رفتن به محتوای اصلی

روزهای پر تلاطم انتقال قدرت در امریکا
09.01.2021 - 16:47
 
 

تحولات سیاسی جوامع را می توان به امواج سطحی اقیانوس تشبیه کرد که خبر از فعل و انفعالات بستر می دهند. توفان‌هائی که در آب‌های گرم گرمسیری تشکیل می‌شوند، پیش شرط تکوین شان، دمای آب حداقل 26 درجه سانتی‌گراد می باشد. پدیده ترامپ و بیش از هفتاد میلیون رای از شهروندان امریکا، ردپای بحران اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی دارد و اگر پوپولیسم ترامپی تبلور سیاسی – تشکیلاتی یابد، می تواند برای امریکا و سایر کشورها فاجعه بارترین سرنوشت ها را رقم زند.

هیتلر در آلمان، خمینی در ایران و اردوغان در ترکیه با آراء مردم و با تکیه بر صندوق های رای بقدرت رسیدند. هر سه خرد اجتماعی جوامع را نمایندگی نکرده و با اتکاء بر پوپولیسم نژادی و دینی مرتکب جنایت علیه بشریت شدند.

انقلاب صنعتی جهان ما را متحول کرد و تاثیرات خود را بر فرهنگ، زبان، اقتصاد و سیاست بجا گذاشت و انقلاب اطلاعات و فناوری ارتباطات نیز در جهان ما تاثیرات معینی گذاشت و نیروهای بازدارنده و پیشرو را با هم گلاویز کرد. انقلاب در فن آوری ارتباطات مرزها را تهدید کرده و به کمرنگ شدن آنها انجامیده است. به اتحادیه اروپا بنگریم. چرائی جهانگیری کووید 19 از کجا سرچشمه می گیرد، جز اینکه زندگی ساکنان دهکده جهانی مان درهم تنیده شده است؟

ترامپیسم خواهان بازگردان عظمت امریکا، روی دیگر سکه خمینسیم احیاکننده سلطه اسلام بر جهان، هیتلر نژادپرست و اردوغان نژادپرست پان ترک است. پوپولیست های نژادی، دینی و قومی، برای نشان دادن ریشه های مشکلات جامعه نظیر بیکاری، فقر، گرانی، گرسنگی، تبعیض و .. آدرس اشتباه می دهند. آنها علل کاستی ها به نژادهای دیگر، خارجی ها، کافران (ادیان دیگر) خلاصه می کنند تا ناتوانی های خود را پنهان سازند.

ترامپ و ترامپیسم امواج سطح اقیانوسی بنام امریکا بوده و نمود کاستی های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی جامعه امریکا می باشد.

ترامپیسم جلوه سیاستی است که تاب کمرنگ شدن مرزها را در این دهکده جهانی ندارد و میز قوانین موجود در امریکا و دستاوردها تا کنونی را چپ می کند.

رسانه های مجازی جامعه ایرانی به میدان برخورد میان ترامپیست ها و بایدنی ها تبدیل شده است.

پیش از به پایان رساندن سخن، به بازتاب درگیری های سیاسی در میان ایرانیان اشاره می شود. چرا اختلافات میان جمهوری خواهان و دمکرات های امریکا بایستی به ایجاد فرقه های ترامپی و بایدنی و جنگ فرقه ای میان ایرانیان بیانجامد؟

جنگ شیعه و سنی کم است، سیاست ایجاد افتراق قومی توسط قومپرستان کم است که جنگ ترامپی و بایدنی هم به آن اضافه می شود؟ این آدرس ما را به بیراهه می برد و از شاهراه همبستگی شهروندی جامعه و راهگشائی بر اساس خرد جمعی جهت برچیدن حکومت اسلامی توسط مردم و برای مردم دور می کند.

بنظر میرسد که جامعه امریکا خطر پوپولیسم ترامپی، جنگ داخلی، تشدید راسیسم و فروپاشی همبستگی شهروندی را فعلن پشت سر نهاده است. اشغال کنگره توسط ترامپیست ها، کوشش برای واژگونی میز قوانین موجود امریکا، برای ما ایرانیان، یادآور اشغال کشورمان توسط اسلامگرایان جنایت پیشه، اشغال سفارت امریکا در ایران توسط خمینیست ها و پوپولیسم فاجعه بار دینی است.

ما از خاستگاه منافع ایران و ایرانیان هنگامی قدرتگیری دمکراتها را به فال نیک می گیریم، که آنها 1) از به رسمیت شناختن حکومت اسلامی خودداری کنند، 2) ارزش های دمکراتیک، لائیک و سوسیال را سرلوحه سیاست قرار دهند و 3) پای خود را از بلوک ائتلاف دول ایران ستیز منطقه بیرون بکشند.

اقبال اقبالی

09.01.2021

www.tribuneiran.org

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

اقبال اقبالی
تریبون ایران

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.