزارت بهداشت از پنج میلیون دُز عبور خواهد کرد.» این در حالی است که طبق وعده قبلی قرار بود این مؤسسه تا پایان شهریور ۵۰ میلیون واکسن تحویل دهد.
روز گذشته هم خبرگزاری فارس در توجیه عدم تحویل ۵۰ میلیون دوز برکت تا شهریور در گزارشی تاکید کرد که یکی از دلایل این تاخیر ابتلای «همگی» متخصصان هندی و چینی شاغل در خط تولید برکت به کرونا بود.
حال ناتوانی در تولید واکسن داخلی در شرایطی که موج پنجم کرونا از کشته، پشته ساخته، در نهایت موجب تسلیم شدن جمهوری اسلامی و شخص علی خامنه‌ای شد.
او ۲۰ مرداد ماه امسال دوباره در مورد ویروس کویید-۱۹ و بیماری کرونا سخن گفت؛ این بار از موضعی کاملا متفاوت، اما بدون هیچ شرمساری و عذرخواهی. رهبر جمهوری اسلامی در یک پیام تصویری خواستار تامین گسترده واکسن «به هر شکل ممکن» شد و تاکید کرد «کرونا مسئله اول کشور است.»
او در این پیام که توسط صدا و سیما پخش شد٬ سخنرانی‌اش را با موضوع کرونا آغاز کرده و گفته بود: «بیماری وحشی طغیان کرده٬ نه فقط در ایران که در همه جهان دوران طغیان را دارد می‌گذراند٬ طبیعی است که وقتی بیماری٬ویروس٬دشمن شکل جدیدی پیدا می‌کند٬آرایش دفاعی و شیوه عمل ما هم باید تغییر کند.»
تغییر آرایش مد نظر رهبر جمهوری اسلامی صدور اجازه واردات واکسن پس از نزدیک به ۹ ماه قربانی دادن ایرانیان بود.
کمی عمیق‌تر؛ از وبا و آبله تا کرونا
هر چند محالفت‌های رهبر جمهوری اسلامی با ورود واکسن هم پایه‌های ایدیولوژیک و سیاسی داشت و هم دلایل اقتصادی و کاسبکارانه، اما این اولین بار نیست که روحانیت شیعه در مقابل ورود هر چیز جدیدی مقاومت می‌کند.
وبا و آبله از جمله بیماریان مسری در دوره قاجار بودند که در دوره‌های مختلف شایع و در شهر‌های مختلف ایران منجر به مرگ و میر‌های گسترده می‌شدند.
در مکاتبات و خاطرات پزشکان اروپایی که آن زمان در ایران می‌زیستند٬ مشخص است که تا چه حد روحانیون وقت در مقابل روش‌های پزشکی نوین برای مبارزه با بیماری‌های مسری مقاومت داشتند.
ملـک‌الطباء، حاجی میرزا بابا شیرازی یکی از مخالفان سرسخت طـب اروپـایی بـود که در آن زمان رسـاله «جوهریـه» خود را در انکار طب اروپایی نوشت.
روحانیون آن زمان در مواجهه با واکسن وبا نیز از خود مقاومت نشان دادند و بر سر منبر‌ها مسلمین را از تزریق واکسن باز می‌داشتند و می‌گفتند که این واکسن برای ریشه‌کن کردن اسلام و مسلمین است.
مقابله با پزشکی نوین تنها نقطه انجماد روحانیون در مقابل تجدد نیست٬ روحانیت شیعه٬ که خود را صاحب فقیه پویا نیز می‌داند٬ در مقابل دوش حمام٬ تیر برق و مواردی از این دست نیز برای مدت‌ها از خود مقاومت نشان داد تا در نهایت یا به زو و جبر یا پس از تطمیع، راه شرعی زدن قند در چای برای طاهر کردن آن را پیدا کنند.
این بار نیز راه حلال کردن حرامی مانند واکسن‌های غربی٬ تاکید بر محل تولیدی غیر از انگلیس و آمریکا بود.
این در حالی است که از ابتدای ساخت اولین واکسن‌های کرونا آمریکا اعلام کرد که تولید واکسن فایزر در خاک این کشور تنها به منظور مصرف داخلی است و بریتانیا نیز پس از برگزیت اعلام کرده بود که قصد ارسال واکسن‌های استرزنکای تولیدی این کشور را به دیگر کشور‌هایی که پیش خرید کرده بودند٬ ندارد.
البته جمهوری اسلامی مشکلی با پذیرش استرازنکاهایی اهدایی دیگر کشورها نداشت اما حاضر به خرید آن تا پیش از این نبود؛ اگرچه که استرازنکاهای اهدایی نیز با تاکید بر این پذیرفته می‌شدند که تولید کشورهایی غیر از انگلیس است.
واردات واکسن‌های فایزر و جانسون اند جانسون اما همچون تولید واکسن داخلی در انحصار گروهی است که از بیماری و مرگ مردم سود می‌بردند و مانند ورود عمده سایر واکسن‌ها، واردات آنها هم در زمانی ممکن شد که اعتبارش به نام ابراهیم رییسی، رییس‌جمهوری مد نظر رهبر نوشته شد.
جمهوری اسلامی در نهایت در خصوص واکسن کرونا عقب‌نشینی کرد٬ اما نه بابت دستور دی ماه سال گذشته رهبر جمهوری اسلامی عذرخواهی کرد و نه مسئولیت جان هزاران نفری را برعهده گرفت که طی این مدت درگذشتند؛ نه حتی به بار اقتصادی این لجبازی کودکانه اشاره‌ای کرد.
عملکرد و مسئولیت مستقیم رهبر جمهوری اسلامی اما در این زمینه غیر قابل کتمان است. مردم در ایران می‌میرند چرا که رهبر نظام سودایی در سر داشت و نهادهای زیر مجموعه او هم در پی سود میلیاردی از این همه گیری بودند.
*زیتون
Ingen tilgængelig billedbeskrivelse.
 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.