رفتن به محتوای اصلی

چرا نامزد شدم ؟ گفتگو آزاد با مصطفی تاجزاده(5 ساعت وپاسخ به صد ها سئوال)
تاجزاده: سپاه به پادگان‌ها برنگردد ایران ویران می‌شود
27.04.2021 - 20:53

مصطفی تاجزاده: آمده‌ام دولت پنهان را سر جای خود بنشانم

 
IRAN

 

مصطفی تاجزاده از دخالت نظامیان در انتخابات و حضور "دولت پنهان" در حکومت انتقاد کرد و گفت "نهادهای نظامی نباید در انتخابات دخالت کند و آمدم تا دولت پنهان را سر جای خود بنشانم."

آقای تاجزاده دیشب در اتاق "فردای بهتر" در کلاب‌هاوس حاضر شد تا درباره علت نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری توضیح دهد و اعلام کرد "نامزد جدی انتخابات است و برای رد صلاحیت شدن اعلام نامزدی نکرده ‌است".

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب که دو روز پیش نامزدی‌اش در انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کرد، پس از نقد شرایط سیاسی و ضرورت اصلاح ساختاری در ایران، در پاسخ به سوالی که پس چرا به صندوق رای چسبیده‌اید، گفت: "من به صندوق رای چسبیدم چون هیچ بدیلی برای آن نمی‌شناسم و نه تنها من بلکه جهان برای آن بدیلی نمی‌شناسد".

او گفت صندوق رای از نوع حکومت اهمیت بیشتری دارد اما "صندوق رای را از ما گروگان گرفته‌اند."

آقای تاجزاده در این نشست گفت نامزد اصلی اصلاح‌طلبان محمد خاتمی رئیس جمهور دوران اصلاحات با معاون اولی محسن صفایی فراهانی بود اما این گزینه منتفی شده‌است.

او تاکید کرد اگر انتخابات رقابتی نباشد رای نمی‌دهد. او حمایت از نامزدی کسانی مثل علی لاریجانی را هم رد کرد و آن را مرگ اصلاحات دانست: "باید سکوت کنیم و به مردم بگوییم حاکمیت برای ما گزینه‌ای باقی نگذاشته است".

در بین افراد اصلاح‌طلب چند نفر اعلام نامزدی برای انتخابات کرده‌اند و مصطفی تاجزاده دیروز (دوشنبه) در بیانیه‌ای گفت "برای استقرار دموکراسی در ایران، صلح در منطقه و تعامل با جهان" نامزد ریاست جمهوری می‌شود.

او در این بیانیه‌ نوشت در این انتخابات "صدای سرکوب‌شدگان در ۹۶ و آبان ۹۸، قربانیان فاجعه‌ سقوط هواپیما، حاشیه‌نشینان و نادیده‌گرفته‌شدگان" خواهد بود.

آقای تاجزاده در بخش دیگر بیانیه‌اش گفت با جلب نظر رهبر می‌خواهد قانون اساسی را اصلاح کند تا رهبری "دوره‌ای و انتخابی" شود.

IRAN

 

توضیح تصویر،

آقای تاجزاده می‌گوید گزینه اصلی اصلاح‌طلبان برای انتخابات ریاست جمهوری محمد خاتمی بود

اعلام نامزدی آفای تاجزاده با واکنش فعالان سیاسی و رسانه‌ها روبرو شد و شماری از اصلاح‌طلبان از آن استقبال نکردند.

غلامحسین کرباسچی از حزب کارگزاران تلویحی گفت حتی اگر تائید صلاحیت شود رای نمی‌آورد چون مردم لحن و گفتار او را نمی‌پسندند اما اظهار امیداوری کرد که وزارت کشور و شورای نگهبان او را تائید صلاحیت کنند.

آقای کرباسچی و آقای تاجزاده بیستم فروردین‌ماه امسال در کلاب‌هاوس درباره انتخابات ۱۴۰۰ و ماهیت اصلاح‌طلبی در ایران مناظره‌ای جنجالی داشتند و آقای کرباسچی از اظهارات و نوشته‌های تند آقای تاجزاده درباره شرایط حاکم بر اوضاع سیاسی و اقتصادی کشور انتقاد کرده‌بود.

خبرگزاری فارس، نزدیک به اصولگرایان، تاجزاده را یک "کوتوله سیاسی" خواند که با عربده کشی تلاش دارد خود را "رجل سیاسی" معرفی کند. این خبرگزاری نوشت چهره جنجالی اصلاح طلبان که در ماجرای انتخابات ۸۸ مدت‌ها در زندان بسر برده، در کارنامه خود "نقاط سیاه" فراوانی دارد و در سابقه اش هیچ نشانی از یک مدیریت اجرایی موفق وجود ندارد: "او آتش‌بیار معرکه بود و بر طبل ساختارشکنی و آشوب کوفت". فارس پیش‌بینی کرد آقای تاجزاده رد صلاحیت می‌شود.

IRAN

منبع تصویر،TASNIM

توضیح تصویر،

اقای تاجزاده در بیانیه‌ای گفته با جلب نظر رهبر می‌خواهد قانون اساسی را اصلاح کند تا "رهبری دوره‌ای و انتخابی شود".

line

تحلیل مسعود آذر، بی‌بی‌سی:

  • انتخابات خرداد نزدیک است. جریان اصلاح‌طلبی در ایران در یک مقطع تاریخی قرار دارد، ورود به انتخابات با نامزدی جدی که شانس پیروزی دارد اما از سد شورای نگهبان عبور نمی‌کند یا ورود با نامزدی که شانس پیروزی ندارد اما ممکن است شورای نگهبان او را تائید صلاحیت کند و در وضعیتی مشابه دوره‌های اخیر، نامزد تایید صلاحیت‌شده اصلاح‌طلبان بیشتر زینت انتخابات است یا اینکه آنها در ادامه همان سیاست کج‌دار و مریز در انتخابات، ائتلاف با نامزد جریان اعتدال را در پیش می‌گیرند مثل سال ۹۲ که پیروزی حسن روحانی را به همراه داشت.
  • مصطفی تاجزاده را باید در شمار گروهی قرار داد که اعتقاد دارد یا ورود به انتخابات با برگ برنده یا "سکوت" در انتخابات. در نگاه او عقب‌نشینی و رضایت دادن به گزینه‌های دیگر مرگ اصلاح‌طلبی را به همراه دارد و در عین حال بر این باور است که مماشات با جریان حاکم منجر به قدرت گرفتن نظامیان و ضعیف شدن صندوق‌ رای و جمهوریت نظام می‌شود.
  • بیانیه انتخاباتی آقای تاجزاده و برنامه‌هایی که اعلام کرده یادآور سنگ بزرگ علامت نزدن است؛ اینکه با رهبر وارد گفتگو شود و قانون اساسی را اصلاح و جایگاه رهبری را انتخابی و دروه‌ای کند. چنین طرح‌هایی تازگی ندارند و پس از فوت آیت‌الله خمینی بارها مطرح شده‌اند اما طرح چنین موضوعی با توجه به ترکیب یکدست مجلس خبرگان، بعید است وزنی فراتر از لفاظی سیاسی داشته باشد.
  • به نظر می‌رسد مصطفی تاجزاده با ناامیدن شدن از یکپارچگی در جریان اصلاحات، از انتخابات پیش‌رو برای طرح دیدگاه‌های خودش استفاده می‌کند. او به خوبی می‌داند از فیلتر شورای نگهبان عبور نمی‌کند اما با اعلام نامزدی در انتخابات، فضای نسبتا امنی برای طرح دیدگاه‌هایش پیدا می‌کند. آنچه روشن است کسانی مثل مصطفی تاجزاده و همفکران او در بدنه اصلاح‌طلبی از تحریم انتخابات سخنی به میان نمی‌آروند و صرفا در صورت رد نامزد مورد نظرشان، می‌خواهند حاکمیت را مقصر یا عامل این جریان معرفی کنند.
  • به نظر می‌رسد با توجه به رویه‌ای که حکومت در پیش گرفته، نگرانی یا دغدغه جدی از مشی کسانی همچون آقای تاجزاده نداشته‌باشد و نگران تهدیدها و سکوت آنها نیست. آخرین خبرها از نامزدهای شورای شهر نشان از رد صلاحیت گسترده نامزدهای نزدیک به جریان اصلاحات دارد؛ چنانکه دیروز احمد جنتی دبیر شورای نگهبان گفت "این شورا احراز صلاحیت نامزدها را با دقت هرچه بیشتر انجام خواهیم داد."
line

مصطفی تاجزاده فعالیت‌ها و نامه‌نگاری‌هایش را در ماه‌های اخیر افزایش داده است. او هفته گذشته در نامه‌ای به ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضاییه از سخنان اخیر او درباره برجام و عملکرد دولت انتقاد کرد و گفت ایران به لغو تحریم‌ها و انتخابات آزاد نیاز دارد.

او تاکید کرده که اصلاح‌طلبان باید نامزد اصلی خودشان را وارد کنند و کاری نداشته‌باشند که "رهبری خوشش می‌اید یا بدش می‌اید و شورای نگهبان تائیدش می‌کند یا ردش می‌کند".

سیزدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری ایران ۲۸ خرداد امسال (۱۴۰۰) برگزار می‌شود.

تاکنون بیش از بیست نفر از طیف‌هایی سیاسی، احزاب و گروه‌های اصولگرا و نزدیک به اصلاح‌طلب اعلام نامزدی کرده‌اند

##################################

مصطفی تاجزاده، فعال سیاسی، درباره مداخله سپاه پاسداران در سیاست ایران، گفت: « آمده‌ام تا سپاه را سر جای خود بنشانم، سپاه به پادگان‌ها برنگردد، ایران ویران می‌شود.»

تاجزاده شامگاه سه‌شنبه هفتم اردیبهشت ماه طی یک نشست در کلاب هاوس با عنوان «چرا نامزد شدم»، درباره اینکه «چطور می‌خواهد در سیستمی که هزاران زندانی سیاسی را اعدام کرده، پویا بختیاری‌ها را به گلوله بسته و هواپیمای اوکراینی را منهدم کرده، تغییر ایجاد کند»، گفت: «همه اتفاقات محکوم و قابل دفاع نیست، خیلی جنایت اتفاق افتاده که قابل دفاع نیست، مجبوریم برای آشتی راهی پیدا کنیم.» او گفت که باید «آینده محور کار باشد و در گذشته زندانی نشویم اما این به آن معنا نیست که این اتفاقات را نادیده بگیریم.»

تاجزاده در بخش دیگری با بیان اینکه «نمی‌گویم ولایت فقیه را کنار بگذاریم، می‌گویم از قانون اساسی کنار بگذاریم»، افزود که خامنه‌ای حق ندارد شورای عالی فضای مجازی تشکیل دهد چون تنها مرجع قانون‌گذاری مجلس است.

این فعال سیاسی همچنین تاکید کرد که دخالت علی خامنه‌ای برای انتخاب وزرا ربطی به قانون اساسی ندارد، و درباره اختیارات وسیع خامنه‌ای نیز گفت که «این فاجعه است که اختیاری مثل صداوسیما، قوه قضاییه و سیاست‌های کلان را دست یک نفر بدهیم اما وقتی واکسن گیر نمی‌آید، مرغ گران می‌شود، عنوان می‌شود این موضوع مربوط به رهبری نیست.»

تاجزاده در این نشست عنوان کرد «انتخابات جایگزین ندارد» اما گفت که «انتخابات آفت‌زده است، به دنبال اصلاحات ساختاری برویم قبل از اینکه دیر شود.»

 

 

######################################

آقای تاجزاده که از چهره‌های شناخته‌شده اصلاح‌طلبان است، در دوران ریاست جمهوری محمد خاتمی معاون سیاسی وزارت کشور بود.

سیزدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران روز ۲۸ خرداد امسال (۱۴۰۰) برگزار می‌شود.

چگونگی تایید صلاحیت‌ها در شورای نگهبان با ابهامات بسیاری روبرو بوده و این شورا حتی اکبر هاشمی رفسنجانی و محمود احمدی‌نژاد، دو رئیس جمهور پیشین را رد صلاحیت کرده است.

آقای تاجزاده یکی از ده‌ها چهره اصلاح‌طلبان بود که حکومت ایران پس از اعتراضات به نتایج انتخابات ۱۳۸۸، به تلاش برای "براندازی نرم" متهم شد، و حدود شش سال را در زندان گذراند.

آقای تاجزاده در دولت میرحسین موسوی در سالهای ۱۳۶۳ تا ۱۳۶۷ به عنوان معاون امور بین الملل محمد خاتمی وزیر ارشاد فعالیت داشت.

مصطفی تاجزاده در سال ۱۳۳۵ در اصفهان متولد شد و در سال ۱۳۵۷ تحصیلاتش در آمریکا را رها کرد و به ایران آمد. او نماینده ویژه "گروه فلق" در کمیته ویژه استقبال از آیت الله خمینی انتخاب شد. پس از انقلاب، گروه فلق با پیوستن به شش گروه دیگر سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی را ایجاد کرد.

تاجزاده در بیانیه‌اش چه گفت؟

او در این بیانیه‌ نوشته در این انتخابات "صدای سرکوب‌شدگان در ۹۶ و آبان ۹۸، قربانیان فاجعه‌ سقوط هواپیما، حاشیه‌نشینان و نادیده‌گرفته‌شدگان" خواهد بود.

او در این بیانیه نوشته "می‌آیم تا با جلب همکاری رهبر، اصلاح قانون‌اساسی ممکن شود؛ رهبری دوره‌ای و انتخابی شود".

او در بخش دیگری از این بیانیه نوشته است "صداوسیما چندصدا و تاسیس شبکه‌های خصوصی ممکن شود؛ استقلال و بی‌طرفی دستگاه قضایی نهادینه گردد؛ نهادهای موازی در نهادهای قانونی ادغام شوند و آزادی انتخابات تضمین شود".

آقای تاجزاده در این بیانیه هدف خود را "تغییر و اصلاحات ساختاری، رویکردی و رفتاری" معرفی کرده است.

او در بخشی از بیانیه خود، ستیز ایران با آمریکا را "پرهزینه و غیرضروری" دانست و تنش‌زدایی و عادی‌سازی روابط با واشنگتن را از جمله برنامه‌های خود معرفی کرد.

آقای تاجزاده همچنین وعده داد تا تلاش کند "نظامیان صرفا به انجام وظایف ذاتی خود در دفاع از امنیت عمومی و ملی بپردازند و از امور غیرمرتبط با شغل شریف نظامی بپرهیزند".

آقای تاج‌زاده که در سال‌های گذشته همواره نظارت استصوابی را مانع اصلی برگزاری انتخابات آزاد دانسته است، تلویحا در جلسه‌ای در کلاب‌هاوس گفت که پیش از آنکه شورای نگهبان درمورد صلاحیت نامزدی تصمیم بگیرد، این آقای خامنه‌ای است که صلاحیت آن نامزد را تایید می‌کند.

مصطفی‌ تاج‌زاده در روزهای گذشته نیز گفته بود اگر رهبر ایران نامزد منتخب اصلاح‎طلبان را تایید نکند، مشارکت حداکثری در انتخابات رخ نخواهد داد.

آقای تاج‌زاده همان زمان گغته بود که اگر نامزد منتخب اصلاح‌طلبان از سوی آیت‌الله خامنه‌ای تایید شود، نشانگر آن خواهد بود که او قصد دارد راه را برای باز شدن فضا باز کند.

تا کنون چه کسانی اعلام داوطلبان نامزدی در انتخابات شدند؟

پیش از مصطفی تاجزاده برخی دیگر از چهره‌های سیاسی نزدیک به جناح‌های درون حکومت ایران نیز داوطلب نامزدی شده بودند. در عین حال نام‌های شناخته‌شده تری نیز حضور دارند که هنوز تصمیم نهایی خود را اعلام نکرده‌اند، از جمله ابراهیم رئیسی، محمدباقر قالیباف و علی لاریجانی.

با این حال از میان داوطلبان فعلی، ثبت و اعلام آمادگی برخی خبرساز شده است از جمله:

  • محمدغرضی، وزیر وزیر پست و تلگراف و تلفن دولت سازندگی و عضو سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
  • مسعود پزشکیان، وزیر پیشین بهداشت
  • سعید محمد،فرمانده سابق قرارگاه خاتم الانبیاء
  • حسین دهقان، مشاور رهبر ایران در صنایع دفاعی
  • عزت‌الله ضرغامی، رئیس اسبق صدا و سیما و عضو فعلی مجمع تشخیص مصلحت
  • علی مطهری، نماینده پیشین مجلسمحسن رهامی دبیرکل سابق انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌هامصطفی کواکبیان، نماینده پیشین مجلس

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.