رفتن به محتوای اصلی

افشاگری و تظلم خواهی کنسول سابق جمهوری اسلامی+ سند
12.03.2021 - 20:45

بهنام چوپان دیپلمات سابق سفارت جمهوری اسلامی در بنگلادش بوده است که با تبانی دیگر مقامات سفارت ایران در بنگلادش بیش از 5 سال است که اخراج و سپس  باز نشستگی اجباری را تجربه کرده است .

این نوشتار بر اساس اطلاعات و اسناد ارسالی ایشان تنظیم یافته است.

بهنام چوپان کنسول سابق سفارت جمهوری اسلامی در بنگلادش کیست ؟

نامبرده یکی از رزمندگان جنگ بوده که در سن 14 سالگی در آبان 61 به جبهه میرود و پس از پایان جنگ تحصیلات رسمی خود را که تا آن زمان در حد دوم دبیرستان بوده است را در مجتمع رزمندگان ادامه داده و در عرض یکسال با شیوه جهشی موفق به اخذ دیپلم خود میشود

Missing media item.

نامبرده در سال 1370 و همزمان با ورود به وزارت امورخارجه در رشته علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی قبول شده و تا مقطع فوق لیسانس تحصیلات خود را ادامه میدهد.

وی در اسفند 1391 به عنوان  کنسول (کارشناس امور کنسولی و حقوقی ) به سفارت ایران در بنگلادش معرفی میشود و  با سفیر وقت بهرام سیف زاده مشغول به همکاری میشود.

با پایان دوران سفارت بهرام سیف زاده سفیر جدیدی با نام عباس واعظی دهنوی معرفی میگردد.

عباس واعظی دهنوی کیست ؟

عباس واعظی دهنوی مدیر کل ارزیابی و نظارت وزارت امور خارجه  از 7 شهریور 90 تا سال 93 بوده و از سال 93 تا 97 به عنوان سفیرجمهوری اسلامی در بنگلادش مشغول به خدمت بوده است و سپس پست خود را تحویل محمد رضا نفر سفیر بعدی میدهد

Missing media item.

ماجرا از کجا آغاز میشود؟

عباس واعظی دهنوی در همان ماه اول 400 هزار دلار را از تنخواه سفارت برداشته و وصرف خرید یک دارو خانه در قیطریه برای همسرش میکند که این امر با اعتراض بهنام چوپان مواجه شده و این امر را در حوزه اختیارات خود معرفی میکند.

ماموریت بهنام چوپان در تیر 94 خاتمه میابد .

همزمان با خاتمه ماموریت وی فردی به نام امیر شریفی به سفارت مراجعه و ادعا میکند که کنسول مبلغ 220 هزار دلار از وی دریافت کرده و این وجه را به من باز نمیگرداند که با بی اعتنایی کنسول وقت مواجه میشود.

نامبرده به مدت دوازده روز از ساعت 9 صبح تا 6 بعد ظهر در طبقه دوم سفارت بست نشینی میکند و مقامات امنیتی سفارت هیچ گونه ممانعتی از حضور ایشان نمیکنند و این در حالی بود که امیر شریفی حتی گذر نامه معتبر ایران را نداشته و مدت گذر نامه او نیز تمیدید نشده بوده وبنا بر گفته کنسول سابق سابقه 15 سال زندان را در کار نامه خود داشته است.

کنسول سابق سفارت ایران در بنگلادش معتقد است که این امر بدون هماهنگی و هدایت سفیر وقت امکان پذیر نبوده و سفارت از این فرد و خانمی که به عنوان منشی وی نامبرده میشود جهت خبر چینی استفاده میکرده است.

عباس واعظی دهنوی پس از بازگشت کنسول گزارشی 15 صفحه ای را نوشته که این امر در ابتدا باعث اخراج وی از وزارت خارجه میشود و سپس طی مراحل دادگاه محکوم گردیده و با توجه به سابقه وی ایشان بازنشسته میشود.

شرح اتهامات بهنام چوپان چه بوده است؟

Missing media item.

کنسول سابق در خصوص اتهام ردیف اول به ما اعلام نمود که خانم فتحیه  آموزگار متولد 1338 کرمان بوده و از سال 1373 در بنگلادش زندگی میکرده و در سال 84 با واعظی سفیر وقت ایران در تانزانیا آشنا میشود .

واعظی به محض ورود به سفارت در بنگلادش در خواست دیدار و سپس استخدام ایشان را در بخش کنسولی مینماید که با مخالفت چوپان مواجه شده اما ایشان در بخش اقتصادی سفارت مشغول به کار میشوند که با ارسال اناناس به ایران و سپس واردات قیر به بنگلادش  نیز فعال بوده اند بار ها درخواست استخدام در بخش کنسولی سفارت را داشته که با مخالفت ایشان مواجه شده است

اما در گزارش هیات بررسی سفارت ایشان 45 ساله و مطلقه عنوان شده است که ماهیاتا  تشخیص سن اشتباه میباشد (ایشان در سال 1373 با یک پزشک بنگالی ازدواج کرده و در سال 1374 از ایشان جدا میگردند )

ایشان مدعی پیشنهاد صیغه را در یک میهمانی از سوی چوپان به خود را میدهد اما چوپان طی مراحل داد رسی اعلام میکند که ایشان اصولا در ان میهمانی حضور نداشته اند.

لازم به ذکر است که خانم فتحیه آموز گار برادرزاده آقای جمشید آموزگار از نخست وزیران دوران پهلوی میباشند.

در خصوص بند ارتباط با امیر شریفی و فرزندانشان این ارتباط  از سوی هیات اعزامی محرز گردید و کار چاق کنی این فرد و بدنامی این فرد از دید هیات بررسی کننده و اتهامات واهی این افراددر برخی موارد و درستی برخی اعمال منافی عفت عمومی در خصوص ارتباط نامشروع تقریبا احراز گردیده.اما کنسول سابق تمامی این ماجرا را در ارتباط با وقایع مربوط به سفیر میدانند و عملا اتهامی در این خصوص قابل اثبات شناسایی نشد..

همچنین فرد پناهنده سیاسی مورد نظر آقای حسین علیزاده دیپلمات سابق جمهوری اسلامی و از اعضای اسبق کمپین سفارت سبز بوده است

در ادامه شما را به خواندن گزارش هیات بررسی کننده وزارت خارجه فرا میخوانیم

Missing media item.

Missing media item.

Missing media item.

Missing media item.

Missing media item.

Missing media item.

Missing media item.

Missing media item.Missing media item.

Missing media item.

Missing media item.

Missing media item.Missing media item.

Missing media item.

Missing media item.

نتیجه نهایی رای داد گاهها

ایشان در نهایت  به دلیل نبود مدارک از تحصیل مال نامشروع به مبلغ 3900 هزار تومان  و جریمه 7800 هزار تومان نیز تعلیق میگردند

لازم به ذکر است  که در جریان حکم اعاده حکم اخراج به بازنشستگی دیوان عدالت اداری در خواست 80 میلیون رشوه نموده است  تا اعاده به کار را صادر نماید که با توجه به اتهامات متهم میتوانسته اثباتی برای حکم رشوه تلقی گردد.که با مخالفت بهنام چوپان مواجه میشود

Missing media item.

Missing media item.

مریم سلطانی - عضو اتحادیه مستقل فعالان حقوق بشر

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

مهرداد سیدعسگری
صفحات اجتماعی اتحادیه مستقل فعالان حقوق بشر

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.