رفتن به محتوای اصلی

پرسپولیس - اولسان، اوج‌گیری تب فینال در آسیا
16.12.2020 - 16:35

به فینال لیگ قهرمانان آسیا نزدیک شده‌ایم، در میان بازتاب تجربه‌های تازه هواداری در شبکه‌های اجتماعی، حساب و کتاب‌های فنی درباره اولسان و امیدواری پرسپولیس.

اولسان از کنفرانس شرق و پرسپولیس از غرب، فینال لیگ قهرمانان آسیا را در الوکره قطر برگزار می‌کنند. این بازی روز شنبه، ۱۹ دسامبر (۲۹ آذر)، ساعت ۱۵ به وقت دوحه (۱۵:۳۰ به وقت تهران) در ورزشگاه الجنوب (ورزشگاهی که با طرح یک قایق بومی، میزبان جام جهانی قطر خواهد بود) هیجان فوتبال باشگاهی آسیا را به اوج می‌رساند. در چند پرده، درباره پرسپولیس، هیاهوی پیش از فینال و آخرین وضعیت اولسان هیوندای بخوانیم.

تجربه مشابه هواداران ایرانی و کره‌ای

هواداران ایرانی و کره‌ای در شبکه‌های اجتماعی تضاد و اتحاد جالبی را تجربه می‌کنند. هواداران اولسان فهمیده‌اند که در ایران متحدانی دارند. حساب‌های کاربری ایرانی که از اولسان حمایت می‌کنند، عده‌ای از طرفداران استقلال هستند که قهرمانی اولسان در آسیا را به قهرمانی پرسپولیس ترجیح می‌دهند. این میل در طرفداری باشگاهی اگرچه با انتقاداتی از نگاه ملی‌گرایانه در فوتبال مواجه است، اما مثال‌های پرشماری در دنیای ورزش حرفه‌ای دارد و فارغ از نگاه‌های ملی، مذموم نیست. اما چنین رفتاری از سوی تماشاگران ایرانی به دلیل بروز آن در شبکه‌های اجتماعی تازه به نظر می‌رسد.

در کره جنوبی، هواداران پوهانگ استیلرز که رقیب سنتی اولسان در لیگ کره است، تجربه مشابهی را در روزهای پیش از فینال آسیا پشت سر می‌گذارند. دوستداران پوهانگ مشتاق قهرمانی اولسان نیستند و قهرمانی پرسپولیس را انتظار می‌کشند. در ایران رسانه‌های رسمی اغلب تلاش می‌کنند به رقابت باشگاهی در آسیا رنگ ملی دهند و آن را یک موفقیت ملی تعبیر کنند.

سرمربی فینالیست آسیا در آستانه اخراج

کیم دو هون، سرمربی تیم اولسان در جام ملت‌های آسیا سال ۱۹۹۶ بازیکن تیم ملی کره جنوبی بود و یک گل از دو گل کره را به ایران زد اما در آن بازی تاریخی، ایران شش بار دروازه کره را گشود. او حالا در وضعیتی عجیب سرمربی تیم فینالیست آسیاست و نمی‌داند با اولسان به زندگی حرفه‌ای ادامه می‌دهد یا خیر. کیم دو هون درباره آینده شغلی‌اش در اولسان گفت: «فینال آخرین بازی است که می‌توانم بازیکنان اولسان را هدایت کنم. من قطعا می‌خواهم در این دیدار برنده باشم و بعد از آن به کره جنوبی بازگردم.»

گوانگ گوک کیم، مدیرعامل باشگاه اولسان در این رابطه گفت: «ما هنوز در مورد تمدید قرارداد با کیم تصمیم نگرفته‌ایم و فعلا تمام تمرکز ما روی دیدار فینال لیگ قهرمانان خواهد بود.»

شاید فقط قهرمانی در آسیا سرنوشت سرمربی اولسان را تغییر دهد. او به دلیل از دست دادن فرصت‌های قهرمانی در لیگ کره، در آستانه اخراج بود که یک‌باره تیمش را به فینال آسیا رساند و قهرمان نشدن در آسیا دوباره او را به پایان همکاری با اولسان نزدیک می‌کند.

خستگی اولسان، دوری پرسپولیس از بازی

میانگین سنی بازیکنانی که برای اولسان در لیگ قهرمانان بازی کرده‌اند، بیش از ۳۰ سال است. تیم کره‌ای البته با این میانگین سنی هرگز از پا نیفتاده است اما نزدیکی بازی نیمه‌نهایی شرق آسیا و فینال می‌تواند تیم خسته‌ای را مقابل پرسپولیس به زمین بفرستد.

اما پرسپولیس با لغو دو بازی‌ در لیگ برتر مدت طولانی استراحت کرده است. البته باید توجه کنیم که برخلاف میل باشگاه پرسپولیس برای لغو مسابقات، دوری پرسپولیس از شرایط مسابقه می‌تواند به نقطه ضعف تبدیل شود و باید دید یحیی گل‌محمدی این موضوع را چطور در تیمش مدیریت کرده است.

بیت گارام، بازیکنی که ۴ گل و ۳ پاس گل در لیگ قهرمانان آسیا به ثبت رسانده است، هم‌دوره بازیکنان قدیمی فوتبال ایران است. او پس از رسیدن اولسان به فینال گفت خاطرات خوبی از بازی مقابل ایران دارد. اشاره گارام به جام ملت‌های ۲۰۱۱ است که یک گل مقابل تیم ملی ایران زد، اما از آن تیم ملی ایران فقط جلال حسینی در پرسپولیس بازی می‌کند و اغلب بازیکنان تیم ملی بازنشسته شده‌اند.

خط حمله خطرناک اولسان

خط دفاع پرسپولیس پس از جدایی شجاع خلیل‌زاده که در مسیر صعود پرسپولیس نقش مهمی داشت، استحکام مرحله پیشین لیگ قهرمانان را ندارد. نگاهی به مهاجمان موثر اولسان سختی کار دفاع پرسپولیس را جلوه می‌دهد.

جونیور نگرائو مهاجم برزیلی اولسان هیوندای در بازی یک چهارم نهایی دو گل تیمش را به بیجینگ گوان چین زد و در نیمه‌نهایی هم پنالتی حساس دقیقه ۱۱۸ را به ویسل کوبه ژاپن زد. او می‌تواند تهدید جدی برای خط دفاع پرسپولیس باشد. نگرائو اگرچه ۳۳ساله است اما در دیدار نیمه‌نهایی ۱۲۰ دقیقه بازی کرد تا خستگی را در بازی‌اش بی‌معنا کند. او همراه با بیورن یانسن هم‌تیمی نروژی‌ خود، بعد از عبدالرزاق (مهاجم النصر - با ۷ گل) در رده دوم گلزن‌های لیگ قهرمانان هستند. یانسن سه بازی مرحله حذفی را به عنوان بازیکن تعویضی بازی کرد اما در همین سه بازی ۳ گل زد، مهم‌ترین گل او در دقیقه ۸۱ بازی نیمه‌نهایی مقابل کوبه به ثمر رسید که پایه‌گذار صعود اولسان بود. یانسن شاید تعویض طلایی فینال هم باشد و با قامت بلند برای پرسپولیس دردسر بسازد. او در ۳۴۷ دقیقه بازی در لیگ قهرمانان آسیا ۵ گل سرنوشت‌ساز زد و یک پاس گل داد. یانسن در چهار دیدار از شش بازی تیم ملی نروژ در لیگ ملت‌های اروپا نیز بازی کرد. این‌ها یعنی بلند شدن او از نیمکت در روز فینال ماجرای بازی را تغییر می‌دهد.

انتخاب‌های سخت گل‌محمدی

اولسان در بازی‌های لیگ قهرمانان آسیا با فوتبال مالکانه به فینال رسید. تیم کره‌ای در این بازی‌ها بیش از ۶۵ درصد مالکیت توپ را در اختیار داشت. اولسان در این نوع فوتبال مهارت کم‌نظیری در آسیا دارد اما پرسپولیس نیز در همین سبک فوتبال شاید بهترین تیم ایران در سال‌های اخیر باشد، با فوتبالی که پرسپولیس را به قهرمانی‌های پی‌درپی رسانده است. پرسپولیس اگر تمام نیروی انسانی خود را در فینال آسیا همراه خود داشت، بی‌شک مطمئن‌تر می‌توانست مالکیت توپ را مقابل اولسان انتخاب کند اما غیبت چند بازیکن تاثیرگذار، این تصمیم را برای یحیی گل‌محمدی سخت می‌کند و شاید حتی در صورت خواست سرمربی قابلیت اجرایی نداشته باشد.

پرسپولیس روش‌هایی از بازی را به شگرد خود تبدیل کرده است اما مربیان پرسپولیس بارها در هفته‌های اخیر اشاراتی داشته‌اند درباره این که تکرار روش‌ها حتما به موفقیت در فینال منجر نمی‌شود و شاید مجبور شوند آن چه تا امروز در فوتبال تیم پرسپولیس اجرا و تکرار نشده، در فینال نمایش دهند. این تغییر نگاه در بازی البته می‌تواند خطراتی داشته باشد و احتمال اشتباه را افزایش دهد اما گل‌محمدی و همکارانش لابد این تغییرات مخصوص فینال را با محافظه‌کاری انجام می‌دهند، میزانی از محافظه‌کاری لازم برای فینال آسیا.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
ایندیپندنت فارسی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.