رفتن به محتوای اصلی

تیم سپاه و وزارت اطلاعات برای تحقیق درباره فایل ظریف تشکیل شد
11.05.2021 - 13:20

 

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه ایران، اعلام کرد علاوه بر قوه قضاییه و وزارت اطلاعات، نیروهای اطلاعات سپاه پاسداران نیز در تحقیق درباره پرونده فایل صوتی افشا‌شده از محمدجواد ظریف حضور دارند.

اسماعیلی روز سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت، در نشست خبری هفتگی خود گفت پس از تشکیل پرونده‌‌ای در این زمینه در دادسرای عمومی و انقلاب تهران، «تیم‌های تخصصی از ناحیه مرجع قضایی و ضابطین، متشکل از وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران» تشکیل شد.

او درباره این «کارگروه قضایی، امنیتی و اطلاعاتی» اضافه کرد: «تقسیم کار خوبی انجام شده و بخشی از امور به وزارت اطلاعات و بخشی به سازمان اطلاعات سپاه محول شده است.»

سخنگوی قوه قضاییه گفت دستور ممنوع‌الخروجی «جمع زیادی از کسانی که در این فرایند ایفای نقش داشتند» صادر شده است و تاکنون، نزدیک به ۲۰ نفر احضار شدند و درباره نحوه «برون‌رفت» این فایل از مجموعه دولت، از آنان تحقیق شده است.

او تاکید کرد: «نتایجی به دست آمده اما به لحاظ  لزوم دقت در این حوزه، کار تحقیقات ادامه دارد.»

پیش‌تر قوه قضاییه از تشکیل پرونده برای پیگیری افشای این فایل و ممنوع‌الخروجی ۲۰ نفر در ارتباط با آن خبر داده بود.

همچنین حسن روحانی، رییس‌جمهوری، دستور پیگیری چگونگی انتشار فایل صوتی ظریف از سوی وزارت اطلاعات را صادر کرده است، هرچند علی ربیعی سخنگوی دولت گفته هنوز گزارشی در این زمینه ارائه نشده است.

اما این اولین بار است که خبر حضور نیروهایی از سازمان اطلاعات سپاه پاسداران در روند تحقیق این پرونده منتشر می‌شود.

 

تصویب تحقیق و تفحص از مرکز بررسی‌های استراتژیک

همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی روز سه‌شنبه، با درخواست «تحقیق و تفحص از مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری و فعالیت‌ها و عملکرد آن مرکز و نیز عملکرد وزارت امور خارجه در حفظ اطلاعات محرمانه کشور» موافقت کردند.

روز یکشنبه ۱۹ اردیبهشت، پس از جلسه غیرعلنی مجلس که بدون حضور ظریف برگزار شد، احمد امیرآبادی، عضو هیات رییسه مجلس، گفته بود نمایندگان سه درخواست مبنی بر انجام تحقیق و تفحص از مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری ارائه کرده‌اند.

مصاحبه ظریف که در اسفند ‌گذشته انجام شده بود و نسخه صوتی آن روز یکشنبه ۵ اردیبهشت برای اولین بار از ایران اینترنشنال منتشر شد، از سری گفت‌وگوهایی بود که زیر نظر این مرکز انجام شده بود.

چهار روز پس از افشای مصاحبه محمدجواد ظریف در تلویزیون ایران‌ اینترنشنال، حسن روحانی حسام‌الدین آشنا را از ریاست مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری برکنار و علی ربیعی را جایگزین او کرد.

ظریف در این مصاحبه با اشاره به حاکمیت نظامیان در جمهوری اسلامی و کارشکنی‌های روسیه در روند امضای برجام، دخالت‌های قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران، در سیاست خارجی را تایید کرد و گفت دیپلماسی فدای میدان جنگ و نظامی شد.

این سخنان ظریف خشم رهبر و شمار زیادی از مقام‌های جمهوری اسلامی را به دنبال داشت.

خامنه‌ای روز یکشنبه ۱۲ اردیبهشت‌، در یک سخنرانی تلویزیونی بدون نام بردن از ظریف، اظهارات او را «مایه تعجب و تاسف» دانست و گفت بعضی از این سخنان «تکرار حرف‌های خصمانه دشمنان و آمریکا» درباره نیروی قدس سپاه پاسداران و قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین آن است

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
ایران اینترنشنال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.