رفتن به محتوای اصلی

" برای تقویت جنبش کارگری و رفع معضلات آن چه باید کرد؟"
11.01.2021 - 07:15
جلسه پرسش و پاسخ تلگرامی این جمعه ۱۹ دی ۹۹
موضوع : برای تقویت جنبش کارگری و رفع معضلات آن چه باید کرد؟
میهمان: آیت نیافر ، فعال کارگری
این جلسات هر جمعه ساعت ۹ شب به وقت ایران در کانال و گروههای مختلف تلگرامی برگزار میشود از جمله درگروه تلگرامی به یاد رفیق رئیس دانا برای اتحاد عدالت خواهان
سوالات مطرح شده در جلسه: 

- با درود، به نظر شما در شرایط کنونی ضرورت مخالفت با خصوصی سازی و امکان دولتی شدن کارخانه ها در اولویت نیست؟

- با چه استدلالی می فرمایید که اقتصاد تجاری دلال ایران که از زمان قاجار تا حالا طبقه حاکم ایران بوده، در حاکمیت کنونی ایران نیستند؟ پس ضد این حاکمیت هستند؟

- اقتصاد عمده ایران که خام فروشی و معامله کالاست و بخصوص پیوند با اقتصاد زیرزمینی بین‌المللی سرمایه داری دارد، چه رابطه ای با نهادهای حاکمیتی دارد و اسمش اگر اقتصاد تجاری دلال نگذاریم چه باید بگذاریم؟

- فرمودید قشر حاکم بر ایران، و نه طبقه حاکم، متکی به نهادها است. ممکن است بفرمایید فعالیت این نوع نهادها از چه نوع فعالیت اقتصادیست؟ و با بنیادهای خصوصی سازی شده چه رابطه اقتصادی دارند؟

- پیش بینی می‌شود روند صعودی قیمت کالاها همچنان و با سرعت بیشتری ادامه خواهد داشت. با تصویب مجلس نرخ ارز 17500به جای 4200 برای حقوق ورودی کالاها تعیین شد. طبیعتا این افزایش ارز تاثیرات خود را بر قیمت کالاها نیز خواهد گذاشت. شما لطفا بفرمایید تاثیر و تبعات این افزایش ارز در زندگی و معیشت کارگران چه خواهد بود و کارگران با چه چالش‌هایی برای افزایش حداقل دستمزدهایشان در برابر کارفرمایان روبرو خواهند شد.

- متاسفانه تشکل های موجود که طبق قانون کار ایجاد شده اند جوابگوی کارگران نیستند و از سوی دولت و کارفرمایان هم به آرای آنها توجه نمیشود برای تغییر شرایط و ایجاد تشکل های واقعی چه راه هایی را پیشنهاد می کنید

- با درود این همه اتحادیه مثل اتحادیه خبازان اتحادیه کفاشان اتحادیه شیرینی فروشان و...ایا این اتحادیه ها فرمایشی است یا با تلاش کارگران تشکیل شده؟

- به نظر شما کارگران واقعا موجود ایران در رابطه با انتخابات 1400 چه ارزیابی از نتایج انتخابات در وضعیت خود و فعالیتهای صنفی خود دارد؟

- اخیرا شاهد افزایش حقوق بازنشستگان دولتی و لشگری بودیم درحالیکه این افزایش حقوق شامل بازنشستگان تامین اجتماعی نشده است. علت این امر چیست و تشکل‌های کارگری چه اقداماتی در این رابطه داشته اند؟

- توانمند سازی یک جنبش آیا بازگشت به مطالبات کف خیابانی است. آیا این فرو کاستن جنبش نیست؟

- با درود رفیق ایت آیا یکی از دلایل ضعف جنبش کارگری افتراق درون نیروهای چپ نیست؟وچه راهکاری پیشنهاد می دهید برای اتحاد جنبش کارگری با سپاس

- علت تشکل سراسری کارگران در سال ۵۶و۵۷ رو در چه چیزی می بینید ایا سرکوب رو برای عدم تشکل کارگران را علت نمی بینید ؟

- همانطور که فرمودید نفاق همچنان معضل اصلی هر حرکت جمعی از جمله فعالیتهای کارگری است. بازار اتهام زنی به یکدیگر داغ است. همانطور که فرمودید وسیع ترین خواسته مشترک که بیشترین پیشتیبان را در میان مردم می تواند داشته باشد و حتما حداقل خواسته بسیاری خواهد بود، می باید تعیین و تبلیغ و به خواسته همگانی تبدیل شود. چپ روی را چقدر سد راه این کار می بینید؟

- ایا احتمال شورش واعتراصات را در سال اینده با این گرانی خواهید دید؟

- با توجه به یکی از پاسخهای جنابعالی سرمایه داری جهانی و بانک جهانی خواهان آزاد سازی سرمایه در ایران است که موضعی مترقی تر از موضع اقتصادی قشر حاکم بر ایران است. اما همین بانک جهانی الگولهای خصوص سازی و تعدیلها را به حاکمیت ایران ارائه کرد و تقدیر نامه خود را به حاکمیت ایران در زمان احمدی نژاد برای خصوصی سازی ارائه کرد. بنابراین شما چه تضادی بین آزاد سازی سرمایه خواسته بانک جهانی و خصوصی سازی حاکمیت ایران می بینید؟

- آیا طبقه کارگر ایران در آزاد سازی سرمایه، خواسته بانک جهانی همسویی با خواسته خود می بیند؟

- به نظر من راه جلوگیری از افتراق و پراکندگی کنار گذاشتن اختلافات نیست اگر این ممکن بود که در این ۴۰ سال شده بود - جلوی افتراق را میشود با پیدا کردن نقاط اشتراک و کار پروژه ای و مقطعی روی آن اشتراکات گرفت - باید تمرکز را از اختلافات برد به اشتراکات و پذیرفت که هر کسی حقیقت را یک جور می بینید . اشکال جدی هم ندارد که مثل هم فکر نکنیم ولی باید اشتراکتمان را پیدا کنیم - شما با این موافق نیستند ؟

- در اکثر تجمعات صدای واقعی نوعی تحول خواهی در کلیت نظام است کنش گران برای ارتقا جنبش کارگری تا چه حد این صدا را اکو می‌دهند.

- با درود شما از یک سو از عدم وجود تشکل های کارگری میفرمایید اما وجود اعتراضات پی در پی ومتشکل ،غیر انرا ثابت میکند،واز سویی بارها از نیاز به تشکل های جدید نام می برید ،با توجه بی شرایط مملکتی ایا ممکن است برخی از تشکل های عملی خودتان را تشریح بفرمایید.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

راحله طارانی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.