رفتن به محتوای اصلی

مقاومت تنها برای مقاومت!؟
17.05.2021 - 04:17

رسانه‌ها از رد درخواستِ آتش بسِ حماس از سوی نتانیاهو خبر می‌دهند.

در واقع از میان جنگ‌هایی که تاکنون بین اسرائیل و گروه‌های فلسطینی رخ داده است، جنگ اخیر از جهاتی، از همه ویرانگرتر و در عین حال بی‌معنا‌تر است!

کاش نیروی معتبری در میان فلسطینیان یافت می‌شد که از رهبران حماس بپرسد، این جنگ چه دستاوردِ مشخص و مثبتی برای مردم نوار غزه و کرانۀ باختری و بیت‌المقدس به همراه دارد؟

متأسفانه چنین نیرویی در بین فلسطینی‌ها یافت نمی‌شود و اگر هم یافت شود، به دلیل غلبۀ هیجانات و عواطف زود گذر بر بخشی از افکار عمومی و ترس از شبه نظامیانِ مسلح، جرأت چنین پرسشی را ندارد.

بدبختانه جنگ جاری کاملاً به نفع شخص نتانیاهو تمام شده است. او با خدعه و فریب و تحریک و به منظورِ نجات خود از سقوط، دامی را گستراند که حماس بی‌گدار و نسنجیده درست در وسط آن پا گذاشت.

سال‌هاست می‌گویم گروه‌های فلسطینی و رهبران آنها از پیچیدگی لازم برای مقابلۀ مؤثر و ثمربخش با اسرائیلی‌ها برخوردار نیستند و عمدتاً با تکیه بر احساسات، وارد منازعاتی می‌شوند که رقیب خونسرد و بی‌عاطفۀ آنها، نقشه‌اش را پیشاپیش کشیده است.

عمدتاً به همین دلیل، اسرائیل در جهت عملی کردنِ برنامه‌های خود اینچ اینچ بر روی زمین به پیش خزیده و در مقابل گروه‌های فلسطینی به رغم از دست دادن منابع انسانی و مالی و سرزمینی خود، به این دل خوش کرده‌اند که "پرچم مقاومت" همچنان در اهتزاز است. گویی صرفِ "مقاومت برای مقاومت" برای آنها اصل و اساس شده است نه حاصلی که قرار است از آن به بار آید!

نگرانی فلسطینی‌ها از مانع تراشی ایران در راه آتش‌بس

تهران می‌کوشد به آشوب و شلوغی‌ها در کرانه باختری دامن زند

العربیه - در حالی که کشورها و نهادهای مختلف بین‌المللی تلاش می‌کنند به درگیری‌های خونین جاری میان فلسطینی‌ها و اسرائیل پایان دهند، برخی افراد در داخل فلسطین نگران هستند که تلاش‌های حکومت ایران مانع از رسیدن به یک آتش‌بس در شرایط فعلی شود.

روزنامه «جروزالم پست» اسرائیل در شماره روز یکشنبه خود نوشت؛ جمهوری اسلامی تمایلی ندارد که ابتکار آتش‌بس میان فلسطینی‌ها و اسرائیل توسط واشینگتن یا قاهره به نتیجه برسد. در روزهای گذشته، اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروهای قدس سپاه طی تماس تلفنی با رهبران حماس و جهاد اسلامی، آمادگی ایران برای حمایت کامل از این گروه‌ها را اعلام کرد. موضوعی که بلافاصله در رویکرد این گروه‌ها برای ادامه موشک پرانی به سوی اسرائیل تأثیر گذاشت و گروه حماس اعلام نمود برای 6 ماه آینده، موشک کافی برای پرتاب به سوی اسرائیل در اختیار دارد.

بنا به گزارش «جروزالم پست» منابعی در فلسطین به این روزنامه گفته‌اند، نگران آن هستند که اقدامات حکومت ایران، تلاش‌ها برای برقراری آتش‌بس را بی‌حاصل کنند.

همچنین این منابع فلسطینی اضافه کرده‌اند که تهران تلاش می‌کند آشوب و شلوغی‌ها را در کرانه باختری دامن زند تا دولت محمود عباس را ساقط کند.

این روزنامه از قول یک منبع فلسطینی در دولت خودگردان نوشته که «رام‌الله» نگران آن است که رویاروئی اخیر میان اسرائیل و حماس به مراحل خطرناکی برسد بطوری که «انتفاضه سوم» را در کرانه غربی دامن زند و امور از دست دولت محمود عباس خارج شود.

در این راستا، روز شنبه مقامات دولت خودگردان فلسطین در رام‌الله، جلسه فوق‌العاده‌ای با ریاست محمود عباس و مقامات امنیتی و سیاسی برگزار کردند که در آن آخرین تحولاتی امنیتی و احتمال بروز ناآرامی‌ها در کرانه باختری را مورد بررسی قرار دادند.

در این باره یک مقام فلسطینی به روزنامه «جروزالم پست» گفته‌است که ما یقین داریم، حماس و ایران و دیگران تلاش می‌کنند که در منطقه کرانه غربی رود اردن ناآرامی ایجاد کنند.

قدس برگه انتخاباتی مورد منازعه میان حماس و فتح

قبل از آغاز درگیری‌های اخیر میان فلسطینی‌ها و اسرائیل، شهر قدس محور منازعه انتخاباتی میان حماس و فتح شده بود. طبق موعد از پیش تعیین شده، قرار بود که در 22 ماه مه جاری در فلسطین و از جمله شهر قدس،انتخابات پارلمانی برگزار شود اما به دلیل ممنوعیت ساکنین قدس شرقی از حضور در انتخابات توسط اسرائیل، دولت محمود عباس برگزاری انتخابات را به تعویق انداخت.

با پیامد محله «شیخ جراح» و سپس درگیری‌های اخیر، حماس تلاش می‌کند که حوزه انتخاباتی شهر قدس را بخشی از غزه و محور غزه قرار دهد و آن را به میراث سیاسی خود اضافه کند. اکنون قدس شرقی، طبق شعارهای حماس، نه فقط برای این گروه ارزش ملی و دینی دارد بلکه ارزش بالای انتخاباتی نیز پیدا کرده‌است. از این‌رو در روزهای اخیر شاهد آن بودیم که موضوع شهر قدس و محله «شیخ جراح» به شروط حماس برای برقراری آتش‌بس اضافه شده‌است.

خالد مشعل در مصاحبه خود با تلویزیون TRT ترکیه شرط خروج نیروهای اسرائیلی از محله «شیخ جراح» شهر قدس را در رأس خواسته‌های حماس مطرح کرد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.